Författare Ämne: Phishing  (läst 706 gånger)

northeastrwy

• Användare
  • Antal inlägg: 119
Phishing
« skrivet: lör 25 aug 2018, 15:46:10 »
Var restriktiv med vem du lämnar ut namn och adress till. Villainbrott sker vare dag. Kontaktar du en okänd och ger ut personlig info utan eftertanke? Det kan straffa sig om infon hamnar i fel händer.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.381
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Phishing
« Svar #1 skrivet: lör 25 aug 2018, 19:16:42 »
Jag har hemsidedomän och webhotell hos Surftown och fick idag ett SMS och mail där jag uppmanades att att öppna mitt Master Card för Internethandel för att de skulle kunna göra en automatisk transaktion av årsavgiften. Kortet är normalt stängt som jag endast öppnar tillfälligt då jag handlar på internet. Butiksanvändning av kortet är alltid aktiverat.

Självklart studsade jag när jag fick meddelandet och misstänkte direkt ett bedrägeriförsök.... Phising!

Efter kontakt med Surftown fick jag reda på att meddelandet verkligen gått ut från Surftown.
Märklig hantering av mina kortuppgifter. Jag bad dem stänga av denna "automatik" på mitt Surftownkonto och begärde fakturor via mail för betalning via bankgiro.

Som sagt man får vara beredd på det mesta och alltid kolla upp.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 851
« Svar #2 skrivet: lör 25 aug 2018, 21:04:03 »
... fick idag ett SMS och mail där jag uppmanades att att öppna mitt Master Card för Internethandel ... Kortet är normalt stängt ...

Eftersom det är ett Master Card, är det ett betal- eller kreditkort? Om det är ett kreditkort, påverkas då kortutgivarens ansvar för att skydda kortinnehavaren mot otillbörlig användning av kortuppgifterna av om man aktiverat Internetspärr eller inte?
- o000oo -

paj2

• Veteran
« Svar #3 skrivet: lör 25 aug 2018, 21:17:13 »
... fick idag ett SMS och mail där jag uppmanades att att öppna mitt Master Card för Internethandel ... Kortet är normalt stängt ...

Eftersom det är ett Master Card, är det ett betal- eller kreditkort? Om det är ett kreditkort, påverkas då kortutgivarens ansvar för att skydda kortinnehavaren mot otillbörlig användning av kortuppgifterna av om man aktiverat Internetspärr eller inte?

Det aktuella Master Card är ett betalkort med faktura varje månad på  totalt ackumulerat belopp.
"Krediten" gäller således under innevarande månad.

När man registrerar ett konto på Surftown så godkänner man nämnda "automatiska transaktioner" av fakturor
enligt de finstilta villkoren. Det är alltså inte fråga om något autogiro som man själv initierar utan transaktioner direkt från kortet utan avisering från Surftown.
Det är således inte fråga om någon "otillbörlig användning" efter som jag missat de finstilta villkoren.
Denna gång blev det dock ingen transaktion från kortet eftersom jag inte aktiverat Internetanvändning av kortet.

Lika finstilt kan man finna en avaktivering av denna "automatiska" funktion på Surftowns hemsida
för att då gå till "normalt" betalningsförfarande via bankgiro.

« Senast ändrad: lör 25 aug 2018, 21:24:43 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 851
« Svar #4 skrivet: lör 25 aug 2018, 22:04:19 »
...
När man registrerar ett konto på Surftown så godkänner man nämnda "automatiska transaktioner" av fakturor
enligt de finstilta villkoren. Det är alltså inte fråga om något autogiro som man själv initierar utan transaktioner direkt från kortet
...

Inget unikt upplägg för Surftown, utan känt även från konkurrerande leverantörer av abonnemang på nättjänster av olika slag. Men avisera brukar dom väl göra, däremot naturligtvis inte fakturera. Påminner ändå rätt mycket om autogiroupplägget fast leverantörens motpart inte är kundens bank utan hans kortutgivare.  Men det känns betydligt mindre obekvämt då det inte direkt exponerar ens banktillgångar för risk genom intrång eller missbruk. Utan att särskilt misskreditera autogirot känns dess spärrar mer pirriga då man tvingas förlita sig på innehavaren av autogirofullmaktens hederlighet och säkerhet.
- o000oo -

paj2

• Veteran
« Svar #5 skrivet: sön 26 aug 2018, 09:19:01 »
Jag tycker att det är självklart att man endast upprättar ett autogiroavtal för återkommande betalningar till mottagare (företag, institutioner) som är väletablerade, seriösa och kända. Stora försäkringsbolag, Transportstyrelsen, EL-bolag etc. etc

På vilket sätt blir banktillgångar exponerade för autogiromottagaren? Jo om det är tomt på kontot lär det ju uppmärksammas.

Så inte skall det behöva kännas "pirrigt" jämfört med att få ett SMS utan tidgare avisering där det i första raden står att man ombeds ta bort internetspärren på sitt betalkort.
« Senast ändrad: sön 26 aug 2018, 09:31:06 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal