Författare Ämne: Förberedelse för träff  (läst 821 gånger)

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 770
    • Modelljärnvägsmoduler
Förberedelse för träff
« skrivet: sön 19 aug 2018, 14:29:08 »
Under sommarens hetta blev det inte mycket gjort på modulerna - eller på nånting annat heller för den delen. Men nu har jag fått lite mer fart, eftersom jag vill ha  klart en del saker innan Tyresö-träffen i slutet av september.

Mitt första mål är att få till ett målat landskap på de tre nyaste modulerna jag anmält. Modulstomme med räls och markskiva som grund, har varit klara sen innan sommaren. Nästa steg var att måla & limma stenar, vilket var vad jag fick gjort i somras. Nu förra veckan fick jag rälsen målad med airbrush hos Makerspace.

Nu senast har jag limmat sågspån på alla modulerna. Ett ganska enformigt jobb som dock blir en bra grund för lövmattor, turf, gräs och olika sly och buskar. Idag limmade jag det sista och jag är nu redo att måla sågspånen så fort den har torkat.

Trafikspel
En annan viktig förberedelse är att bestämma vilka frakter jag vill ha till och från min modul. Jag har skapat fyra olika "industrier" som ska kunna ge bra med växling på modulen. Men för att inte drabbas av varken stiljte eller trafikinfarkt måste jag räkna hur många vagnar som behöver lastas och lossas under en trafikspelsdag.

Just nu ser jag att antalet frakter in är mycket större än frakter ut, så jag måste göra något åt det. Antingen minska frakterna in eller så får jag helt enkelt skicka iväg lite tomvagnar. Jag har ännu inte bestämt hur jag ska göra, så än är jag inte redo för nästa steg: Att skapa fraktsedlar.
---
Mvh Peter

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 770
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Förberedelse för träff
« Svar #1 skrivet: mån 10 sep 2018, 20:04:19 »
Nästa steg i förberedelserna var att kolla mina lok. Ett Z65 har länge väntat på en hemgjord "powerpack" och i helgen blev det så äntligen fixat!

Visserligen fanns det inte plats för så stora kondensatorer (4x100 μF), så det kan fortfarande stanna vid större fel (någon växel eller slarvigt monterad modulskarv). Men jag tycker att det går lite säkrare i övrigt. Ni kan läsa mer detaljer på https://www.infolagret.se/mj/powerpack-i-z65/

Tyvärr upptäckte jag även att mitt Hg-lok har börjat krångla. Vid en viss, låg hastighet hoppar det till varje hjulvarv. Misstänker starkt det beryktade kugghjulsproblemet, men vet inte hur jag ska öppna upp det för att kolla. Får nog ta med mig loket till butik. :(

---
Mvh Peter

Miccas

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.155
« Svar #2 skrivet: tis 11 sep 2018, 16:20:41 »
Måste bara fråga, vad är Tyresöträffen ?
Bor själv där, därav frågan.  :cool:

//Micke
Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul och för att jag kan, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 238
« Svar #3 skrivet: tis 11 sep 2018, 17:57:11 »
Måste bara fråga, vad är Tyresöträffen ?
Bor själv där, därav frågan.  :cool:

//Micke

En modulträff i Tyresö. Mer info här: https://www.modulsyd.se/forum_3.2.1/viewforum.php?f=83