Författare Ämne: Öresjökurvorna: barndomens järnväg som N RE-moduler  (läst 1123 gånger)

trumpetaren

• Användare
  • Antal inlägg: 88
Öresjökurvorna: barndomens järnväg som N RE-moduler
« skrivet: fre 10 aug 2018, 22:19:25 »
Mitt första regelrätta modulprojekt blev just det som så många andra mj-rallare gjort före mig: en avbild av barndomsminnen. Jag är uppväxt vid km 124 på Älvsborgsbanan, även känd som BHJ vid Annero banvaktsstuga söder om Sparsörs station. Sträckan är ganska spektakulär: järnvägen slingrar sig fram mellan bitvis höga klippväggar och Öresjös vatten. Spårläget är detsamma som vid banans invigning 1863 och sth inte mer än 50 km/h på vissa ställen. På femtiotalet gjordes försök att räta ut linjen något men den nya banvallen rasade ned i vattnet då ett tåg passerat (!) och spåret flyttades tillbaka.

Jag valde en modulritning hos SkånskaN som passade mig bäst: åtta 22.5 graders sektioner med 1181 mm radie. För att få ett förebildsenligt landskap  och samtidigt kunna kombinera modulerna på så många sätt som möjligt fick jag uppfinna ett eget gränssnitt för berg och vatten med sjöytan 2 cm under RÖK.

trumpetaren

• Användare
SV: Öresjökurvorna: barndomens järnväg som N RE-moduler
« Svar #1 skrivet: lör 11 aug 2018, 11:24:47 »

Första ritningen från våren 2015. Innan jag bestämde mig för kurvor av standardtyp skissade jag på olika varianter på raka moduler som gav en mer förebildsenligt exakt linjesträckning. Men jag insåg redan då att "lyxiga"platskrävande linjemoduler som inte innehåller några lastplatser etc inte kommer att få rum på körningar i små lokaler. Jag hade då modulträffen i Täby i färskt minne (se min bygglogg om Fremojaure). Kurvor däremot behövs alltid och det kändes angeläget att kunna bidra med moduler som tar tillvara N-skalans möjligheter till stora radier och mycket landskap.

Tricket blev att göra en bit sjö på varje sida med avslutningar åt båda håll för att erbjuda många olika kombinationer. Vid de moduländar som sjön slutar går också bergssidan ned till normalnivå. Det har senare visat sig att förebildens linjekänsla och igenkännandet går att få fram ändå, även om linjens exakta sträckning inte återges.

trumpetaren

• Användare
« Svar #2 skrivet: mån 13 aug 2018, 23:50:54 »

Modulramarna monteras i en hemgjord jigg för att underlätta så de får samma vinkel

Vattenytorna av masonit monteras, de ger god stadga åt modulramarna.

Benfästen med inbyggda fäst- och justerskruvar, sedemera utbytta mot vingskruvar.

Provläggning av hela kurvan med rälsunderlag.

trumpetaren

• Användare
« Svar #3 skrivet: tor 16 aug 2018, 00:08:59 »

Doserade kurvor är en av de viktigare faktorerna för att få till ett realistiskt helhetsintryck. För att kunna ansluta vilken som helst av modulerna till rakspår eller göra en S-kurva fick jag förse varje skarv med justerbar bankning. spåret ligger på en rälsbädd av styrofoam som slipats ned 1 mm under innerrälen. Ca 10 cm in från varje modulände ligger spåret löst och hålls fast i sargen av kretskortslaminat med justerskruvar enl bild. Den lösa spåränden har en tunn plastbit limmad under sliprarna för att hålla fast ballasten. Då spåret ska vara doserat skruvas den inre skruven ned i botten och vid övergång till rakspår placeras lagom antal brickor under laminatet. Skruvarna och den springa som uppstår när spåret lyfts döljs med gräs och buskar.

trumpetaren

• Användare
« Svar #4 skrivet: lör 18 aug 2018, 22:56:24 »
Det skulle alltså inte bli någon exakt avbildning av den faktiska sträckningen, utan en modulkurva med flexibilitet att monteras på många sätt efter behov. Jag ville ändå att den initierade åskådaren skulle känna igen sig i den karaktäristiska miljön. För att landskapet och topografin skulle få rätt karaktär gjorde jag några skisser och utefter dessa en miniatyrkopia av modulerna i styrofoam. Detta visade sig vara till mycket god hjälp. Jag kunde pussla med dessa och visualisera olika monteringsalternativ. Den var det bara att skära till styrofoamskivor i full storlek. Normalt sett jobbar jag inte med skivor i så här tunna lager (10 mm) men det var skönt att ha koll på höjdkurvorna denna gång.

trumpetaren

• Användare
« Svar #5 skrivet: ons 22 aug 2018, 22:23:27 »
Inför hobbymässan i Älvsjö hösten 2015 jobbade jag på för att få modulerna körklara och ge dem lite tillfällig landskapsfinish.

Ett lager sågspån läggs på all landyta

Sjöbottnen har fått en första sandfärgad strykning. Jag har också lagt på lite das pronto-lera på några bergspartier

Sjön får lite succesivt mörkare färg längre ut i vattnet. Jag limmar sten från woodland scenics på branta delar av banvallen

Här syns hur jag förberett för ballastering i de lösa ändarna. Ballasten läggs på en tunn styrenremsa som är limmad undertill mot sliprarna.

Vattnet görs enligt Olle Frykmos metod: lager på lager klarlack läggs med pensel, när ett lager torkat slipas det lätt och varvas med utspädd akrylfärg i brunt, blått och grönt, lite mörkare för varje lager.

Toppskiktet lade jag med sprayburk. Spännande att se resultatet... (Nu upptäckte jag även den passande tidningsrubriken :))

Jodå, blänker gör det i alla fall!

trumpetaren

• Användare
« Svar #6 skrivet: tor 23 aug 2018, 23:16:02 »

Premiärkörningen ägde rum vid hobbymässan i Älvsjö november 2015. "Nödlandskapet" fick sedan duga ett par år tills nästa etapp påbörjades.

En mindre rutinerad modulrallare har packat sina saker... Senare skulle packlådor av SkånskaNs standardmodell införskaffas.

trumpetaren

• Användare
« Svar #7 skrivet: ons 29 aug 2018, 23:28:09 »

Det dröjde nästan två år innan det blev fortsatt bygge på modulen. Nödlandskapet fick bestå även under 2016 års körningar (Hobbymässan samt tre interna körningar) så modulerna blev ordentligt provkörda. Men landskapet så mer ut som norrländsk fjällsjö än Västergötland, så snart skulle fortsatta arbeten ta vid. Jag företog en och annan inspirationspromenad vid förebilden.

trumpetaren

• Användare
« Svar #8 skrivet: fre 31 aug 2018, 23:35:02 »
Hösten 2017 satte jag igång med landskapet igen. Då hade jag läst på en del om lanskapsbygge samt övat lite tekniker på bl a Tegelbruket. Jag började med att måla över den gröna markfärgen med brunaktig jordfärg (rå umbra, konstnärsakryl från Bauhaus). Jag gjorde även om de sprängda bergspartierna med ny DAP-lera som skars till och målades.