Författare Ämne: Swebuss blir snart Flixbuss!  (läst 408 gånger)

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 247
Swebuss blir snart Flixbuss!
« skrivet: fre 03 aug 2018, 22:45:27 »
Såg att Swebus har sålts till ett annan bolag som bedriver trafik under namnet Flixbuss.
Brukar lite då och då få besök från utlandet och mina vänner retar sig på både buss och tågbolag som inte säljer biljetter mot kontanter eller tar kort.
Att betala med mobiltelefoner verkar inte alltid fungera om man kommer från ett annat Eu land eller land utanför Eu.
Svedbuss biljetter har gått att köpa i Pressbyråns kiosker. Vissa tågbolag har jag marknadsfört som "No go zon för utlänningar"
Någon som vet om det kommer att gå att köpa Flixbuss biljetter i pressbyråns kiosker.
Får ofta frågan varför nästan alla buss och tågbolag använder sig av egna plastkort kort när det lika smidigt borde gå att betala med vanliga betalkort typ Visa.
Håller med mina vänner som tycker att Sverige är ett skitland att turista i när man inte kan köpa biljetter och betala med betalkort. Någon som vet om några andra länder har samma strul med betalningar och biljetter om man är turist.
Mina vänner tycker att går det inte att betala med en utländsk mobil så borde det gå att boka biljetter via en annan persons mobil eller dator och betala när man kliver på bussen eller tåget om det inte finns något försäljningsställe.

Henrikhes

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
SV: Swebuss blir snart Flixbuss!
« Svar #1 skrivet: mån 08 okt 2018, 01:39:18 »
Vad jag förstår så bygger Flixbus verksamhet på att de inte äger några bussar. Bussarna ägs och körs av
underentreprenörer och Flixbus står endast för marknadsföring och administration och de tog kredit https://credit-10.com/se/nanokredit-logga-in/. Om nu Swebus säljs till
Flixbus vem skall i så fall äga bussarna? Eller kommer Flixbus att äga bussarna själva?
« Senast ändrad: tor 18 okt 2018, 05:13:34 av Henrikhes »