Författare Ämne: Är den helt enkelt för gammal?  (läst 427 gånger)

starhawk

• Användare
  • Antal inlägg: 67
Är den helt enkelt för gammal?
« skrivet: fre 13 jul 2018, 11:09:20 »
Jag har en Märklin Mobile Station 2, den följde med i en startsats jag köpte den fungerar utmärkt med det medföljande loket, det installeras på ett kick. Men sen köpte jag ett litet tyskt diesellok och mfx installering kör igång (mfx blinkar på displayen) men slutar aldrig, kör jag find loco så startar en mfx-installation men när progress bar:en har gått ungefär halva vägen så säger den no loco found och efter en kort paus återgår den till att blinka mfx. Dock finns någon sorts installation så man kan köra loket och funktionerna finns men samtliga har en glödlampa som ikon. Ingenting sparas i listan utan loket finns inte när man skall köra nästa gång. Jag trodde det var fel på loket eftersom orginalloket fungerar som det ska och skickade det till Märklin på garantirep.
Men igår fick jag hem Märklins Challengerlok och det fungerar på samma sätt som den tyska dieseln så nu verkar det snarast som om det är MS 2:an som är boven i dramat. En detalj jag funderar på är funktionerna, orginalloket har max 16 st som MS 2:an klarar men diselloket har visst 18 och Challengern hela 28, är det därför det fungerar med orginalloket men inte på dom nya?. Det är en gammal grå MS 2:a, är den för gammal och kan man uppgradera den eller måste jag skaffa en ny eller t.o.m. en Central station?

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.624
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Är den helt enkelt för gammal?
« Svar #1 skrivet: fre 13 jul 2018, 14:03:59 »
Det går att uppdatera MS2:an via en CS. Om det sen löser ditt problem vet jag förstås inte, men jag har haft liknande bekymmer med mfx-lok, och min MS2 är inte uppdaterad.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

starhawk

• Användare
  • Antal inlägg: 67
SV: Är den helt enkelt för gammal?
« Svar #2 skrivet: lör 14 jul 2018, 21:14:46 »
Jag var till butiken med MS2:an igår, han testade den och fick samma fel som jag och kom fram till att det bästa att göra var att uppgradera den. Han pluggade i den i en CS som stod framme, sen testade han den igen och då fungerade den. Väl hemma satte jag Challengern på spåret och den installerades rätt snabbt, alla funktionerna har nu logiska ikoner och den sparas ner i listan. Som en extra bonus har uppgraderingen också en uppgraderad språkfil så nu kan jag köra på svenska, tidigare var det bara tyska och engelska att välja på. Antagligen är det inget fel på dieselloket, undrar när jag får tillbaka det?