Författare Ämne: Fremojaure: hyllbanan som blev modulstation  (läst 2021 gånger)

trumpetaren

• Användare
  • Antal inlägg: 88
Fremojaure: hyllbanan som blev modulstation
« skrivet: ons 11 jul 2018, 22:23:44 »

Detta är en beskrivning av N RE-modulstationen Fremojaure: mitt första mj-bygge i N-skala. Utan att överdriva kan man säga att det här projektet förändrats på alla tänkbara sätt sedan byggstart i januari 2015: såväl konstruktion, spårplan, epok och trafikidé har ändrats. mer om detta senare.

trumpetaren

• Användare
SV: Fremojaure: hyllbanan som blev modulstation
« Svar #1 skrivet: tor 26 jul 2018, 19:21:33 »
Idag är Fremojaure en N RE modulstation i tre delar om totalt 3050 mm längd. Förebilden är fiktiv men ska föra tankarna till en liten nedlagd station på Inlandsbanan. Det är 70-tal och det säkerhetspolitiska läget är spänt i Sverige.

Trots sin anspråkslöshet är Fremojaure en strategiskt viktig punkt i invationsförsvaret. Stationen är en s k militärmötesplats som är förberedd för hantering av pansarförband: här kan tunga tåg med omgrupperande stridsfordon lastas och lossas. I anslutning till bangården finns mobiliseringsförråd för ett PBV 302-kompani, här kan även reparationsplats för stridsfordon upprättas.

Tvärs över spårområdet står ett lokhus i plåt där beredskapslok av typ E2 står uppställda.

Stationsområdet försvaras av infanteriförband som håller på att gruppera i terrängen. Luftvärn finns i form av järnvägsluftvärnsvagnar samt ett luftvärnstorn i stationsområdets södra del.

I närheten av Fremojaure finns även en krigsflygbas där jaktförband med J35 Draken baserat, samt även lätt attackflyg med SK60. Flygbränsle mm levereras via järnvägstransport.

Man kan anta att platsen med sitt avskilda och relativt skyddade läge i inlandet kan komma att tjäna som knutpunkt för både trupp- och materieltransport, grupperingsplats för högre staber (ett berg med en radiomast som försvaras av ett motståndsnäste anas i terrängen), uppsamlingsplats för skadade och avtransportstation för sjuktåg.

trumpetaren

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 26 jul 2018, 19:33:22 »
Så var det dock inte från början. Detta är mitt första banbygge i N-skala och gjordes från början som en hyllbana ovanför soffan i vardagsrummet. Jag blev inspirerad av N redan under tidigt 00-tal när jag såg SLAMRAs modulbanor på hobbymässan i Frescatihallen, samt Fleischmanns bruna persontåg som ett tag stod i skylten på Wentzels. Det var dock på MJ hobbymässan i Älvsjö 2013 som jag bestämde mig för att sätta igång. Där gjordes också mitt första inköp: en Minitrix VT62 som senare skulle byggas om till BHJs första motorvagn från 1929.

Därmed var också epok och förebild bestämd: min barndomsmiljö vid banan mellan Borås och Fristad, året skulle vara 1936 då min pappa föddes...

trumpetaren

• Användare
« Svar #3 skrivet: fre 10 aug 2018, 22:03:40 »
Efter inhämtande av trafiktillstånd från "järnvägsinspektionen" hemma åkte jag till bygghandeln för första (men inte sista) gången. Det blev tre sektionen med 14 cm bredd och en total längd av 305 cm. Detta räckte för en bit linje samt en antydan av Herrljunga stationsområde. Hyllbanan var mest tänkt som en tredimensionell tavla där motorvagnen skulle kunna rulla fram och åter (automatiskt..?) till vardags. Vid behov skulle banan kunna förlängas med en bro över dörröppningen och vidare mot nästa vägg om det blev en fortsättning. Jag hade i detta läge vaga idéer att bygga andra delar av BHJ som moduler eller hylldioramor, så jag bestämde mig för att börja med Herrljunga eftersom det ändå bara skulle bli en antydan av bangården och en kuliss av stationshuset som skulle få plats. Någon fullstor modell av BHJ anslutning till stambanan skulle ändå aldrig bli realistisk, och p g a hyllbanans blygsamma mått blev sektionens arbetsnamn "Smalljunga".

De flesta byggtipsen hämtade jag från Olle Frykmos och SkånskaNs hemsidor, därför valde jag att låta spårgeometrin följa N RE-standard. Något som skulle visa sig vara ett klokt beslut...

Allt träarbete gjordes vid köksbordet med handverktyg och borrmaskin...

Hyllbanan träklar med grovslöjdat landskap i styrofoam och framsida av klickgolv.

trumpetaren

• Användare
« Svar #4 skrivet: tis 14 aug 2018, 22:15:18 »
Första modulkörningen

I maj 2015 ordnade FNISS en trafikspelshelg i en källare i Täby. Detta blev första gången jag deltog i ett sådant evenemang och första testet av Smalljunga som modulstation. Hyllbanan var förvisso byggd med N RE-mått i spårplanen men den får ändå betecknas som en minst sagt udda fågel i dessa sammanhang. Dock gjorde den nog viss nytta eftersom den placerades i en dörrpassage som annars hade blivit i trängsta laget. Jag hade dock fått lägga en hel del tid på att bygga ett specialkonstruerat underrede för benen. Detta fick på plats höjdjusteras med hjälp av såg...

trumpetaren

• Användare
« Svar #5 skrivet: fre 17 aug 2018, 00:45:49 »
Det blev ytterligare en modulträff med Smalljunga (våren 2016) men inte mycket körning hemma på hyllan. Vi tog beslut om tapetsering av vardagsrummet och nedläggningen var ett faktum. Nu skulle stationen istället optimeras för modulbruk: byggas om till standardmått helt enkelt. Nya modulramar i MDF skruvades ihop och transplantationen av spårområdet började...

trumpetaren

• Användare
« Svar #6 skrivet: lör 18 aug 2018, 23:44:19 »
På en av de tre sektionerna lade jag dock om spåret: på hyllbanan hade jag en bit enkelspårslinje som delade sig med Y-växel mot stationsområdet. Nu ville jag dels ta chansen att bygga ett så långt mötesspår som jag fick plats med, dels behövde bangården definieras som en del av en enkelspårslinje med huvudspåret centrerat. Mötesspåret går dock ut över stationens andra gavel med cc 25 mm så det går även att ansluta en förskjuten dubbelspårsmodul där.

Den nya sektionen kan även användas separat som en lastplats. Här ville jag göra ett flygvapentema med scenerier från en vägbas med klargöring av flygplan etc. Detta som en liten hyllning till mitt tidigare liv som plastmodellbyggare i ungdomen. Dioramor med sådana motiv är ju tacksamma men man ser dem sällan (i alla fall inte mer strukturella avbildningar av flygplan utspridda och gömda) eftersom de är så platskrävande. I N-skala skulle det dok vara möjligt att få till något trovärdigt, men det gällde att tänka till. Till att börja med är utbudet av svenskt militärt i 1/160 knappt mätbart, men jag bedömde att närliggande skalor som 1/144 skulle gå att hantera om man skiljer objekten åt. Det är inte heller helt naturligt att ha en järnvägslinje mitt i basområdet, men det förekommer har jag senare fått veta. Det gällde alltså att planera för s k "scenic dividers".

trumpetaren

• Användare
« Svar #7 skrivet: tor 23 aug 2018, 22:12:54 »

Fremojaure premiärvisades på IPMS Stockholms utställning 08 Open våren 2017

trumpetaren

• Användare
« Svar #8 skrivet: ons 29 aug 2018, 23:35:15 »

Militärmiljöer från 70-talet kommer garanterat att innebära hög igenkänningsfaktor för många åskådare. En viktig ingrediens är trovärdiga fordon. Här kommer det växande utbudet av 3D-printade modeller från Shapeways väl till pass. Här syns bl a bandvagn 206, KP-bilar, Volvolastbilar och (något för moderna) hjullastare därifrån. Terrängbil 11 och 13 är Pinzgauer som jag modifierat fronten på. Dessutom finns några ommålade standard-VW med samt färdigmodeller av stridsvagn 103 från International Tank Museum. Pansarbandvagn 302 bygger på amerikanska M 1113 som konverterats med styren mm.
« Senast ändrad: ons 29 aug 2018, 23:37:39 av trumpetaren »

trumpetaren

• Användare
« Svar #9 skrivet: tor 30 aug 2018, 23:34:27 »
Fler fordon!

Efter vissa förhandlingar med mig själv tillät jag viss skalaavikelse på några utbytbara objekt. Flygbasen har tre klargöringsfickor av den typ som flygvapnet hade utmed landsvägar för att sprida ut och gömma flygplan. Dessa ska kunna hysa lite olika modeller efter tycke och smak. Inledningsvis byggde jag en rote J35 Draken i 1/144 från Pit Road. Mina gamla plastbyggarfärdigheter var inte alltför rostiga, det gav mersmak...

Jag valde tillslut draken i F-version från F10. Jag var sugen på något originellare men denna märkning bir maximalt epokflexibel!