Författare Ämne: Var H0-skalan mindre förr?  (läst 662 gånger)

Wavestation

• Användare
  • Antal inlägg: 227
Var H0-skalan mindre förr?
« skrivet: ons 11 jul 2018, 14:32:42 »
H0 är ju som bekant skala 1/87. Som barn i början på 80-talet fick jag ett märklintåg i julklapp av farfar. Jag fick blanda annat en fyraxlad öppen låg godsvagn med en bandschaktare och en hjullastare på. Om jag jämför hjullastaren med den hjullastare en kompis köpte för nått år sedan så är min hjullastare hälften så stor. Jag har också några gamla Wiking-bilar som känns väldigt små. Har sådana här saker blivit större? Var man inte så noga med skalan förr?

A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 283
SV: Var H0-skalan mindre förr?
« Svar #1 skrivet: ons 11 jul 2018, 15:42:21 »
Fleischmann H0 var snarare större förr, fram till mitten av 80-talet var modellerna 1:82 eller 1:85. Jag har för mig att detsamma gällde för Rivarossi.

pek54

• Användare
  • Antal inlägg: 67
  • Över mosse och genom skog på smalt 891-spår
« Svar #2 skrivet: ons 11 jul 2018, 17:47:45 »
Både ja och nej, skulle jag väl säga...

"Halv-nollan" har väl i alla tider påståtts föreställa skala 1:87. Men i synnerhet europeiska tillverkare tycks ha tagit väldigt lätt på den "rekommendationen" när de framställde sina "leksakståg". För Märklins del innebar det att man gjorde sina boggie-personvagnar (i plåt) i skala 1:100 istället, så de inte skulle bli så himla långa. Så loken såg därför oproportionerligt stora ut. Och Fleischmanns vanligaste personvagnar var väl förvisso mer skalenligt breda och höga, men man "glömde" gärna något enstaka fönster för att få dem kortare...   ;(

Därför hävdar jag bestämt att det i första hand var "leksakståg" man tillverkade i gångna tider. Bara för att få sälja så mycket som möjligt till alla tåg-tokiga ungar där ute. Riktig modelljärnväg, innebärande korrekt skalenlighet och god detaljrikedom både på spår och rullande materiel, fick väl egentligen inte vi europeiska konsumenter uppleva förrän tidigast i slutet av 80-talet.

Tittar man sedan på byggnader och vissa andra konstruktioner, i synnerhet från Faller på 60-talet, så var nog vissa i själva verket t.o.m. för små för en TT-bana. Snarare någonstans mellan TT och N-skala...

För min del var det någon gång under 1969, när jag började intressera mig mer för själva byggandet av helt egna modeller direkt från ritningsunderlag, som jag tydligt upptäckte hur "lurad" man hade blivit. Full av besvikelse åkte då hela rasket ner i kartonger och stuvades undan i källaren. Det förblev för övrigt nerpackat ända fram till 2016, då jag till slut packade upp kartongerna igen. Nu står det mesta uppställt på en hylla, där de fördömda gamla plåt-snälltågsvagnarna från Märklin tydligt ser så fånigt förkrympta ut. Men nu blir jag inte lika förbannad på fusket lägre, nu skrattar jag mest bara åt eländet istället!

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en A29.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.334
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #3 skrivet: ons 11 jul 2018, 20:05:25 »
Wikings bilar var (och är?) nominellt i skala 1/90.
Sedan kan val av förebild ge skillnader i storlek. Vi vet ju liksom inte exakt vilka förebilder Wiking haft för bandschaktaren och hjullastare, maskiner som IRL finns i mycket varierande storlekar.

Ett bra exempel på Wikings egen H0-skala är att placera en Wiking Scania 110 bredvid motsvarande modell från Albedo.

SA
« Senast ändrad: ons 11 jul 2018, 21:12:55 av Svante Andersson »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.777
« Svar #4 skrivet: tor 12 jul 2018, 04:51:37 »
Det ena skall nog föreställa en 110 och det andra en 111 men de borde vara lika höga...

https://i.pinimg.com/originals/5c/b0/7c/5cb07c4f35f7ff0e448fdcd36c05762c.jpg

Harald.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.334
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #5 skrivet: tor 12 jul 2018, 09:58:40 »
Det ena skall nog föreställa en 110 och det andra en 111 men de borde vara lika höga...

https://i.pinimg.com/originals/5c/b0/7c/5cb07c4f35f7ff0e448fdcd36c05762c.jpg

Harald.

140,111,140,141... same, same but different!

Samma hytt men jag letade inte fram någon Albedo 110... trodde att folk skulle förstå ändå.

SA
« Senast ändrad: tor 12 jul 2018, 10:01:34 av Svante Andersson »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 770
« Svar #6 skrivet: tor 12 jul 2018, 10:11:14 »
Wikings bilar var (och är?) nominellt i skala 1/90.
...
Ett bra exempel på Wikings egen H0-skala ...

SA

Rätt uppenbart är det i så fall ett exempel inte bara på Wikings val av kompromiss beträffande skalfaktorn 1/90 utan också på en hel del andra konstruktionsavvikelser.
Exemplet illustrerar möjligen också problemen med att reda ut skillnader mellan förutsebara systematiska avvikelser till följd av tillverkarpolicy, oundvikliga avvikelser till följd av icke skalbara funktionella krav, standarder, konstruktionstrkniska begränsningar, mer slumpmässiga avvikelser till följd av slarv och förbiseenden vid inhämtning och tolkning av underlag från förebilden eller produktionstekniska och ekonomiska rationaliseringar.
- o000oo -

LYR

• Användare
  • Antal inlägg: 88
« Svar #7 skrivet: tor 12 jul 2018, 13:16:00 »
När sedan Röwa kom ut med sina modeller i full längd även på snälltågsvagnar så framkom det tydligt vad skala 1:87 skulle vara - och så sakteliga har vissa mer nogräknade fabrikat försökt följa efter... då jag medverkade i tidningen Järnvägar!-så besökte vi Roco och fick då höra att de helst gärna ville göra SJ-vagnarna A7- B7 i full 1:87-längd, men Lennart Jobratt/importörens önskan var att även Märklinistrerna skulle bli nöjda-så vagnarna skulle bli i något förkortade... Vi försökte påverka så mycket det var lämpligt med goda argument - och Lennart skulle tänka över saken...över lunchen och sluligen kom Lennnart tillbaka och meddelade: "vi gör dem i full längd!"
Det jublades i Roco-montern.
/LYR

Kjell Friberg

• Användare
  • Antal inlägg: 88
    • http://www.livetsresa.se
« Svar #8 skrivet: tor 12 jul 2018, 14:44:26 »
En tidig avvikelse var Trix Express som på sina "supermodeller" av metallgjutgods konsekvent hade skalan 1:90 medan skalan på deras "standardsortiment" i plåt och plast varierade litet både uppåt och nedåt.
Låt inte din fantasi hindra dig, den är ändå överträffad av verkligheten.

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.503
« Svar #9 skrivet: fre 13 jul 2018, 17:24:55 »
När sedan Röwa kom ut med sina modeller i full längd även på snälltågsvagnar så framkom det tydligt vad skala 1:87 skulle vara - och så sakteliga har vissa mer nogräknade fabrikat försökt följa efter... då jag medverkade i tidningen Järnvägar!-så besökte vi Roco och fick då höra att de helst gärna ville göra SJ-vagnarna A7- B7 i full 1:87-längd, men Lennart Jobratt/importörens önskan var att även Märklinistrerna skulle bli nöjda-så vagnarna skulle bli i något förkortade... Vi försökte påverka så mycket det var lämpligt med goda argument - och Lennart skulle tänka över saken...över lunchen och sluligen kom Lennnart tillbaka och meddelade: "vi gör dem i full längd!"
Det jublades i Roco-montern.
/LYR

Fast RÖWA´s vagnar var ju i 1/100, åtmindstånde om man tittar i Roco kataloger där dom fanns med så angavs att dom var i 1/100, samtidigt som många av vagnarna också fanns i exakta 1/87 modeller., oftast på samma sida.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis