Författare Ämne: Lenz LK200 Problem med kortslutning  (läst 1014 gånger)

Jurgo

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
Lenz LK200 Problem med kortslutning
« skrivet: ons 01 mar 2017, 22:08:18 »
Hej
Jag har generalproblem med kortslutning som hittills verkar olösligt. Kanske har någon här upplevt något liknande och kan tipsa om en lösning

Jag har två vändslingor som hanteras av varsin Lenz LK200 och som huvudenhet har jag en z21. Banan trafikeras av 4 stycken lok, 3 Roco och ett Trix. Av Rocoloken fungerar ett alltid utan problem medan ett kortsluter i stort sett varje gång vid passage över de isolerade skarvjärnen. Det tredje Rocoloket och Trixloket fungerar i ungefär hälften av passagerna. Jag kör endast med loken så inga vagnar är inblandade och kan störa och vändslingorna är således inte för korta

*Det spelar ingen roll om passagen är "öppen" med samma polaritet på båda sidor om skarvjärnen.
*Jag har provat att byta vändslingemodulerna till nya. Totalt har jag provat 4 olika enheter
*Jag har provat att byta dekodrar i loken som inte fungear
*Jag har provat att byta till en annan z21
*Jag har provat att byta kablage till modulerna samt flytta infästningspunkterna
*Det spelar ingen roll om jag krypkör eller kör i full fart
*Det spelar ingen roll om jag kör in i eler ut ur slingan
*Det spelar ingen roll åt vilket håll loken kör
*Det spelar ingen roll åt vilket "håll" modulerna kastar om polariteten

Finns det något jag missat eller inte provat?
/jörgen

maddog63

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 922
SV: Lenz LK200 Problem med kortslutning
« Svar #1 skrivet: tor 02 mar 2017, 06:57:29 »
Har du isolerat alla räls efter växeln?
Det måste man göra.
H0 skala
DCC
Epok 1

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.424
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: tor 02 mar 2017, 07:33:33 »
Om du har båda rälerna kapade som maddog63 skriver med en enkel vändslinga skall det fungera (bild.)
såvida inte slingan är bruten och ansluter till flera växlar eller ingår i en kombination av spår/växlar
där det kan bli mer komplicerat.

Detektering för polvändning bygger ju just på kortslutning men LK200 skall vara så snabb att polvända att centralen i detta fall z21 inte hinner reagera.
Så är det tänkt såvida man inte i z21 kan ändra på känsligheten för avstängning vid kortslutning. Kanske någon som vet?

Jag kan inte hitta något om detta i manualen men i exemplet i manualen med z21 kombinerat med vändslingemodul givetvis då från Roco nämnes ingenting om detta.

Kan det vara så illa att Lenz LK200 inte är tillräckligt snabb och z21 hinner lösa ut? Men att Roco`s modul är snabbare?
Här är två fabrikat av hårdvara blandat (Lenz/Roco) i en mycket känslig funktion...... snabb hantering av kortslutning.

Problemet är inte nytt och beskrives i denna tråd på forumet https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=16726.msg165857#msg165857

Där det tydligen är så att Z21 och LK200 inte trivs ihop. Som den tidigare tråden avslutas "det är bara att bita i det sura äpplet" . LK200 är helt enkelt för långsam.
Jag har istället valt vändslingemodul som inte bygger på detektering av kortslutning och då valt Littfinskis lösning.  https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=en:ksm-sg

« Senast ändrad: tor 02 mar 2017, 10:14:50 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Tågman

• Användare
  • Antal inlägg: 260
« Svar #3 skrivet: tor 02 mar 2017, 16:34:22 »
Jag har haft samma problem men då med en Lk 100. Där var problemet just att z21 var för snabb. Jag provade också allt men även andra hade haft samma problem med Lk100 och z21 så risken är stor att du aldrig får det att funka.

Däremot funkar det med Littfinski
« Senast ändrad: tor 02 mar 2017, 16:37:39 av Tågman »

paj2

• Veteran
« Svar #4 skrivet: tor 02 mar 2017, 16:45:51 »
Jag har haft samma problem men då med en Lk 100. Där var problemet just att z21 var för snabb. Jag provade också allt men även andra hade haft samma problem med Lk100 och z21 så risken är stor att du aldrig får det att funka.

Däremot funkar det med Littfinski

Det var just ditt problem jag länkade till i mitt inlägg där du "fick bita i det sura äpplet"
Jag tror inte att det är någon skillnad på LK100 och LK200 i detta avseende.

I detta läge är det Littfinski-principen som gäller.
« Senast ändrad: tor 02 mar 2017, 16:48:05 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Jurgo

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #5 skrivet: tor 02 mar 2017, 20:43:45 »
Hej
Tack så mycket för inspelen! Mycket uppskattat

Det är ändå konstigt att jag har ett lok som fungerar helt klanderfritt. Det är ett blått rc6 från samma startsats jag fick z21an med dock med en esu ljuddekoder istället för den som satt från början. Om inget lok hade fungerat nämnvärt så skulle det inte vara något snack om att hårdvaran inte är kompatibel med varandra. Men jag får vika mig för fakta då jag har mina tre andra lok samt era erfarenheter som bevisar motsatsen :)

Hur var det för dig Tågman? Kortslöt även din z21 som min gör vid övergång där polariteten är samma på båda sidor om den isolerade skarven? Jag tänker att i de lägena borde inte z21an reagera eftersom det inte föreligger någon kortslutning. Men kanske är det så att lenzen ändå skapar någon sorts reaktion?

Tågman

• Användare
  • Antal inlägg: 260
« Svar #6 skrivet: tor 02 mar 2017, 21:11:25 »
Jag minns inte eftersom det var ett tag sen nu.
« Senast ändrad: tor 02 mar 2017, 21:13:09 av Tågman »

maddog63

• Avstängd
  • *
« Svar #7 skrivet: fre 03 mar 2017, 09:27:43 »
Hej
Tack så mycket för inspelen! Mycket uppskattat

Det är ändå konstigt att jag har ett lok som fungerar helt klanderfritt. Det är ett blått rc6 från samma startsats jag fick z21an med dock med en esu ljuddekoder istället för den som satt från början. Om inget lok hade fungerat nämnvärt så skulle det inte vara något snack om att hårdvaran inte är kompatibel med varandra. Men jag får vika mig för fakta då jag har mina tre andra lok samt era erfarenheter som bevisar motsatsen :)

Hur var det för dig Tågman? Kortslöt även din z21 som min gör vid övergång där polariteten är samma på båda sidor om den isolerade skarven? Jag tänker att i de lägena borde inte z21an reagera eftersom det inte föreligger någon kortslutning. Men kanske är det så att lenzen ändå skapar någon sorts reaktion?

Har du provat att reducera spänningen på Z21?
Kan det vara så att det visar för mycket,så att det blir ingen jämspelt med LK200?
H0 skala
DCC
Epok 1

ANLD

• Användare
  • Antal inlägg: 82
« Svar #8 skrivet: fre 03 mar 2017, 22:28:39 »
Kanske en dum fråga men hur är strömupptagningen på de olika loken
upptag på alla hjul eller "plus" i ena enden och "minus" i andra, tänkte att uppdelad strömupptagning
brukar knöla vid bostergräns.
Bara en ide
mvh Anders

paj2

• Veteran
« Svar #9 skrivet: lör 04 mar 2017, 08:28:35 »
Kanske en dum fråga men hur är strömupptagningen på de olika loken
upptag på alla hjul eller "plus" i ena enden och "minus" i andra, tänkte att uppdelad strömupptagning
brukar knöla vid bostergräns.
Bara en ide
mvh Anders

Detta är ju enkelt att testa.
Anslut ett mätinstrument (AC) över ena rälgapet och kortslut endast det andra gapet.
Gör detta växelvis i båda ändarna av slingan så ser man om den "isolerade" delen av slingan växlar polaritet.

Lenz borde ha tänkt på att loken har olika lösningar på strömupptagning. Det räcker ju med ett slirskydd på det ena
första hjulet som når gapet.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

maddog63

• Avstängd
  • *
« Svar #10 skrivet: lör 04 mar 2017, 11:00:26 »
Man rekommendera också att loken har slirskydd jämnsides på hjulaxlar.
Inte sick-sack!
När ett lok passera över växeln efter vändslinga,så måste isolerad hjulaxel + och - passera över samtidigt.
Det första hjulparet är alltså avgörandet.
H0 skala
DCC
Epok 1

paj2

• Veteran
« Svar #11 skrivet: lör 04 mar 2017, 12:00:23 »
Man rekommendera också att loken har slirskydd jämnsides på hjulaxlar.
Inte sick-sack!
När ett lok passera över växeln efter vändslinga,så måste isolerad hjulaxel + och - passera över samtidigt.
Det första hjulparet är alltså avgörandet.

Vad har passagen över växeln efter vändslingan med detektering av polvändningen att göra?

Om man har nedanst. läge i ett gap i en vändslinga så skall det räcka för LK200 att
uppfatta en kortslutning om endera rälen sammanföres av ett hjul i gapet.
"plus" och "minus" kortsluts ju i endera fallet. Det handlar ju inte om kortslutning mellan rälerna
utan samma räl på båda sidor om gapet.
Vilket hjul oavsett sida som förorsakar detta har ju ingen betydelse.

"plus" och "minus" ....... jo för enkelhetens skull även om det handlar om DCC-pulser.

« Senast ändrad: lör 04 mar 2017, 12:13:19 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
  • Antal inlägg: 279
« Svar #12 skrivet: lör 07 jul 2018, 19:34:48 »
Kidnappar den här tråden lite grann.
Med installerad LK200 i vändslinga, har 9 av mina lok inte stoppat, medan 7 andra har stoppat pga kortslutning och brytning i centralen, en Multimaus Pro, vilken matar ca 20 V DCC ut på spåret.
Har först testat med att enligt ovan överbrygga en skarv i sänder av de 4 skarvarna med en metallpinne, och då växlar de gula resp. gröna dioderna på LV200 precis som de skall, så jag förstår egentligen inte varför det blir annorlunda för vissa lok.
Enligt förslag längre upp i tråden, har jag sänkt DCC-spänningen till ca 15 V med 4 antiparallella likriktarbryggor i ena matningen, och då får jag inga stopp vid övergångarna. Har läst alla trådar här om motsvarande problem, och var beredd att byta till LDT KSM-SG i stället, men lite problematiskt då jag har 3 block i slingan. Hoppas nu att lösningen blir varaktig.
Bästa MJ-hälsningar
Tore S
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap