Författare Ämne: Hur rosta rälsen?  (läst 3389 gånger)

Wavestation

• Användare
  • Antal inlägg: 227
Hur rosta rälsen?
« skrivet: fre 06 jul 2018, 20:52:38 »
I avvaktan på en större anläggning så tänkte jag bygga ett litet diorama. Igår kväll satt jag och penselmålade rälerna på två raksträckor och två växlar. Det var ett jäkla klabbande. Och tid tog det också. Och det blev inte ens speciellt snyggt. Finns det något bättre sätt? Så småningom så skall jag rosta varenda skena till den stora anläggningen och då håller det inte att sitta och penselmåla vare rälsbit.

usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 377
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

A.Matör

• Användare
  • Antal inlägg: 71
SV: Hur rosta rälsen?
« Svar #2 skrivet: lör 07 jul 2018, 07:18:54 »
Sedan finns Woodland Scenics TT4580 Rusty Rail, Woodland Scenics TT4582 Wheathered tie. Hur bra de fungerar i verkligheten har jag ingen aning om.
Jag har för mig att en del sprutmålar också.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.389
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #3 skrivet: lör 07 jul 2018, 10:33:49 »
Jag har för mig att en del sprutmålar också.

En del... ?
Skulle tro att ganska många sprutmålar sina räler. Med sprutan i låg vinkel kan man måla rälerna utan att sliprarna får så mycket färg på sig.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.888
« Svar #4 skrivet: lör 07 jul 2018, 16:20:31 »
Sist gjorde jag så att sprutade spåret med "slipersfärg" innan ballastering, lade på ballast, och sedan sprutade skenorna med "rostfärg" med smal stråle. Blir det lite rost på spåret och ballasten ser det bara realistiskt ut.
« Senast ändrad: lör 07 jul 2018, 22:18:24 av Jan Frelin »
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

rogermel

• Användare
  • Antal inlägg: 40
  • Friskt kopplat hälften brunnet.
    • MJ-album
« Svar #5 skrivet: sön 08 jul 2018, 18:04:31 »
Jag skaffade en färgpenna.  :)
http://www.posca.com/sv/penna-alla-material/pc-3m

40kr på In-EX
https://www.in-exfarg.se/markers/uni-posca/pc-3m-09-13/posca-pc3m-brown

Passar bra till N-skalan. Ibland kan man behöva dra två gånger för att få ett heltäckande resultat.
I jämförelse med pensel går det jättefort. Minimalt kladd.
Skala N DCC Intellibox I (650), LDT HSI s88-N, LocoNet.
Raspberry Pi 3 - iTrain - IB
En låda Märklin på vinden.

bromsarn

• Användare
  • Antal inlägg: 51
  • Med rumpan knappast lyft ur fåtöljen
« Svar #6 skrivet: mån 09 jul 2018, 10:52:03 »
Blir det någon nämnvärd skillnad på rälsens elektriska egenskaper om man målar den?

Wavestation

• Användare
« Svar #7 skrivet: mån 09 jul 2018, 12:07:01 »
En sådan där lite färgspruta kanske skulle vara något då. Den kommer ju behövas till lite annat också. Tror förresten att jag har en liggandes. Jag köpte en för tusen år sedan när jag skulle spraymåla en radiostyrd stridsvagn. Jag drev den med tryckluft på burk och det fungerade dåligt. Skitdåligt, faktiskt. Jag tror att man behöver en liten kompressor för att det skall fungera vettigt. Så då blir det att skaffa en sådan. Billigaste kompressorn på Jula, skulle en sådan funka?

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.128
« Svar #8 skrivet: mån 09 jul 2018, 12:47:27 »
Jag har också provat med tryckluft på burk och konstaterat att det inte fungerade något vidare. Någon här på forumet har sagt att luften kan bli så kall att färgen fryser till isklumpar. Jag vet inte om det var det som hände mig, men jag upplevde att sprutan bara spottade och fräste.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.638
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #9 skrivet: mån 09 jul 2018, 14:11:38 »
Blir det någon nämnvärd skillnad på rälsens elektriska egenskaper om man målar den?

Bara om du målar ovanpå rälerna, men där ska det ju vara blankt. Och om du använder enbart skarvjärn mellan rälsdelar kan det komma in färg som ger sämre ledningsförmåga i skarvarna.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

elindahl

• Användare
  • Antal inlägg: 114
« Svar #10 skrivet: mån 09 jul 2018, 15:33:45 »
Sedan finns Woodland Scenics TT4580 Rusty Rail, Woodland Scenics TT4582 Wheathered tie. Hur bra de fungerar i verkligheten har jag ingen aning om.

Jag har använt båda. Tycker de är lätta att använda (har iofs inte provat nåt annat). Duger gott för mig; jag eftersträvar inte 100% realism, däremot tycker jag att mässingsfärgad räls är orealistiskt, och det råder den bot på åtminstone  :)

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 245
« Svar #11 skrivet: mån 09 jul 2018, 21:19:38 »
En sådan där lite färgspruta kanske skulle vara något då. Den kommer ju behövas till lite annat också. Tror förresten att jag har en liggandes. Jag köpte en för tusen år sedan när jag skulle spraymåla en radiostyrd stridsvagn. Jag drev den med tryckluft på burk och det fungerade dåligt. Skitdåligt, faktiskt. Jag tror att man behöver en liten kompressor för att det skall fungera vettigt. Så då blir det att skaffa en sådan. Billigaste kompressorn på Jula, skulle en sådan funka?

Hej, jag gjorde researchen för airbrush i vintras. Bilteams startkit är billigast och enklast att komma igång med. Här finns kompressor och välj någon av sprutorna.

https://www.biltema.se/bygg/farg/fargsprutor/airbrush/

Jan Frelin

• Stammis
« Svar #12 skrivet: mån 09 jul 2018, 22:05:05 »
Jag skrapar bort färgen på rälsen ovansida med en träbit innan det torkat.

Jag har bara provat sprutmålning med kompressor, det har alltid funkat.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 125
« Svar #13 skrivet: tis 10 jul 2018, 09:25:22 »
Jag har nog den näst billigaste sprutan från Biltema tillsammans med en liten kompressor från samma ställe. Gör man bara rent den, så funkar den ypperligt....

Wavestation

• Användare
« Svar #14 skrivet: ons 11 jul 2018, 12:20:26 »
Tur att jag har en del löske-skenor att öva på. Får kanske bli en kompressor till semestern om några veckor. Spruta har jag redan.

Vad använder ni för färg? Jag vill gärna ha vattenbaserad så att det det blir enkelt med rengöring, men det kanske inte funkar?

Jan Frelin

• Stammis
« Svar #15 skrivet: ons 11 jul 2018, 20:07:45 »
Vad använder ni för färg? Jag vill gärna ha vattenbaserad så att det det blir enkelt med rengöring, men det kanske inte funkar?

Jag tenderar att att använda Humbrol för såna jobb, men det borde gå lika bra med Vallejo.

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 266
« Svar #16 skrivet: tis 24 jul 2018, 21:38:41 »
Slänger ner mina böjbara skenor i trädgårdsdammen och fiskar upp skenorna efter några veckor när nysilverskenorna oxiderat. Skulle tro att det finns snabbare metoder att oxidera skenorna med vatten och något ämne som påskyndar oxideringen. Inga problem med att putsa upp räls huvudet.
Skulle aldrig lägga ner en massa jobb på att måla skenorna som sällan kommer att se naturliga ut.
Nelson Gardena har ett ämne som heter Kumulus Df som består till 80 % av ren svavel. Hittade burken hos Blomsterlandet. Plantagen som är lite miljövänligare säljer inte dessa burkar med svavel. Skulle gissa att det skulle gå att använda preparatet till att oxidera skenorna. Vill man använda något miljövänligare kan man använda kokta ägg.
Kan du hitta en firma som säljer svavel är jag helt övertygad om att du kan köpa svavel till ett pris under 300:- för ca 2 dl.
Svavel luktar inget vidare men skulle man komma till han där nere kan det vara bra att vänja sig vid lukten av svavel. Tycker faktiskt att svavel börjar lukta lite små gott efter en stund så nu ska jag nog gå ut och slarva med mina kompisar istället för att leka med tåg så man kvalificerar sig för han där nere.

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 951
« Svar #17 skrivet: sön 05 aug 2018, 17:32:33 »
Det här med att oxidera räler med ägg lät spännande, hur går det till rent praktiskt?

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

bromsarn

• Användare
  • Antal inlägg: 51
  • Med rumpan knappast lyft ur fåtöljen
« Svar #18 skrivet: mån 06 aug 2018, 19:33:22 »
Blir nyfiken på Helmut Maripuus metod. Skulle man kunna tänka sig att få se en bild på resultatet? Och har någon provat att låta Fleischmanns Profi-räls oxidera på liknande sätt?

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 266
« Svar #19 skrivet: mån 10 sep 2018, 10:35:41 »
Hos modell järnvägshandlare kan du hitta denna burk "150:-" med en blå vätska som ska späs ut med vatten men det går bra att pensla på vätskan som den är.
Hos Blomsterlandet kan du hitta burkar men koncentrerat svavel "ca 250:-" som blandas ut i vatten. Har du några trädgårdsvänner kanske dom har denna burk med svavel som användes för att bekämpa insekter. Då kanske du kan tigga till dig två teskedar. Båda har en svag lukt av ruttna ägg. Den blå burken innehåller troligtvis även en syra så se upp för stänk på möbler och kläder. Har själv fått centimeterstora hål på kläderna.
Innan jag penslar på vätskan tvättar jag av rälsen så det inte finns fettfläckar. Efter någon dag är det bara att tvätta av rälsen. Oxiden ska leda ström men jag tar en bit masonit och lite tandkräm och så är det bara att ta några drag för att få bort oxiden från ovansidan så den ser ut som riktig räls.
Fördelen med att använda svavel är att man slipper kladda ner sylarna och ballasten med färg.
http://manekisparlblogg.blogspot.com/2008/12/teknik-oxidera-metall.html#.W5Yt2-gzZPY

« Senast ändrad: mån 10 sep 2018, 10:41:43 av Helmut Maripuu »

Söderström

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
« Svar #20 skrivet: mån 08 okt 2018, 15:23:17 »
Mycket bra tips hur man får en fin mörk yta Helmut! Detta ska jag prova i andra tillämpningar.  :up: :up:

// Jonas
Drömmen om "Dellenbanan" (Ljusdal-Hudiksvall) i H0.