Författare Ämne: Nya vagnskort  (läst 1241 gånger)

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 770
    • Modelljärnvägsmoduler
Nya vagnskort
« skrivet: mån 02 jul 2018, 09:18:44 »
Hej alla!
Jag håller på att ta fram ett enkelt trafikspel för min egen hem-modul-bana och skulle skriva ut vagnskort till nya vagnar. Men naturligtvis kunde jag inte låta bli att (i mina ögon) förbättra vagnskorten. ;)

Men jag undrar lite vad andra tycker? Är det en bra förenkling eller har jag tagit bort för mycket? :question:

Baksidan
Jag har nu förenklat den ena sidan så mycket att där bara finns vagnsnr, littera, bild och ägaruppgifter. Den sidan behövs i princip inte vid trafikspel, annat än om man vill se en större bild. Jag har även ändrat så att littera nu står i rutan efter vagnsnumret, istället för bolaget.


Huvudsidan
På huvudsidan har jag nu gjort dessa olika förändringar:

Epok
Rutan fick flytta hit för att ge plats till längre bolagsnamn.

Bolag
Här har jag bara gjort mer plats för bolagsnamnet. Idag nöjer man sig ju inte med "tre-bokstavs-förkortningar" länge. :)

Min. radie
Här kan man ange den minimiradie vagnen behöver för att rulla bra. Det funkar både med millimeter och R1/R2/R3/R4, då det ändå inte går att få veta detta så exakt.

Bestämmelsestation
Här kan man (återigen) ange den station (läs magasin) som vagnen ska skickas till om det inte finns någon fraktsedel. Denna info kan vara bra i en del trafikspel då man helt enkelt fått "för många" vagnar till stationen och behöver skicka iväg en del även om man inte har fraktsedlar till dem. I mallen finns en lathund för färgerna som ska användas.

Fraktsedel
Jag har nu gjort plats för en 60 mm bred fraktsedel, så att man kan använda lamineringsfickor för visitkort (60x90) till dem.



Instruktionen för hur man fyller i korten, finns på https://www.infolagret.se/mj/beskrivning-av-vagnskort/
---
Mvh Peter

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.499
SV: Nya vagnskort
« Svar #1 skrivet: mån 02 jul 2018, 12:57:01 »
Varför ändra på något som redan finns och är standardiserat (någorlunda iallafall)?

Om man nu skall ändra enligt ditt förslag har jag några synpunkter:

* Radie enbart i mm. Att ange radie som R1 etc ger ingen bra uppfattning om minsta radie då man måste känna till de olika tillverkarnas sortiment. Dessutom är aktuella modulradier ofta större än radierna som de fasta bitarna har att erbjuda.

* Ersätt bestämmelsestation med Hemstation. Gärna med (färg) inom parentes efter namnet för att skicka till det magasin som har färgen ifall det namngivna magasinet inte finns tillgängligt.
T.ex. Göransberg (Gul)

/Lars

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 770
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Nya vagnskort
« Svar #2 skrivet: mån 02 jul 2018, 16:17:03 »
Ja, varför ska man utveckla och försöka förbättra? Det kan man tycka olika om, men att vagnskort skulle vara någorlunda standardiserade stämmer väl inte? Den som varit på en trafikspelsträff, har nog ganska omgående sett att någon standard är det knappast bland vagnskorten. Det mest uppenbara är att vissa kort är i A6-format och andra i A7. Andra kort har en del streck över sig, som visar någon slags info. Vissa har olika färger på ramen runtom och återigen andra har inte bild på bägge sidorna. Sen verkar de också innehålla olika mycket info. Men annars är de i och för sig "någorlunda standardiserade". :) ;)

Men som jag skrev, jag vill förenkla och göra det lättare att se/hitta det som är viktigt vid trafikspel. Man har ofta så mycket annat att tänka på, så det underlättar om all information är lättillänglig.

Och som jag skrev om radien: det spelar ingen roll för det ska bara vara en "fingervisning" om vad vagnen klarar. Få personer kommer (kunna) mäta detta exakt. Det viktiga är att den som har en känslig vagn (FREMOiserad?) kan notera det.

Och jo, det borde heta Hemstation. Men texten ska ha bakgrundfärg för det magasin den ska till, enligt gängse färgregler. Exempelt ovan blev dumt, då jag räkade välja landskapet jag kommer ifrån som färg: (Gästrikland, Hälsingland och Medelpad ska ha svart bakgrund). Jag har ändrat i mallen (men inte lagt upp den nya versionen än).
---
Mvh Peter

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.499
SV: Nya vagnskort
« Svar #3 skrivet: mån 02 jul 2018, 20:38:03 »
Ja, varför ska man utveckla och försöka förbättra? Det kan man tycka olika om, men att vagnskort skulle vara någorlunda standardiserade stämmer väl inte?

För mig som använder FREMO H0-RE vagnskort så finns det en väl etablerad standard inom hela europa, och som ligger till grund för de flesta vagnskort som används vid trafikspel i samband med modulkörningar i sverige med europeiskt rullande materiel. Sträcken tvärs över kortet anger max hastighet så att man enkelt kan se om en vagn får gå i snabbare tåg eller måste gå i långsammare lokaltåg. Färgen runt ramen är en bra hjälp att hitta vagnar då man bläddrar igenom bunten med kort då olika littra-grupper har olika färg.

/Lars

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 770
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Nya vagnskort
« Svar #4 skrivet: mån 02 jul 2018, 21:59:05 »
Japp, dessa kort ligger till grund även för mina vagnskort - och troligen för många andra varianter som finns... Men att det finns en standard är inte samma sak som att den följs - vilken den inte gjort på någon träff jag varit på. Min tanke om det är att den:
  • är lite för krånglig att följa
  • lite för svårt att förstå alla info
  • och att den, som jag sett, innehåller en del onödig info
De är säkert bra för FREMO-träffar där man vill köra väldigt förebildslikt, men det är inte så man kör på de olika träffar jag varit på i Sverige. Din FREMOiserade bild av modulsverige stämmer tyvärr inte så bra... ;)

Men var och en blir salig på sitt! Jag hoppas enkelheten tilltalar de som, liksom jag, vill ha en lagom blandning mellan hobby & förebild. "Standard är det som byggs" är ett uttryck som tillskrivs FREMO och jag hoppas genom att spida mina vagnskort att de till slut blir någorlunda standard i Sverige!  :)

Ingen annan som vill bidra till de uppdaterade vagnskorten?
---
Mvh Peter

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.499
SV: Nya vagnskort
« Svar #5 skrivet: mån 02 jul 2018, 22:36:02 »
Visst finns det onödig information på FREMO H0-RE vagnskorten, det medger jag.
Men att ta bort den färgade ramen och tvärstrecken är att ta bort nyttig information.

Ang. minsta radie, när man skall skicka en vagn, har man verkligen koll på minsta radie på sträckan till mottagaren eller ev sidospår på slutstationen?
Annars är informationen ganska överflödig.

/Lars

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 240
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
SV: Nya vagnskort
« Svar #6 skrivet: mån 09 jul 2018, 10:45:03 »
Hej!

Det var ett "bantat" vagnskort!

Förutom största tillåten hastighet så har du tagit bort all information om förebildens tekniska data,
- vad är poängen med det?

Vagnskortet, som jag tolkar det, är en del i ett trafikspelskoncept som är knutet till vagnen, fraktsedeln och delvis till stationsdatabladet (godset).
- Hur har du tänkt dig trafikspelet?

Jag tycker inte att t ex FREMOs trafikspel är speciellt svåra eller obegripliga - genom en väl vald struktur kan de spela både enkelt och fruktansvärt avancerat med samma vagnar, vagnskort och fraktsedlar.
https://www.fremo-net.eu/index.php?eID=tx_securedownloads&u=0&g=0&t=1531212125&hash=6fcea402504ad28bec618c025b70bccc43cae52f&file=fileadmin/_migrated/content_uploads/FREMO_trafikspel.pdf

Att det ska vara svårt med förebildsinformation tror jag bara är en myt - Janne m fl fyller ständigt på i MJ-wikin. Annars finns det flera mj-klubbar som har lagt ut info på sina hemsidor (t ex MRW).
  Mycket av det som bör finnas med på ett vagnskort finns med på modellen (läsbara tryck) jfr med modeller från 60-talet. Om inte annat finns google och där är infon oftast bara ett par knapptryck bort. Dessutom finns det flera på forumet som är behjälpliga med både info som tillverkning av vagnskort - bara man frågar. Sedan finns givetvis uddavagnar och andra specialare - men redan då spelar man i en annan klass  ;)

En del ser minsta gemensamma nämnaren: fotbollen, andra ser som sin livsuppgift att ständigt mejsla ut skillnader: gräs - konstgräs bara för att nämna någon.

Att trixa kan man göra solo - men spela lagspel är svårt utan ett lag.



Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Mekanoid

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 770
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Nya vagnskort
« Svar #7 skrivet: mån 09 jul 2018, 16:56:25 »
Jag har som sagt målet att göra vagnskorten enklare & mer lättöverskådliga. Jag har länge sett/upplevt själv hur lite info som verkligen används vid "MMM-likande" trafikspel. Och hur svårt det är att hitta det viktiga bland all informationen!

Förutom största tillåten hastighet så har du tagit bort all information om förebildens tekniska data,
- vad är poängen med det?
Vilken förebildsfakta - som är viktigt för trafikspelet - saknas?

Vagnskortet, som jag tolkar det, är en del i ett trafikspelskoncept som är knutet till vagnen, fraktsedeln och delvis till stationsdatabladet (godset).
- Hur har du tänkt dig trafikspelet?
Jag tänker mig ett trafikspel så som det "spelas" på MMM-, Modulsyd- och Geflemodul-träffar. Där är det ganska små krav på "förebildsriktigthet" och även nybörjare ska kunna vara med direkt.

Att det ska vara svårt med förebildsinformation tror jag bara är en myt - Janne m fl fyller ständigt på i MJ-wikin. Annars finns det flera mj-klubbar som har lagt ut info på sina hemsidor (t ex MRW).
  Mycket av det som bör finnas med på ett vagnskort finns med på modellen (läsbara tryck) jfr med modeller från 60-talet. Om inte annat finns google och där är infon oftast bara ett par knapptryck bort. Dessutom finns det flera på forumet som är behjälpliga med både info som tillverkning av vagnskort - bara man frågar. Sedan finns givetvis uddavagnar och andra specialare - men redan då spelar man i en annan klass  ;)
Jag är mer inne på att inte "tvinga" folk till att lägga tid på sådant som de kanske varken har intresse eller någon större nytta av...

Det känns som några fler än jag är inne på samma linje, då det är drygt 200 nedladdningar gjorda av vagnskortet. Inför Geflemodul 18 länkade de till mina vagnskort, men tyvärr glömde jag kolla om någon sen använde dem på träffen. För att locka fler/nya modulbyggare behöver vi förenkla och undvika (tvingande) specialisering. Låt folk få börja enkelt och sen i egen takt fördjupa sig efter eget intresse - det är min melodi.
---
Mvh Peter

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.624
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Nya vagnskort
« Svar #8 skrivet: mån 09 jul 2018, 17:33:06 »
Var laddar men ner kortmallen?
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

tummenmittihanden

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 496
SV: Nya vagnskort
« Svar #9 skrivet: mån 09 jul 2018, 17:40:54 »
Jag har inte riktigt förstått vitsen med information om förebilden då det är en modell som oftast inte är helt förebildsenlig man använder i trafikspelet och inte en fullkskalevagn. Information om vad modellvagnen klarar och inte klarar är väl mer relevant.

Men vad vet jag som enkel amatör, jag försöker undvika trafikspel då det bara känns krångligt med vagnskort, undantaget Tyresö.
/ mvh Micke

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.499
SV: Nya vagnskort
« Svar #10 skrivet: mån 09 jul 2018, 21:15:07 »
Den information som jag anser viktigast är:
* Vad för typ av last kan jag lasta på denna vagn? T.ex. det finns tankvagnar för en viss kemikalie. De får inte gå till raffinaderiet och lastas med olja.
* Hur fort får vagnen framföras? Vissa vagnar får gå i de snabbare direktgodstågen, andra få enbart gå i de lite långsammare lokalgodstågen.

Hela syftet med trafikspel är att man inte kör vagnarna godtyckligt fram och tillbaka utan att ett fraktbehov styr vart tomma vagnar behövs och vart lastade vagnar skall gå.

/Lars

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 240
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
SV: Nya vagnskort
« Svar #11 skrivet: tis 10 jul 2018, 10:58:50 »
Hej!

En del av träffarna i Modul-Syd och framförallt Gävle-träffen är precis som vilka FREMO-träffar som helst. Läs även LLJs inlägg.

En trafikspelsträff inkluderar en mängd olika roller, bl a tågförare, växlare, stinsar m fl. där man väljer den rollen som man vill prova på. Det finns inget som säger att alla roller alltid ska vara på nybörjarnivå.

Många föredrar spel där t ex mjölk går i vagnar avsedda för livsmedel och timmer går på flak- eller timmervagnar - det står oftast på fraktsedeln vilken sorts vagn som resp. gods kräver.
  Har man riktiga laster, t ex timmer (2 buntar om 55 skaladecimeter) så är det rimligt att lasten får plats på vagnen/-arna - därför behövs bl a lastytan anges på vagnskortet.

Det finns andra lösningar än vagnskort + fraktsedel, man kan t ex hänga på färgade brickor på vagnarnas buffertar för att adressera vagnarna. Egentligen är det ett suveränt system som dessutom är lättbegripligt och passar dem som inte vill hålla på med fraktsedlar och vagnskort.
Känner man dessutom bara för att "lattja tåg"  ;) så slipper man omaket att sortera  :dead: vagnskorten efter hur vagnarna hamnade - allting är ändå alltid på rätt plats  :D
 
Själv kör jag med 2-bricks-varianten:
2-brickor =tom vagn som ska till "kund" för lastning och därefter vidare till "mottagare"
1-bricka = lastad vagn från "kund" till "mottagare".
blank-bricka + färgad bricka = tomvagn till magasin/uppställningsstation.
ingen bricka = ledig vagn
- sedan får man givetvis själv hålla ordning på att timmervagnarna kommer till sågen och mjölkvagnarna till mejeriet  ;)
« Senast ändrad: tis 10 jul 2018, 11:35:19 av Södra station »
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 239
SV: Nya vagnskort
« Svar #12 skrivet: ons 11 jul 2018, 22:17:45 »

Själv kör jag med 2-bricks-varianten:
2-brickor =tom vagn som ska till "kund" för lastning och därefter vidare till "mottagare"
1-bricka = lastad vagn från "kund" till "mottagare".
blank-bricka + färgad bricka = tomvagn till magasin/uppställningsstation.
ingen bricka = ledig vagn
- sedan får man givetvis själv hålla ordning på att timmervagnarna kommer till sågen och mjölkvagnarna till mejeriet  ;)

Hmm, det var en intressant variant. Kan vara absolut tillräckligt vid "enklare trafikspel" som förekommer på diverse klubbanor eller mindre modulbanor, eller för all del även på mässor där det är publikkörning men att man vill ha lite trafikspel före och efter.

Eller rent av kanske under publikkörningar för att få till ett spel. Har märkt på vissa publikkörningar att publiken kan bli lite besviken att man "bara kör" tågen utan tanke bakom. :)

Lenke

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 768
  • Göteborg
SV: Nya vagnskort
« Svar #13 skrivet: tor 12 jul 2018, 12:24:52 »
Har för mig att Bruno Kock använde brickor på Yxkrokens järnväg. I boken "Små Järnvägar" finns ett reportage om detta.

Lennart.
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 240
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
SV: Nya vagnskort
« Svar #14 skrivet: tor 12 jul 2018, 13:10:54 »

Själv kör jag med 2-bricks-varianten:
2-brickor =tom vagn som ska till "kund" för lastning och därefter vidare till "mottagare"
1-bricka = lastad vagn från "kund" till "mottagare".
blank-bricka + färgad bricka = tomvagn till magasin/uppställningsstation.
ingen bricka = ledig vagn
- sedan får man givetvis själv hålla ordning på att timmervagnarna kommer till sågen och mjölkvagnarna till mejeriet  ;)

Hmm, det var en intressant variant. Kan vara absolut tillräckligt vid "enklare trafikspel" som förekommer på diverse klubbanor eller mindre modulbanor, eller för all del även på mässor där det är publikkörning men att man vill ha lite trafikspel före och efter.

Eller rent av kanske under publikkörningar för att få till ett spel. Har märkt på vissa publikkörningar att publiken kan bli lite besviken att man "bara kör" tågen utan tanke bakom. :)

Hej!
Då har vi samma erfarenheter av körning med publik - jag tyckte "Dream-Track" hade en bra mix av allt när Anders höll i det. Då kunde man ta med "varma" tågfantaster bakom skynket och låta dem prova på.  ;) Att se lyckan i barnets ögon (oavsett ålder och kön) när de kör tåget - det är värt allt slit med modulerna. Att få visa "spelmöjligheter" var en annan...
 
Men åter till vagnskorten:
Min erfarenhet är:
- få kan de vanligaste godsvagnslittra (E, F, G, H, I, K, L, O och R)
- få är intresserade att köra "hardcore" med lastvikter, broms och anpassning mot vad loket kan prestera.

Man kan köra på olika sätt, men om vi förhåller oss till systemet med adressering av vagnar - så finns det 3 varianter:
1, Vagnslistor, antingen sådan som lokföraren/konduktören har med sig eller att det finns på varje "station" som visar vilka vagnar som ska kopplas in eller ur tåget.
2, Märkning på själva vagnen t ex brickor som hängs på buffertarna. Idén lär komma från USA där man kör/de med häftstift på vagnens ovansida.
3, Adresslappar/fraktsedlar 

A, För mindre trafikspel så föredrar jag varianten med brickor - det är lätt för "vem som helst" att kunna spela.
B, För enkla trafikspel när man inte ställer några "krav" på vagnars lastförmåga, placering i tåg osv föredrar jag de små vagnskorten i vistitkortsstorlek (90x55mm). De har dessutom fördelen att man kan stoppa dem i bröstfickan på en vanlig skjorta. På den här nivån är jag emot stora (A6-format) vagnskort.
C, För riktigt avancerade trafikspel, där man utnyttjar t ex FREMOs storlek på vagnskorten (A6) kan man gott kosta på sig att fylla i all förebildsriktig information - vilket på dagens modeller - vanligtvis finns återgivet ner till minsta nivå. Tyvärr är korten "obändiga" att släpa på.

För att man ska kunna köra ett trafikspel måste alla korten ha en viss "lägsta" nivå och även ha samma storlek.

Knyter jag an till resonemanget i tråden blir, lätt förenklat, det så här:
- Brickor - mjölkvagnen går i "första bästa" tåg
- Enkla vagnskortet - mjölkvagnen går i "första bästa" tåg, om inte fraktsedeln anger vilket tåg den ska gå i.
- Avancerade vagnskortet - mjölkvagnen går i tåget som anges på fraktsedeln och vagnen kopplas in på den plats där den passar med avseende på broms- och värme-/kylledning.

Personligen tror jag på delaktighet och att alla har med 3-4-5 vagnar med vidhängande vagnskort - i lämpligt utförande till en modulträff. Kör man med brickor får nog stationsägarna hålla med lämpligt antal brickor i väl vald kulör. 

Jag ser det här precis som vilken lagsport som helst - spelar man t ex fotboll -
2-manna på gården = enkla informella regler
5-manna i lag på halv plan - enkla regler
Fullt lag på hel plan - regelboken, vilket är något man får lära sig om man vill vara med.
Inget utesluter det ena från det andra - man väljer själv - och som i alla lagsporter man får hjälp OM man vill ha.

Ps jag ser ingen anledning till att ha samma information på båda sidor av vagnskortet - då har jag hellre ett mindre kort Ds
« Senast ändrad: tor 12 jul 2018, 13:15:42 av Södra station »
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka