Själv kör jag med 2-bricks-varianten:
2-brickor =tom vagn som ska till "kund" för lastning och därefter vidare till "mottagare"
1-bricka = lastad vagn från "kund" till "mottagare".
blank-bricka + färgad bricka = tomvagn till magasin/uppställningsstation.
ingen bricka = ledig vagn
- sedan får man givetvis själv hålla ordning på att timmervagnarna kommer till sågen och mjölkvagnarna till mejeriet 
Hmm, det var en intressant variant. Kan vara absolut tillräckligt vid "enklare trafikspel" som förekommer på diverse klubbanor eller mindre modulbanor, eller för all del även på mässor där det är publikkörning men att man vill ha lite trafikspel före och efter.
Eller rent av kanske under publikkörningar för att få till ett spel. Har märkt på vissa publikkörningar att publiken kan bli lite besviken att man "bara kör" tågen utan tanke bakom. 
Hej!
Då har vi samma erfarenheter av körning med publik - jag tyckte "Dream-Track" hade en bra mix av allt när Anders höll i det. Då kunde man ta med "varma" tågfantaster bakom skynket och låta dem prova på.

Att se lyckan i barnets ögon (oavsett ålder och kön) när de kör tåget - det är värt allt slit med modulerna. Att få visa "spelmöjligheter" var en annan...
Men åter till vagnskorten:
Min erfarenhet är:
- få kan de vanligaste godsvagnslittra (E, F, G, H, I, K, L, O och R)
- få är intresserade att köra "hardcore" med lastvikter, broms och anpassning mot vad loket kan prestera.
Man kan köra på olika sätt, men om vi förhåller oss till systemet med adressering av vagnar - så finns det 3 varianter:
1, Vagnslistor, antingen sådan som lokföraren/konduktören har med sig eller att det finns på varje "station" som visar vilka vagnar som ska kopplas in eller ur tåget.
2, Märkning på själva vagnen t ex brickor som hängs på buffertarna. Idén lär komma från USA där man kör/de med häftstift på vagnens ovansida.
3, Adresslappar/fraktsedlar
A, För mindre trafikspel så föredrar jag varianten med brickor - det är lätt för "vem som helst" att kunna spela.
B, För enkla trafikspel när man inte ställer några "krav" på vagnars lastförmåga, placering i tåg osv föredrar jag de små vagnskorten i vistitkortsstorlek (90x55mm). De har dessutom fördelen att man kan stoppa dem i bröstfickan på en vanlig skjorta. På den här nivån är jag emot stora (A6-format) vagnskort.
C, För riktigt avancerade trafikspel, där man utnyttjar t ex FREMOs storlek på vagnskorten (A6) kan man gott kosta på sig att fylla i all förebildsriktig information - vilket på dagens modeller - vanligtvis finns återgivet ner till minsta nivå. Tyvärr är korten "obändiga" att släpa på.
För att man ska kunna köra ett trafikspel måste alla korten ha en viss "lägsta" nivå och även ha samma storlek.
Knyter jag an till resonemanget i tråden blir, lätt förenklat, det så här:
- Brickor - mjölkvagnen går i "första bästa" tåg
- Enkla vagnskortet - mjölkvagnen går i "första bästa" tåg, om inte fraktsedeln anger vilket tåg den ska gå i.
- Avancerade vagnskortet - mjölkvagnen går i tåget som anges på fraktsedeln och vagnen kopplas in på den plats där den passar med avseende på broms- och värme-/kylledning.
Personligen tror jag på delaktighet och att alla har med 3-4-5 vagnar med vidhängande vagnskort - i lämpligt utförande till en modulträff. Kör man med brickor får nog stationsägarna hålla med lämpligt antal brickor i väl vald kulör.
Jag ser det här precis som vilken lagsport som helst - spelar man t ex fotboll -
2-manna på gården = enkla informella regler
5-manna i lag på halv plan - enkla regler
Fullt lag på hel plan - regelboken, vilket är något man får lära sig om man vill vara med.
Inget utesluter det ena från det andra - man väljer själv - och som i alla lagsporter man får hjälp OM man vill ha.
Ps jag ser ingen anledning till att ha samma information på båda sidor av vagnskortet - då har jag hellre ett mindre kort Ds