Författare Ämne: Hur börja..  (läst 1247 gånger)

Robin

• Användare
  • Antal inlägg: 74
Hur börja..
« skrivet: fre 22 jun 2018, 22:14:31 »
Hej! Är äntligen på gång med en liten bana. Är inte så värst hemma på elektroniken så jag ber om lite hjälp. Det blir, till att börja med, en enkel rundbana med mötesspår på en sida. Kör med Trix c-räls och i växlarna har jag Viessmans motor med inbyggd dekoder. Detta styrs med Rocos multimaus. Fingerar fint så här långt! Det skullle vara kul om det hela, i en framtid, kunde sköta sig självt, så att säga, eftersom mitt intresse är själva byggandet och inte så mycket att köra och rangera. Vad bör jag tänka på redan nu, om jag vill ha det styrt av datorn, med ställverk där i datorn då? Tänker på anslutningar, avbrott i rälsen och sådant.. Vad är ett bra och någorlunda enkelt program för detta...
Tackar alla för tips och synpunkter..

Mvh Robin

Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.232
    • SaFre Modelrailroading
SV: Hur börja..
« Svar #1 skrivet: fre 22 jun 2018, 23:07:12 »
Det viktiga hårdvarumässigt är blockindelningen och återkopplingen från dessa, samt att du har tillräckligt med kraft (=boostrar) att driva tågen (beroende på hur många vi pratar om i drift samtidigt). Välj ett bra och stabilt återkopplingssystem, och räkna med att det går åt betydligt fler återkopplingsingångar än du tror. Lär dig hur återkopplingen ska installeras/fungera för att du ska få det driftsäkert!

Ta god tid på dig i planeringen - bygg kanske en mindre, men datorstyrd, testbana för att lära dig hur det fungerar innan du bygger en större...

Programvarumässigt - ladda ned de olika program som finns och prova vilket som känns bäst för dig! De flesta är snarlika i hanteringen - men alla har sina favoriter av olika skäl!
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 8.0 G2/MJ-fjärren

Robin

• Användare
« Svar #2 skrivet: mån 25 jun 2018, 08:46:04 »
Tack för svar, Fredrik. Tror jag förstår detta med blocken. Det är alltså en sträcka som är isolerad från resten av banan, sen ska blocket ha tre (helst) sektioner, broms och stoppsträckor, har jag förstått detta riktigt? Får börja med detta och då undrar jag hur många kablar som behöver kopplas till varje block, förutom då, strömmatning till varje sektion där?

Undrar också hur långt man kommer med Z21, vilka komponenter behövs ytterligare?

Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.232
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: tis 26 jun 2018, 01:05:26 »
Tack för svar, Fredrik. Tror jag förstår detta med blocken. Det är alltså en sträcka som är isolerad från resten av banan, sen ska blocket ha tre (helst) sektioner, broms och stoppsträckor, har jag förstått detta riktigt? Får börja med detta och då undrar jag hur många kablar som behöver kopplas till varje block, förutom då, strömmatning till varje sektion där?

Undrar också hur långt man kommer med Z21, vilka komponenter behövs ytterligare?

Tänker du dig den svarta Z21:an så kommer du långt! Glöm (helst) den vita... Du har inte funderat på ECoS? (jag har båda och de är båda bra på sitt sätt...)

Kör inte Roco:s återkopplingssystem (dyrt) utan välj något Loconetbaserat istället (funkar med svarta Z21:an). Exakt vilken typ av modul beror lite på vad du ska  Tre sektioner/block är bra, men inte ett måste. Jag brukar se de tre som stoppsträcka, bromssträcka och stoppsträcka (i motsatt riktning) - men det är upp till var och en.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 8.0 G2/MJ-fjärren

Ola Trygve Kvitle

• Användare
  • Antal inlägg: 68
« Svar #4 skrivet: ons 27 jun 2018, 00:06:04 »
Nils Gullhav har laget en guide til et styresystem som heter Win-Digipet
på "Norsk MJ forum";
http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7513

Som han skriver innledningsvis gjelder prinsippene også for andre systemer.

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.066
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #5 skrivet: ons 27 jun 2018, 13:20:38 »
Rocrail och JMRI är gratis/låg kostnads alternativ, vilken du väljer beror nog på vilken som tilltalar dig bäst.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Robin

• Användare
« Svar #6 skrivet: tor 28 jun 2018, 21:33:14 »
Tackar för tips och råd! Någon här som använder Rockrail? Några nackdelar med detta system? Vill ju att tåg kan mötas, att växlar lägges och signaler ställs, då på en enkel rundbana. Skulle det kanske räcka med Rockrail då? Å andra sidan, kanske utrymme ges för utbyggnad i framtiden och då kanske inte detta räcker till? Eller...

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.066
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #7 skrivet: fre 29 jun 2018, 03:03:14 »
Jag använder Rocrail.
Om vi tar en oval nybörjare bana som exempel:
/--------------C-------------------------\
:                                        :
:                                        :
:         ____B______                    :
\________/____A______\___________________/

För att styra:
dekoder i loken som ska vara på banan.
Dekoder för att styra växeln.
För att läsa:
Feedbackdekoder för att signalera om spår A, B eller C är ledigt/upptaget.

Vi använder Rocrail på banan på järnvägsmusumet i Gävle och har alla lok som trafikerar banan i Rocrail och kan styra växlar samt MPG vändskiva genom handkontroller eller smartphone med app eller webbläsare, att få tillgång till smartphon stödet finns för 5 minuter i fri versionen men vill man ha det mer permanent så kostar det 100Kr/år för att få tillgång till bonus funktionerna, där smartphone är en av funktionerna. 

:!: Då JAG föredrar Rocrail, måste jag påpeka att allt detta även går med Java + JMRI alternativet.
JMRI är riktigt bra för att läsa och skriva till dekodrar.
Rocrail är riktigt bra på att styra en modelljärnväg med stöd för många protokoll typ HUE, DMX för stämningsbelysning plus en massa annat trevligt.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 239
« Svar #8 skrivet: fre 29 jun 2018, 08:40:20 »
Magnus Hellström i Stockholm kör med Rocrail. Har pratar tyska på hans videos, men är svensk.  :D

Här kan du se hans anläggning. https://www.youtube.com/user/Magnuzo1/videos