Författare Ämne: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad  (läst 2339 gånger)

Graffen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.035
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
Hej alla, här är min nya anläggning.
Det hela började med min Middletown, Kensington & eastern RR. En bana som skulle föreställa ett fiktivt New England 1943.



Tack vare flytt till större lokaler m.m. så började jag bygga på den lite grand, men kände att det inte funkade... :(

Min gode vän och museiägare Peter Haventon erbjöd sig då att ta över min bana att ha på museet!
:-)

Det som även ändrat min inriktning är att jag råkade köpa ett par D&RGW smalspårs-"mudhens" i HOn3.
Den "tabben" fick mig att gå tillbaka till mina inspirationsrötter; John Allen och Malcolm Furlow!
Min första riktiga bana var ju en Colorado gruvbana efter Furlows stil och tankesätt.
Den var trafikerad med det som gick att tillgå på den tiden, en Rivarossi Heisler och ett antal low side gondolas.
Min bok om John Allens Gorre & Daphetid RR (Gory and defeated) som jag fick när jag fyllde 12 var slutläst när jag var 18, så jag köpte en till!
 :mrgreen:
Nu fick jag en idé!
Kunde man inte förflytta min fiktiva järnväg halvvägs över kontinenten till Colorado?

Så om M-K & E kunde bli Minturn, Kings divide & eastern istället?
Minturn ligger mitt i D&RGWs smalspårsnät. Så om min fiktiva bana ansluter till smalspåret i Minturn och bröt ny mark åt NO, via Kings peak och vidare mot Idaho springs och Denver?
Jodå!
Så nu har man dilemmat att plocka ner de stommar jag pysslat med.....
Men de går enkelt att modifiera till min nya idé.
Det som var givet var att det kommer att bli mycket berg!
Spårplan (revision 1).
Rummet är 6.5 x 4.5 meter, så lite plats har jag för banan.
Colorado under sent 30 tal är aldrig fel.


Som rummet såg ut...


Det krävdes en del byggjobb för att skapa en trevlig atmosfär att bygga järnvägen i.
Första steget efter regling var isolering och fuktspärr.


Gips...


Jag ska ju ha bakgrunden målad direkt på gipsen, detta för att slippa sprickor i bakgrunden som det kan bli om man använder trä istället.
Jag rundade två av hörnen i rummet, jag gjorde en backing av 3 mm board.


Jag använde 6 mm gips som jag fuktade och formade runda till hörnorna..


Förbereder hur bakgrunden kan bli..
Jag lade en test för att se kulörer och utseende..


Behöver tonas ner, lite mer som denna:.


Har beställt matta och LED belysning.

Varde ljus!
Första LED stripen på plats.
Kommer bli dubbla rader med den andra monterad 20 grader mot bakgrunden.
Fyllnadsbelysningen med LED spotlights.
Kan nog bli bra.


Kjell o Co. switched trafo från Mean well, 12 V och 18 Ampere.
De är justerbara mellan 11.4 V och 12.2 V.



LED stripsen är på 12 Watt per meter och är 5 meter långa.
4800 K i temperatur.

Innan jag kan montera den sista belysningen måste jag bygga ljusskärmen runt banan.
Den ska vara ungefär 5 cm utanför bankanten så ljuset kan nå även fronten på anläggningen.
LED stripsen har en 40° ljusvinkel så den yttersta kommer monteras med 20° inåt så den lyser neråt och på bakgrunden.





Startat på bakgrunden.
Den är 18 x  1.4 meter. Med den storleken blir det lite dyrt med specialfärger, så den är målad med vanliga väggfärger.
Själva landskapet målas när ramverket är på plats.






Ramverket påbörjat.

Ramverket är konstruerat med 12 mm K-plywood som brädgården sågade i 13 cm breda remsor.

Sektionerna är limmade och spikade. (No more nails och spikpistol).

Den längsta sektionen är 2.4 meter lång. Ingen sektion är bredare än 65 cm.

Järnvägen är designad att vara demonterbar.

De första sektionerna:



På ben.



Plywood ramverket är både lätt och starkt.

En tredjedel av ramverket:





Jag använder 2x2 stående ben. Väggmonterade lutande ben hade blivit så mycket mer jobb utan större fördelar. Det är väldigt stabilt.

Graffen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.035
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #1 skrivet: ons 20 jun 2018, 18:34:07 »

Allt ramverk utom kurvorna.
Har även monterat den första 15 mm plywood spårbädden.
Det blir plywood på stationerna och den lägsta nivån. Stigningarna blie byggda med Spline-banvall.

Spline-banvallen blir gjord med 6 mm MDF som jag sågade i 25 mm remsor.


Lade ut lite Peco HOn3 växlar för att se att mina tankar stämmer.


Laserskurna sweep sticks för HOn3. Suveräna hjälpmedel!
Jag fick dessa tillverkade av en vän i USA.


En del kork limmad. Det är standard HO kork som jag skurit av 6 mm på för att den ska passa till HOn3 (16.5mm - 10.5mm = 6mm).

Måste beställa mer kork .... Behöver ungefär 40-50 meter till.

Har även påbörjat Spline-banvallen.

Limmar den med "No more nails" från Pattex på patron.
Går åt många klämmor och tvingar dock....

Dessutom dags att börja tillverka de specialväxlar jag behöver.


















Här är 2/3 av spårbädden klar.

Noga att kolla stigningarna så de ligger under 2%.







 


 

 

 






AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 976
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #2 skrivet: ons 20 jun 2018, 19:02:49 »
Hej Graffen!

Det var kul att din gamla bana kom till användning på museet och inte skrotad!  :)

Det ser ut att bli en trevlig bana enligt skissen och jag gillar skarpt målningen på
väggen med moln och himmel.  Allt verkar så genomtänkt och planerat innan du
sätter igång med byggande i rummet! Blir spännande att följa ditt projekt framöver.
 :up: :up: :up:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

hakang

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.862
    • http://hakang.zmn.se/
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #3 skrivet: ons 20 jun 2018, 19:07:18 »
Otroligt välbyggt från början till slu...där du är nu! Ska bli kul att se fortsättningen på detta! :clap:

/H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Graffen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.035
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #4 skrivet: sön 24 jun 2018, 18:15:14 »
Tackar!
Jag har påbörjat arbetet med landskapsmålningen på bakgrunden.
Att göra en representation av Colorado rockies är inte så lätt som det låter...
Man vill att de ska vara höga och imponerande, och ha färgvariationerna som de riktiga har.
Dessutom måste jag hitta en detaljnivå som jag är nöjd med.
Jag använder vanliga akrylfärger att måla med.






dennisb

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 395
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #5 skrivet: sön 24 jun 2018, 21:15:13 »
Oj, riktigt, riktigt fint måste jag säga!

D.

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 855
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #6 skrivet: sön 24 jun 2018, 21:51:28 »
Hej !

Så roligt att se  :up:

Kul med en spårplan som är ett konstverk bara det och fin himmel med moln  :clap:

Du skriver att du använt vanlig väggfärger till himeln, har du sprutatmålat ?

MvH
Pär

Graffen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.035
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #7 skrivet: tis 26 jun 2018, 00:14:46 »
Tack, nej jag har inte sprutmålat än. Det kommer dock.
Jag byggde en trevägsväxel för att passa min spårplan, en trevägs stub i HOn3.
Det är en # 6 med 60 cm radie.

Jag kommer förmodligen att använda en Tam Valley trepunkts servokontroll till den.
Det är jättekul att bygga växlar själv.
 :)
« Senast ändrad: tis 26 jun 2018, 00:22:43 av Graffen »

SOL

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 112
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #8 skrivet: tis 26 jun 2018, 09:46:50 »
Otroligt roligt att se nya projekt från dig. Följer med glädje!

TNR

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 147
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #9 skrivet: tis 26 jun 2018, 13:13:12 »
Fantastiskt bra och fint  :up:
mvhTNR

tufftuffen

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 91
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #10 skrivet: tis 26 jun 2018, 14:13:25 »
Undrar hur växeln användS mot vändskiva eller hur funkar den ?
N så klart lenz TC silver

Graffen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.035
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #11 skrivet: tis 26 jun 2018, 14:24:04 »

Gjorde lite mer på min tre-vägs stub-växel i HOn3. En dragstång är gjord, nu är det ytterligare två att göra för att hålla spårvidden. Det är lite knepigt att göra dem eftersom skenorna måste kunna röra sig individuellt. Jag lödde rälsspik för att hålla skenorna på plats.




Koster

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 62
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #12 skrivet: ons 27 jun 2018, 10:46:15 »
Roligt att följa ditt bygge från start och som tidigare noterats så har du en väl utarbetad plan. Redan från början med uppbyggnad av rummet. Rundade hörn,belysning,målning.spårplan mm.  :up:

PeO

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 297
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #13 skrivet: ons 27 jun 2018, 12:51:08 »
skenorna måste kunna röra sig individuellt. Jag lödde rälsspik för att hålla skenorna på plats.
Intressant lösning. Jag har inte försökt mig på någon stub switch, men dubbel korsningsväxel ger ett liknande problem.
 Jag löste det genom att dela ställslipern på mitten och ha två fjäderståltrådar som manöver. Code 55?

Lite John Allensk planering, med bakgrundsmålning före banan. Har du lärt av egna misstag, eller varit klok nog att lära av andras?

Lite OT, Malcolm Furlow syns inte av lika ofta som på 80-talet, har han helt gått över till tvådimensionell konst?

Graffen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.035
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #14 skrivet: tor 28 jun 2018, 07:59:48 »
skenorna måste kunna röra sig individuellt. Jag lödde rälsspik för att hålla skenorna på plats.
Intressant lösning. Jag har inte försökt mig på någon stub switch, men dubbel korsningsväxel ger ett liknande problem.
 Jag löste det genom att dela ställslipern på mitten och ha två fjäderståltrådar som manöver. Code 55?

Lite John Allensk planering, med bakgrundsmålning före banan. Har du lärt av egna misstag, eller varit klok nog att lära av andras?

Lite OT, Malcolm Furlow syns inte av lika ofta som på 80-talet, har han helt gått över till tvådimensionell konst?
Jag bygger i code 70  ;)
Jo, det där med bakgrundsmålningen, den gör jag helst 90% klar innan landskapet påbörjas. Då kan man ju komma åt. Har målat åt andra där de kommit längre, det är inte kul...
Malcolm ledsnade på alla negativa kommentarer om att han inte var prototyp byggare och liknande.
Han målar nog bara tavlor numera.

Jag byggde en kurvväxel också.
HOn3 med kod 70 räls. 70 och 55 cm radier.
Vad som är kvar att göra är att isolera mittstycket och att rengöra flänsarna från lödtennet. Jag bygger mina växlar till de specifikationer som Railway Engineering rekommenderar. Jag använder deras roller gauges och kontrollerar spårvidden med NMRA-måttet, använder flänsänden istället för spåränden.




 
 
 

 
 
 

Graffen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.035
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #15 skrivet: mån 02 jul 2018, 09:38:01 »
Byggde en # 6 vänsterväxel i HOn3 med 65 cm radie.



De börjar gå enkelt att bygga nu, den här tog inte mer än en timme att göra.
Jag använder en uppritad mall för att få radien rätt. Annars använder jag NMRA-mallen och spårmått.
Mittstycket har en smalare spårvidd för att det ska rulla bättre genom växeln.
Jag använder flänsmåttet på NMRA-mallen för att få det rätt.

PeO

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 297
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #16 skrivet: mån 02 jul 2018, 13:20:38 »
Byggde en # 6 vänsterväxel i HOn3 med 65 cm radie.
De börjar gå enkelt att bygga nu, den här tog inte mer än en timme att göra.
Jag håller med Tobbe Holmberg där, de första 25 kan vara mariga, sedan går det av bara farten.
När man väl lärt sig att fila till delarna, går det både fort ock lätt, code 70 avsevärt lättare än code 55, man får beundra Örjan Svane m.fl. som bygger code 40.
En dubbel korsningsväxel får du räkna som ett dagsverke, att rita upp den och få alla delar rätt placerade är en stor del av arbetet.
För att isolera korsningen, löder du in ett par sliprar till och kapar rälerna mellan, så att tungorna sitter ordentligt fast i bakändan? (eller finns det andra sätt?)
Jag använder en uppritad mall för att få radien rätt. Annars använder jag NMRA-mallen och spårmått.
Mittstycket har en smalare spårvidd för att det ska rulla bättre genom växeln.
En artikel om spårbygge i SMALSPÅRIGT, signerad Jörgen Bergfors, beskriver detta ingående. Det fungerar bra!
Jag använder flänsmåttet på NMRA-mallen för att få det rätt.

Graffen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.035
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #17 skrivet: tis 10 jul 2018, 09:09:58 »
Campbell scale models bryggeri i HO har påbörjats.



Innehållet.

 



Nödvändiga verktyg..

 



Jag började med att mäta upp och markera delar.

 



Träådring med stålborste..

 



Jag skar ut de förstansade öppningarna med ett Xacto chisel blad, sen betsade jag träytorna som ska limmas.

 



Spikskallar görs med ett Trumpeter rivet tool.

 



Gavelväggarna linar upp på ena sidan, den andra är offset.

 



Efter att ha betsat alla väggar med india ink och ISO alkohol, så målade jag den avflagnade färgen.

Jag använder lacknafta som jag penslar på, sedan penslar jag direkt på en akrylfärg ovanpå. Eftersom de inte är blandbara så pärlar sig färgen och skapar effekten av flagnad färg när den torkat.
 



Jag använde en grågrön kulör..

 



De målade väggarna.

 



Alla snickerier målas gröna.

 



Väggarna ihoplimmade.

 



 



 



 



Golvet på plats, jag gjorde en öppning för trappa.

 



Bjälklag.

 

Fortsättning följer..

CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.076
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #18 skrivet: tis 10 jul 2018, 16:09:45 »
Efter att ha betsat alla väggar med india ink och ISO alkohol, så målade jag den avflagnade färgen.

Jag använder lacknafta som jag penslar på, sedan penslar jag direkt på en akrylfärg ovanpå. Eftersom de inte är blandbara så pärlar sig färgen och skapar effekten av flagnad färg när den torkat.

Tack för tipset!  :)
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

Graffen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.035
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
SV: Minturn - Kings divide & Eastern RR, en HOn3 bana under uppbyggnad
« Svar #19 skrivet: tor 19 jul 2018, 17:21:01 »
Lite fler bilder.

Portarna är utskurna i kartong:


Målade:




Fönstren grundade med sprayprimer:


Målade med grön vattenbaserad Humbrol:


Äkta glas skuret med diamantrits:


Grunden i trä:


Lastbryggorna:




Vattentank:


Pannhuset med stenmönstrade skivor av PVC, jag limmade dem med kontaktlim:


Jag använde Tamiya putty på skarvarna:


Målat:


Taken har spant av kartong för att göra dem avtagbara:


Korrugerat plåttak skuret till rätt bredder:


Fogarna fylldes med pulveriserad lera som jag blandade med trälim och vatten. Efter jag penslat på det torkade jag av det från ytan med fuktig trasa:


Närmar sig: