Författare Ämne: Windows förstår inte!  (läst 1373 gånger)

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 534
Windows förstår inte!
« skrivet: tor 14 jun 2018, 19:52:02 »
För några veckor sedan uppgraderades mitt Windows 10. Ska väl påpeka att det var automatiskt, jag hade inget val, det skulle bara göras, summan av kardemumman är som alltid när Windows uppgraderas, vissa saker blir klart sämre, kanske andra blir bättre men det ser ju inte jag. Tex. Traderas sidor. Öppnar en kategori och då får man vänta på alla snurrande hjul innan bilderna kommer fram, så jämra irriterande och det tar en jämra tid ifrån förut. Jag bara googlar lite och har mina fasta favoriter,och inget mer! Kan väl påpeka att den förra uppgraderingen då man skulle tanka hemm Windows 10 över det gamla systemet blev katastrof tycker jag. Jag kan fortfarande inte tex lägga en smeily på forumet på mina inlägg även om jag fick en massa tips av er hur man skulle göra. tex installera Firefox och bla bla. Va FAN håller Microsoft på med? Jag som är sextio + fattar ingenting! Men varför skall dom krångla till allting för? Låt ungjävlarna hållas med sitt jävla Face Book, instagram och Twitter. Jag blir så jävla trött! Jag är ingen jävla unge som behärskar Twitter instagram tweet Facebook eller vad fan det heter, och vill inte heller. Kan någon tala om för mig varför Googels Windows Face book och alla andra jävla it gurus bara satsar på dom unga. Dom som inte ser skillnad på en gran eller tall, vad är ett lärkträd, AHOO en alien, en insekt landade på mig, JAG DÖR! Nä fy fan, vi ska tydligen vara rädda för ryssland idag, men jag är så supermycket räddare idag, för att hela vårat älskade fosterland dör efter typ 2 dygn i en katastrof. och det beror på att dagen unga lever och tror att livet utspelar sig i dessa smarttelefoner! Inga flera kommentarer, men jag är både lessen och väldigt rädd om det skulle hända något.

MVH

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.949
SV: Windows förstår inte!
« Svar #1 skrivet: tor 14 jun 2018, 19:56:49 »
Jag gick tillbaka till XP. Det ångrar jag inte.
Torbjörn

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.255
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: tor 14 jun 2018, 20:57:43 »
Jag undrar ofta med tanke på alla nervsammanbrott man läser om avseende Win 10.
Är det ett självändamål att ha det senaste operativsystemet från MS?  Ställ frågan om man behöver det.
Ofta återkommer svaret om "säkerhet".  Säkerhet beror på virusskydd och framförallt hur man hanterar sin dator på nätet.

Hur ofta har man ett tillämpningsprogram som absolut kräver Win 10?

Jag har flera datorer igång och har full koll på dessa utan stök med uppgraderingar.

En generell dator som "kontorsdator" med ritprogram mm. och uppkoppling mot nätet. Här kör jag Windows 7 utan problem.

Två datorer igång för MJ-anläggning med TrainController.   Windows XP i båda.

En Laptop för diverse tester.  Även här med Windows XP

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 794
« Svar #3 skrivet: tor 14 jun 2018, 21:05:25 »
Det är nog bara att acceptera att i livets hårda skola är det rätt sällsynt med räkmacka till skollunch. Rönnbär och kartiga vildaplar kan man däremot få obegränsad tillgång till. Nöjd får man vara om man bara lyckas undvika halvätna äppelskruttar. En massa otrevliga valsituationer måste man också utstå. En av dom handlar om huruvida man skall låta tekniken ta kommandot över ens tillvaro, eller om man skall streta emot och försöka ta kommandot över tekniken. Det är ett rätt kämpigt slag att utkämpa vilket man än väljer, för tekniken kommer vanligen inte utan sin förnämsta stödtrupp, kommersialismen. Det enda vapen man själv har att tillkämpa sig kommandot med är beslutsamhet och kunskaper. Saknar man endera eller båda ligger man snart platt och utan rådighet.
Men att klaga är inte stor idé. Det är bara att bita ihop och lida, eller strida beroende på hur man valt.
Åldersuppgiften hos skatteverket är inte mycket att göra åt. Om man som jag fått den fastställd till 69 är det bara att gilla läget och känna sig som 15 (6+9). Då kan man ta teknikutvecklingen helt naturligt som den kommer.
Mycket skit finns det i MS Windows 10, men det duger till att författa och skicka upp detta bidrag med. Medföljande webbläsare (MS Edge) är redan testad och förkastad till förmån för Mozilla Firefox.
Men det finns ju andra alternativ också, med de för- och nackdelar som bjuds i t.ex. Windows XP eller Windows 7.
Jag har sett till att ha full valfrihet i vilket av dem jag i varje situation föredrar. Det låter kanske lite lyxigt men är inte särskilt kostsamt och förmånen av att ha full egen valfrihet att själv styra och ställa vad som skall uppgraderas eller inte är värt varenda krona. På kuppen har man ju också måst lära sig lite, men det är inte heller så kostsamt och betungande.
- o000oo -

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.511
« Svar #4 skrivet: tor 14 jun 2018, 21:48:20 »
Du kan ju röntga knäna. Det gjorde jag och då fick jag nya; det äldsta knät är 6 år, så jag kanske ska beställa barnbidrag igen.
Bengt W
H0 2R DCC

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.024
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #5 skrivet: tor 19 jul 2018, 11:34:34 »
Om Windows inte fungerar ihop med dig, prova något annat tills du och datorn är kompisar igen.
Om ni har en dator över, ta och prova LinuxMint på den. Jag installerade det på mors dator 2014 och det bara rullar på.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Tomviking

• Användare
  • Antal inlägg: 94
« Svar #6 skrivet: tor 19 jul 2018, 14:20:32 »
Du kan ju röntga knäna. Det gjorde jag och då fick jag nya; det äldsta knät är 6 år, så jag kanske ska beställa barnbidrag igen.

Hmm Den va lite kul   :D :D
Märklin 3r c-räls
Kan motstå allt utom frestelser
http://www.svensktmjforum.se

Tomviking

• Användare
  • Antal inlägg: 94
« Svar #7 skrivet: tor 19 jul 2018, 14:28:34 »
Uppdatera från Vista till win10 funka f...n inte blev less efter ett par månader och gjorde en ren ominstallation via nätet (ladda ner ett grund program via det win10 jag hade ) och det funka ganska bra, för skrivaren som jag hade funka inte förut men nu utan att göra något direkt så funka skiten omg..
Och just nu så är jag riktigt nöjd. Det har funkat utan problem i snart 2år..
Märklin 3r c-räls
Kan motstå allt utom frestelser
http://www.svensktmjforum.se

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 959
« Svar #8 skrivet: tor 19 jul 2018, 15:00:55 »
Ett alternativ är att nästa gång du byter dator, välj Mac. Har själv både PC och Mac och haft det så länge jag minns. Har dem på olika platser och använder dem till olika saker. Varje gång Windows uppgraderar operativsystemet ser det annorlunda ut och man blir vansinnig för att man inte hittar. Mac uppgraderar inte alls så ofta och där ser det likadant ut och jag märker ingen skillnad i de funktioner jag använder. Egentligen är enda anledningen till att jag fortfarande har PC att det har en del program jag är trygg med som inte finns för Mac. Att lära sig nya program från grunden är jobbigt och tidsödande.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 235
« Svar #9 skrivet: fre 03 aug 2018, 23:03:44 »
Håller med om att Windows och alla andra avarter från USA är skit.
Europas borde ha ett eget religionsfritt operativsystem. Borde också finnas ett eget Eurogoogel. Skulle inte vara helt fel om det fanns ett Euroyoutub. Skulle även vilja ha ett Eurofacebook. Varför inte också ett Eurohotmail på en gång
Skulle in på min facebooksida för någon dag sedan och fick upp meddelande att min sida inte var tillgänglig.  Skickade ett mail till mina vänner och förklarade varför min sida var låst. Visade sig att mina vänners sida också var blockerad. Bad en annan vän som brukar gå in på våra  Facebooksidor att kolla hur våra sidor såg ut och om det fanns massor med bada nakenbilder, gosebilder och sitta naken i knäbilder framför öppna spisen. Tro det eller ej men alla våra bilder från sommarstugan var borta och via mail fick jag ett meddelande om att facebook tagit bort bilder som inte uppfyller facebooks föreskrifter
Skulle vilja ha sidor och program som inte censureras och blir spionerade på av USA. Självklart skulle det gå att plocka bort eller sätta varningstexter på olämpliga bilder.
Tror att det kommer att bli värre ju längre Trump sitter på makten i USA. 

d680ae

• Stammis
« Svar #10 skrivet: fre 03 aug 2018, 23:36:05 »
...
Håller med om att Windows och alla andra avarter från USA är skit. Europas borde ha ett eget religionsfritt operativsystem.
...

Jag är inte riktigt med på hur Europeisk dynga skulle vara bättre än dito från andra sidan Atlanten. Är det inte bara lite naiv övertro på att entreprenörskap och marknadskrafter ändrar karaktär på hemmaplan och erbjuder alltigenom angenämare konsumenterfarenheter?
Finns det några paralleller att jämföra med för att styrka en sådan övertygelse?
- o000oo -

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.240
« Svar #11 skrivet: lör 04 aug 2018, 02:14:40 »
Linux har ju ursprung i Finland, så det är bara att byta.  ;)

d680ae

• Stammis
« Svar #12 skrivet: lör 04 aug 2018, 09:03:17 »

Hur finskt är Linux då? Att upphovsmannen har finskt namn och ursprung må vara, men när, var och hur är produkten utvecklad och spridd?
- o000oo -

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.070
« Svar #13 skrivet: lör 04 aug 2018, 09:51:25 »

Hur finskt är Linux då? Att upphovsmannen har finskt namn och ursprung må vara, men när, var och hur är produkten utvecklad och spridd?

De senaste 10 åren har cirka 15.000 utvecklare från hela världen varit delaktiga. Cirka 75% av koden är skriven på arbetstid av utvecklare på olika företag. Cirka 1-2% av koden är skriven av Linus Torvalds själv.

Linus har för övrigt bott i USA sedan 1997 och är medborgare där sedan 2010.
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

CalleA

• Veteran
« Svar #14 skrivet: lör 04 aug 2018, 09:52:51 »
Skulle vilja ha sidor och program som inte censureras och blir spionerade på av USA. Självklart skulle det gå att plocka bort eller sätta varningstexter på olämpliga bilder.

Öh, vad är det för skillnad på att censurera och att plocka bort sånt som är olämpligt?

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.024
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #15 skrivet: lör 04 aug 2018, 12:09:19 »
Som jag ser det:
                                        /-- Installera Clasic Shall och få till baka Windows 7 stilen på Windows 10.
Du här här    / --- Lär dig Windows ---:--- Original stilen.
    *---------::-- Läs på om Linux, installera den versionen som passar dig. Det finns nästan en linux version / programmerare, så det finns att välja på.
              :\--- Köp en MAC och struntat i Linux och Windows.
              \--- Intallera MS-DOS med TCP/IP stacken och kör Arachne som webbläsare.

För övrigt kan ni prova https://mail.protonmail.com/ så här skriver de själva:
ProtonMail är världens största säkra e-posttjänst, utvecklad av CERN och MIT-forskare. Vi är öppen källkod och skyddas av schweizisk sekretess lag.

En liten detalj kvar Google ÄR INTE internet, det finns mycket annat på internet som faktisk kan fungera mycket bättre i vissa fall.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.511
« Svar #16 skrivet: lör 04 aug 2018, 13:59:32 »

Öh, vad är det för skillnad på att censurera och att plocka bort sånt som är olämpligt?
Censurera är förstås att ta bort sånt jag skulle ha velat läsa medan bortplock är att ta bort sånt som jag själv inte gillar. Solklar skillnad.
« Senast ändrad: lör 04 aug 2018, 16:15:22 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

pek54

• Användare
  • Antal inlägg: 74
  • Över mosse och genom skog på smalt 891-spår
« Svar #17 skrivet: lör 04 aug 2018, 14:15:02 »
...
Håller med om att Windows och alla andra avarter från USA är skit. Europas borde ha ett eget religionsfritt operativsystem.
...

Jag är inte riktigt med på hur Europeisk dynga skulle vara bättre än dito från andra sidan Atlanten. Är det inte bara lite naiv övertro på att entreprenörskap och marknadskrafter ändrar karaktär på hemmaplan och erbjuder alltigenom angenämare konsumenterfarenheter?
Finns det några paralleller att jämföra med för att styrka en sådan övertygelse?

Ett konkret exempel är väl stödet för "multi-national character sets". Det finns faktiskt än idag softvaruföretag i USA som utvecklar en massa skräp med stöd för enbart (7-bits) ASCII. Detta trots att problematiken varit känd ända sedan de första datorerna spreds över världen på 60-talet.

Tidigt fick man lösa problemen lokalt i berörda länder, genom att byta ut "mindre nödvändiga" tecken mot sådana som man faktiskt behövde. Alltså användes bl.a. här i Sverige tecknet '}' för att representera ett 'å', tecknet '{' för att representera 'ä', och så vidare. Printrar som levererades till Sverige hade alltså särskilda tecken-trummor (eller senare tecken-band), där vissa tecken var utbytta. Vilket ställde till med ett rent H-vete för oss programmerare, ex-vis vid läsning av utskriven programkod där man då kunde hitta satser som "if Ä$äv1å < 1 ö $äv2å < 1Å" och försöka begripa att det egentligen stod "if [${v1} < 1 | ${v2} < 1]".

Än idag kan man se rester av detta gamla arv från branschens stenålder, bl.a. i felkonfigurerade kassasystem där texten "V[LKOMMEN ]TER!" hamnar på kvittot...

I UNIX-världen försökte man åtgärda problematiken redan på ett tidigt stadium. Först med det som AT&T kallade "GAE" (German Application Environment), vilket senare blev "NLS" (Native Language Support) följt av "MNLS" (Multi-National Language Support). Där omfattades nu inte bara själva tecknen, utan även saker som lokal sorteringsordning (i Sverige slutar ju alfabetet med "åäö" men i Norge med "äåö"), samt frågan om användning av punkt eller komma som decimalavskiljare. Vi fick vid detta tillfälle också nya utökade 8-bits teckenset, som ISO-8859-1, vilket innebar 256 olika tillgängliga teckenkoder mot tidigare bara 128.

Även Microsoft insåg problematiken väldigt tidigt och skapade därför sina egna något modifierade varianter (vad annars?) av 8-bits teckenrepresentation. För naturligtvis ville man ju nå affärsmässig framgång även på den europeiska marknaden.

Men inte ens 256 teckenkoder räcker särskilt långt om man även vill ta hänsyn till den asiatiska marknaden! Kineserna har som bekant betydligt fler tecken än så. Vi har nu därför gått vidare till ytterligare utökade standarder som "UTF-8", "UCS-2" och "UTF-16".

Moderna system förväntas således kunna hantera 65536 olika tecken! - Men som sagt; Än idag finns det fortfarande programmerare i USA som tycker att ASCII med sina 128 tecken är fullt tillräckligt. Och därmed högaktningsfullt skiter i omvärldens behov.

Slutledningar:
  • Om ENIAC en gång i tiden hade byggts och programmerats i Europa hade vi inte behövt vänta ända till 80-talets mitt med en anständig hantering av bl.a. å, ä, ö, ü, æ och ø.
  • Hade gamla "arpanet" (senare "internet") uppfunnits av européer istället, så hade en sajt utan problem kunnat heta 'västerås.se' i stället för 'vasteras.se'.
Alltså i mitt tycke klart "angenämare konsumenterfarenheter"!

Jag är, efter över 40 år i IT-branschen (började 1977) med mängder av långtidsuppdrag i USA i ryggsäcken, väldigt förvånad över hur många med djup beundran urskillningslöst ser upp till all den dynga som produceras i världens största bananrepublik. Visst har de gott om resurser där borta, men mest i form av ekonomiska dito. De verkligt skarpa tekniska hjärnorna har man däremot uppenbarligen inte haft något inhemskt överflöd av, utan istället fått importera. Linus Torvalds är väl bara ett sådant exempel. Det var för övrigt inte särskilt populärt att fråga folk på NASA: "Var inte Werner von Braun född i Tyskland?"... 

:ouch:
« Senast ändrad: lör 04 aug 2018, 14:22:09 av pek54 »
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en A29.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

d680ae

• Stammis
« Svar #18 skrivet: lör 04 aug 2018, 14:55:11 »
...

Slutledningar:
  • Om ENIAC en gång i tiden hade byggts och programmerats i Europa hade vi inte behövt vänta ända till 80-talets mitt med en anständig hantering av bl.a. å, ä, ö, ü, æ och ø.
  • Hade gamla "arpanet" (senare "internet") uppfunnits av européer istället, så hade en sajt utan problem kunnat heta 'västerås.se' i stället för 'vasteras.se'.

Ja, hur underbart hade det inte sett ut om inte Om hade varit?
Men hur var det nu i "parallellfallet" ovan. Vilken motsvarande teknik eller produkt togs under samma epok fram i Europa som påvisbart och obestridligt var bättre än den amerikanska dyngan?
- o000oo -

pek54

• Användare
« Svar #19 skrivet: lör 04 aug 2018, 21:53:22 »
...

Slutledningar:

Ja, hur underbart hade det inte sett ut om inte Om hade varit?
Men hur var det nu i "parallellfallet" ovan. Vilken motsvarande teknik eller produkt togs under samma epok fram i Europa som påvisbart och obestridligt var bättre än den amerikanska dyngan?

Jo då, jag kan ta ett par "parallellfall":

Om vi börjar med "mainframe-perioden" på 70-talet så fanns ju DataSaab här i Sverige. Deras senast utvecklade och synnerligen potenta maskin 'D23' bedömdes ju av amerikanarna som så "extremt farlig" att Sperry-Univac bestämde sig för att till varje pris köpa in sig och det bildades därför ett "joint venture" kallat Saab-Univac här i Norden. På papperet var det 51% svenskt och 49% amerikanskt, men ändå fattades det tvivelaktiga beslutet att omedelbart lägga ner den fortsatta utvecklingen hos DataSaab och fokusera helt på det amerikanska maskinutbudet. Ägarförhållandet innebar trots detta öppna dörrar till alla svenska statliga förvaltningar, bolag och myndigheter. Sålunda hamnade då amerikanska Univac-"datamaskiner" hos de allra flesta av dessa, såsom Försvaret, Rikspolisstyrelsen, Trafiksäkerhetsverket, Vägverket och Televerket, bara för att nämna några.

Här var utan minsta tvivel den svenska tekniken utvecklad av DataSaab vida överlägsen! Men den såg man alltså till att döda väldigt snabbt. Något stinker ruttet...

För att sedan raskt hoppa framåt i tiden, till mini-/mikro-datorernas era: Vad var det för fel på det synnerligen kraftfulla och portabla operativsystemet MUSS, utvecklat helt och hållet vid Manchester University i England? - Inget alls, vill jag hävda. Förutom då det faktum att det inte var amerikanskt...

Vid den här tiden hade det glamorösa skimret runt "datamaskiner" falnat betydligt, och distribuerade miljöer innebar nu ett större urval av både maskiner och programvaror från ett flertal leverantörer, däribland även europeiska. Då blev det plötsligt svårt och lite riskfyllt att fatta avgörande beslut, så runt denna tid myntades uttrycket "ingen datachef har ju någonsin fått sparken för att han valde IBM". Detta fega synsätt är dessvärre något som vi alla fortfarande lider av.

Linux är vidare helt otänkbart som operativsystem hos amerikanska börsnoterade bolag. Programvaran saknar ju en formell ägare! Finns det ingen juridisk motpart, så finns det heller ingen att kunna stämma. Och den aspekten väger absolut tyngst hos jänkarnas revisorer och advokater...

Den svenskutvecklade och globalt synnerligen lovordade databasen 'MySql' var på samma sätt bannlyst hos amerikanska bolag, ända tills Oracle köpte upp den. Därmed fick man den "motpart" som revisorerna krävde. Och idag tror alla dumma jänkare att den databasen är deras påfund!

Så visst har det funnits fullgoda och även överlägsna alternativ till den amerikanska dyngan här i Europa och i synnerhet i Sverige. Men "money talks", som bekant. Har man gott om klirr i kassan så kan man alltid köpa upp andras idéer. Musen och stora delar av datorgrafiken är ju i grunden svenska uppfinningar. Och så kan man naturligtvis även kosta på sig att köpa upp och lägga ner sådant som annars skulle utgöra ett eventuellt hot på marknaden.

Nu har jag fokuserat mycket på teknik. Men teknisk överlägsenhet behöver dock tyvärr inte betyda ett skit! Det är bara pengar, inflytande och i slutänden marknadens acceptans som styr. Jämför gärna det stora slaget mellan Betamax och VHS. Där var det ju egentligen ingen av patentägarna som hade mycket att säga till om. En enad expertis hävdade förvisso att Betamax var överlägsen. Men porrindustrin gjorde ju sitt entydiga val och det påverkade hela världsmarknaden. 

:beer:
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en A25.

CalleA

• Veteran
« Svar #20 skrivet: sön 05 aug 2018, 13:12:34 »

Censurera är förstås att ta bort sånt jag skulle ha velat läsa medan bortplock är att ta bort sånt som jag själv inte gillar. Solklar skillnad.

Jaha, tänkte inte på det.  :)

Det enklaste kanske är att alla bilder visas helt ocensurerade med ett litet kryss bredvid, och så kan var och en klicka bort bilder efter tycke och smak? Då blir det användarens eget fel om hen råkar se något olämpligt.  :censor:

CalleA

• Veteran
« Svar #21 skrivet: sön 05 aug 2018, 13:17:55 »
Här var utan minsta tvivel den svenska tekniken utvecklad av DataSaab vida överlägsen!

Men var den verkligen tillräckligt "religionsfri"?

pek54

• Användare
« Svar #22 skrivet: sön 05 aug 2018, 17:23:40 »
Här var utan minsta tvivel den svenska tekniken utvecklad av DataSaab vida överlägsen!

Men var den verkligen tillräckligt "religionsfri"?

Det beror väl lite på definitionen av "religionsfri". Varje enskilt operativsystem, varje unik systemarkitektur och varje individuell systemleverantör tycks ju ha utvecklats till mer eller mindre egna "religioner", som under tidens lopp har fått sina trogna följare/lärljungar...

Men för den som vill veta mer om hur långt fram Sverige faktiskt låg, samt den klara överlägsenheten hos DataSaab's maskiner jämfört med framför allt "Big Blue" (IBM), finns det en ganska intressant publikation att läsa:
http://www.datasaab.se/Bok_1_5/Downloads/Tema_D22-D23.pdf

Man var tydligen synnerligen lyhörd för kundernas faktiska krav och behov, även om detta märkbart fördyrade utvecklingen av både maskinerna och systemprogramvaran. Fanns det uttalade behov av ex-vis kompilatorer för ytterligare programspråk, så tog man fram sådana och levererade dem som en integrerad del av systemet. Den tillmötesgående attityden har jag aldrig sett hos något amerikanskt bolag, under alla mina år jag jobbat hos ett flertal sådana. Jämför gärna detta med IBM, som inte ens hade någon enkel "sort"-funktion inbäddad i sina operativsystem på den tiden!

I det där dokumentet framkommer även hur hårt Pentagon vinnlade sig om att definitivt sätta P för de svenska framgångarna (på sid 74-75). Så "farlig" var uppenbarligen D23:an, att vi absolut inte fick exportera den till öst-marknaden. Något som däremot amerikanarna själva vid den tiden fortfarande gladeligen gjorde med sin teknologi...

Det inte bara luktar ruttet nånstans; det stinker rätt ordentligt!

Det är min absoluta övertygelse att Sverige idag sedan länge hade varit absolut världsledande inom IT-området, med en helt annan syn på både "öppenhet" och användarvänlighet i systemen, om inga starka och penningstinna externa krafter hade tillåtits sätta käppar i hjulet.

:geek:

carlson

• Användare
  • Antal inlägg: 39
  • Snöat in på H0-moduler, samt N och H0e
    • Min YouTubekanal
« Svar #23 skrivet: lör 11 aug 2018, 23:13:05 »
Citera
Jag gick tillbaka till XP. Det ångrar jag inte.

Håller med att Win XP är nog det mest stabila Win som funnits, MEN!!!
Med tanke på att Pyttemjuk inte längre uppgraderar och underhåller XP sedan typ 2 år skulle jag aldrig våga gå ut på nätet med XP. Det finns ingen säkerhet längre i det systemet, hackarnas dröm.

Jag har haft Win 10 på min dator sedan det lanserades och har inget att klaga på.
Magnum in Parvo

om någon säger att det inte går, så är det en anledning att prova, i sämsta fall bevisar det att att hen hade rätt

carlson

• Användare
  • Antal inlägg: 39
  • Snöat in på H0-moduler, samt N och H0e
    • Min YouTubekanal
« Svar #24 skrivet: lör 11 aug 2018, 23:32:39 »
Citera
pek54 skrev; Så visst har det funnits fullgoda och även överlägsna alternativ till den amerikanska dyngan här i Europa och i synnerhet i Sverige. Men "money talks", som bekant. Har man gott om klirr i kassan så kan man alltid köpa upp andras idéer. Musen och stora delar av datorgrafiken är ju i grunden svenska uppfinningar. Och så kan man naturligtvis även kosta på sig att köpa upp och lägga ner sådant som annars skulle utgöra ett eventuellt hot på marknaden.

Nu har jag fokuserat mycket på teknik. Men teknisk överlägsenhet behöver dock tyvärr inte betyda ett skit! Det är bara pengar, inflytande och i slutänden marknadens acceptans som styr. Jämför gärna det stora slaget mellan Betamax och VHS. Där var det ju egentligen ingen av patentägarna som hade mycket att säga till om. En enad expertis hävdade förvisso att Betamax var överlägsen. Men porrindustrin gjorde ju sitt entydiga val och det påverkade hela världsmarknaden. 

Så rätt, så rätt...
Magnum in Parvo

om någon säger att det inte går, så är det en anledning att prova, i sämsta fall bevisar det att att hen hade rätt