Författare Ämne: Är det ok med slingor i elsystemet?  (läst 1026 gånger)

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 235
Är det ok med slingor i elsystemet?
« skrivet: ons 13 jun 2018, 00:59:16 »
När man håller på med musikanläggningar får man inte ha jordslingor eftersom det då blir 50Hz brum i ljudet.
Håller på och fixar till en ny anläggning i modulform. Använder böjbar räls och tänkte använda skarvjärn i metall. För att inte få spänningsfall i skarvarna  tänkte jag dra två grova 4 mm,s kabel genom varje modul. På varje liten skenbit kommer jag att löda fast en kabel på varje skena och dessa kablar ska dras till de två grova kablarna.
Funderar på om jag kan använda skarvjärn i metall eller om jag bör skarva skenorna med plastskarvar. Använder jag metallskarvar kommer spåren och kablarna att fungera som spolar med ett varv vilket fungerar som mottagarantenner och kommer att ta upp nätbrum som kan matas in i lokets dekoder. Nu är i och för sig brumspänningen så låg att det knappast stör dekodrarna.
Någon som har fått problem med sina dekodrar för att spåren varit anslutna med flera kablar till centralenheten. Eller kan jag strunta i problemet eftersom det är ca 15 volt i spåret och nätbrummet kanske bara uppgår till någon hundradels volt.

Anders Johansson

• Användare
  • Antal inlägg: 262
SV: Är det ok med slingor i elsystemet?
« Svar #1 skrivet: ons 13 jun 2018, 08:56:27 »
Det är OK.
Det kan t om vara en fördel att dra en paralell kabel runt banan med ganska grov diameter och göra anslutningar lite här och var.
Med grov diameter menar jag 6-10mm2.
På större anläggningar kan man märka att tågen går långsammare längre från utmatningen och många dåliga skarvar bort.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.435
« Svar #2 skrivet: ons 13 jun 2018, 11:34:26 »
I modulsammanhang brukar man placera boostrarna i mitten på en 20 m sträcka (max) så att de matar 10 m åt varje håll. Mellan varje boosterområde är spåret helt isolerat.
Så det bildas naturliga avbrott.

/Lars

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 292
« Svar #3 skrivet: ons 13 jun 2018, 16:42:40 »
Det är OK.
Det kan t om vara en fördel att dra en parallell kabel runt banan med ganska grov diameter och göra anslutningar lite här och var.
Med grov diameter menar jag 6-10mm2.
På större anläggningar kan man märka att tågen går långsammare längre från utmatningen och många dåliga skarvar bort.
För att undvika störningar FRÅN digitalsignalen bör kablarna inte ligga sida vid sida rakt långa sträckor , utan tvinnas. Enligt Otto Berg von Linde, SMJ:s allvetande digitalguru, behöver den inte tvinnas hårt, 3-4 varv/längdmeter räcker.

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.909
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #4 skrivet: ons 13 jun 2018, 17:02:21 »
Rälerna ligger sida vid sida (på tämligen fast avstånd dessutom), då bör väl spåret också tvinnas ??
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.511
« Svar #5 skrivet: ons 13 jun 2018, 22:17:01 »
Rälerna ligger sida vid sida (på tämligen fast avstånd dessutom), då bör väl spåret också tvinnas ??
I princip, ja. Av praktiska skäl måste man dock avstå.

I "slinga" bör man inte dra matningen, dvs ena ändan skall inte möte andra ändan. Och ja, matarkablarna bör vara lätt tvinnande för att minska störningseffekten - både avgivna och upplockade störningar balansera ut på så vis. Mera som ett grenverk då.
Jag vet inte om Otto BvL har uttalat sig om behov/lämplighet/olämplighet avslutningsmotstånd i matarkablarnas ändar. Läs hela Ottos skrift:
http://smjmedlem.hemsida24.se/Homepage/Download-File/f/1032052/h/637d909140e385ad3109abd4387d0aba/Digitalmatningen+%282010%2B09%2B12%29
« Senast ändrad: ons 13 jun 2018, 22:21:34 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 235
« Svar #6 skrivet: mån 25 jun 2018, 18:57:42 »
Jag har köpt 4 mm svart röd kabel hos Clas Ohlsson. Min tanke var att jag från denna grova kabel kommer att dra ca 20 cm kabel till varje böjbar räls. funderade på om jag skulle använda skarvjärn av metall i varje skarv. Eftersom varje ca 1 meter långa bit av räls mata med ström skulle det inte behövas skarvjärn i metall. Är lite orolig över att kabeln och rälsen kommer att fungera som en sändarantenn "tror inte mina grannar blir glada om jag sänder ut digitala signaler över hela kvarteret" eller i värsta fall kommer att vålla problem för dekodrarna. Mellan varje modul ansluter jag den grova kabeln med banankontakter.

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.024
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #7 skrivet: mån 25 jun 2018, 19:41:20 »
Det är inte någon risk med radiosändning från DCC driven modelljärnväg med rälsen som antenn, om mitt mätinstrument har rätt så ligger frekvensen på 6kHz sen ska den signalen gå igenom väggar så troligen är det inga problem.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 757
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #8 skrivet: ons 27 jun 2018, 17:50:48 »
Liten utvikning:
DCC använder två olika pulsbredder för att skicka data till loken, en "1" har 58 mikrosekunder och en "0" har 100 mikrosekunder breda pulser. För att räkna om till frekvens, måste man ta med en hel period, d.v.s dubblera pulsbreddstiderna. Frekvenserna blir då 1/(2x0,000058) Hz som mest och 1/(2x0,0001) Hz som lägst. Med andra ord antingen 5 kHz eller 8,6 kHz, vilket troligen gör att mätinstrument kan visa omkring 6 kHz?

(Ska man vara noga så är en "0" minst 1000 mikrosekunder lång. Det finns tydligen något som heter "zero-stretching" som i vissa fall kan användas och då blir pulserna längre och frekvensen därför ännu lägre.)

Frekvenserna ligger alltså inom det hörbara området, så du skulle märka om du stör...
---
Mvh Peter