Författare Ämne: Större bilder på forum!  (läst 702 gånger)

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 729
Större bilder på forum!
« skrivet: mån 11 jun 2018, 01:13:41 »
Sökte en tjänst att kunna ladda upp större bilder på Järnvägshistoriskt forum.
Såg lysande ut med tjänsten Forumbilder (forumbilder.se)
Att ladda upp bilden till forumbilder var enkelt. Men sedan blev det svårt! Kunde inte få till att visa bilden på forumet. Bästa försöket gav en liten bild med inbyggd länk som länkar till forumbilder.se.
Någon som vet vad jag gör för fel. Eller fungerar inte tjänsten???
Se länken nedan, med bilden som skall vara 5000 pixlar på bredden.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=208198
BJ

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 823
SV: Större bilder på forum!
« Svar #1 skrivet: mån 11 jun 2018, 10:06:14 »
...
Såg lysande ut med tjänsten Forumbilder (forumbilder.se)
...
Någon som vet vad jag gör för fel. Eller fungerar inte tjänsten???
...
BJ

Det kan väl vara med Forumbilder som med alla andra godispåsar, förr eller senare, vanligtvis förr, tar godiset slut.
I vart fall  verkar numera deras marknadsföringstext om frånvaron av andra begränsningar än max bildvikt = 6 MB vara bullshit.
Jag får inte heller upp bild utan att dess bredd begränsas till 570 pixlar. Test med bild 600x900 resulterar i uppladdad bild på 570x855 (95%). I original var den på 138 kB. Hos Forumbilder är den i stället på 143 kB.
Uppenbar risk för att även den sagan är all...
- o000oo -

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 729
« Svar #2 skrivet: mån 11 jun 2018, 11:54:20 »
Tack för svaret. Det var hyggligt att du provade och meddelade om saken.
Nu släpper jag Forumbilder.se /.com med viss frustration!
Får bli något annat.
BJ

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.613
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #3 skrivet: mån 11 jun 2018, 12:41:30 »
… Får bli något annat.
BJ

Eget webbhotell kanske? Det finns ju flera, men www.one.com har jag tyckt varit bra i alla år, nu dessutom med gott om utrymme.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 182
« Svar #4 skrivet: mån 11 jun 2018, 14:27:03 »
Jag har upplevt flera avbrott med forumbilder.se-tjänsten - helt nere alltså - men det var ett tag sedan.

Fotohinken och flera andra har ju infört stopp för att direktlänka från andra forum/webbar (som detta) till bilder lagrade hos dem, i deras fall om man som bildskapare inte vill betala för tjänsten.

Det finns s.k. Plug-Ins (tillägg) till de stora webbläsarna så man kan gå runt detta men då måste ju "alla" som vill se bilderna installera tillägget och det är väl inte så realistiskt, typ...
Mvh /CGN

d680ae

• Stammis
« Svar #5 skrivet: mån 11 jun 2018, 21:37:05 »
... om man som bildskapare inte vill betala för tjänsten.

Hur länge är det realistiskt att leva kvar i forna drömmar om att "gratis" inte bara är gott utan också inom räckhåll? Det kanske ändå är dags nu att skippa inriktningen mot gratistjänster och på mer realistiska grunder börja jämföra var man får mest för pengarna.

Men även fotohinken har så småningom gjort avbön under galgen och tagit fram bättre anpassade abonnemang för forumpublicister till mer realistiska priser. Om man inte som bränt barn skyr elden kan det vara läge att kolla deras nya erbjudanden.

Finner man sig hågad att upprätthålla en hårdnackad attityd mot hinken som straff för upplevda oförrätter är nog ändå ett betydligt mer realistiskt alternativ att anlita webbhotell. Använder man lagringen bara för att göra bilderna åtkomliga för varmlänkning har man ju inget behov av mer sofistikerade funktioner för albumhantering, visning och delning av bilder av det slag som bildvisnings-, lagringstjänster och sociala medier vanligen erbjuder.

- o000oo -

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.097
« Svar #6 skrivet: tis 12 jun 2018, 19:21:08 »
Det kan vara värt att notera att programvaran här på forumet skalar ner bilderna automatiskt (med hjälp av css) för att trådarna ska gå att läsa på en vanlig skärm. Även med en annan bildtjänst än forumbilder.se finns det alltså en stor risk att det inte blir som det är tänkt.

Den här bilden är 5000x10 pixlar stor, på min skärm visas den som 1024x2:

Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

d680ae

• Stammis
« Svar #7 skrivet: tis 12 jun 2018, 20:58:58 »
Det kan vara värt att notera att programvaran här på forumet skalar ner bilderna automatiskt (med hjälp av css) för att trådarna ska gå att läsa på en vanlig skärm. Även med en annan bildtjänst än forumbilder.se finns det alltså en stor risk att det inte blir som det är tänkt.

Det är väl OK om man vill betrakta den som ett element i en välbalanserad sidlayout.
Men vill man se den i sin fulla prakt är den trots allt åtkomlig i originalstorleken (Dubbelklick på eller "Visa bild" i kontextmenyn för layoutelementet). Det är ju betydligt bekymmersammare när redan bildlagringstjänsten skalar ner uppladdad bild för att lagra den i "tumnagelstorlek".
- o000oo -

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.097
« Svar #8 skrivet: tis 12 jun 2018, 22:01:22 »

Det är väl OK om man vill betrakta den som ett element i en välbalanserad sidlayout.
Men vill man se den i sin fulla prakt är den trots allt åtkomlig i originalstorleken (Dubbelklick på eller "Visa bild" i kontextmenyn för layoutelementet). Det är ju betydligt bekymmersammare när redan bildlagringstjänsten skalar ner uppladdad bild för att lagra den i "tumnagelstorlek".

Ja, visst är det så.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 245
« Svar #9 skrivet: fre 03 aug 2018, 23:19:14 »
Använder postimage. Fungerar bra för mej.

Välj bara alternativet direktlänk och sedan ctrl och c för att kopiera länken klistra sedan in länken med ctrl och v mellan som du får upp när du markerar klistra in bild på detta forum.

Bilden föreställer en badsjö av Epoxyplast innan jag tog den roterande stålborsten och slipade upp vågor. Tycker att bilderna blir skapligt skarpa och tror att bilderna blir skarpare om du sparar bilden i din dator och förstorar bilden.  En lite varning för känsliga personer = Bilden föreställer ett gäng nudister och gubbarna är lite kompleterade Preisergubbar!
Annars har visst Googels också en sida där du kan ladda upp bilder. Har doch inte testat sidan eftersom postimage fungerade perfekt för mej frånsett vid ett tillfälle då någon la beslag på namnet postimage som visst inte var registrerat varumärke.