Författare Ämne: Växlars strömförsörjning  (läst 1054 gånger)

starhawk

• Användare
  • Antal inlägg: 65
Växlars strömförsörjning
« skrivet: tor 07 jun 2018, 08:45:36 »
Jag har Märklins C-räls. Jag funderar på en sak beträffande mina växlar. Enligt manualen skall man ha en separat strömförsörjning till "lokkörande" och en annan till växlarna. Detta förutsätter att man manövrerar växlarna med en pulpet, manövrerar man dom med dekodrar är det förstås en annan sak, men jag föredrar pulpet eftersom jag vill växla under gång. Gör det någon skillnad att jag har en MS 2 istället för en MS 1?

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.910
    • www.mj-magasinet.se
SV: Växlars strömförsörjning
« Svar #1 skrivet: lör 09 jun 2018, 13:09:02 »
Jag tycker absolut att du ska ha en separat trafo till växlarna, växelmotorer drar ganska mycket ström under en kort period, vilket får lok att rycka till och lampor i lok och vagnar blinkar till.
Gamla analoga trafos hade olika uttag för växlar resp körström, dagens trafos till digital körning verkar (vad jag sett) bara ha ett uttag.

En hel annan fråga är valet av växelmotorer. Ska du ha banan liggande löst på golvet, eller på en tunn skiva, så får Märklins växelmotorer duga, de göms ju under banvallen. För en fast monterad bana på skiva (med utrymme under) skulle jag rekommendera servon som växelmotorer, men det är ju jag det  :)
« Senast ändrad: lör 09 jun 2018, 13:14:10 av nohab »
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

starhawk

• Användare
« Svar #2 skrivet: lör 09 jun 2018, 13:48:07 »
Anläggningen blir delvis fast monterad på ett bord, jag har två nedfällbara bryggor där rälsen ju måste sitta fast. Jag såg en installation på youtube med servo, såg rätt klumpigt ut vad är det för fördel med servo och är det någon nackdel med Märklins växelmotorer som gör dom olämpliga?

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 846
« Svar #3 skrivet: lör 09 jun 2018, 17:58:02 »
...vad är det för fördel med servo och är det någon nackdel med Märklins växelmotorer...
Delvis en estetisk skillnad. Du kan få en mjuk rörelse på växeltungan med ett servo, med Märklins originalmotor blir det mycket snabb rörelse.
Sen är det förstås mer "pyssel" att få dit ett servo jämfört med Märklins originalmotorer som är mer "plug and play".
Vad som sen är "fördel" och "nackdel", det beror på vad man man tycka själv.

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 245
« Svar #4 skrivet: tis 24 jul 2018, 21:53:36 »

Använder denna krets som driver mina servon. Servon köpte jag hos Kjell o Co i storpack som blev billigare. Tycker att mina servon går tyst om jag matar kretsen med ca 4 volt.
Jag valde att använda servon eftersom jag inte vill ha något under min anläggning. Placerade mina servos liggandes bredvid växlarna och mellan servon  och den där metallgrejen med två skruvar som finns i sockerbitar har jag en lite grövre pianotråd och fram till växeln har jag en tunnare lite fjädrande pianotråd. Servot har jag sedan gömt under en mycket låg kulle.

starhawk

• Användare
« Svar #5 skrivet: ons 25 jul 2018, 07:57:10 »
Citera
Jag valde att använda servon eftersom jag inte vill ha något under min anläggning
Det var intressant  :O dom servon jag sett har alla suttit under anläggningen. Det var ett av skälen till att jag valde växelmotorer till mina C-räls dom är helt gömda inuti rälsen.
Jag vill inte ha ljudlösa växlar, jag vill höra att det händer nåt vid växeln, i och för sig ser man ju att växellyktan vrider sig men det är bra med flera konfirmationer.

H0n3

• Stammis
  • Antal inlägg: 628
    • Dåseberga
« Svar #6 skrivet: ons 25 jul 2018, 09:25:58 »
Är det någon som har provat den här rätt nya typen av "ovanpå plattan"-växelmotor?
https://www.dccconcepts.com/product-category/the-cobalt-collection/cobalt-point-motors/cobalt-ss/
Ser vettig ut tycker jag så långt jag kan se. Verkar funka på både analog och digital dessutom.

Ett litet PS också.
Eftersom det är min bild på kretsschemat för växelindikeringen lite högre upp så får jag lägga till att bilden kom till under en diskussion och stöptes om gång efter annan. Helt klart är att polerna 0 resp +16V ska byta plats precis som noterats det är ju också gjort i den endra bilden. Värdet på motståndet är faktiskt det jag använde i min lösning. Andra värden blir det ju beroende på vilken sorts LED man använder. Den "lösa" LEDen i kanten är resultatet av att jag glömde sudda den. Har för vana att kopiera och lägga vid sidan medan jag modifierar så att jag kan komma tillbaka där jag började på ett enkelt sätt.
  Det är bra att mina bommar noterats, tack så mycket för det.
DS
« Senast ändrad: ons 25 jul 2018, 12:14:59 av H0n3 »
Slötorp-Dåseberga Jernväg (SDJ), MJ i H0, H0n3, H09
DMW - Dåseberga Mekaniska Werkstad - Fartyg, Lok, Vagnar i 1:87 och verktygsutrustning i 1:1