Författare Ämne: Bild-efterlysning: UDFo13p tak-detaljer - [BILD NU HITTAD]  (läst 632 gånger)

pek54

• Användare
  • Antal inlägg: 52
Bild-efterlysning: UDFo13p tak-detaljer - [BILD NU HITTAD]
« skrivet: sön 03 jun 2018, 12:11:32 »
I samband med framställningen av egna smalspårsmodeller har jag nu tyvärr "kört fast" när det gäller postsläpet UDFo13p:ouch:

Jag har i och för sig redan flikat in denna fråga i ett av mina senare inlägg i 'Byggforumet', men passar på att upprepa den även här eftersom den ju handlar specifikt om en 'järnvägsförebild'.

Jag är nyfiken på takets utseende och takdetaljernas exakta placering på dessa postsläp. Av en ritning med reg-nr 1061 ur publikationen 'Kungliga Järnvägsstyrelsen särtryck 422' framgår tydligt att taket är bestyckat med de speciella takfönster som var ganska vanliga i postavdelningar på den tiden. Men det framkommer ingenstans hur breda dessa fönster är och hur långt in från sidorna de är placerade. Inte heller hur nära eller långt ifrån dessa som takets plåtsickingar slutar. Om någon välvillig själ besitter bra bilder på en sådan vagn ovanifrån och är villig att publicera (eller länka till) dessa, så vore jag väldigt tacksam!

Jag har naturligtvis redan använt alla tillgängliga sökmotorer på nätet, men inte rönt några framgångar. Det fåtal bilder jag hittat visar bara vagnen från sidorna och/eller från ena änden. Så nu ställer jag hoppet till att någon har en lämplig bild undanstoppad någonstans i sina privata gömmor. Alla sådana bilder, oavsett bildkvalité, mottages tacksamt.

:handshake:
« Senast ändrad: ons 13 jun 2018, 13:24:03 av pek54 »
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en A29.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

pek54

• Användare
SV: Bild-efterlysning: UDFo13p tak-detaljer
« Svar #1 skrivet: ons 06 jun 2018, 22:51:20 »
Ett steg på väg!

Mycket finns på 'Samlingsportalen'. Så även en del fel, uppenbarligen...   :???:

Bilden nedan påstås nämligen föreställa postkupén i en UDFo15. Men det gör den definitivt inte, för då skulle det ha förekommit 4 postfack-sektioner i bredd istället för bara 2 på mellanväggen. Efter en halv dags jämförelser med detaljerade ritningar på allehanda postvagnar kan jag nu med 100% säkerhet konstatera att det faktiskt är just i en UDFo13p denna bild är tagen. (Förvisso har de en del angränsande bilder som helt riktigt avser den angivna "normal-spåraren", men ett flertal av de förekommande bilderna är definitivt felaktigt angivna.)

Så här såg alltså taket i en UDFo13p postkupé ut, sett från insidan:

Källa: Samlingsportalen - Järnvägsmuseum bild KBDB10463
(Återgiven här i enlighet med Samlingsportalens regler.)

Så nu vet jag lite mer om takfönstrens form och placering. Men jag skulle ändå behöva se en bild på vagnen "von oben", för att veta hur infattningen av fönstren ser ut där. Och hur de berörda sickingarna/rillorna är avslutade alldeles intill utskärningarna i plåten.

Så efterlysningen av en sådan bild kvarstår! - Hoppas verkligen att någon har något matnyttigt i gömmorna...

:geek:
« Senast ändrad: ons 06 jun 2018, 23:00:10 av pek54 »
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en A25.

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 713
« Svar #2 skrivet: tor 07 jun 2018, 00:18:12 »
Meddela din e-post så får du en ritning

pek54

• Användare
« Svar #3 skrivet: tor 07 jun 2018, 00:23:35 »
Meddela din e-post så får du en ritning

Du har fått ett PM.

Tack på förhand!

/Pehr

pek54

• Användare
« Svar #4 skrivet: fre 08 jun 2018, 18:50:49 »
Bättre än så här blir det nog inte:

Nu är i alla fall placering och storlek rätt, när det gäller de 4 takmonterade fönstren och även de 2 mindre som satt i postkupéns takluckor. Men sen är ju frågan om plåtsickingarna verkligen slutade en liten bit ifrån fönstren, eller om de gick ända fram till gummilisterna. Och ifall det var någon form av ram-liknande förstyvning runt utskärningarna.

Inte tänkte man väl på sådana detaljer då, när man dagligen såg dessa vagnar rulla ute på banan...  :???:

All vidare information som kan sprida lite mer ljus i saken är fortfarande varmt välkommen!

:beer:

pek54

• Användare
SV: Bild-efterlysning: UDFo13p tak-detaljer - [BILD NU HITTAD]
« Svar #5 skrivet: ons 13 jun 2018, 13:15:12 »
"Case closed", så att säga!

Jag lyckades till slut hitta en fullt tillfredställande bild ute på nätet. (Visserligen föreställande en av de två omspårade 1067-vagnarna, men det var ju inte boggier och hjulaxlar som var av intresse i detta sammanhang.)

Jag tar mig också friheten att nedan publicera ett zoomat urklipp ur bilden ifråga. Och hoppas att denna möjliga försyndelse må ursäktas!

"Trägen vinner", sägs det...   :D

Lite intressant att denna vagn även hade den toalettventil som mycket riktigt finns med på ritningarna, men ändå uppenbarligen har saknats på de flesta av dessa vagnar som jag tidigare hittat foton på.

Men nu uppstod istället en ny fråga, avseende en detalj som jag även lyckats skönja på andra foton:
- Vad fasen är det för "klädstreck"/"gardinstång" som sitter precis ovanför post-dörren?

Min vilda gissning är att anordningen är avsedd att kunna hänga ut postsäckar i. Vilket även skulle kunna förklara varför den ena dörrhalvan var utrustad med ett öppningsbart fönster. Men förekom verkligen denna form av "automatisk avkrokning/infångning" av postsäckar från passerande tåg någonsin på svenska banor? - Någon som vet mer om detta och möjligen kan stilla min nyfikenhet?

:geek:
« Senast ändrad: ons 13 jun 2018, 13:28:42 av pek54 »