Författare Ämne: Martins modelljärnväg  (läst 1473 gånger)

MartinL

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
Martins modelljärnväg
« skrivet: mån 14 maj 2018, 13:49:45 »
Hej

Efter att ha smygläst på forumet under en längre tid tänkte jag att det var dags att registrera mig och skriva en kort presentation.

Jag heter som det framgår i rubriken Martin, är 39 år och kommer från Skövde. Jag är dessutom längre perioder i Stockholm på grund av jobbet med jämna mellanrum.

Intresset för modelljärnvägar har länge funnits i bakhuvudet men när min son på fyra och ett halvt uppvisat ett stort intresse för tåg (och flygplan och grävmaskiner) kände jag att det kunde vara dags att skaffa en liten anläggning. Jag har tidigare byggt en hel del modeller så byggdelarna av hobbyn har jag hållit på med även om det inte varit järnvägsrelaterat.

Just nu är planen att bygga en modulär anläggning som går att stuva undan i bokhyllan när den inte används. För att krångla till det lite för mig tänkte jag redan från början försöka mig på att göra modulerna kompatibla med MMM-3R för att även kunna vara med på modulträffar när tiden tillåter. Första fyra modulerna kommer att bli en mindre servicedepot för ånglok på 2x90 cm och två stycken raksträckor (enkelspår) på 90cm för att kunna koppla ihop dem med två 90-graders svängar som inte blir riktiga moduler (R1, för jag får inte plats med mer). Sevicedepoten kommer att byggas så att det i framtiden går att sätta in förlängningsmodul (er) mellan för att få upp spårlängden men initialt blir den kort för att kunna komma igång och köra.

För att inte bygga oanvändbara moduler har jag ett par frågor jag tänkte ta med en gång  :)

Finns det någon oskriven regel som gör att modulerna bör vara exempelvis jämna meter? (Då blir de nog 75cm styck och så får jag bygga fler)

Finns det något ställe där det går att köpa färdiga modulgavlar i 28 och 48 cm bredd? (MMMs hemsida slutade fungera för mig för några veckor sedan, har för mig att jag såg något om det hos dem)

Kommer säkert fler frågor snart både om moduler, lokbyggen och eldragning mm men nu lockar solen lite för mycket.

Tack för ett forum med många intressanta trådar och mycket bra information!

/Martin
« Senast ändrad: lör 07 jul 2018, 22:18:38 av MartinL »
Märklin H0
Ånglok och blandade projekt

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.501
SV: Martins modelljärnväg - ny medlem
« Svar #1 skrivet: mån 14 maj 2018, 14:26:57 »
Hemsidan nere, jag kontaktar styrelsen så får dom kolla på det.

Här kan du hitta en del intressant information, finns en hel del trådar om MMM3r.
https://www.modulsyd.se/forum_3.2.1/index.php?sid=2bcb4039371e51e63d83a3b829b8d658

Betalar du medlemsavgift i MMM så kommer du också åt mer information på Modulforumet.

Med vänlig hälsning UB

MartinL

• Nykomling
  • **
Tankar om spårplanen
« Svar #2 skrivet: lör 07 jul 2018, 22:18:24 »
Nu har jag fått lite tid över till mer fåtöljrallande och dels hittat lite inspiration och dessutom gjort ett utkast på spårplanen.

Jag letade efter en mindre station med möjlighet att serva ångtåg och när jag konstaterade att min födelseby Timmersdala haft en station som dessutom fyllde kriterierna blev valet enkelt. Därför blev det http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J2-jpeg/Jvm1184_J2_-1304.jpg som fick bli förebild.

Grundtanken med min bana är att den ska kunna vara en rundbana med lite växlingsmöjligheter hemma för att jag och sonen ska kunna mest åka runt runt och att jag själv ska kunna lära mig styra och växla. Den ska också kunna vara en station på framtida modulträffar om jag lyckas få modulerna byggda och godkända.

Jag fick släppa tanken på 90cm moduler och gå upp till 100cm (28cm bredd) för att få plats med alla växlar på två moduler. Totalt blir stationen fyra moduler vilket ger en 4m station för framtida modulträffar. Modulerna kan också tillsammans med två 180-graders svängar användas i en rundbana enligt nedan. Vändskivan och lokstallet får vänta men jag tänkte försöka få plats med en kolbox och ett vattentorn vid stickspåret upp till höger.

Har inte riktigt funderat färdigt på hur jag ska göra med godsmagasin och stationsbyggnad men funderar på att sätta dem på separata delar som kommer att byggas senare. Som jag tänkt just nu blir det grusyta för stationsområdet hitom rälsen och ett stängsel och åkrar på bortre sidan.

Tar tacksamt emot synpunkter på spårplanen och tips på förändringar.

/Martin

Märklin H0

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.675
SV: Martins modelljärnväg
« Svar #3 skrivet: sön 08 jul 2018, 23:21:11 »
Kurvväxlar på den röda till höger för att kunna komma in på spåren ovanför. Ev liknande för den vänstra runda delen.

Fundera på att antingen korta av den övre högra modulen och göra i två delar, där den ena har två växlar eller göra en alternativ modul med två eller tre växlar för att få förbindelse.

Alternativ två, du vänder på de två övre och gör ytterligare en "röd" 180-graders och ansluter till det yttre spåret.

Alternativ tre, du bygger ytterligare en modul med tre spår på, dels får du en lite längre station för modulkörningen, dels så kan du använda den på hemmabanan som trespårsstation med kurvväxlar i båda infarterna.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

MartinL

• Nykomling
  • **
« Svar #4 skrivet: mån 09 jul 2018, 21:01:10 »
Tack, LeoArietis!

Jag tror inte att jag kommer att dela modulerna men däremot hade jag inte ens funderat på att det kunde vara bra att nyttja fler än ett spår på de övre modulerna. I min hjärna var de bara ett genomfartsspår.

Det kommer definitivt att bli en kombination av de flesta av dina alternativ. Just nu lutar jag åt att vända övre modulerna och antingen göra två "röda" spår eller sätta in en växel beroende på vad jag kan göra med befintlig räls jag har liggande.

Ditt alternativ tre kommer nog när allt annat är klart, vill inte ta på mig för mycket på en gång. Men en extra modul med tre spår var ett bra tips. Kommer nog att bli en sådan i samband med att jag bygger modulen med vändskiva och lokstall. Den senare tillför kanske inte så mycket på modulträffar men är något jag ser fram emot att bygga till hemmabanan.
Märklin H0

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 764
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #5 skrivet: tor 12 jul 2018, 11:53:22 »
En annan idé är att ha MMMs dubbelspårsavstånd (57 mm) mellan spåren i skarvarna / några skarvarna.

Då får du moduler som i framtiden kanske även kan byggas ut med hjälp av andra personers moduler, se mina idéer om flex-moduler: https://www.infolagret.se/mj/guide/stommen/modulideer-flex/
---
Mvh Peter