Författare Ämne: Nybörjare, hjälp att komma igång och identifiering av loppis fynd/skrot!  (läst 2223 gånger)

Niklas A

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
Första posten av en total nybörjare som innan enbart känt till namnet Märklin. Ungefär den nivån ligger jag på!

Om denna post hamnat fel så ber jag om ursäkt!  :oops:

Nu till lite frågor.

1. Har googlat mig fram till att skalan är H0, och tillverkaren är Rivarossi? Står även Atlas på spåren. Något spec med detta och funkar det att köpa vad som helst med två spår i samma skala om man vill utöka?

2. Transformatorn (kallas den så?) Säker att köra i eluttaget? Gammal ojordad kontakt i den, bara att byta till en nya kontakt och skippa jorden? (så man får kontakt som passar, rör inge annat inuti) Tillverkare av denna?

3. Loket, som ni ser är det totalt kaputt, några förslag på ett superbilligt lok som passar detta spår? Hur är det med kopplingar, finns sådant att köpa löst och byta på allting? Eller är detta nån universal grejj?

Och priset, mja, Köpte en kartong med jättegamla leksaker i för 20kr, allt detta och massa extra spår än det som finns på bild låg i en påse i botten av kartongen. Så är det bara för mig att köra allt till återvinningen är inte det hela världen, Kan jag få liv i detta för en billig peng blir jag däremot lite extra glad  :D

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.310
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Det man ser på dina bilder har inget med Märklin att göra ... en annan standard.
Dessutom är det inte skala H0 (1:87) utan N-skalan (1:160)

Vill du komma vidare med detta rekommenderar jag att du byter denna till synes gamla trafo till något
bättre och säkrare. Exempelvis en Fleischmann trafo.

Både trafo och ett lok kan du finna på Tradera till ett vettigt pris.
« Senast ändrad: sön 13 maj 2018, 23:25:41 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Niklas A

• Nykomling
  • **
Att det inte är märklin förstod jag iaf hehe!

Hittade inga Fleischmann trafo? Antar trafo är ett annat namn på köraggregatet/transformatorn?
Dock fanns det billiga från Trix, skulle ett sådant funka?

Lok fanns de ett par stycken iaf!

Ang skalan, ooopps. Får be en mod flytta till rätt avdelning!

Något annat man kanske bör tänka på eller tips på hur man kan gå vidare? Första gången jag ens är i närheten av ett modelltåg så all info är guld värt! T.ex något bra sätt att tvätta rälsen? Vissa bitar är ganska dammiga och lortiga. Ingen rost vad jag kan se på nån del!

paj2

• Veteran
Trix körtrafo går lika bra.

När du nämner rengöring av räls så är detta en skillnad med N-skalan jämfört med större skalor där N-skalan är mindre tolerant mot smuts och annan beläggning på rälsen. Detta för att allt rullande är så mycket lättare med sämre kontakttryck och mindre kontaktyta mot rälsen.
Jag kör både H0 och N-skala och har under många år fått uppleva skillnaden.

För att inte försämra rälsens egenskaper att hålla smuts och oxid borta så bör inte mekanisk rengöring användas (slipklotsar) utan kemisk rengöring, isopropylalkohol elle rödsprit. Här finns många skolor mer eller mindre egenartade.

Om rälsen en gång är väl rengjord kan "städningen" underhållas med släpkuddar från NOCH som fästes på en hjulaxel, 1 st på varje tågset.  Ger utomordentligt bra resultat.

Välkommen i N-skalegänget.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.860
Jag tycker också det ser ut som N-skala.

http://svenskmjwiki.wikispaces.com/N

Kolla om din trafo har S-märkning, om inte skaffa en ny.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.082
Grisig = smutsig räls som inte bara har beläggning på skenorna finns det våghalsiga typer som kör i diskmaskin !

Jag skulle prova med att diska en rälsbit med diskborste och handdiskmedel. 

Risk för rost på rälsen om den inte torkas ordentligt efteråt.

Gammal N-skalemateriel (ja även H0 ) funkar inte alltid ihop med modern.

Ta det som en sport att få igång det du köpte, om du sedan fortfarande vill köra tåg så bör du börja om från början med modernare (obs inte nödvändigtvis obegagnade) grejor.

Då bör du också fundera över val av skala. 
Kommer du att kunna se detaljerna på N-skalesaker (1:160) och hantera dem om säg 5 år eller blir det bättre med större, t ex H0 (1:87) ?   En utrymmeskompromiss är H0e = smalspår i 1:87 på liten räls.

/Curt

paj2

• Veteran

Då bör du också fundera över val av skala. 
Kommer du att kunna se detaljerna på N-skalesaker (1:160) och hantera dem om säg 5 år eller blir det bättre med större, t ex H0 (1:87) ?   En utrymmeskompromiss är H0e = smalspår i 1:87 på liten räls.

/Curt

Jag har betraktat mina N-skale prylar i 26 år (inte oavbrutet) och ser samma detaljer fortfarande med samma glasögon.
Jag kanske aldrig har sett detaljerna?    ;)

Jag kör både N-skala och H0 och kan faktiskt hantera båda växelvis.
Hade jag tittat med knäna hade det förmodligen varit en viss skillnad. :D

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

qrt

• Stammis
Jag avundas dig Per-Åke.
Inte ens alla kärnfriska individer är så lyckligt lottade.

/Curt
-----------------------------
Som såg detaljerna på sina N-skaleprylar i långt mer än 40 år. Men sen.

Naturliga åldersförändringar.  :dead:
« Senast ändrad: mån 14 maj 2018, 19:38:57 av qrt »

Niklas A

• Nykomling
  • **
Kul med alla svar!

Trafon har S märkning. Funderar på att bara byta kabel så den passar i moderna eluttag. Kul att testa iaf under kontrollerade former!

Ang skalan så är jag nog mer personligt intresserad av H0 (efter att jag läst på lite) N skalan är lite för liten för mig, har dock många många år kvar innan jag förhoppningsvis har försämrad syn!
Får jag detta att funka så bortskänkes detta till någon yngre!

Försök med diskmedel/tandborste och Isopropanol skall göras. Hoppas det går att få hyffsat rent! Tack för alla ideer där!

Det enda jag hunnit med är att koppla rälsen och kontakträlsbiten (rätt ord?) och mätt med multimeter så det funkar iaf!

Enbart ett litet lok som fattas!

qrt

• Stammis
Om du berättar i vilket härad du befinner dig dagtid så kan du kanske få tips om någon tågbutik i närheten där du kan införskaffa ett enkelt lok.

/Curt

Niklas A

• Nykomling
  • **
Jag finns i sköna Värmland, Karlstad mer exakt!

Något sprillans nytt lok blir det inte, vill inte lägga ut dessa pengar på en bana i en skala jag inte vill ha och ev kanske ger bort till nån glad liten unge!
Jag hade tänkt mig mer ett par hundra som mest, om det ens finns i dessa småpengar. Skick är inte viktigt alls, bara det fungerar är jag nöjd!

Staffan

• Användare
  • Antal inlägg: 475
Jag har nog ett eller två n-skalelok som väl är ungefär lika gamla som dina övriga grejer, dvs slutet av sjuttiotalet, som du kan få om du kommer förbi i södra Östergötland.
Med lite jobb kan du kanske få det hela att fungera lite granna, men om du vill ha mj som fungerar ordentligt så är det en bättre idé att satsa på en modern digital startsats, helst från Roco eller Fleischmann så att du får 2R-systemet. Då fungerar det helt enkelt...

Staffan

qrt

• Stammis
Ang skalan så är jag nog mer personligt intresserad av H0 (efter att jag läst på lite) N skalan är lite för liten för mig,...
Det finns en handlare med affären Samla & Lek i Karlstad.
Mer vet jag inte om den.

https://nwt.se/mera/motor/2016/09/23/jans-butik-ar-ett-stort

http://www.samla-lek.se/index_old.htm

20 min fr Karlstad sägs Kils modelljärnvägsförening ligga.
https://www.vf.se/uncategorized/leken-blev-till-allvar-nu-har-de-byggt-70-meter-modelljarnvag/

/Curt

Som handlar i fysiska butiker så gott det går.
Vill kunna se grejorna fungera innan jag köper dem.
« Senast ändrad: tis 15 maj 2018, 19:29:27 av qrt »

paj2

• Veteran
Om jag inte minns fel så är Samla&lek i Karlstad mest inriktat på Märklin.
Den absolut bästa källan för inköp av nytt och beg. är hos Björn Larsson i Bergvik.

Jag skickar dig ett PM om mer detaljer kring MJ-verksamheten i Värmland.
Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 633

2. Transformatorn (kallas den så?) Säker att köra i eluttaget? Gammal ojordad kontakt i den, bara att byta till en nya kontakt och skippa jorden? (så man får kontakt som passar, rör inge annat inuti) Tillverkare av denna?

Byt absolut INTE från ojordad till jordad kontakt. Det finns goda skäl för att kontakten inte passar. Transformatorn måste vara utformad för skyddsjord för att jordad kontakt ska göra nytta. Som flera här skriver är det bättre att du hittar en något nyare/säkrare transing som har jordad anslutning eller är helisolerad, dvs. har liten kontakt som passar även i jordat uttag. Lycka till med N rallandet!
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

Niklas A

• Nykomling
  • **

Byt absolut INTE från ojordad till jordad kontakt. Det finns goda skäl för att kontakten inte passar. Transformatorn måste vara utformad för skyddsjord för att jordad kontakt ska göra nytta. Som flera här skriver är det bättre att du hittar en något nyare/säkrare transing som har jordad anslutning eller är helisolerad, dvs. har liten kontakt som passar även i jordat uttag. Lycka till med N rallandet!

Nej, jag hade inte tänkt ändra något, enbart byta kontakt. Det ska funka! Men lutar åt att snipa nå kul på tradera istället :evil: Den jag har är så äklig, ful och repig och massa tusch!

Men Samla och Lek samt denna Björn, grymma tips! Ska kollas upp direkt efter löning! Tack alla ännu en gång!

N_Rallaren

• Stammis

Nej, jag hade inte tänkt ändra något, enbart byta kontakt. Det ska funka! Men lutar åt att snipa nå kul på tradera istället :evil: Den jag har är så äklig, ful och repig och massa tusch!

Men Samla och Lek samt denna Björn, grymma tips! Ska kollas upp direkt efter löning! Tack alla ännu en gång!

Skaffa en ny som är jordad i så fall! Byt aldrig en ojordad kontakt mot en jordad!
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.777
Om din transformator har dubbelkvadratsymbolen eller leksakstågssymbolen så är den dubbelisolerad. På dubbelisolerade (men endast på sådana) apperater får man sätta en stickpropp som passar i uttag som finns i så kallade "jordade miljöer". Sedan kan det fortfarade vara bättre att slänga gamla elprylar, framför allt om man inte vet vad de varit med om och den här ser ju inte precis fräsch ut.

Jag tyckte också att den här diskussionen var intressant:  https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-jag-saetta-jordad-kontakt-pa-gamla-lampor.283657/

På dina "fynd" så tycker jag att O-vagnen från Rivarossi _kan_ vara användbar.

Harald.

Niklas A

• Nykomling
  • **
Om din transformator har dubbelkvadratsymbolen eller leksakstågssymbolen så är den dubbelisolerad. På dubbelisolerade (men endast på sådana) apperater får man sätta en stickpropp som passar i uttag som finns i så kallade "jordade miljöer". Sedan kan det fortfarade vara bättre att slänga gamla elprylar, framför allt om man inte vet vad de varit med om och den här ser ju inte precis fräsch ut.

Jag tyckte också att den här diskussionen var intressant:  https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-jag-saetta-jordad-kontakt-pa-gamla-lampor.283657/

På dina "fynd" så tycker jag att O-vagnen från Rivarossi _kan_ vara användbar.

Harald.

Höljet är i plast först o främst, sen har den en tågsymbol, en cirkel med symbolen för säkring, sen dubbelkvadrat. Även en S märkning och en D märkning. IP 30 klassad. Förutom all tusch så är höljet helt och inga sprickor eller repor, lite smutsigt dock. Har öppnat och tittat och rent o fint inuti!

I vilket fall som helst så blir det ny trafo!

Ang vagnen, O-vagn? alltså den öppna vagnen?

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.777
SV: Nybörjare, hjälp att komma igång och identifiering av loppis fynd/skrot!
« Svar #19 skrivet: sön 20 maj 2018, 22:37:06 »
Dubbelquadrat: Då är den dubbelisolerad och då får man byta stickpropp (alltså klippa av den gamla och sätta på en ny) till en som går att stoppa i jordat uttag. Så klart utan att ansluta något till skyddsjorden  eftersom apperaten just är dubbelisolerad. Det får man göra om man vet vad man gör. Eller så får "man" byta hela sladdstället till ett med platt "europropp", men byta hela sladdstället får man inte göra själv (precis som man inte får skruva runt i transformatorn, öppna och titta är gräsfall, du förstår ;-) ).

Harald.

Niklas A

• Nykomling
  • **
Har bytt till stickpropp på trafon. Den funkar ganska dåligt. Ger ut 0.58v när reglaget är vid ändläget. Har förstått att det borde ge ut 12v där! Så Tradera it is. Däremot verkar det helt omöjligt att få tag på en n lok, dåligt på tradera och de som finns är dyra! Ingen som kanske kan avyttra att gammalt slitet n lok som fungerar? Skicket är inte intressant. Bara priset och funktionen!

N_Rallaren

• Stammis
Nu vet jag inte vad som är "dyrt" för dig, men om du inte är ute efter digitalt eller någon speciell förebild/epok så kanske du ska titta hos näthandlarna. Det finns flera med exempelvis Dm-toys brukar ha utförsäljningar ibland till bra priser där du förmodligar hittar nya lok, tågset etc. till priser som är jämförbara med Tradera. Lycka till!
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Niklas A

• Nykomling
  • **
Nu vet jag inte vad som är "dyrt" för dig, men om du inte är ute efter digitalt eller någon speciell förebild/epok så kanske du ska titta hos näthandlarna. Det finns flera med exempelvis Dm-toys brukar ha utförsäljningar ibland till bra priser där du förmodligar hittar nya lok, tågset etc. till priser som är jämförbara med Tradera. Lycka till!

Tack för tipset om den sidan! Ska genast kolla igenom!

Och vad som är dyrt, ptjaa, av det jag är ute efter så ett par hundra verkar skäligt? ungefär, max. med frakt, ett analogt lok letar jag. Detta är ev ett set som ska ges bort till en yngre rallare. Så skicket bryr jag mig inte om, fattas det handtag, lampor, koppling eller om det är sprickor, avskavd färg, ånglok utan skorsten etc, det är helt oväsentligt för tillfället. (det kommer troligtvis gå sönder efter nån månad ändå) Enbart ett funktionellt lok är allt jag är ute efter!

Ola Trygve Kvitle

• Användare
  • Antal inlägg: 68

2. Transformatorn
 Tillverkare av denna?

Vil tippe at transformatoren er en Zeuke  F2 , Primär 220V, Sekundär 2-12 0,6 A 7,2 VA
(eller tilsvarende solgt under annet merkenavn)

Zeuke/Berliner TT-Bahnen var mest kjent for produksjon av utstyr i skala TT fra Berlin (DDR/sovjetisk sektor)
Etter murens fall ble de privatisert og gikk konkurs i 1993 og ble etter hvert overtatt av Tillig.