Författare Ämne: En 3D-printad YFo5p (YFP) tar form...  (läst 694 gånger)

pek54

• Användare
  • Antal inlägg: 37
En 3D-printad YFo5p (YFP) tar form...
« skrivet: sön 13 maj 2018, 18:25:32 »
Ännu mer godstrafik på smalspår! - Nu i form av "fiskbussen" YFo5p.   :lamp:

Under helgen såg jag att någon nu även har lagt ut en halvtaskigt formgiven YFo5p-kåpa på Tradera. Med massor av lätt upptäckta fel, om man är någorlunda medveten om hur förebilden ser ut. Dessutom finns ju faktiskt en sådan vagn kvar i livet forfarande, så det går inte direkt att skylla misstagen på dåligt detaljerade ritningar!

Vagn nr 904 (på bild ovan) står ju ganska lätt tillgänglig i Faringe. Jag hoppas bara att den blir besiktigad och satt i trafik denna sommar, för den gör sig mycket bättre ute på banan än inne i motorvagnsgaraget. Sedan får man väl bara hoppas på att den framledes klarar sig bättre än sina tre olycksaliga syskon, som ju alla blev skrotade redan i unga år, direkt efter mer eller mindre allvarliga kollisioner vid vägkorsningar.

Hur som helst så blev jag åter igen sporrad att ägna mig åt CAD-programmet nu i helgen. Så nu är även delarna till denna s.k. "fiskbuss" färdigritade och klara för utskrift:

För den oinvigde kan ju nämnas varifrån begreppet "fiskbuss" kommer: Dessa fyra speciella gods-rälsbussar användes ursprungligen till att bl.a. frakta färsk fisk från Västervik upp mot Åtvidaberg/Linköping, före Tjustbanans breddning hösten 1964. Ofta sågs de också gå som ledarvagn i tågsätt bestående av YFo5p + UFo1p + UDFo13p + YBo5p på samma bana. Det var för övrigt just ett sådant tågsätt, med vagn 902 som ledarvagn, som brakade rakt in i ett tungt trailersläp vid vägkorsningen i Hjortekrog strax utanför Västervik 1964. (Bildmaterial finns på nätet!)

Fortsättning följer när jag någon gång framöver får tid att skriva ut delarna och fortsätta med projektet. Nu börjar snart en vanlig arbetsvecka igen, så då finns tyvärr ingen tid över till hobbyverksamhet...    :(

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en A29.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

pek54

• Användare
SV: En 3D-printad YFo5p (YFP) tar form...
« Svar #1 skrivet: tis 15 maj 2018, 00:12:10 »
Usch!  :sick:

Att vakna upp med en rejäl vårförkylning är aldrig roligt! Och det tycks bara ta hårdare med åren. För inte fasen blev man så här totalt uslagen i unga år, bara för att man hade fått lite feber?

Men inget ont som inte för något gott med sig; Istället för att ägna mig åt jobbet har jag idag hunnit starta några 3D-utskrifter under de korta stunder jag lyckats hålla mig vaken:

Jag tänker också starta upp utskriften av taket nu ikväll, så får det byggas upp under natten. Med den höga upplösning jag använder tar det nämligen totalt c:a 10 timmar att skrivas ut, varav de första 7,5 timmarna vanligtvis är helt bekymmersfria och skrivaren kan få sköta sig själv. Men sedan måste jag succesivt sänka munstyckets temperatur och öka kylfläktens hastighet för att uppnå ett gott resultat. Om jag försover mig så blir både takluckorna och de översta plåtsickingarna helt förstörda, innebärande att det taket får hamna i krossen och jag blir tvungen att göra om utskriften.   :ouch:

Fortsättning följer...
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en A25.

pek54

• Användare
« Svar #2 skrivet: tis 15 maj 2018, 10:43:25 »
Äh, fördömt...    ;(

Inte fasen vaknade jag i tid i morse, trots ljudlig signal på väckningen! Jag hade behövt justera såväl materialflöde som munstyckstemperatur och kylfläktshastighet manuellt mot slutet av utskriften. Nu blev de översta lagren tyvärr bara skräp:

Så den utskriften går i tunnan. Bara att göra om och göra rätt!   :ouch:

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.950
  • alsum
« Svar #3 skrivet: tis 15 maj 2018, 17:06:46 »
Det såg ut sticka garn.

pek54

• Användare
« Svar #4 skrivet: tis 15 maj 2018, 21:20:56 »
Och ytterligare 10 timmar senare...   :sleepy:

Den här gången gick det betydligt bättre! Lite slipjobb blir det alltid, så detta resultat direkt ut ur skrivaren är helt OK:

Det lilla "hålet" strax intill takluckan är för övrigt en markering för tyfon-fästet. Jag avser alltså montera tyfonen enligt variant #2 i listan nedan:
  • Takplacering med hornet inåt = Ursprungligt leveransutförande (ett enda "bröl" med takluckan öppen gör föraren döv).
  • Takplacering med hornet utåt = Senare leveransutförande (bekräfta klarsignal vid avgång så blir tågklareraren döv istället).
  • Nedflyttad till fönsterstolpe på högersidan = Reviderat utförande på 60-talet (skit i att takfoten rostar sönder bakom röret).

Om nu någon har sett takmonterade tyfoner som pekar rakt framåt, så är detta ett typiskt fantasi-påfund som enbart förekommit sporadiskt på vissa musei-banor. Alltså aldrig någonsin på banor som trafikerats året runt, eftersom vi som bekant brukar få snö vintertid!   :|

Men nu är som sagt taket klart, så nu finns det hopp igen!   :up:

pek54

• Användare
« Svar #5 skrivet: ons 16 maj 2018, 12:28:04 »
Sådär!   ;)

Efter en hyggligt produktiv förmiddag återstår nu bara övergångsgrindar, räcken, slutljusarmaturer och lite mer fönsterplast att få på plats:

Det borde jag nog också hinna med innan förkylningen har gått över helt. För då börjar den normala och hektiska vardagen igen!

(Hmmm...  Luckan för luftintaget verkar inte vara riktigt stängd, ser jag nu på bilden. Behövs nog en nålspets med ca-lim i ena hörnet...)

Drivningen får däremot bli en senare fråga.

Sakta men säkert börjar det nu likna ett klassiskt rälsbusståg, som de kunde se ut en gång i tiden:

:approve:

Göran Freiholtz

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
« Svar #6 skrivet: ons 16 maj 2018, 13:05:00 »
Vill ha faktorn är stor

Göran

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 619
« Svar #7 skrivet: ons 16 maj 2018, 13:17:10 »
Riktigt snyggt!
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 293
« Svar #8 skrivet: ons 16 maj 2018, 15:35:30 »
Mkt snyggt  ;)

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.348
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #9 skrivet: ons 16 maj 2018, 16:15:14 »
Så häftigt, vad bra det blir!!  :clap: