Författare Ämne: Musen är spårad.  (läst 681 gånger)

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 988
  • Gävleborg
    • Mitt CV
Musen är spårad.
« skrivet: lör 12 maj 2018, 05:21:59 »

Länk till stor bild
Datablad:
https://www.mouser.se/datasheet/2/268/doc2552-1315312.pdf
Nu har jag spårat ledningarna på mönsterkortet, poten är av fabrikat:
ALPS
Höger-Vänster pin: 1,8Kohm gissar på 2Kohm pot.

Allt blått är jordplanet och binder ihop topp-botten med massor av vior.
Röd: Gissar att det är "plus"
Orange är mitten på poten och går troligen till en A/D port på MCU:n

Lycka till med modandet, själv är jag helt nöjd med original designen av detta handtag.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.390
SV: Musen är spårad.
« Svar #1 skrivet: lör 12 maj 2018, 11:52:02 »
Varför skulle det inte kunna vara en 1.8Kohm pot? Ett standardvärde.

Och nuvarande design av vredet med stop i mitten är inte bra.

/Lars

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #2 skrivet: lör 12 maj 2018, 12:01:58 »
Därför att mätningen är gjord i krets och inte i frånkopplat läge.
Detta exemplar har faktiskt ett bra mitten stopp.
Ni som vill Ut-4:a denna modell av kontroller har nu all data ni behöver.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.774
« Svar #3 skrivet: lör 12 maj 2018, 14:41:22 »
Går det att kapa plus och minus av poten att man kan löda på två sladdar på den istället? Finns det andra bra ställen att hitta plus och minus?

Harald.

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #4 skrivet: lör 12 maj 2018, 16:50:55 »
"Går det att kapa plus och minus av poten att man kan löda på två sladdar på den istället?" Nej, benen är för nära mönsterkortet.
"Finns det andra bra ställen att hitta plus och minus?"

De altenativ som jag ser det är:
A: Limma stöd på mönsterkortet och löd loss poten och löd på sladdarna.
Limma in en bit OH-plast mellan stöden. 
 Avsluta med att löda tillbaka poten mellan stöden.
Klart.

B: Löd loss och gör rent de tre lödpunkterna på poten.
Skjut in OH-plast och limma fast som skydd.
Löd på sladdar.
Limma fast poten.
Klart.

C: Använd en lagom stor borr och vrid den med fingrarna för att kapa anslutningen mellan kopparbanorna och via-hålen.
Skrapa ren de koppar ledningarna du behöver.
Minus finns på båda sidorna som jordplan och plus finns på processorn.

Länk till högupplöst bild utan extra grafik.

Att öppna kontrollern.

Tag bort upphängningen med skruvmejseln.
Skruva ur skruven.
Ta tag kontrollen med en handen på den tunna delen och den andra tycker man lite på toppen tills den sviktar lite, gör lika på båda sidorna av toppen. I botten där uttaget sitter är det gångjärnet som håller ihop höljets plast delar.

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.235
« Svar #5 skrivet: sön 13 maj 2018, 00:05:04 »
Lägesgivaren är en ALPS RDC503051A Resistive Position Sensor och är troligen på 10kOhm. Det är det enda värde ALPS listar.

https://www.alps.com/prod/info/E/HTML/Sensor/Position/RDC50/RDC503051A.html

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 927
« Svar #6 skrivet: sön 13 maj 2018, 13:59:39 »
Har också funderingar på detta, tror dock att det kan bli ett litet osäkert läge just i omslagsögonblicket när ingen signal om körsteg noll går fram till processorn, kan generera ett kort skutt kanske?
Möligtvis kan det undvikas med två ständigt inkopplade högohmiga motstånd som spänningsdelare och nollägesgarant.

Men det finns ett annat alternativ också, någon som är duktig på att programmera arduino borde kunna göra ett nytt program till multimusen så man kan använda pltangenterna som körriktningsväljare!
Om någon är intresserad så skicka ett pm så ska jag förklara hur användargränssnittet kan se ut, har fler finesser som kan implementeras för ett enkelt och intiutivt användargränssnitt!

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.390
« Svar #7 skrivet: sön 13 maj 2018, 14:17:13 »
Om man nu ändå skall in och ändra så mycket Eke, varför inte en helt ny körkontroll istället?
Man tappar troligen ändå ganska mycket om man skall byta till en annan processor.
Iallafall blir det en hel del jobb om man vill bibehålla samma funktioner som tidigare.

/Lars

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 927
« Svar #8 skrivet: sön 13 maj 2018, 14:38:02 »
Om man nu ändå skall in och ändra så mycket Eke, varför inte en helt ny körkontroll istället?
Man tappar troligen ändå ganska mycket om man skall byta till en annan processor.
Iallafall blir det en hel del jobb om man vill bibehålla samma funktioner som tidigare.

/Lars

Jag är inte så kunnig på Arduino men jag tror att det är samma processor i Multimusen men med extra pinnar för displayen bara om jag inte fattat fel!
En helt ny körkontroll kräver väl mer jobb kan jag tycka. Tror till och med att man skulle kunna göra så att den funkade på Loconet om man fixar till pinkonfigurationen i modularanslutningen, finns det inte färdiga loconetprogram för Arduino? dom kanske kan anpassas så att dom funkar på Multimusen?
Jag tror man kan se på Multimusen som en Arduino i ett körhandtagsskal! Och skulle man kunna fixa till den med körriktningsomkastare så tror jag det skulle kunna bli väldigt bra, man behöver ju inte lägga jobb på alla programmeringsmenyer och sådant utan bara göra ett körhandtag som går att köra med, programmering finns ju så många andra bra alternativ för nuförtiden!

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #9 skrivet: mån 14 maj 2018, 07:27:30 »
Hela körkontrollen är ju kundanpassad till Rocos specifikationer, så att blåsa in ett Arduino program i den kommer att bli besvärligt då det sitter en kund anpassad LCD i den som ingen annan än Roco har specifikationerna till.

Jag drog igång denna tråd då det finns möjlighet att modifiera körhandtaget så även ej centrerade körvreds folk kan använda detta körvred.
Vill bara göra klart att jag kommer INTE att bygga om mitt, för min den är detta bara hjärngympa.

Om du har ett körvred med dåligt mitten läge så har Roco reservdel (för 29kr senast jag kollade) för att fixa till det problemet.