Författare Ämne: märklin z till dcc  (läst 404 gånger)

ukj

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
märklin z till dcc
« skrivet: tis 08 maj 2018, 09:49:40 »
Hej jag undrar om någon vet vilket dcc körsystem man skall använda om man har byggt om ett Märklin Z lok till DCC jag antar att tex. Roco's dcc system levererar för många amp och volt för att motorn i Märklin loken.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.255
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: märklin z till dcc
« Svar #1 skrivet: tis 08 maj 2018, 12:06:21 »
Med Roco`s digital system DCC väljer man en lämplig trafo som ger lägre spänning än Roco standard trafo`s.
Med ett Lenz system till Märklin Z kan man med inställningar i centralen välja en lämplig nivå på DCC.

Hur det förhåller sig med Digitrax, Digikeijs, Uhlenbrock m. fl. avseende DCC-nivåinställning kan säker någon svara på.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.072
SV: märklin z till dcc
« Svar #2 skrivet: tis 08 maj 2018, 12:27:57 »
De flesta centralerna används även till den inte så ovanliga N-skalan.
Också den skalan kräver lägre högsta spänning än H0.

Det skulle därför förvåna mig mycket om man inte kan begränsa strömförsörjningen till en lagom nivå för de flesta centralerna på marknaden  oavsett vilken skala det handlar om.

I sådana fall där den medlevererade trafon inte kan regleras ner så att det passar så finns det reglerbara strömförsörjningsaggregat att köpa hos de vanliga butikerna för hemmafixaren.

Jag skulle välja en DCC-central där man lätt kan få veta de olika parametrarnas storlek hos den för tillfället tillförda strömmen.
Då blir det enklare att kolla ifall man har reglerat ner strömmen tillräckligt.

"Welche Komponenten verwendet ihr zur digitalen Steuerung" är en liten tråd där många Z-rallare redovisar vad de använder.

/Curt
« Senast ändrad: tis 08 maj 2018, 12:37:24 av qrt »