Författare Ämne: Spårplanerande nybörjare  (läst 753 gånger)

starhawk

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
Spårplanerande nybörjare
« skrivet: mån 07 maj 2018, 13:59:37 »
Jag har just köpt en Märklin startsats med MS-2 (den har inte kommit än) och jag funderar på spårplaneringen, det finns en del fria program men jag fick inte ut nåt av dom, hur är det med Märklins eget program? Det är ingen billig sak precis med straxt under 1000 lappen i pris och eländet är dessutom på tyska, men går den ändå att använda? I katalogen står det visserligen en del om hur dom olika delarna passar men räcker det?

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.896
SV: Spårplanerande nybörjare
« Svar #1 skrivet: mån 07 maj 2018, 14:10:24 »
Gör egen layout på frihand.
Torbjörn

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.075
« Svar #2 skrivet: mån 07 maj 2018, 15:18:41 »
Vi är många som använder Anyrail för spårplaneringen. Kostar runt 500 kr och finns till och med på Svenska.
https://www.anyrail.com/sv/buy
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.348
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #3 skrivet: mån 07 maj 2018, 21:14:05 »
Hur stor bana har du tänkt dig? Man kommer långt med penna och papper. Man kan t ex skissa på millimeter-rutat papper och låta 1mm på pappret vara 1cm i verkligheten.

Mvh Anton

Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.198
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #4 skrivet: tis 08 maj 2018, 07:30:27 »
Jag har just köpt en Märklin startsats med MS-2 (den har inte kommit än) och jag funderar på spårplaneringen, det finns en del fria program men jag fick inte ut nåt av dom, hur är det med Märklins eget program? Det är ingen billig sak precis med straxt under 1000 lappen i pris och eländet är dessutom på tyska, men går den ändå att använda? I katalogen står det visserligen en del om hur dom olika delarna passar men räcker det?

Om du ens funderar på att köpa Märklins spårplaneringsprogram - så gör inte det! Köp istället ”originalet” WinTrack så får du en senare och bättre version av samma program för ungefär samma pengar! WinTrack kan du installera på engelska (även om jag föredrar den tyska versionen).
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector, CS3 + CdB, TC (G) 8.0 G2/MJ-fjärren

starhawk

• Nykomling
  • **
« Svar #5 skrivet: tis 08 maj 2018, 12:33:17 »
En hel del förslag, tack för det. Att rita frihand är ingen idé, jag vill få till en plan där rälsen passar ihop. Ytan jag planerar kommer att bestå av en plywoodskiva på 1x2 meter alltså ett vanligt flak, till detta kommer en skiva på 1x1,25 m som blir en dropbridge sen blir det en dropbridge till eftersom man måste kunna komma ut på balkongen ibland, det kräver att man sågar av ett hörn på den första skivan. Eventuellt skulle jag kunna skissa upp den på millimeterpapper men ett bra spårplaneringsprogram är ju så mycket smidigare. Jag skall ladda ner provversion av det där anyrail till att börja med, om det inte funkar får jag väl gå vidare till WinTrack.

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.075
« Svar #6 skrivet: tis 08 maj 2018, 12:45:38 »
En hel del förslag, tack för det. Att rita frihand är ingen idé, jag vill få till en plan där rälsen passar ihop. Ytan jag planerar kommer att bestå av en plywoodskiva på 1x2 meter alltså ett vanligt flak, till detta kommer en skiva på 1x1,25 m som blir en dropbridge sen blir det en dropbridge till eftersom man måste kunna komma ut på balkongen ibland, det kräver att man sågar av ett hörn på den första skivan. Eventuellt skulle jag kunna skissa upp den på millimeterpapper men ett bra spårplaneringsprogram är ju så mycket smidigare. Jag skall ladda ner provversion av det där anyrail till att börja med, om det inte funkar får jag väl gå vidare till WinTrack.
Wintrack är det mest kompletta programmet och kostar därför mer, har dock en högre tröskel att komma igång med, medan Anyrail är enklare, finns ett aktivt diskussionsforum på Engelska etc.
Wintrak är ett mycket bra val det med.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 156
« Svar #7 skrivet: tis 08 maj 2018, 21:03:32 »
Hej starhawk !
För några år sedan hade Win Track en demo variant, som var gratis att ladda ner.
Den enda nackdelen var att man inte kunde spara sina spårplaner utan jag fick ta screenshots istället.
Dvs man måste jobba igenom hela sitt förslag till spårplan utan att avbryta jobbet till en annan dag.
Det kan var en bra början att känna på programmet

Hälsningar
Lennart
 :)

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 77
« Svar #8 skrivet: ons 09 maj 2018, 11:13:32 »
Har du testat Scarm?  :)

https://www.scarm.info/index.php
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold

starhawk

• Nykomling
  • **
« Svar #9 skrivet: tor 17 maj 2018, 11:12:56 »
Jo jag har laddat ner SCARM och ritat med den. Jag kom till en punkt där programmet sa att denna provversion hade nått gränsen för antal spår och erbjöd mig att köpa en nyckel för fullversionen. Den kostade runt 360:- så jag köpte den och laddade ner den, den installerade sig och jag kunde forsätta med min plan. :up:

J-J

• Användare
  • Antal inlägg: 100
« Svar #10 skrivet: tor 17 maj 2018, 17:28:47 »
Jo jag har laddat ner SCARM och ritat med den. Jag kom till en punkt där programmet sa att denna provversion hade nått gränsen för antal spår och erbjöd mig att köpa en nyckel för fullversionen. Den kostade runt 360:- så jag köpte den och laddade ner den, den installerade sig och jag kunde forsätta med min plan. :up:
:up:

SCARM, ANYRAIL, WinTrack .. ja alla är bra program och slutresultatet blir ju detsamma. Kanske lite olika funktioner, men i det stora hela så vill man ju ha något o enkelt rita med.

Och välkommen in i en underbar hobby! :)