Författare Ämne: Vilket körhandtag använder du helst?  (läst 2738 gånger)

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.777
SV: Vilket körhandtag använder du helst?
« Svar #25 skrivet: lör 05 maj 2018, 07:35:14 »
Jag vill ha en ratt och den skall _inte_ vara noll i mitten. Därför går Multimusen tyvärr bort. Sedan är det bra om ratten är ändlös och progressiv, men det är inte ett måste. Jag kan köra med slider på en smartphone men gillar inte stega med knappar upp/ner.

Så jag tror min önskekontroll kanske är följande: Jag har aldrig hållit den här prylen i handen och den lär ha en del nackdelar (gammal android, hur öppet är mjukvaran igentligen, vad går den att koppla ihop med och så var det det där med priset) men har någon haft den i handen och vad tycker ni om den då: http://www.esu.eu/en/products/digital-control/mobile-control-ii/

Harald.

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 295
« Svar #26 skrivet: lör 05 maj 2018, 11:22:08 »
För körning: LH90 eller UT4 på moduler, mittlägesnolla till trots så trådlösa Multimusen då jag mest bara testkör hemma.
Programmering blir numera med z21 appen eftersom jag aldrig orkar packa upp Lenz systemet och LH100 som jag använt tidigare.

Robban
V8

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 929
« Svar #27 skrivet: lör 05 maj 2018, 12:24:30 »
Så jag tror min önskekontroll kanske är följande: Jag har aldrig hållit den här prylen i handen och den lär ha en del nackdelar (gammal android, hur öppet är mjukvaran igentligen, vad går den att koppla ihop med och så var det det där med priset) men har någon haft den i handen och vad tycker ni om den då: http://www.esu.eu/en/products/digital-control/mobile-control-ii/

Harald.

Jag har köpt Pikos motsvarighet och loconetadapter till den. Har inte hunnit packa upp den ännu men kommer vi på någon modulträff tillsammans får du gärna känna på den.
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 819
« Svar #28 skrivet: lör 05 maj 2018, 13:45:49 »
... vad tycker ni om den då: http://www.esu.eu/en/products/digital-control/mobile-control-ii/
Se mitt tidigare inlägg för min åsikt i korthet.

Actros

• Användare
  • Antal inlägg: 123
  • Går det att modda bör man nog göra det...
« Svar #29 skrivet: sön 06 maj 2018, 01:05:05 »
Första hand Digitrax UT-4, synd det inte är något som indikerar vilka funktioner man har igång bara  :disapprove:

I andra hand mobil med appen ECoS-controller till just ESU ECoS :)
MVH//Anders
Europeiskt och amerikanskt i N-skala, tidigare svenskt H0 3R
Peco C55, ESU ECoS , 4xMS1, L.Net converter, Digitrax UT4 och MGP.
www.rclastbilar.se

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.791
  • Lindome
« Svar #30 skrivet: sön 06 maj 2018, 09:13:11 »
Jag har endast Intelliboxen hur omodern är jag egentligen  :|

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.009
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #31 skrivet: sön 06 maj 2018, 15:25:30 »
1; Röd & Svart Mutlitmouse
2; Paco MiniMaus v.2B
3; UT4 - vet inte hur många gånger jag glömt den f-------- strömbrytaren i mittenläget när jag ska köra loket.
4; På labbordet ligget skelettet till en Arduino Loconet Throttle alltså bara följa "kakreceptet" och välja en låda så bör det bli bra.

Till er andra det bör gå att konvertera Rocomusen till UT-4 stil, då det sitter ett vridmotstånd i den för gasvredet.
Orginal
0% Ohm full gas A
45-55% Ohm Stopp
100% Ohm full gas B

Ombygget: välj ett vridmotstånd med halva original värdet, sedan en strömbrytare som kopplar in/ur ett fast motstånd med ett värde på halva original vridmotståndets värde.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 534
« Svar #32 skrivet: mån 07 maj 2018, 17:53:50 »
Coolt svar AlfTm36! Prylarna och tekniken är nog viktigare för vissa än en sån som jag som njuter av att se en modell som jag gillar tuffa runt. Man smaken är som baken, och så skall det vara!

Mvh

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 432
« Svar #33 skrivet: ons 09 maj 2018, 10:49:27 »
Sen igår så kör jag nu även "WlanMaus" från Roco, och det var ju nice! Ihop med Multimaus som backup på en fast körposition så blir det ju himla bra. Jag gillar musen för sin relativa enkelhet.

Jag laddade även ner Appen från Roco för att köra tågen i min telefon, och det var verkligen heeeeelt värdelöst som allting annat i en Smartphone. Men kul att prova.  :down:

CS2an kör jag på Märklin-banan och jag tycker den funkar fint faktiskt. Ska skaffa en till och köra dubbelt så man kan styra 4x saker samtidigt utan att bläddra, det börjar bli mkt vagnar med ljud och grejor nu....  :) Är lite tveksam mot CS3 då det blir för mkt smartphone över det....

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #34 skrivet: ons 09 maj 2018, 15:11:51 »
___/--[Sidospår]--: Rocrail har stöd för WlanMaus, vilket gör att man kan använda den på Vilket system som helt som har ett interface till Rocrail (DIgitrax, Lez eller Märklin). ----[Åter till huvudspår]---\___
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #35 skrivet: ons 09 maj 2018, 17:00:12 »
Till er andra det bör gå att konvertera Rocomusen till UT-4 stil, då det sitter ett vridmotstånd i den för gasvredet.
Orginal
0% Ohm full gas A
45-55% Ohm Stopp
100% Ohm full gas B

Ombygget: välj ett vridmotstånd med halva original värdet, sedan en strömbrytare som kopplar in/ur ett fast motstånd med ett värde på halva original vridmotståndets värde.
En mj kompis har påvisat att jag har ett litet :disapprove: tanke fel i mitt påstående ovan.
Jag anser att han har helt rätt och det skulle ger som effekt att loket fungerar bra i intervallet 0%-50% men slår man om brytaren blir det full fart i andra riktininge och det är inte riktigt bra.
Det är "bara" en fråga om hur elschemat ska se ut för funktionen:
Brytare i Position 1: 0%-45% Riktning A
Stopp=45%-55%
Brytare i Position 2: 55%-100% Riktning B
Tänk på att %-värdena är INTE uppmätta värden, utan bara värden för diskussionens skull, då MCU:n i hand kontrollen inte jobbar med %

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.777
« Svar #36 skrivet: fre 11 maj 2018, 08:22:06 »
Om nu Pot:en är kopplad som en spänningsdelare så borde väl detta funka och man kan även återanvända Pot:en eftersom det då klappast spelar roll att totalresistansen dubblas. Obs: Snabbt fulritad schema. Plus och minus av orginalpoten kopplas istället till J1. Ni förstrår nog.

Harald.

Manfred

• Användare
  • Antal inlägg: 137
« Svar #37 skrivet: lör 12 maj 2018, 15:02:28 »
Fleischmanns Profiboss för loconet som fanns innan Roco tog över har också mittenläge för stopp.
Skillnaden är att om man drar för snabb förbi stoppläget i mitten så ändras inte körriktning förräns man drar tillbaka till stoppläget och väljer riktning igen.
Kanske det går att få till om Roco gör en ny uppgradering av multimusen?
MVH T

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #38 skrivet: lör 12 maj 2018, 17:10:17 »
Jag gjorde en ny tråd för att hålla denna lite renare.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20937.0
Ber om ursäkt för kapningen av tråden.

FS

• Användare
  • Antal inlägg: 128
« Svar #39 skrivet: sön 13 maj 2018, 21:26:26 »
Det för mig ultimata körhandtaget finns inte vad jag vet.
UT-4 är det bästa men det vore ännu bättre om det fanns en display som på multimouse.
UT-4 ans körriktningsomkopplare med garanteratatttågetstårstillläge i mitten är suverän.
I displayen skulle det räcka med att se  fartvredets läge i procent eller steg och vilka funktioner som är inkopplade.
MBH Thomas
Exakt min åsikt.
I tillägg gillar jag att man i princip kan "köra" med endast vickande på omkopplaren för körriktningsomkopplaren vid rangering, så rullar loket ut och byter riktning direkt t ex vid rundgång. 

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.068
« Svar #40 skrivet: mån 14 maj 2018, 02:03:08 »
Jag håller med.

Svaret å era böner kunde vara Lenz LH90.

Det "är"en UT4 med display, visning av vilka funktioner som är igång och programmeringsfunktion.
Med körriktningsswitchen kör jag gärna rangering. Den ger dessutom mjuka inbromsningar och starter. 
MEN
Handtaget kan bara F0 - F8 och kräver lite lätt hemliga handgrepp för byte av lokadresser.

OM bara nya Lenz LH101  kom snart i min hand ändå.
Det kanske är det rätta.
När nu ESUs (Pikos) " telefon med ratt" handtag har så usel batterikapacitet.

/Curt
--------------------
New Announcement Expected 2nd Quarter 2018
« Senast ändrad: mån 14 maj 2018, 02:54:06 av qrt »

tellurian

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 11
« Svar #41 skrivet: lör 07 jul 2018, 21:18:00 »
Det beror på sammanhanget.

På modulträffar är det bäst med körhandtag där man inte kan pilla på för mycket. Då kör man ju många olika lok under en träff, så här föredrar jag FRED/FREDI, en UT4 är också OK. En förutsättning är att ägaren av respektive lok dokumenterar funktionerna på FRED:en.

När jag kör i andra sammanhang byter jag adress när jag byter lok, t.ex. på modulträffar med mycket fri körning Då är det praktiskt med t.ex. Roco MultiMus, där det är lätt att byta address.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO och ModulSyd

Graffen

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.033
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
« Svar #42 skrivet: sön 08 jul 2018, 01:09:51 »
Jag kör med min tablet till Z21:an, mest för kontrollpanelen.
Loken styr jag ofta med min custom Multimaus:

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #43 skrivet: sön 08 jul 2018, 09:52:54 »
Det där är ju en snygg färgsättning, får lite vibbar till hur ångmaskiner var målade.  :up: