Författare Ämne: X2000 originalmålning  (läst 958 gånger)

Pjlund

• Användare
  • Antal inlägg: 20
X2000 originalmålning
« skrivet: tis 01 maj 2018, 15:02:30 »
Jag ska måla om ICE till X2000 i N skala och har försökt att hitta vilka färger man ska använda.

Är det någon som vet/har förslag på vilka färger som jag kan använda?
« Senast ändrad: tis 01 maj 2018, 15:15:44 av Pjlund »

NBmJ

• Användare
  • Antal inlägg: 32
    • Swed-N
SV: X2000 originalmålning
« Svar #1 skrivet: ons 02 maj 2018, 12:35:15 »
Hej!
Jag målade några X2000 för ganska länge sedan och då använde jag vanlig vit acrylfärg och en "slät" silver acrylfärg för att få en så metallisk yta som möjligt.
Båda airbruschades och det svarta i fronten och på sidorna är också acrylfärg. Har för mig att färgerna var av märket Gunze/MrHobby men alla vanliga modell-färger för airbrush funkar.
(Eller pensel också om det önskas)
Ränder, loggor och dörrar är dekaler (som finns att köpa på hos www.swed-n.se)

Bild vid montering av dekaler
« Senast ändrad: ons 02 maj 2018, 12:41:36 av NBmJ »
/Fredrik
Kör mestadels modernt, Svenskt och digitalt på moduler/sektioner hemma i källaren.

Pysslar även med: www.swed-n.se

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.507
« Svar #2 skrivet: ons 02 maj 2018, 20:01:28 »
Snygg :up: Jag har alltid funderat över hur resultatet blivir om man använder Bare Metal Foil på ett X-2000.

Stefan
« Senast ändrad: ons 02 maj 2018, 20:10:24 av 71 »
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Pjlund

• Användare
  • Antal inlägg: 20
« Svar #3 skrivet: fre 04 maj 2018, 20:55:13 »
NBmj så det ska vara "matt" silver bakom den vita färgen?

Håkan

• Användare
  • Antal inlägg: 244
« Svar #4 skrivet: fre 11 maj 2018, 11:01:05 »
Hej.
Ursäkta om jag lånar lite av tråden men. Jag tänkte måla upp X2000 i den silver och gråa kulören men vad är det för färger?
HR
N scale fanatic from north

NBmJ

• Användare
  • Antal inlägg: 32
    • Swed-N
« Svar #5 skrivet: mån 14 maj 2018, 20:10:32 »
NBmj så det ska vara "matt" silver bakom den vita färgen?

Just när det gäller silver är osäker för jag har själv aldrig sett skillnaden på matt eller blank silver färg. Den jag kör med heter bara silver men känns nog inte dirket blank till ytan men är ju ändå en fint-finkornig metallisk färg och på så vis en "blänkande" färg. Men...
Det spelar egentligen inte så stor roll om färgen är matt eller blank när det gäller själva ytan.
   Jag lägger alltid på ett lager klarlack ovanpå all färg så det blir ett blankt/slätt lager att montera dekalerna på. Sen ytterligare ett lager klarlack för att "binda in" dekalerna snyggt så kanterna försvinner. Sen som avslutning ovanpå allt så kommer lacken som styr själva mattheten och det blir det i de flesta fall en matt klarlack för att få bort det blänkande blanka.
Vet inte om det svaret hjälpte något eller om det bara blev rörigt?
/Fredrik
Kör mestadels modernt, Svenskt och digitalt på moduler/sektioner hemma i källaren.

Pysslar även med: www.swed-n.se