Författare Ämne: Layout och kortslutning  (läst 781 gånger)

Balthazar

• Användare
  • Antal inlägg: 63
Layout och kortslutning
« skrivet: tor 19 apr 2018, 09:32:37 »
Hej,
Jag har skissat på en ny layout och byggt denna till en bana med dcc drift och Fleischmann profi räls. Skivan är 3,60m lång och 1,60 m djup. Är det någon som har synpunkter på om denna är helt feldesignad? Jag har nämligen fått problem med kortslutningar och undrar om det är designen det är fel på i detta fallet? Layouten på denna bana är byggd i ett bottenplan och ett förhöjt plan som är ca 10 cm högt. Inte så duktig på Anyrail så jag har lagt till lite markeringar på bilden.
Gul färg= bottenplan
Grått/omarkerat= övre plan
Blått= längre bro
Lila linje= ca 4% upphöjning, stigningslängd ca 2,40 m.
Röd linje= sträcka där lok stannar pga kortslutning, här har jag bytt ut räls, men det spelar ingen roll, händer alltid på denna sträcka.
Röda ringar= De växlar som ställer till det.

När jag tar bort växlarna och ersätter dom med raka skenor så verkar allt fungera som det ska. Annars stannar loket vid den röda linjen. Blir det problem när man knyter ihop växlar på detta sättet? Ska det gå? Jag kan iofs ta bort växlarna och ersätta dom med raka skenor och lösa det på det sättet, men vill ogärna det.
/B

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.236
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Layout och kortslutning
« Svar #1 skrivet: tor 19 apr 2018, 10:10:07 »
Med denna layout har du skapat flera vändslingor där innerräl möter ytterräl via växlarna = kortslutning.
En vändslinga måste förses med automatisk polvändning där en del av vändslingan är isolerad.
Den automatiska polvändningen sker då ett tåg passerar genom slingan.

Vändslingeautomatik finns från flera leverantörer. Lenz, Littfinski, Roco etc

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Balthazar

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 19 apr 2018, 10:37:39 »
Tack för svar, dum fråga kanske.. men om jag skippar de 2 rödmarkerade växlarna, klarar jag mig utan vändslingemodul? Eller återkommer problem på annat ställe? Har inte byggt färdig de andra sektionerna ännu så det är inte provkört där.
/B

paj2

• Veteran
« Svar #3 skrivet: tor 19 apr 2018, 10:58:03 »
Tack för svar, dum fråga kanske.. men om jag skippar de 2 rödmarkerade växlarna, klarar jag mig utan vändslingemodul? Eller återkommer problem på annat ställe? Har inte byggt färdig de andra sektionerna ännu så det är inte provkört där.
/B

Det är inte växlarna i sig som är problemet .
Om du genom din layout följer en av rälerna så får den räl du följer aldrig möta den andra rälen oavsett hur du lagt rälsen.

Enklast ser du detta i din layout när du följer den blå linjen där inner upptill möter ytterräl nedtill.
Samma sak sker om du följer röd linje. Problemet ligger inte vid de inringade växlarna.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Balthazar

• Användare
« Svar #4 skrivet: tor 19 apr 2018, 11:03:21 »
Aha, ok. vad kan det handla om för kostnader för vändslingeautomatik för att kunna fullfölja "projektet"? Jag använder Roco z21, ska man satsa på Rocos vändslinge automatik? Är det krångligt att implementera?
/B

paj2

• Veteran
« Svar #5 skrivet: tor 19 apr 2018, 13:39:06 »
Aha, ok. vad kan det handla om för kostnader för vändslingeautomatik för att kunna fullfölja "projektet"? Jag använder Roco z21, ska man satsa på Rocos vändslinge automatik? Är det krångligt att implementera?
/B

ROCO`s  vändslinge automatik är helt OK och enklaste inkopplingen är att använda avkänning av kortlutning och därmed att den snabbt vänder polariteten rätt.

Vill man så går det att koppla in denna enhet med flera uppdelade avsnitt (sensorblock) av vändslingan för avkänning när ett tåg kommer. Lite mer komplicerad inkoppling.

Allt finns beskrivet i manualen.
https://www.roco.cc/uploads/documents/pdf/10767.pdf

Denna från ROCO är relativt dyr. Motsvarande från Lenz, Fleischmann och Littfinski har betydligt bättre pris.
« Senast ändrad: tor 19 apr 2018, 15:42:29 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Balthazar

• Användare
« Svar #6 skrivet: tor 19 apr 2018, 13:55:05 »
Ok, stort tack för information. Ska fundera på hur jag går vidare. Ev kanske jag bygger om för att slippa vändslingeautomatik. Har som tur var inte kommit långt i bygget.
/B