Författare Ämne: Digikeijs DR 5000 + MultiMaus går det?  (läst 620 gånger)

tsa

• Användare
  • Antal inlägg: 261
Digikeijs DR 5000 + MultiMaus går det?
« skrivet: sön 15 apr 2018, 10:52:50 »
Går det att ansluta min röda MultiMaus till X-pressnetuttaget på Digikeijscentralen och sedan direkt testköra min skuggbangård under byggnad. Om jag samtidigt vill kolla svaren från block och reed på mitt Lenz LH100, kan jag då ansluta till samma uttag via Y-kontakt, eller handtaget måste på något vis kopplas in på plint RS-bus ? Eller jag måste använda Lenz handtaget till både körning och avläsning. Allt detta för att testa det elektriska innan jag byggt upp mitt Loconet system (kopplat via Locobus till min TC Gold) för MGP:s spårtraversstyrning.
Bästa MJ-hälsningar
Tore S
« Senast ändrad: sön 15 apr 2018, 20:16:20 av tsa »
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.371
SV: Digikeijs DR 500 + MultiMaus går det?
« Svar #1 skrivet: sön 15 apr 2018, 13:10:43 »
RS-bus och X-bus är två olika bussar, så det bör finnas två olika uttag på DR5000 för dessa.

/Lars

tsa

• Användare
SV: Digikeijs DR 5000 + MultiMaus går det?
« Svar #2 skrivet: sön 15 apr 2018, 13:56:37 »
Jo, X-bus till MultiMaus-handtaget har typ modularkontakt medan RS-bus har skruvplint. Där kan jag förmodligen inte ansluta mitt Lenz-handtag som har (motsvarande modularkontakt) DIN-kontakt. Kan då förmodligen inte ansluta 2 olika handtag till DR 500.
Tore
« Senast ändrad: tis 17 apr 2018, 06:51:10 av tsa »
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.464
« Svar #3 skrivet: sön 15 apr 2018, 14:15:46 »
I Digikejis Manual för DR5000 anges direkt i inledningen att Multimaus kan anslutas. Det har inte ett dyft med feedbackbussen RS- bus att göra.
« Senast ändrad: sön 15 apr 2018, 20:33:55 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

tsa

• Användare
« Svar #4 skrivet: sön 15 apr 2018, 14:57:40 »
Ok, ett litet förtydligande.
På min befintliga anläggning "ts mj" har jag Roco 10764 + röd MultiMaus för körning och växelomläggning, samt Lenz LZV100 + LH100 för avläsning av återkopplingarna under uppbyggnadsfasen, allt parallellt med TC Gold.
Den kommande testkörningen av skuggbangården kommer inte ske i tågrummet utan i annat rum utan möjlighet att koppla in på befintlig anläggning, så därför har jag införskaffat en DR5000. Frågan är om jag både kan köra med röd MultiMaus handtag via X-nets plugg och läsa av feedback med LH100 via X-nets plugg samtidigt, med någon typ av Y-förgrening, eller om jag måste välja LH100 till allt. Har naturligtvis feedbackmoduler, LDT RS-8 fölr blockåterkoppling resp. RS-16-Opto för reedåterkoppling, vilka kopplas till RS-busens skruvplint på DR5000. Just nu ingen uppkoppling till TC.
Bästa MJ-hälsningar
Tore S
« Senast ändrad: sön 15 apr 2018, 20:37:44 av tsa »

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.762
« Svar #5 skrivet: sön 15 apr 2018, 16:35:48 »
* DR heter 5000 inte 500.

* Varför tror du att du inte skulle kunna ansluta en LH100 och en Multimus till Xpressnet samtidigt?

Harald.

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 969
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #6 skrivet: sön 15 apr 2018, 19:35:04 »
Det röda Roco MultiMaus handtaget kan köras på XPressNet uttaget på DR5000.
DR5000 kan läsa data från RS-bussen.
OM handtag kan visa informaton från RS-bussen via XpressNet bussen på DR5000, vet jag inte.
DR5000 har den senaste XpressNet versionen vliket gör att LH01 handtaget fungerar fint direkt på DR5000.
Min gissning är funkar det på din Lenz så funkar det på DR5000, MEN detta är en GISSNING.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

tsa

• Användare
« Svar #7 skrivet: sön 15 apr 2018, 20:29:03 »
Svar/fråga till "haba". Jag har 2 handtag med modularkontakt men bara ett ett uttag på centralenheten, kan man sätta någon typ av förgrening / Y-kontakt för att ha 2 handtag?
Hur ändrar jag ämnesraden från 500 till 5000 att gälla alla inlägg? Nu kan jag bara ändra på mina egna inlägg
Tore S

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.371
« Svar #8 skrivet: sön 15 apr 2018, 20:29:56 »
Att tänka på är att multiMusen inte får vara ställd så att den väljer handtagsadress själv, utan ställs in på en fast adress, som inte är samma som den adress som LH100 har.

/Lars

tsa

• Användare
« Svar #9 skrivet: sön 15 apr 2018, 20:40:20 »
Ok, det får jag testa när jag kommer så långt.
Tore
« Senast ändrad: sön 15 apr 2018, 21:14:29 av tsa »

haba

• Veteran
« Svar #10 skrivet: mån 16 apr 2018, 10:26:59 »
Såväl LocoNet som XPressNet använder RJ12 (trots att det är "olika el" på sladden sedan). På XPressNet används bara de inre fyra pinnar (2,3,4,5).  På XPressnet som igentligen är RS485 så används 2+5 för strömförsörjning och 3+4 för data. På LocoNet de inre fyra till data och de yttre (1+6) till boostersignal och strömförsörjning.

Så man kan köpa RJ12 förgreningar, bara de är kopplade "raka" dvs alla pin 1 kopplade till alla andra pin 1 och så vidare. Jag skulle inte köpa "sparvarianten" där endast 4 av 6 pinnar är kopplade, det sparar några ören men kanske man vill nån gång i framtiden använda LocoNet? Om du är osäker kan du även köpa från någon där du kan fråga om prylen duger för det du vill ha den till, tex Möllehem har nog det i sin sortiment.

Harald.

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #11 skrivet: mån 16 apr 2018, 12:49:18 »
Här finns en bra grenkontakt:
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa&pi=497092&refKey=rznCvoqnG
https://www.digikeijs.com/dr5098-diginethub.html
https://www.digikeijs.com/dr5099-diginethub.html
Tänk på att Xbus och XpressNet är samma när det kommer till kopplingsplintar och kabel.

-- Överkurs --
Angående XpressNet så används pinne 1 & 6 till extern central signal, som används för att LH200 ska fungera.
http://lenzusa.com/1newsite1/Manuals/xpressnet.pdf
Bra information om RS485:
https://youtu.be/9NJVs3_g_PY

LocoNet körhandtag får sin drivspäning från pinne 1 & 6.
http://www.digitrax.com/support/loconet/loconetpersonaledition.pdf
http://pgahtow.de/wiki/index.php?title=Datei:Arduino-LocoNet_Interface.png
http://trains4africa.co.za/?p=2956

Så min erfarenhet ger att det är dumt att ha RJ11 (4 ledningar) kontakter och kablar liggande, man slipper mycket trassel med RJ12 (6 ledningar) i kontakter och ledningar.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

tsa

• Användare
« Svar #12 skrivet: mån 16 apr 2018, 14:59:40 »
Tack alla för denna informationen, den gör allt mycket lättare.
Tore S

haba

• Veteran
« Svar #13 skrivet: mån 16 apr 2018, 15:07:16 »
Angående XpressNet så används pinne 1 & 6 till extern central signal, som används för att LH200 ska fungera.
C/D på 1+6 används väl bara mellan Multimus (som då är centralen) och den lilla svarta lådan som säljs med multimusen, eller används den till nåt annat också hos Lenz?

Harald.

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #14 skrivet: mån 16 apr 2018, 18:16:22 »
haba Du har själv citerat mitt svar.

tsa

• Användare
« Svar #15 skrivet: tis 17 apr 2018, 06:47:27 »
Handtaget Lenz LH100 har ju DIN-kontakt, såg jag när jag tog bort den från min feedbackcentral LZV100. Erinrade mig att jag hade köpt en adapter LA152 för 8 år sedan när jag startade upp med digitalt, som inte då kom till användning, då jag kör tågen med Roco MultiMaus. På denna finns det 2 st DIN-kontaktuttag och 3 st RJ12-uttag, så nu kom den väl till pass. Nu blir det till att lägga in adresser för de 7 st Geolineväxlarna, 2 st LDT RS-8 resp. 2 st LDT RS-16-Opto. Svaret på RS-bussen från modulerna är inkopplat på skruvplinten på DR5000.
Därefter naturligtvis provkörning med något lok.
Tack för all hjälp.
En annan fråga betr. möjligheter på DR5000 jämfört med Svart Z21. Hur mycket mer anslutningar och funktionalitet har Svart Z21?

Provisorisk uppkoppling med MultiMaus och LH100. Allt ser ut att fungera.

Del av elektroniken till min skuggbangård, vändslingan är borttagbar, därför så många plintar.

Bästa MJ-hälsningar
Tore S

haba

• Veteran
« Svar #16 skrivet: tis 17 apr 2018, 12:59:42 »
Då har jag kanske inte förstått, men om LH200 som en Multimus i vissa fall kan skapa en egen rällssignal och vara en egen central (inte bara handtag) då förstår jag.

Harald.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.187
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #17 skrivet: tis 17 apr 2018, 14:47:02 »
Då har jag kanske inte förstått, men om LH200 som en Multimus i vissa fall kan skapa en egen rällssignal och vara en egen central (inte bara handtag) då förstår jag.

Harald.

Detta är intressant.  Jag har en Lenz central där jag använder LH100 eller Multimus eller båda samtidigt.

Då uppstår frågan.

När LH100 körs mot en Lenz central LZV100 ligger "intelligensen" i centralen och handtagets (LH100) knapptryckningar
kommuniceras via Xpressnet.

När en Multimus körs mot en Roco 10764 booster (ej central) så ligger "intelligensen" i  Multimusen.

Hur går detta ihop då Multimusen anslutes till Lenz LZV100 central via Xpressnet?
Med två "intelligenta" varelser borde det uppstå en konflikt?

Eller har detta något att göra med pin 1 och 6 i kabeln tlll respektive handtag?

Det skulle vara intressant att få detta utrett
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #18 skrivet: tis 17 apr 2018, 19:50:07 »
http://lenzusa.com/1newsite1/Manuals/xpressnet.pdf
PDF sida 8
Lenz har två typer av uttag:
A-uttaget är fullt bestyckat, för inkoppling av en central enhet som LZV###, LH200 eller Multimus
B-uttaget saknar pinnarna 1 & 6 är till för handtag och XpressNet enheter.

Lenz LH200 är ett körhandtag med intern centralenhet, Den ingick i ett startset 02 och 03.
På sidan: http://www.espacerails.com/modelisme/index.php?page=gammelz
finns en intressant tabell över olika enheter och vad som ingick i vad.

Om jag minns rätt så går Booster-Cetral kommunikationen över XpressNet i RJ12 kontakter medans all annan XpressNet kommunikation går i runda DIN kontakter.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.187
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #19 skrivet: tis 17 apr 2018, 23:21:11 »
Anslutningen mellan LZV100 och LA152 är endast 4 trådar (LMAB)
Att sedan LA152 har 6-poliga "A"-uttag berör ju inte anslutningen av handtagen.
När Multimusen körs i Lenz-miljö användes inte 1 och 6.... alltså 4-polig anslutning
och därmed agerar inte Multimusen "central" utan endast handtag (slav)  likt Lenz-handtaget.

Min fråga var ju hur  Lenz-centralen LZV100 hanterar skillnaden mellan LH100 och Multimusen när dessa är anslutna till LZV100.

Helt klart är ju att en Multimus när den körs i ROCO-miljö med en 10746 booster så står Multimusen helt och hållet för "intelligensen"
eftersom Roco-boostern är helt "dum" och ingen central.

Däremot är ju Lenz LZV en central och inte enbart en booster där en LH100 handtag inte kan betraktas som central.

Jag har härmed besvarat min tidigare fråga.

Då Multimusen anslutes till en Lenz-central så är det med 4-polig kontakt (slav) och därmed
agerar inte Multimusen "central" utan enbart ett körhandtag parallellt med Lenz LH100
och gemensamt ligger "intelligensen" för dessa i Lenz-centralen LZV100.

Att jämföra med ett rent Roco-system där en Multimus (master) anslutes till en Booster (10746) och denna master står för "intelligensen"  och då ytterligare multimöss anslutes (slavar) sker detta med 4-polig anslutning.

« Senast ändrad: tis 17 apr 2018, 23:34:01 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal