Författare Ämne: TC Guld V8.  (läst 479 gånger)

fortuna

• Användare
  • Antal inlägg: 357
TC Guld V8.
« skrivet: sön 15 apr 2018, 08:21:29 »
Då jag har många block som har fått sin adress och placering vartefter jag byggt vilken innebär totalkaos när man ska leta efter i 170 block och 80 växlar... försökte organisera nu i en hel vecka. dvs  försöka gruppera  , tex block 1 till block 30 ligger på vänstra sidan, 30-60 på rangerområdet..
MISSLYCKADES!!  snärjde till det regält..
Nåväl.
frågan är.
Finns det en funktion där jag kan söka en specifik adress / block/ växel eller  i menyn , all element, kan klicka på önskat element och det flaschar eller highlight i switchboard som ett exempåel.
Mvh Micke

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 77
SV: TC Guld V8.
« Svar #1 skrivet: sön 15 apr 2018, 17:53:26 »
Lägger du upp en till växel med samma adress som den du söker, och klickar på den, så ändrar ju båda växlarna läge i switchboard.
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.242
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: sön 15 apr 2018, 18:18:07 »
Jag håller med dig att man skulle önska sig en lista på alla definierade objekt i spårplanen i TC och då att klicka i listan på önskad växel, block eller signal som då "highlightas".
Kan inte vara så svårt att få till. Dylika listor finns i de flesta program som har definierade objekt.
Jag skall ställa frågan på TC-forum.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

paj2

• Veteran
« Svar #3 skrivet: sön 15 apr 2018, 22:14:07 »
Jag fick ett snabbt svar på TC forum.

I TC finns ett "Explorer window" där man kan välja att lista olika typer av objekt som är definierade i ett Switchboard.
Mycket bra hjälpmedel vid editering av månnga objekt där man får en bra överblick.

Men det som efterfrågades saknas..... ingen "highlight"  i Switchboard av valda objekt i listan
även om listan är till god hjälp.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

fortuna

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 16 apr 2018, 06:29:01 »
Tack för ett snabbt svar.
visserligen kan man I namnet döpa och  antyda vart blocket ligger eller växeln, men namnen och antydningarna har tagit slut. 
Satt I går med ett exel program och knåpade ner lite enkelt  alla block I en tabell , saknas fortfarande lite former och macro. men tänket är dock att man ska kunna se vilka platser/ addresser som är lediga, highlights om var respective block finns.. tråkiga är att man har ytterligare ett program , nåväl, man får väl blanda de olika hjälpmedel som finns.

Ha det got!!
Jag fick ett snabbt svar på TC forum.

I TC finns ett "Explorer window" där man kan välja att lista olika typer av objekt som är definierade i ett Switchboard.
Mycket bra hjälpmedel vid editering av månnga objekt där man får en bra överblick.

Men det som efterfrågades saknas..... ingen "highlight"  i Switchboard av valda objekt i listan
även om listan är till god hjälp.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.507
« Svar #5 skrivet: mån 16 apr 2018, 08:24:24 »
Kunde man i namnet använda koordinaterna på panelen? Då lär man inte riskera att snart få slut på benämningar. Som i Schack t.ex. två bokstäver och tre siffror ger utrymme för benämning av minst 400*900 element (mer än 360 000 st).
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

• Veteran
« Svar #6 skrivet: mån 16 apr 2018, 08:24:45 »
Jag håller med dig. Man får "koka ihop" olika hjälpmedel för att ta sig fram bland alla objekten.

Som du beskriver har jag också mixat Exceltabeller med det som står till buds i TC
Olika tabeller för växlar, block och signaler med adress, placering och art. nr/fabrikat.

Hur håller man annars reda på över 100 st block och signaler?

När det gäller namn på exempelvis växlar kan man använda placeringar som är unika.
"Infart norr Kyrkviken spår 4" och "block 66 spår 1 Utåkra" anges i listan i Excel.

Stationsnamn och annat är då angivet på Switchboard. Mycket ledtext kan ju anges i layout på skärmen.

« Senast ändrad: mån 16 apr 2018, 08:32:39 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

fortuna

• Användare
« Svar #7 skrivet: mån 16 apr 2018, 14:41:26 »
 :up: :up:
Kunde man i namnet använda koordinaterna på panelen? Då lär man inte riskera att snart få slut på benämningar. Som i Schack t.ex. två bokstäver och tre siffror ger utrymme för benämning av minst 400*900 element (mer än 360 000 st).

fortuna

• Användare
« Svar #8 skrivet: mån 16 apr 2018, 14:49:38 »
Med hjälp av exel arket igår upptäckte jag att någon address var dubbel så helt plötsligt fick jag förklaring varför ett lok  "skenade" i väg utan någon synlig förklaring.. På mina växlar jag jag satt siffror- 1 och uppåt, utan någon ordning och lika numrering i programmet..  lite lättare att lokalisera med hjälp av ljudet, man helt enkelt klickar på test och hör vart det klickar..  ha det gött!!
Jag håller med dig. Man får "koka ihop" olika hjälpmedel för att ta sig fram bland alla objekten.

Som du beskriver har jag också mixat Exceltabeller med det som står till buds i TC
Olika tabeller för växlar, block och signaler med adress, placering och art. nr/fabrikat.

Hur håller man annars reda på över 100 st block och signaler?

När det gäller namn på exempelvis växlar kan man använda placeringar som är unika.
"Infart norr Kyrkviken spår 4" och "block 66 spår 1 Utåkra" anges i listan i Excel.

Stationsnamn och annat är då angivet på Switchboard. Mycket ledtext kan ju anges i layout på skärmen.

lasse0

• Användare
  • Antal inlägg: 397
« Svar #9 skrivet: mån 16 apr 2018, 22:58:22 »
Jag har delat in banan i ett rutnät där varje ruta numreras från 1. Då kan man lätt lägga till nya enheter med bibehållen ordning. Ex 3bV4, 5aV4, 6cK2. Där 3b är rutan. V står för växel, K för korsning, A för avkopplingsskena, osv. Sista siffran är ett löpnummer. Sedan används naturligtvis ett Excellark för att knyta ihop det hela med adresser.
Lasse Larsson

fortuna

• Användare
« Svar #10 skrivet: tis 17 apr 2018, 17:57:18 »
 :up: :up:
Jag har delat in banan i ett rutnät där varje ruta numreras från 1. Då kan man lätt lägga till nya enheter med bibehållen ordning. Ex 3bV4, 5aV4, 6cK2. Där 3b är rutan. V står för växel, K för korsning, A för avkopplingsskena, osv. Sista siffran är ett löpnummer. Sedan används naturligtvis ett Excellark för att knyta ihop det hela med adresser.