Författare Ämne: Hur långa tåg kör ni?  (läst 1541 gånger)

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 144
SV: Hur långa tåg kör ni?
« Svar #25 skrivet: mån 16 apr 2018, 20:29:26 »
Hej på min hemmabana har jag försökt att få in en Dm3a +30 malmvagnar vilket inte inte är lätt  men det har gått bra men det tar mer plats än man tror ca: 2,6m går åt så det  gäller att tänka ,mäta och prova så att man får till det.
mvh TNR

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.664
« Svar #26 skrivet: mån 16 apr 2018, 23:14:34 »
Anledningen till att jag ställt frågan är att jag håller på att slita mitt hår med planerandet av mitt blivande järnvägsimperium. En av de viktigaste frågorna man då har är väl hur man ska konstruera sina bangårdar. En av de centrala variablerna att ta ställning till då är ju hur långa tåg som ska kunna hanteras. Eller, kanske snarare hur korta maxlängder man kan ha utan att bli ledsen på kuppen...  Jag lutar nog åt att låta 15 tvåaxliga godsvagnar utgöra maximum (som bara kan hanteras på huvudstationen och den dolda vändslingan). Det KÄNNS ganska långt även om det inte är mycket i jämförelse med verkligheten...
Det är ungefär så man får resonera, hur korta maxlängder kan du tolerera givet den yta som finns att tillgå? 15 st tvåaxliga containervagnar för 2*20 fot blir ungefär 250-270 cm lite beroende på vagnstyp och koppel, ett modernt lok är cirka 20 cm.
Jag tycker själv att ungefär 10 vagnar brukar ändå upplevas som ett riktigt tåg, så jag tror nog att du inte behöver bli så besviken om din framtida bana klarar tåglängder på över 250 cm. Glöm inte att man bör ha lite marginal på mötesspår just för att du kanske väljer att köra med datorstyrning, och då kommer du behöva viss felmarginal för tillräcklig och säker hinderfri längd.

Den som avbildar äldre tider och mindre banor har givetvis enklare att få till korrekta längder på tågen, dels för att vagnarna var kortare och dels för att även tåglängderna var kortare. I dag i Sverige är det vanligt med maximalt långa godståg på cirka 630 meter och som en anpassning till önskemål från tågoperatörerna så genomförs nu även modernisering och förlängning av bangårdar så att den nya standardlängden ska kunna bli 750 meter.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 103
« Svar #27 skrivet: tis 17 apr 2018, 08:30:48 »
Jag tror att det kan vara bra att planera banan så att de flesta delar (åtminstone på huvudbanan) klarar ungefär samma tåglängd. Att ha en station som klarar 4 m och därför behöva korta ner alla andra möten till 1 - 1.5 m känns lite begränsat. Jag har ett litet utrymme som jag tänkt bygga bana på och de första planerna var att ha en stor station med tillhörand bangård och dra ner alla andra delar för att få in denna. Nu är nog snarare planen att se till att alla stationer klarar en dryg meter. I N-skala blir det helt OK ändå och balansen blir helt annorlunda. Man kan fortfarande dra ett långt genomgående koltåg, men det tilltalar mig mer att ha kortare godståg och persontåg med 2 - 3 vagnar och i gengäld få balans i trakikspelen.

Som LeoArietis säger, så upplevs ofta ett 10-vagnars tåg som fullångt och det går att göra mycket i landskapet för att förstärka den känslan. Jag har tänkt sätta 10 vagnar som max i trafikspelen just för att inte "krampa" hela banan....

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.035
« Svar #28 skrivet: tis 17 apr 2018, 18:39:56 »
...Jag minns, precis som Qrt, körningen på Tekniska 2014. Två vänner multade sina TMz och kopplade på så många vagnar det bara gick. Kan ha fel, men jag har för mig att de var uppe i nästan 10-15m, om inte längre. Det var ett ganska imponerande tåg.
Mellan 870 och 1.305  1-1meter således.
Verkligen överskridande verklighetens tågstorlekar i Sverige.
Tyvärr minns jag inte det tåget. Jag var väl inte på plats vid den tiden. :(

Vårt tåg var ju då pyttekort i jämförelse,
"bara" 15*2axliga gods- + 5*4axliga person- + 6*4axliga godsvagnar = 26 vagnar + ett lok.
Inalles ynka 6 meter efter vad jag kan räkna fram ur min bild.
---------------------------------------------------
Citat från: SOL
Jag tror.. förstärka den känslan.
Håller helt med.

En sak till kan göras:  Bygg så långa spår som möjligt nere i tågmagasinet (men ändå utan för krångliga kurvor eller växelgator).
Då har man plats att gömma undan  några få überlånga tåg som ändå inte behöver stanna vid stationerna.

@Bromsarn:  Du har ännu inte avslöjat om du pratar om H0 eller N-skala.

Citat från: LeoArietis
korrekta längder på tågen.
För mig handlar det om känslan. 
Den gör att tågen inte nödvändigtvis behöver ha rätt längd men de ska förmedla rätt känsla.

Det handlar minst lika mycket om innehåll och form som om längd.
Exempelvis att kombinera olika vagnstyper, laster och lok som det kan ha sett ut en gång i tiden.
Därtill lasta rätt (helst surra lasten m.m.) och placera vagnarna efter verklighetens regler.
Men gärna på litet ovanligare sätt.
Bara det har hänt någon gång.

En milstolpe för mig var när jag för första gången såg ett modelltåg med svenska personvagnar i längdskala 1:87 och inte som tidigare nerkortade till nära 1:100. 
Plötsligt rullade barndomens tåg framför mina ögon och inte bara ett leksakståg.

/Curt

LeoArietis

• Veteran
« Svar #29 skrivet: tis 17 apr 2018, 23:04:05 »
Håller med qrt om att det är snyggt med vagnar i korrekt skala. Balansen mot lokets längd och vagnarna blir rätt.

I h0 så är +2 meter ett bra minimimått att sikta på för mötesspåren och därmed tåglängd. Då får du enkelt plats med Rc-lok och 5 eller (nästan) 6 passagerarvagnar i kroken, med en kort resgodsvagn av 60-talstyp så får man plats med totalt 6 vagnar, eller så har man +210 cm långa mötesspår. Det är givetvis inte ens nära ett klassiskt långt sovvagnståg till Norrland, eller ett normallångt tåg med 8-11 vagnar på någon huvudlinje, men det ger i alla fall känslan av ett realistiskt passagerartåg.

MJ innehåller många kompromisser, en typisk blir då att kanske köra lite kortare tåg. Ibland ser jag GC dra bara 5-10 vagnar med STORA-boxar och under lågsäsong så är vissa passagerartåg bara några få vagnar långa. Det är alltid intressant att se ett godståg i verkligheten som har under 10 vagnar.

Mitt tips för att få tåg att se lite längre ut är att i blandade godståg försöka få in fler korta vagnar. T.ex. 4-axliga stålämnesvagnar, huv- och kapellvagnar med ungefärligt littera Shimms http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=18989.0 och även en å annan 4-axlig lådvagn av Eaos-typ samt tvåaxlig Tbis eller Hbis och kanske även några kortare 4-axliga tankvagnar. Man bör ju inte heller glömma bort den klassiska korta Ucs med sina två runda cisterner.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LeoArietis

• Veteran
« Svar #30 skrivet: tis 17 apr 2018, 23:26:18 »
Jag tror att det kan vara bra att planera banan så att de flesta delar (åtminstone på huvudbanan) klarar ungefär samma tåglängd. Att ha en station som klarar 4 m och därför behöva korta ner alla andra möten till 1 - 1.5 m känns lite begränsat. Jag har ett litet utrymme som jag tänkt bygga bana på och de första planerna var att ha en stor station med tillhörand bangård och dra ner alla andra delar för att få in denna. Nu är nog snarare planen att se till att alla stationer klarar en dryg meter. I N-skala blir det helt OK ändå och balansen blir helt annorlunda. Man kan fortfarande dra ett långt genomgående koltåg, men det tilltalar mig mer att ha kortare godståg och persontåg med 2 - 3 vagnar och i gengäld få balans i trakikspelen.

Som LeoArietis säger, så upplevs ofta ett 10-vagnars tåg som fullångt och det går att göra mycket i landskapet för att förstärka den känslan. Jag har tänkt sätta 10 vagnar som max i trafikspelen just för att inte "krampa" hela banan....
Nu kommer vi in på banplanering. Vissa förespråkar att det är bättre att satsa på en eller två lite större stationer i stället för många små. Oavsett vilket, så bör man även tänka att skapa målpunkter för godset med diverse industrispårsanslutningar, ibland även ute på linjen just för att få till intressanta trafikmöjligheter.

En större station ger ofta fler möjligheter att bedriva rangering och det går även att mellanlagra vagnar som ska byta tåg, eller få plats med tågmöten och förbigångar trots att det pågår rangering.

Se till att ha stor skuggbangård (-ar). Stationerna ska inte vara parkeringsplats för overksamma tåg.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

trumpetaren

• Användare
  • Antal inlägg: 49
« Svar #31 skrivet: ons 18 apr 2018, 09:10:36 »
Man kan ju köra ett extremtåg som en attraktion på en publik modulkörning. Vi har gjort det i Fniss ett par gånger och det har varit lyckat som publikmagnet. Men det hör till undantagen och har alltid annonserats som en särskild programpunkt. Dubbelspår underlättar också...

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.371
« Svar #32 skrivet: ons 18 apr 2018, 09:52:27 »
Håller med qrt om att det är snyggt med vagnar i korrekt skala. Balansen mot lokets längd och vagnarna blir rätt.

I h0 så är +2 meter ett bra minimimått att sikta på för mötesspåren och därmed tåglängd.

Jag skulle snarare säga 4m som minimum för längd på mötesspår / uppställningsspår.

/Lars