Författare Ämne: Trix T44  (läst 1139 gånger)

Patrick Grotenius

• Användare
  • Antal inlägg: 69
Trix T44
« skrivet: fre 13 apr 2018, 13:50:17 »
Finns det någon som har koll på vilken dekoderanslutning detta lok har. Fixar originaldekodern även analog AC? Det kanske blir att byta till en ESU v4 M4. Vad anser ni andra?

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 161
SV: Trix T44
« Svar #1 skrivet: fre 13 apr 2018, 18:08:37 »
Hej Patrick!

Jag förstår inte hela problemet.

Har du en Trix T 44 som är digitaliserad  som fungerar och denna vill du köra på växelström  tvåräls?

Eller??

Hälsningar
Lennart
 :???:

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 744
  • Göteborg
« Svar #2 skrivet: fre 13 apr 2018, 18:13:51 »
Har för mig att detta lok ej har någon anslutning. Dekodern är väl inbyggd så att säga. Sedan är väl motorn lite knepig. Har sett en artikel nånstans om dekoderbyte i detta lok men minns inte var. En ganska bökig installation om jag minns rätt.

Lennart.
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

Patrick Grotenius

• Användare
« Svar #3 skrivet: lör 14 apr 2018, 10:28:07 »
Då får det bli en liten utmaning när jag får den  :D

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 794
« Svar #4 skrivet: lör 14 apr 2018, 10:52:21 »
Hej, i en artikel i Modelljärnägsmagasinet så behandlas Trix T44 "alla" problem och åtgärder:

https://www.mj-magasinet.se/711/index.htm

Därför har jag ratat detta loket och har istället tre av Jecos T44or, som också tyvärr är behäftade med vissa problem :wacko:. Fast där gäller det att få tag i ett bra exemplar, då vissa lok går perfekt.

Mvh hanlof
« Senast ändrad: lör 14 apr 2018, 10:54:40 av hanlof »
Svenskt 1970-2006: H0 2R DCC, N-skala DCC, fd "märklinare"

Patrick Grotenius

• Användare
« Svar #5 skrivet: lör 14 apr 2018, 11:15:55 »
Loket skall byggas om till 3R växelström. De någorlunda moderna trixloken brukar vara lätta att bygga om. Samma fäste till släpsko som till hjulblecken. Det framgår tydligt på sprängskisserna från Märklin respektive Trix.

Ska spana in artikeln när jag sitter vid en dator.

hanlof

• Stammis
« Svar #6 skrivet: lör 14 apr 2018, 15:03:33 »
Loket skall byggas om till 3R växelström. De någorlunda moderna trixloken brukar vara lätta att bygga om. Samma fäste till släpsko som till hjulblecken. Det framgår tydligt på sprängskisserna från Märklin respektive Trix.

Ska spana in artikeln när jag sitter vid en dator.

Förstår faktiskt inte detta riktigt. Varför bygga om ett Trix T44 till ett i 3R? Bättre att sälja Trixet och köpa ett Märklin T44, orange, blå eller grön. Alternativt ett Jeco T44 3R i samma färger som ovan. Haft ett orange Märklin T44 och tre T44or Jeco 3R och de har fungerat bra. Tycker dock Jecos är snyggare än Trix/Märklin.

/hanlof

Patrick Grotenius

• Användare
« Svar #7 skrivet: sön 15 apr 2018, 21:25:44 »
Den enkla förklaringen är att det inte är så lätt att hitta några märklin T44 med den orange färgsättningen. Har gjort likadant med en Trix Ga utan några som helst problem.

hanlof

• Stammis
« Svar #8 skrivet: sön 15 apr 2018, 23:33:30 »
Den enkla förklaringen är att det inte är så lätt att hitta några märklin T44 med den orange färgsättningen. Har gjort likadant med en Trix Ga utan några som helst problem.

Nja, det där stämmer faktiskt inte. Titta på Tradera...där finns då och då Märklins orange T44 till salu. Jag är inne på Tradera och kikar nästan varje dag, så har lite koll. Kolla även ebay.

Mvh hanlof

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 684
    • Min hemsida
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

Patrick Grotenius

• Användare
« Svar #10 skrivet: mån 16 apr 2018, 08:43:39 »
Iof men det är ju en rejäl prisskillnad även om jag räknar in dekoderbyte och lite småpyssel.

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 684
    • Min hemsida
« Svar #11 skrivet: mån 16 apr 2018, 11:28:11 »
Hur menar du nu? Jag gissar att detta loket som jag gav som exempel på EBay slutar på ca 170 EUR, frakt ca 17 EUR = 2000 SEK i runda slängar, digitalt och klart för Mfx och nytt dessutom. Jag förstår inte hur du ska hitta motsvarande Trix-lok, byta dekoder och få bättre ekonomi i det? Eller vad är det jag inte förstår?

Eller du har kanske fått tag i ett defekt Trix T44 som du ska laga? Jag har inte hittat något billigare fungerande Trix T44 SJ orange under 1500:-. Till detta tillkommer dekoder för ca 3-400:-, släpsko, kanske justering av inre hjulmåtten, pyssel och krångel för just denna soft sinus-motor är tydligen inte att leka med ”dekodermässigt”, iallafall vad jag hört.
« Senast ändrad: mån 16 apr 2018, 11:33:37 av jean »
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

hanlof

• Stammis
« Svar #12 skrivet: mån 16 apr 2018, 13:29:29 »
Ja, jag förstår faktiskt inte det här riktigt. OM man gillar att bygga om är det ju en sak, men att påstå att det blir klart billigare att bygga om ett Trix T44 till en T44 i 3R jämfört med en startklar Märklin T44...kan jag aldrig tro.

/hanlof
« Senast ändrad: mån 16 apr 2018, 22:14:50 av hanlof »

usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 360
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #13 skrivet: mån 16 apr 2018, 20:50:11 »
Jag tror dessvärre du kommer att få problem med detta.

1. hjulen är isolerade vilket gör att du får hälften av hjulen som jordar
2. du kan inte byta dekodern då en Märklin inte kan styra SDS-motorn för Trix och tvärtom

Varför inte behålla originaldekodern? Trix-dekodern kan du använda för Märklin. Det är olika "moderkort" till SDS-styrningen för Märklin resp Trix vilket gör att motorn inte går att styra med annan dekoder.

OBS, ovan information är mina egna erfarenheter, tyvärr har Märklin/Trix ändrat i loken och det kan vara så att detta funkar men mitt utgångstips är Nej.
Fåtöljrallare som kan ses på SMJ ibland.... Svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 744
  • Göteborg
« Svar #14 skrivet: mån 16 apr 2018, 21:51:25 »
Får revidera det jag skrev i början på tråden. Trix T44 har 21 polig anslutning till dekodern.

Lennart.

H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

Patrick Grotenius

• Användare
« Svar #15 skrivet: tor 19 apr 2018, 10:26:53 »
Jag får titta närmare när jag har loket i min hand. Att hjulen är isolerade är normalt inget problem. Det brukar bara handla om en ihopkoppling och låta anslutning från släpskon ersätta den andra polen. Det är ju perfekt om dekodern även kan hantera AC. I annat fall är det någon som vet vilket NEM-standard 21-polsanslutningen har? Det kanske inte finns olika.