Författare Ämne: Mest realistiska granarna?  (läst 1503 gånger)

KÅ 6-ton

• Användare
  • Antal inlägg: 137
Mest realistiska granarna?
« skrivet: mån 09 apr 2018, 19:51:54 »
Söker så realistiska granar som möjligt, priset spelar mindre roll då jag inte behöver så många. Har provat några olika bygga-själv metoder som blev riktigt bra men jag tycker det är allt för tidsödande och dessutom tycker jag inte det var särskilt kul.

Så har ni några tips på riktigt snygga och realistiska granar i H0?

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.862
    • http://hakang.zmn.se/
SV: Mest realistiska granarna?
« Svar #1 skrivet: mån 09 apr 2018, 23:09:50 »
De absolut snyggaste granarna jag har sett är de granar andreasevo tagit fram och som syns i den här tråden: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20467.0
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 310
« Svar #2 skrivet: tis 10 apr 2018, 06:41:28 »
De absolut snyggaste granarna jag har sett är de granar andreasevo tagit fram och som syns i den här tråden: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20467.0

Tack. Enda är att det går åt mer än jag trodde :O
Har en liten omgång som ska med till Dreamtrack i helgen.
Annas kommer det inte nya fören vecka 22-24 som läget är nu

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 190
    • Turebergs Station
« Svar #3 skrivet: tis 10 apr 2018, 21:48:43 »
Hej KÅ 6-ton,

Jag har köpt Models Scene's granar.
De är rätt snygga som "helfabrikat".

Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/

KÅ 6-ton

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 16 apr 2018, 16:40:34 »
Tack så mycket för era tips, Modelscene granarna såg snygga ut. Får kollas upp med en provbeställning.

killgore

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
« Svar #5 skrivet: fre 20 apr 2018, 21:46:26 »
Som simpan skriver, modelscenes granar är riktigt riktigt bra, och till ett hyffsat pris. MJ hobbyexperten säljer dessa oxå

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 695
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: lör 21 apr 2018, 06:49:54 »
Jag kan hålla med om att Modelscenes granar är prisvärda. Bra kvalitet och utseende till ett hyfsat pris. Men det är klart att om man ska ha en rejäl granskog, då går det åt massvis. (Sture Bylen har väl 800+ "garnar" på sin anläggning..) Då skulle jag nog välja "garnar" istället, de ger tillsammans ett hyfsat intryck trots allt. Skulle jag bygga en modul med ett fåtal (10-15 st) skulle jag utan tvekan välja Modelscenes granar eller kanske ännu hellre MBR-models, snäppet dyrare men de granarna ser ju riktigt bra ut. Har själv ingen erfarenhet av hur de ser ut i verkligheten men kanske någon annan har?

Säljs i Sverige av bl.a Signalsidan, här är ett exempel på en gran: http://butik.signalsidan.se/index.php?id_product=567&controller=product
« Senast ändrad: lör 21 apr 2018, 07:36:55 av jean »
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.095
« Svar #7 skrivet: lör 21 apr 2018, 10:08:21 »
eller kanske ännu hellre MBR-models, snäppet dyrare men de granarna ser ju riktigt bra ut.
109 för 3 st = 36 kr/st för Model-Scene hos MJ-hobby eller 160 kr /st för MBR hos signalsidan. Snäppet dyrare? Nja. ;)
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 695
    • Min hemsida
« Svar #8 skrivet: lör 21 apr 2018, 12:37:49 »
Citera
109 för 3 st = 36 kr/st för Model-Scene hos MJ-hobby eller 160 kr /st för MBR hos signalsidan. Snäppet dyrare? Nja

Hehe.. Om man jämför i samma storlek så hamnar modellscenes granar på ca 60:-/st och förvisso är ju 160:- nästan 3 gånger dyrare.. :) Borde valt "väsentligt" istället för "snäppet".. :)
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

KÅ 6-ton

• Användare
« Svar #9 skrivet: mån 23 apr 2018, 20:25:59 »
Dom där MBR granarna var ju sjukt snygga tyvärr lite väl dyra. Går väl ann om man ska ha en eller två men sen känns smärtgränsen nådd men visst dom är ju handbyggda.

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 308
« Svar #10 skrivet: tis 24 apr 2018, 12:48:38 »
Visst är MBR:s träd snygga, jag såg dem på IM i Dortmund (kom hem därifrån i natt). Jag köpte 1- och 2-mm grangrönt fibergräs av honom, men hittar det inte på Signalsidan, det tror jag ökar möjligheten att få till snygga granar med hjälp av grassmastern. (F. ö. en av utställarna som hellre pratade engelska än tyska.)
Det fanns fler utställare av landakap och träd, t. ex. Anita Dekor. Just nu är huvudet så fullt av intryck, att jag får vakna till och sortera lite.