Författare Ämne: 3R och2R samtidigt  (läst 771 gånger)

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 147
3R och2R samtidigt
« skrivet: ons 04 apr 2018, 07:42:57 »
Hej jag skulle vilja köra 3R och 2R samtidigt på samma modul för att vi är några som bara har 2R och några som har 3R lok o vagnar  då kommer frågan ska man ha en modul med parallell 3R+3R eller 2R+3R nackdelar med 2R +3R  är att de inte går att vända den hur som helst men om man ska ha en station  hur gör man då ska man an använda 3R växlar och vilken är bäst C eller K växel eller 2R växlar och 3R växlar avskilt från varandra .Kom gärna med synpunkter och förslag och har den kombinationen provats  förut
mvh TNR

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.453
SV: 3R och2R samtidigt
« Svar #1 skrivet: ons 04 apr 2018, 07:46:53 »
Enklast är att använda de slanka C-växlarna (R=1114mm). De är enklast att bygga om så att de fungerar för både 2R och 3R (dock inte samtidigt).
Det finns flera som har moduler som klarar att användas för både 2R och 3R men väldigt få moduler som har övergång mellan de båda systemen.

/Lars

Manfred

• Användare
  • Antal inlägg: 138
« Svar #2 skrivet: ons 04 apr 2018, 08:10:10 »
.
« Senast ändrad: ons 04 apr 2018, 14:55:00 av Manfred »

TNR

• Användare
« Svar #3 skrivet: ons 04 apr 2018, 09:36:21 »
Hej finns det någon ritning för att bygga om den slanka c växeln så att den går att köra 2R
mvh TNR

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.603
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #4 skrivet: ons 04 apr 2018, 09:48:42 »
Hej finns det någon ritning för att bygga om den slanka c växeln så att den går att köra 2R
mvh TNR

Nicke W (sign. nohab) beskrev i MJ-magasinet nr 22 hur en slank C-växel kapas och prepareras för att isoleras. Han kan säkert tipsa.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Staffan

• Användare
  • Antal inlägg: 475
« Svar #5 skrivet: ons 04 apr 2018, 13:43:19 »
K-rälsväxlarna fungerar som de är och går även att köra upp utan problem i 2R men är inte lika slanka som C-rälsens. Dessutom har de väldigt höga punktkontakter som en del koppel fastnar på. (läs för lågt sittande lokkoppel och Kadeesvansar)

Det är ju enkelt att ha en 1-0-1-brytare för omkoppling mellan 2R och 3R. Sedan kan ju 3R-lok köra obehindrat på en station/sträcka där det står 2R-lok men 2R-loken kan inte köra vidare förrän 3R-loken är borta från sektionen. Så har jag det på min hemmabana. Självklarheter men kan vara meningsfullt att nämna.

Staffan

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.910
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #6 skrivet: ons 04 apr 2018, 13:54:58 »
Både slanka K och C har ganska höga punktkontakter, på C sticker de upp ca 0,6mm över rök.
Egentligen ska det inte bli problem då NEM stipulerar att koppel, plogar etc inte ska gå lägre än 1,0mm över rök, men verkligheten ser annorlunda ut.

Slanka K är isolerade och klara för 2R, däremot upplever jag att C har något bättre spårgeometri och funkar ännu bättre för 2R-hjul.
Jag ska se om jag kan hitta bilder från artikeln Stefan nämnde. Det är i princip 2 kapningar och 2 röda "isoleringspluppar"
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

TNR

• Användare
« Svar #7 skrivet: ons 04 apr 2018, 17:34:52 »
Hej jag tackar för infon idén med att köra samtidigt är att det skulle vara att man kan bjuda in 2R och 3Rälsare samtidigt och köra på en tex på 2 spårs linjemoduler  och sen dela isär till var sitt system för att få mer plats och mer blandning på tågen och mer gemenskap mellan 2R och 3R att jag frågade om en gemensam  station var för att jag undrade om det skulle funka
mvh TNR

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.453
« Svar #8 skrivet: ons 04 apr 2018, 20:26:18 »
Vid DreamTrack den 14/4 (publik dag 10-15) i Växjö kommer det att användas en modul som har både 2R och 3R.

/Lars

TNR

• Användare
« Svar #9 skrivet: tor 05 apr 2018, 06:16:20 »
Hej det skulle vara kul att se men jag har 34 mil dit så det blir nog inget besök men ni som ska dit kan väl ta lite bilder på dom modulerna  så vore jag tacksam för det.
MvhTNR

TNR

• Användare
« Svar #10 skrivet: lör 07 apr 2018, 09:23:55 »
Hej jag hittade ett inlägg på forumet där Tompa testade med köra likströms lok på k räls och det funkade bra genom växelgator och linje så då blir det lite enklare att bygga moduler med k räls
mvh TNR

Staffan

• Användare
  • Antal inlägg: 475
« Svar #11 skrivet: lör 07 apr 2018, 11:20:06 »
Liten varning dock: Känsliga lok (rp25-hjul?) tenderar att spåra ur när man svänger i en K-rälsväxel.

Staffan

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.603
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #12 skrivet: lör 07 apr 2018, 12:49:21 »
Hej jag hittade ett inlägg på forumet där Tompa testade med köra likströms lok på k räls och det funkade bra genom växelgator och linje så då blir det lite enklare att bygga moduler med k räls
mvh TNR

Det finns dom som lyckats, men både jag och en modulkompis här i Värmland hade problem med att vissa fordon fastnar på mittpiggarna i de slanka K-växlarna. Bland annat fick man ta bort plogarna på Jecos Y7 eftersom de högg i. Som nohab skrev ovan är det inte fel på växlarna i sig, utan på att loktillverkare inte följer normerna fullt ut, samt att C-växlarna är bättre ur den aspekten.

Jag byggde mig en 2R-/3R-modul som en industriplats där jag hade tänkt ha ett litet växellok stationerat. Men det gick inte med nåt av de tre loken jag testade, eftersom de fastnade i växlarna, ofta på själva underredet. Mest anmärkningsvärt var väl att ett av dem var ett Trixlok... Så jag rev upp rälsen och ersatte den med ren tvåräls.

Så mitt tips är att testa först med de fordon du vill köra med så att de verkligen funkar med den spårsort du tänkt använda.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

TNR

• Användare
« Svar #13 skrivet: lör 07 apr 2018, 17:13:01 »
Hej jag kommer att göra en del tester innan jag börjar bygga modulerna just nu försöker jag att få tag i 2R lok jag ska bygga om ett av mina MaLok och prova Tack för alla tips
mvh TNR