Författare Ämne: Tidsperiod moderna och äldre svenska kontaktledningsstolpar?  (läst 1115 gånger)

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 230
Tidsperiod moderna och äldre svenska kontaktledningsstolpar?
« skrivet: tis 03 apr 2018, 17:32:48 »
Hittar hos såväl Jeco som Entec denna klassificering, men det jag undrar är när och var skiljelinjen går. Är det färgen? I så fall tycker jag mig fortfarande se de gröna lite här och där. Eller är det uförandet i övrigt?

Kort sagt, är det som jag tror att båda typerna spridda överallt fortfarande?
« Senast ändrad: tis 03 apr 2018, 17:34:21 av Spirit »

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.187
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Tidsperiod moderna och äldre svenska kontaktledningsstolpar?
« Svar #1 skrivet: tis 03 apr 2018, 17:53:07 »
De gröna blir mer och mer sällsynta. Däremot ökar de rostfägade betänkligt. :)

Inte en grön stolpe i Sparreholm längs södra stambanan.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.744
« Svar #2 skrivet: tis 03 apr 2018, 20:15:35 »
Det är utförandet som skiljer. Exakt när de nya infördes vet jag inte.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.340
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #3 skrivet: tis 03 apr 2018, 20:32:59 »
Det är inte färgen som är skillnaden. Man bygger fortfarande nya stolpar i grönt ibland, vet dock inte vad/vem som avgör färgvalet. Det är framförallt utliggaren som ser olika ut på nya och äldre stolpar. Äldre stolpar har två lodräta isolatorer som utliggaren kan rotera runt:

Moderna stolpar har på ett annat sätt:

Vidare består äldre stolpar oftast av u-profiler som är 50x100mm, medan nya stolpar använder 60x120mm. Men det finns grövre dimensioner både bland nya och äldre stolpar, där det behövs. 70x140, 80x160, 100x200 för bryggstolpar. Riktigt gamla stolpar är inte svetsade utan nitade. Här en bryggstolpe på bild. Nitade linjestolpar har bara fyra nitar per plattjärn:

Mvh Anton
« Senast ändrad: tis 03 apr 2018, 20:40:35 av Anton Torstensson »

Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 185
« Svar #4 skrivet: tis 03 apr 2018, 22:57:19 »
Så vitt jag minns från mitt år som signalreparatör var alla stolpar svetsade på de delar av Västra Stambanan jag traskade. Så även Karlsborgsbanan och mot Jönköping. Bryggorna var ofta nitade och/eller svetsade, men de kom man oftast inte i närkontakt med.

Att nya stolpar inte målas beror på att galvat måste ”stå till sig” utomhus något år för att färgen ska fästa. Och när man målar måste man stänga av både ström och trafik så det gör man inte i en handvändning. Som bekant.
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.340
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #5 skrivet: tis 03 apr 2018, 23:37:29 »
Tack för information om varför man inte målar direkt!

Angående nitade stolpar så finns det på flera ställen på västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås längs ena spåret. Men vad jag hört är det snart dags att förnya kontakledningen på denna strecka så de kan vara nära att försvinna.

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.065
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Boris

• Användare
« Svar #7 skrivet: ons 04 apr 2018, 23:10:07 »
Tack för information om varför man inte målar direkt!

Angående nitade stolpar så finns det på flera ställen på västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås längs ena spåret. Men vad jag hört är det snart dags att förnya kontakledningen på denna strecka så de kan vara nära att försvinna.

Ja där ser man. De är kvar från enkelspårstiden antar jag. Men jag kan ju alltid skylla på att ja inte gått den sträckan. Och att jag kan ha fel även norrut.
Tågtokig typograf.

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.780
  • Lindome
« Svar #8 skrivet: sön 08 apr 2018, 07:55:56 »
Jag såg senast igår nya stolpar som precis hade satts upp o som var målade gröna, det var vid ett spårbygge i Göteborgs hamn, tror att dom gjorde ett nytt dubbelspår t o m, dom var verkligen gröna o fina  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 292
« Svar #9 skrivet: sön 08 apr 2018, 14:19:07 »
Kommer inte ihåg var jag läst det, men grönmålade sätts upp där väder har stor påverkan, Göteborgs hamn borde ha en del salta vindar.
Det går även hyffsat att måla på galvat efter svepblästring.

Robban
V8

usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 352
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #10 skrivet: sön 08 apr 2018, 15:47:04 »
Dessutom är det så att nya stolpar monteras på en platta med 4 bult medan de äldre var gjutna direkt i betongklumpen vilket innebär att man måste gräva upp alla gamla fundament och sätta nya....

Vill minnas att varje "klump" väger 4 ton
Fåtöljrallare som kan ses på SMJ ibland.... Svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.305
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #11 skrivet: sön 08 apr 2018, 16:46:53 »
Dessutom är det så att nya stolpar monteras på en platta med 4 bult medan de äldre var gjutna direkt i betongklumpen vilket innebär att man måste gräva upp alla gamla fundament och sätta nya....

Vill minnas att varje "klump" väger 4 ton

Nej, man gräver väldigt sällan upp den gamla stolpen. Istället sätter man den nya "klumpen" en bit ifrån och kan på så sätt sätta upp den nya stolpen utan att kontaktledningen behöver brytas. Sedan kan man i ett svep sätta upp ny tråd i de nya stolparna samtidigt som man plockar ner den gamla. De gamla stolparna tar man sedan hand om på för tillfället bekvämaste sätt.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 271
« Svar #12 skrivet: lör 14 apr 2018, 21:06:57 »
Så vitt jag minns från mitt år som signalreparatör var alla stolpar svetsade på de delar av Västra Stambanan jag traskade. Så även Karlsborgsbanan och mot Jönköping. Bryggorna var ofta nitade och/eller svetsade, men de kom man oftast inte i närkontakt med.

Att nya stolpar inte målas beror på att galvat måste ”stå till sig” utomhus något år för att färgen ska fästa. Och när man målar måste man stänga av både ström och trafik så det gör man inte i en handvändning. Som bekant.
Västra stambanan är väl snarare den bana som kan ha (kvar) nitade stolpar. Den elektrifierades 1925-26, då var svetsningen ännu inte vanlig. Efter att Oskar Kjellberg uppfunnit den belagda svetselektroden på 20-talet, blev svetsning snabbt vanlig. Järnvägsvärlden höll fast vid beprövad teknik, passvagnar började svetsas först på sent 30-tal. Södra och östra stambanan elektrifierades 1932-33, någon som vet om där användes svetsade eller nitade stolpar? När Karlsborgsbanan elektrifierades 1937 var det definitivt svetsade stolpar. I Alingsås finns ännu kvar någon nitad bryggstolpe.
Större skillnad än på linjestolpar, är det på bryggor, men där kom den nu använda modellen senare.
Att måla på färsk galv är dödfött, zinken måste få börja oxidera först, därför målas inte nya stolpar. De gamla ogalvade  rostar, men luften är mycket mera aggressiv idag än förr. Från 1940 till 1980 ökades rostningen på obehandlad järnplåt utomhus c:a 10 gånger, sedan har det ökat ytterligare. Med dagens höga utsläpp av kväveoxider i luften (bildar salpetersyra) är det ingen bättring att vänta på den kanten.

Boris

• Användare
« Svar #13 skrivet: lör 14 apr 2018, 23:50:27 »
Så vitt jag minns från mitt år som signalreparatör ...
Fakta.

Alltså: ”så vitt jag minns” är den springande punkten. Fakta är betydligt bättre. Tack för klargörande.
Tågtokig typograf.