Författare Ämne: Hjälp att komma igång med MMM 3R  (läst 385 gånger)

C4us

• Användare
  • Antal inlägg: 22
Hjälp att komma igång med MMM 3R
« skrivet: fre 30 mar 2018, 14:34:41 »
Hej jag bor utanför Stockholm och skulle vilja träffa någon som kan visa och lära mig lite om MMM 3R.
Jag har köpt lite tomma moduler för c-räls som jag vill bygga utan att göra en massa fel. Är det någon som har lust att visa mig? 
Patrik i Åkersberga

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 732
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Hjälp att komma igång med MMM 3R
« Svar #1 skrivet: lör 31 mar 2018, 09:13:42 »
Det finns ett gäng modulbyggare som har lokal i Huddinge. Vet inte hur aktiva de är numera eller om de finns plats för fler "medlemmar".

Det är kanske är lite långt för dig, men vi är några stycken som börjat bygga moduler hos Makerspace i Uppsala. Vi bygger visserligen bara 2R än så länge, men det är ingen större skillad och det vore bara kul med fler modulvarianter. Själv är jag ibland inne på att bygga kombinerat 2R/3R, men har ännu inte kommit på ett bra/snyggt/enkelt sätt att styra K-växlar med servo.
---
Mvh Peter

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.895
    • www.mj-magasinet.se
SV: Hjälp att komma igång med MMM 3R
« Svar #2 skrivet: tis 03 apr 2018, 09:14:09 »
Patrik, även om det är en bit från Åkersberga så tycker jag du ska titta förbi lokalen i Huddinge någon tisdagskväll, vi är flera 3R-rallare från forumet som häckar där (och även några 2R, vi har skippat religionskriget...), tyvärr är jag själv där alldeles för sällan (då jag också bor på norra sidan, dock nordväst)

Peter, har du provat Märklins sats för underliggande växelmontering, 7548 ?
Lite dyr tyvärr, även om det ligger par-förpackade, men enkel anslutning till servo.
Kanske skulle man kunna 3D-printa armen och huset, de är ju de enda delarna som behövs ur 7548, och borde kosta en spottstyver att printa.

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)