Författare Ämne: Kompakt hemmabana  (läst 985 gånger)

Markus

• Användare
  • Antal inlägg: 260
Kompakt hemmabana
« skrivet: sön 25 mar 2018, 21:06:15 »
I höstas bestämde jag mig för att riva min gamla anläggning. Den hade hängt med ett tag, men hade en hel del problem inbyggda. Kurvradierna var för små för längre vagnar, stationerna var för korta, och det fanns ingen ordentlig paradsträcka. När jag byggde den tänkte jag att jag skulle syssla mer med växling, men jag har mer och mer gått över till att mest bara "köra tåg". Dessutom var anläggningen nästan omöjligt att hålla fri från damm och annat smuts, och kombinerat med dåligt spårläge fick det mig att ta beslutet att bygga nytt.

Jag har rätt ont om plats, och någon större anläggning kunde det inte bli frågan om. Vad jag ville ha var en någorlunda ordentlig station, och så mycket körsträcka jag kan få plats med. Om möjligt så skulle landskapet också vara någorlunda varierat. Planen som jag till slut bestämde mig för är egentligen väldigt enkel: en dubbelspårig rundbana i två plan, och ett stickspår till en station längst upp. Det finns också en växel som leder ut från anläggningen och där man kan hänga på ett löstagbart fummelspår. Den gamla anläggningen hade en elegantare lösning med en utdragbar låda i vilken fummelspåret var gömt, men det fanns det nu inte plats för. Den nya, enklare lösningen medför dock att olika fummelbangårdar kan hängas på efter behag.

Landskapet är byggt i nivåer som går från lägst i nedre vänstra hörnet (landskapet ligger aningen under nedersta slingan) till högst inne i bortre högra hörnet (där landskapet ligger ovanför de översta spåren), som också ligger i rummets hörn. På så sätt får betraktaren en god överblick av hela banan, även de delar som ligger längst bort. Landskapet i sig kommer att främst bestå av ängar och skog, med en större stad i bortre hörnet där stationen också ligger. Längst ned i vänstra hörnet ligger havet, och tåget går utmed stranden på en bank.

De synliga delarna av banan ser ut ungefär så här:

All spårläggning är färdig. Banan är analog, mest för att jag alltid kört analogt och inte har lust att konvertera alla lok till digitalt, det vore för dyrt. Växlarna kontrolleras av knappar som sitter i ramen i högra hörnet. Här och var har landskapet börjat växa fram. Jag prioriterar ett "rent och enkelt" utseende snarare än fullständig realism, inte minst för att det är enklare att bygga. I stort sett allt är hemmabyggt, med undantag för preissergubbarna och några andra småsaker. Det kommer med tiden bli fler smådetaljer över anläggningen, jag gillar små och oväntade detaljer. Tågen är av blandade förebilder, det mesta tyskt, men även lite danskt (eftersom jag alltid gillat My och röda vagnar). På bilden nedanför smyger ett DB 151 förbi skogen, och i bakgrunden kan man ana konturerna av ett ännu inte färdigställt hus i staden:

Ett Herculeslok drar förbi med ett godståg. Spåret till höger leder upp till stationen. Korsvirkeshuset ska i sinom tid bli ett café ute i skogen, intill sankmarken (Café Orgoch, komplett med tre häxor och en stor svart kittel i uthuset).

Ett intercity-tåg drar förbi med retro-dragkraft. Kontaktledningsstolparna är av betong - en ovanlighet utanför de nybyggda höghastighetssträckorna...

I stadens utkanter finns en dinosauriepark. En av dinosaurierna har tröttnat och är på väg därifrån. Staket mm är inte färdigt, och det finns ingen bakgrund än, vilket är synnerligen tydligt så här intill kanten.

Nå, det är allt för stunden. Fler bilder kommer allt eftersom!
TT-rallare i förskingringen

Markus

• Användare
SV: Kompakt hemmabana
« Svar #1 skrivet: tis 15 maj 2018, 18:12:52 »
Hela banan:

Knapparna som manövrerar växlar och isolerade spår är längst in i hörnet. Digitaldrift är praktiskt, men samtidigt tycker jag knappdjungeln har sin charm. Jag experimenterade med att måla träverket vitt för att det skulle passa in med ikea-bokhyllorna i rummet, men det blev inte särskilt bra. Det kommer bli en mörkare färg i framtiden. Krokarna där fummelspår kan hängas upp syns också tydligt på bilden (liksom den tillfälliga kartingskivan som hindrar tåg från att hamna i golvet om växlarna ligger fel).

Annars har inte mycket hänt på sistone. Men ett staket har i alla fall kommit upp i stan för att hindra folk att ramla ned på spåren. Staketet tillhör de få saker som inte är hemmabyggen, det hade varit allt för pilligt för att vara roligt.

Ett godståg rullar förbi den lilla biten hav nere i hörnet.

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 175
« Svar #2 skrivet: tis 15 maj 2018, 19:32:27 »
Mycket inspirerande!

Dani

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.063
« Svar #3 skrivet: tis 15 maj 2018, 19:47:39 »
Hej Markus,

Fantastiskt arbete med din anläggning hemma.. :clap:
Visst är det svårt att få till intressant landskap med lite längre körsträckor på en begränsad yta, med du har lyckats bra .
Jag undrar vad du har för dimensioner på hela banan, höjden mellan olika nivåer och hur ser den hela layout ritningen på spåret?

Mvh.Dani
H0/2R- ECoS2/TC

Markus

• Användare
« Svar #4 skrivet: tis 15 maj 2018, 20:25:28 »
Dimensionerna är 170x85 cm, skalan TT. Den genomsnittliga höjdskillnaden mellan nivåerna är 7 cm, men backarna är ganska långa, vilket maskeras till viss del av landskapet (sluttningarna på mellanplanet börjar redan vid vägbron resp. strax efter växlarna). Detta gör att avståndet till tunneltaket är lägre på några platser, men högt nog för att släppa igenom alla tåg. Det tog en hel del knåpande med att få sträckorna långa nog för lutningarna och samtidigt avstånden stora nog för att inget skulle slå i taket. Jag ligger fortfarande en aning över rekommenderad lutning, men i och med att jag kör relativt korta tåg så fungerar det. De brantaste delarna är också dolda, vilket ger ett bättre intryck. Jag ska kolla om jag kan hitta den kompletta spårplanen.

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 930
« Svar #5 skrivet: ons 16 maj 2018, 09:14:01 »
Det där var en trevlig kompakt bana
du byggt. Gillar den skarpt!  :)
För många år sen kom jag över en vagn
i skala TT. Fanns tankar på att bygga nåt,
men tankarna försvann och lika så vagnen!
 :up: :up: :up:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 684
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: ons 16 maj 2018, 09:25:09 »
Mycket trevlig bana och väldigt inspirerande att se. :)
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 789
« Svar #7 skrivet: ons 16 maj 2018, 19:45:05 »
Tycker också det ser riktigt trevligt ut!

/hanlof
Svenskt 1970-2006: H0 2R DCC, N-skala DCC, fd "märklinare"