Författare Ämne: Trix SJ litt. Ub 709 (brun version utlevererad juni 2018)  (läst 7575 gånger)

Tågare

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
SV: Trix SJ litt. Ub 709 (brun version utlevererad juni 2018)
« Svar #50 skrivet: ons 08 aug 2018, 20:23:50 »
Köpt ett Ub 709 Trix och hade också missat det digitala kopplet för denna version. På fråga hos Hobbyexperten i Västberga om det gick att byta koppel går det inte. Det är ändå ett dåligt koppel
säger de och fungerar bara på 1 av 10. Kan det stämma, är det någon med Märklinvarianten som har ej väl fungerande digitalt koppel.
mvh

A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 298
« Svar #51 skrivet: ons 08 aug 2018, 20:35:59 »
Jag har ett Trix V60 med telexkoppel. Det funkar så där.

Patjo

• Användare
  • Antal inlägg: 129
« Svar #52 skrivet: ons 08 aug 2018, 20:54:06 »
Jag har en Ue 499 (36350) och efter att ha monterat centreringsfjäderblecket ovanpå den ledade biten så har jag bättre både vinkel och höjd på telexkopplet, om det är den typen av funktion som undras om. Det är ju bra om det går att koppla vagnar och passera växlar utan att gå på grund med ett växellok.  ;)

Det pekar fortfarande gärna åt sidan och kopplet i B-änden vill inte alltid låsa, tipps på förbättrande åtgärd?

rocopalle

• Användare
  • Antal inlägg: 34
« Svar #53 skrivet: tor 09 aug 2018, 14:05:04 »
Ett tips kan vara att ta kontakt med Märklin som har telexkoppel varför de strular tex hos UB loket Både AC o i TRIX versionen Som jag har skrivit tidigare finns ej TRIX med digitala koppel!!! Fabriken skäms ju att sända ut 5000 lok med ej fungerande telexkoppel!!!!

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.560
« Svar #54 skrivet: lör 11 aug 2018, 11:40:40 »
Jag har ett Trix V60 med telexkoppel. Det funkar så där.

Har inget problem med kopplet på min V60 men det satt monterat för lågt, så jag fräste bort lite i ramen och har fått kopplet att sitta på rätt höjd enligt NEM (8.5 mm över räl överkant).

Tror även att det är det stora problemet med Ub/Ue, för dålig koppel ficka. Kopplet kan hänga ner för mycket och sitter för lågt från början.

/Lars

rocopalle

• Användare
  • Antal inlägg: 34
« Svar #55 skrivet: lör 11 aug 2018, 17:33:25 »
Hej! Om koppel skall styras digitalt ligger styrningen i dekodern, Nu fick digitalkopplet ej godkänt i denna version Av Ubloket dvs. stora problem hos Märklin och därmed också hos Märklins ägda Trix 90 % kassation !!

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.560
« Svar #56 skrivet: sön 12 aug 2018, 08:29:23 »
Om det är själva kopplet som är problemet så borde fler modeller än Ub/Ue ha problem. Någon som upplevt / känner till sådana problem hos andra modeller med digitala telexkoppel från Märklin/Trix?

En gissning från min sida är att man är på väg att byta till annat digital telex (insider modellen av krokodilen kommer att ha det) och man helt enkelt inte vill nytillverka fler av den nuvarande sorten.

/Lars

Patjo

• Användare
« Svar #57 skrivet: mån 20 aug 2018, 21:11:00 »
Krokodilkopplet kan ses vid 3:10 i denna video. Den uppvisade repeterbarheten bländar inte nödvändigtvis.

Patjo

• Användare
« Svar #58 skrivet: tis 21 aug 2018, 21:41:30 »
... och kopplet i B-änden vill inte alltid låsa, tipps på förbättrande åtgärd?

Jag plockade isär kopplen och gick på med finfilen på allt som såg ut som gjutskägg och såg till att det inte var några vassa kanter på och runt axlarna till de små klaffarna, vad deras funktion nu är.

Utfall hittills: 100% Telex-funktion!

Kostnad: 5 minuter.

Bonus: Nu är det lite roligare igen  :party:

Gustaf L

• Användare
  • Antal inlägg: 72
Apropå Trix SJ litt. Ub 709 (brun version utlevererad juni 2018)
« Svar #59 skrivet: lör 17 nov 2018, 16:03:21 »
Ett tag sedan detta var aktuellt, men många med  mig saknade el-koppel på 2-rälsversionen som ju finns på Märklinversionen, Telex-kopplet.

Igår låg i brevlådan ett nummer av MIBA-Extra 1/2019 Modellbahn digital och det finns en artikel på sid 88 om elektriska koppel. I artikeln (som  jag ännu inte har hunnit läsa själv) går man igenom vad som finns på (europeiska) marknaden av elkoppel av bland annat för eftermontage. Min hoppfulla tanke är att kanske finns här något som  kan passa för eftermontage på våra Trixlok? Av olika skäl kommer det ta ett tag för mig att sätta mig in i artikeln, men tänkte det som ett tips till någon intresserad innan tidningen blir inaktuell.

Hälsningar

Gustaf L
Gustaf L

Dan.

• Användare
  • Antal inlägg: 168
« Svar #60 skrivet: lör 12 jan 2019, 20:25:36 »
Hej!
Dagen har gått i modelljänvägens tecken! Först ett antal timmar hos Värmlandståg i Kil där jag fick bort oljudet ur loket. Det visade sig vara rotorn som tog i underredet, vilket löstes med en liten bit 0,25 mm plasticard mellan motor och underrede. Efter det så fick lokföraren flytta in.  :hug: Väl hemma så har jag jag målat strömavtagaren grå, med grafitgrå slitskena. Jag passade även att ta bort tyfonerna på taket. När jag får tag på en ny (bättre) så skall jag sätta upp en där den skall vara, i B-änden under taket!

Dan.