Författare Ämne: Sandviken - Erikslunds Badplats  (läst 1532 gånger)

tummenmittihanden

• Användare
  • Antal inlägg: 495
Sandviken - Erikslunds Badplats
« skrivet: lör 24 mar 2018, 08:48:47 »
Dags att sätta tänderna i ett nygammalt projekt, mitt livs andra modul, Sandviken dvs Erikslunds Badplats som jag byggde för drygt 3 år sedan om inte mer, sålde och köpte tillbaka av nostalgiska skäl.   Även om jag har en massa nya idéer så tänker jag låta en del av grunden vara kvar men förbättra det mesta. Här är råmaterialet

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
SV: Sandviken - Erikslunds Badplats
« Svar #1 skrivet: lör 24 mar 2018, 08:52:57 »
Påbörjade uppdateringen på allvar. Nya stora stenblock i banken ner mot sandstranden precis som det ser ut, ny ballast alá ssm-blandning. Nya vägar gjutna och landskapet är ändrat en hel del. Lägger bara upp två bilder nu men mer kommer. Prövar mig fram just nu.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #2 skrivet: lör 24 mar 2018, 10:29:17 »
Hur lång jäkla tid ska det ta att tippa gruset. Är namnet på detta scenario med Erikslunds gruskung på 60-talet som jag tror hette Billy Marsh har huvudrollen. Kollar man noga så ser man att baklämmen på flaket är öppnad. Fick operera baklämmen med en skalpell, lite pillrigt. Dock blev stockarna på timmertraven något grova.

/ mvh Micke

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 750
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #3 skrivet: lör 24 mar 2018, 19:16:23 »
Kul att se en gammal modul återupplivad!  :cool:

Hur har du gjort grushögen? Vitlim och ballast gissar jag, men har du byggt upp högen steg-för-steg eller hela på en gång? Eller...?

Har själv funderingar på grushög, men har inte kommit så långt att jag börjat ännu. Det finns så mycket annat att pyssla med i denna hobby.  :up:
---
Mvh Peter

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #4 skrivet: lör 24 mar 2018, 20:59:06 »
Ja visst är det kul att jag återupplivat denna. Grushögen öste jag bara upp i en hög och dränkte in den i den klassiska vatten diskmedel vitlim blandningen och det har funkat kanon för nu är allt stenhårt. Gruset på lastbilen fick jag däremot pensla med lite vitlim på flaket innan jag strösslade på resten.
/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #5 skrivet: ons 28 mar 2018, 15:50:51 »
Försökte mig på att göra en trappa ned till badstranden, men det svåra  var att få den att se sned, och krokig ut, ska måla den och fästa ett trappräcke. Hoppet från sista trappsteget ska minskas då stranden ska få mer sand, blev ändå rätt okej.

/ mvh Micke

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.481
« Svar #6 skrivet: ons 28 mar 2018, 17:25:30 »
Trappan blev kanon, översta steget ser lite märkligt ut nu men jag antar att det blir någon slags fortsättning där?

Mvh UB

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #7 skrivet: ons 28 mar 2018, 18:23:53 »
Helt rätt Ub, översta delen blev lite konstig men ska fixas till då det ska vara en enkel järnvägsövergång för gående, ska föröka göra nått med tändstickor som (plankor) före, mellan och efter spåren mot trappan.
/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #8 skrivet: tor 29 mar 2018, 17:04:34 »
Idag har jag kapat till och målat främre modulsargen svart. Den fick en något högre kant än originalet så jag kunde fylla upp med mer sand till en jämnare nivå. Limmade även fast några badgäster. Trappan penslades med ett tunt lager brunfärg så så den ser lite sliten ut av dels ålder och dels järnvägen som dundrar förbi. En filosofisk dam sittandes på trappen för att läsa något spännande limmades fast samt även två personer på perrongen. Plankor limmades till en enkel järnvägsövergång samt att spåren har målats. Mer än så blev det inte idag.

/ mvh Micke

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 146
« Svar #9 skrivet: tor 29 mar 2018, 19:53:17 »
 :clap: :clap:
mvh TNR

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #10 skrivet: tor 29 mar 2018, 23:36:06 »
Kvällens miljöbild, mor och son på perrongen ovanför badplatsen Sandviken - Erikslund. Dom väntar på rälsbussen från Ånge som ska ta dem till storstaden Sundsvall. Blev rätt häftigt med ett vintagefilter på bilden.

/ mvh Micke

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.087
« Svar #11 skrivet: tor 29 mar 2018, 23:44:04 »
Riktigt snyggt Micke, du fullkomligen spottar ur dig moduler på löpande band. :D
Är inte perrongen lite väl stor i förhållande till människorna och att det bara är en badplats? ;)
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #12 skrivet: fre 30 mar 2018, 00:18:25 »
Tack så mycket, den här modulen var ju  princip klar gör tre år sedan, nu är det bara små uppgraderingar här och där. Perrongen är faktiskt rätt lång och bred i verkligheten. Dock har jag gjort om landskapet runt om som det skulle ha kunna sett ut runt sommaren 1967. I nutida verklighet så finns det en parkeringsplats med motorvörmare samt en carport för cyklar. Många som pendlar med Norrtåg antingen till Sundsvall eller Östersund.
/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #13 skrivet: fre 30 mar 2018, 22:38:39 »
Testade att passa ihop Sandviken med Magdbyn och konstaterade att dom passar rätt bra ihop. Måste däremot göra något åt färgen på mina sk garnar, får köpa en sprayburk med rätt grankulör imorgon.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #14 skrivet: tor 24 maj 2018, 08:38:59 »
Äntligen kommer det att hända lite saker på denna modul, har inte haft tid att bygga förrän nu. Har beställt lite material bla gröna elstolpar, lite preiserfigurer till stranden
« Senast ändrad: fre 15 jun 2018, 21:16:40 av tummenmittihanden »
/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #15 skrivet: mån 28 maj 2018, 22:15:35 »
Idag satsade jag på lite detaljering såsom att göra klart staketet, scratchbygga en väntkur, fixa luftledningsstolpar av rätt grön typ och fundament att fästa dessa i, lite mer preisergubbar samt några enklare skyltar som jag kommer att göra i tjockare papper, hade bara tunt papper hemma men det ger en ungefärlig bild om hur jag vill ha skyltarna
 Här är lite bilder. Såg just att ena bryggan till luftledningsstolpen visst hade snurrat ett halvt varv, så kan det gå.

« Senast ändrad: fre 15 jun 2018, 21:17:25 av tummenmittihanden »
/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #16 skrivet: fre 15 jun 2018, 21:03:56 »
Fixade till lite på denna modul idag, kapade och limmade den återstående modulsargen samt målade sargen svart. Nu återstår några stolpar staket sen är den klar. Har anmält den till Tyresö till hösten och hoppas den kommer med i banan.

Är det nånting jag skall lägga till på modulen innan jag stänger detta projekt, tips mottages.

Jag behåller denna och Magdbyn i 2r, är ju bra att ha en fot på varje sida ändå.

/ mvh Micke