Författare Ämne: Roco Geoline växlar+växelmotor 61195+dekoder 61196, växelstatus ihop med TC  (läst 1451 gånger)

tsa

• Användare
  • Antal inlägg: 271
Hej.
Kan dessa växlar läggas upp i TC på samma sätt som äldre Rocoväxlar med extern växelmotor o växeldekoder tex Lenz LS150 ihop med LDT RS 16-Opto som  återkopplingssvar, vilket jag har idag. Då vid Geolineräls växelmotorn o dekodern är integrerade i banvallen, och adressering o  programmeringen sker via rälsens DCC-signal med tex Multimaus, är ju inte de interna signalerna åtkomliga på samma sätt. Har dekodern integrerad återkopplingsfunktion? Det är första försöket att komplettera min anläggning med Geoline på skuggbangård nr 2.
Bästa MJ-hälsningar.
Tore S
« Senast ändrad: tis 24 apr 2018, 07:53:45 av tsa »
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.255
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Växeln med sin motor och dekoder fungerar ju på samma sätt som en utanpåliggande motor med LS150 sett från TC (Rocomotion)
Detta refererar man till i manualen.  http://www.roco.cc/doc/an/1/de/8061196920.pdf

Där sägs ingenting om integrerad feedback.  Frågan är om man överhuvud taget kommer åt några inbyggda switchar att ansluta till en Littfinski. Dekodern har endast anslutning mot DCC och utgång för att driva spolarna i växeln.

Här en bättre manual än Rocos egen      http://www.train-o-matic.com/downloads/manuals/tOm_TD_Roco_en_v_0.0.6.pdf

På växelmotorn finns endast anslutning till dekodern och 3 ledningar ut för att polarisera spårkorset.

Möjligheten finns ju att ansluta ett bistabilt relä parallellt med anslutningen melan dekodern och växelmotorn
och använta reläets slutande kontakter att styra Littfinski feedback.

« Senast ändrad: ons 14 mar 2018, 16:46:09 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
Hej Per-Åke.
Skall läsa den av dig länkade externa manualen senare i kväll. Vissa separata växeldekodermoduler har, som jag förstått det, integrerad återkopplingsfunktion, men vilken buss denna i så fall går på, vet jag inte, den kan väl knappast gå på DCC-signalen tillbaka till TC. Då Geoline dekodern styrs direkt av DCC signalen i rälsen, förmodar jag att man inte kan få återkopplingen där heller. Om jag vill ha återkoppling av växelläget, blir det förmodligen ditt förslag på ett dubbelspolsrelä, vilket styr min LDT RS-16 Opto, som gäller, har tillräckligt antal relä redan hemma.
Bästa MJ-hälsningar
Tore
« Senast ändrad: ons 14 mar 2018, 18:47:36 av tsa »
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

tsa

• Användare
Har i min skuggbangård, med vändslinga och kommande spårtravers, programmerat växeladresserna i de integrerade växeldekodrarna med min röda MultiMaus enligt anvisningarna. Även blocken är anslutna till LDT RS-8, och vid avläsning av status på Lenz LH100 via LZV 100 och RS-bussen, får jag som önskat inget upptagetsvar på blocket när inget lok finns på rälsen. Några block avslutas med ingående växel, vilket innebär att den tomgångsström (max 10 mA enl. specialbruksanvisningen) som den integrerade dekodern tar, är tillräcklig för att betrakta blocket som upptaget. LDT RS-8 har, vad jag vet, ingen justering av minsta gränsvärde på strömmen. Har lagt ett motstånd på utprovat 120 Ohm, parallellt med diodbryggan som strömmätningen sker över, och då går största delen av tomgångsströmmen via motståndet, och strömmen genom diodbryggan håller sig under gränsvärdet, och blocket betraktas som icke upptaget. Har sedan kollat med ett stillastående lok på blocket, och jag får då upptagetindikering. Jag förmodar då att denna enkla lösning inte kan känna av spårström ner till tex 1 mA för motståndsaxlar, vilket jag får acceptera. Vid spänningsfall 2x0.7V=1.4V över diodbryggan, blir strömmen genom motståndet 1.4:120=0.012A. Motståndet måste då klara en effekt av P= UxI= 1.4x0.012=0.17 W. Har även en växelgata med 5 växlar med integrerade dekodrar (vilka jag vill ha som ett gemensamt block), och där blir strömmen 0,60A, motståndet 24 Ohm, som skall klara effekten 0.85W. Även här visar lok på rälsen upptaget block, så det ser ut att fungera.
Finns det någon annan lösning på detta problem? Går MGP:s strömavkänning eller någon annans att ställa in så mycket som här fordras.
Ursäkta om det finns felstavningar här o var. Ett kvarts mjölkglas välte jag över tangentbordet för ett tag sedan, och ibland blir det två bokstäver vid ett nedslag.

Bästa MJ-hälsningar
Tore S

tsa

• Användare
Betr. återkoppling av växelläget på Geoline finns det kanske en alternativ lösning. Kabeln från växelmotorn till hjärtstycket har dessutom en åtkomlig matning från vänster resp. höger räl. Koppla ett vanligt enkelspoligt 12V AC-relä (ev. med förkopplingsmotstånd) mellan ena matningstråden och tråden till hjärtstycket. Innebär att reläet drar när hjärtstycket matas från den andra rälen via växlande kontakten i växelmotorn. Räcker med en kontakt på reläet till en ingång på LDT RS-16-Opto. Är inte växeln ställd rakt fram är den naturligtvis i läge sväng. Växellägesavkänningen blir med denna lösning säkrare än att parallellkoppla ett bistabilt relä med växelmotorspolarna. Deras matning är bara åtkomlig på den 5-poliga stiftkontakten på dekodern.
Bästa MJ-hälsningar.
Tore S

paj2

• Veteran
Men var det inte avkänning av upptaget block som var problemet med integrerad växeldekoder? Jag har svarat i andra tråden.
Här nämner du växelläges feedback vid lösningen av ett problem.  Alltså två problem i samma fråga?

Mer mjölk i tangentbordet?  ;)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
Hej Per-Åke.
Detta var en komplettering av andra inlägget uppifrån.
Tore

paj2

• Veteran
Hej Per-Åke.
Detta var en komplettering av andra inlägget uppifrån.
Tore

OK, jag förstår.

Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
Har valt en enklare lösning än i mitt inlägg nr 5 uppifrån. Tar bort det föreslagna reläet och kopplar en kabel från hjärtstyckets skruv direkt till en ingång på LDT RS-16-Opto i stället. Dess anslutning "Ref" kopplas till antingen J eller K före blocksträckorna.
Orange o gul anslutning klippes bort från växelns rälanslutning, och anslutes till i mitt fall gul och violett kabel, gäller alla växlarna, kopplas också till J o K före blocksträckorna.

Gul o violett kabel genom och ansluten till alla 5 växlarna. Blå kabel från varje hjärtstycke till var sin ingång på RS-16-Opto.

Detalj av anslutningar.

Bästa MJ-hälsningar
Tore S

tsa

• Användare
Vid provkörning av dessa Geoline växelmotorer med dekoder, kom jag fram till att det krävs en DCC rälsspänning på minst 18V för att få säker omläggning, så jag fick ta bort några spänningssänkningsdioder för denna delen av anläggningen. Resten av anläggningen har jag sänkt till ca 15 V DCC-spänning, då Rocos enheter ger ca 21 V ut. Mina äldre Roco sidomonterade växelmotorer kräver endast 13 V AC.
Bästa MJ-hälsningar
Tore S