Författare Ämne: Roco Z21  (läst 1727 gånger)

wille24

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Malmbanans Vänner
Roco Z21
« skrivet: lör 06 jan 2018, 23:17:42 »
Hej!

Jag är rätt ny här på forumet!

Har en fråga om man kan använda Rocos Z21 till Märklin. Har en kompis som har sett det någon stans här på forumet.
Säg till om jag är helt ute tokigt ute!

Tacksam för svar!

William, Norrrbotten
Växelström Digitalt. MS2, efter jul CS3.

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 643
SV: Roco Z21
« Svar #1 skrivet: lör 06 jan 2018, 23:41:02 »
Hej!

Jag är rätt ny här på forumet!

Har en fråga om man kan använda Rocos Z21 till Märklin. Har en kompis som har sett det någon stans här på forumet.
Säg till om jag är helt ute tokigt ute!

Tacksam för svar!

William, Norrrbotten
Ja, det går att använda Z21 till att styra en Märklin-anläggning. Den har två olika dataprotokoll: DCC och MM, och alla digitala lok som Märklin tillverkat klarar minst ett av dessa.

Begränsningarna är att Z21 inte läser av mfx-dekodrar, så man måste installera varje lok manuellt första gången man kör med det. Och man kan inte koppla ihop Z21 med någon annan styrutrustning från Märklin (däremot med en del andra tillverkares enheter). Börjar du från noll är det inget problem...

wille24

• Nykomling
  • **
  • Malmbanans Vänner
« Svar #2 skrivet: sön 07 jan 2018, 12:12:09 »
Hej igen!

Tack för svaret, kanske bli så att jag kommer köra med Z21 i framtiden.
Två snabbafrågor till:
Kan jag styra märklinsväxlar via Z21 också eller måste jag skaffa dekoder från Roco då?
Kan jag styra signalerna också via Z21 så dom visar röt och grönt?

Tacksam för svar!

William

Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.231
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: sön 07 jan 2018, 14:45:59 »
Hej igen!

Tack för svaret, kanske bli så att jag kommer köra med Z21 i framtiden.
Två snabbafrågor till:
Kan jag styra märklinsväxlar via Z21 också eller måste jag skaffa dekoder från Roco då?
Kan jag styra signalerna också via Z21 så dom visar röt och grönt?

Tacksam för svar!

William

Ja det kan du  - oavsett om de har dekoder från Märklin eller Roco (gäller i båda fallen).
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 8.0 G2/MJ-fjärren

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.032
« Svar #4 skrivet: sön 07 jan 2018, 15:06:27 »
Frågan tycker jag även skall ställas; varför vill du det?

en av fördelarna jag ser med Märklin är enkelheten, jag väljer Märklin för att det är enligt min mening enklet, precis som vissa väljer Apple rakt igenom för att det är enkelt. Sedan skapar det begränsningar med, Märklin är lika med 3 räls skulle jag säga.

Märklin satsar mer och mer på Mfx och Mfx+ att då ha Märklin men inte köra med en Märklin central känns som en begränsning enligt min egen mening. Risken är alltid att man hamnar i situvationer som att "det kan gå , men det är inte supporterat" som att köra Android på en Apple telefon, visst går det men om man har problem så kommer knappast Apple hjälpa dig.

Men alla är vi kungar i vårt eget MJ rike som den klyftige Sture brukar säga, så valet är ditt. Men jag skulle själv inte välja den mixen.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.911
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #5 skrivet: sön 07 jan 2018, 21:57:53 »
Smaken är som sagt som baken, det viktiga är att man vet vilka för och nackdelar som finns med olika alternativ, sedan gör man sitt val efter det.

Kanske har du hört att vi i modulsvängen gillar Z21, vi har valt Z21 som digitalcentral även inom MMM-3R, med dess för och nackdelar.
Största fördelen är onekligen att Z21 (bara den svarta tyvärr) kan hantera även LocoNet-protokollet, något som är ett krav i modulvärlden, men också positivt om man vill pyssla med digitalt även lite utanför de stora tillverkarnas produktserie.
Har man en hemmabana, och vill hålla sig till en tillverkare för att det trots allt är enkelt, smidigt och funkar, och inte tycker CS är för dyrt, så är det givetvis ett bra val.
« Senast ändrad: sön 07 jan 2018, 22:00:41 av nohab »
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

RobertW

• Användare
  • Antal inlägg: 84
« Svar #6 skrivet: ons 10 jan 2018, 14:35:53 »
Jag kär med Märklin och Z21.  Är nöjd över mitt val speciellt då jag senare började med n-moduler med så jag kan använda samma teknik.

För att styra växlar och signaler och spårdetektering  kör jag med MGP's saker over loconet.   Bra och prisvärda saker.
   Läs mer här:  http://www.mollehem.se/index.php

lasse0

• Användare
  • Antal inlägg: 398
« Svar #7 skrivet: ons 10 jan 2018, 15:55:44 »
Med MM-protokollet är det väl bara lokfunktionerna F1 till F4 som funkar ”rätt av” Sen kan man genom att använda en adress till få med F5 till F8. Eller har jag fel här?
Lasse Larsson

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 197
« Svar #8 skrivet: ons 10 jan 2018, 18:28:16 »
Märklin har väl mest 2R-produkter väl?

Strunt samma - att välja digitala styrmojänger har väl mest att göra med vilken flexibilitet man vill ha - alltså vilka produkter som kan fungera eller till och med fungerar ihop.

Det kanske är värt att fundera på.

Sen kan man ju oxå tänka på att det går att separera - t ex Märklin MM + DCC till fordon, bara DCC till växlar och manuellt till signaler. Som exempel.

Förtydligande:

• Märklin 2R = Z-skalan, Trix N, Trix H0, 1-skalan, LGB - det blir 5 produkter
  • Märklin 3R = H0-skalan - det blir 1 produkt

2R vann.
Mvh /CGN

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #9 skrivet: ons 10 jan 2018, 19:07:58 »
"""Märklin har väl mest 2R-produkter väl?"""

Det kan så vara om man ser till sortimentet?

Men betydelsen "mest" i vårt sammanhang är väl ändå mest tillverkat och sålt
och vad som sålunda finns ute hos oss utövare av MJ...... = 3R.   ;)

Eller var detta en snäll provkation?
« Senast ändrad: tor 11 jan 2018, 08:33:27 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #10 skrivet: tor 11 jan 2018, 03:11:31 »
Med MM-protokollet är det väl bara lokfunktionerna F1 till F4 som funkar ”rätt av” Sen kan man genom att använda en adress till få med F5 till F8. Eller har jag fel här?

Stämmer - i alla fall de flesta mfx-dekodrar (hur det är med fx vet jag inte) tillåter att man använder fler funktioner via en 2:a, somliga även en 3:e och en 4:e adress. Med alla 4 extra adresser kan man alltså komma åt upp till 16 funktioner. Praktiskt - nej... Just detta är väl en av orsakerna till att jag i normalfallet inte använder Z21:an till min anläggning utan en central med mfx/M4 istället.
Hälsningar,

wille24

• Nykomling
  • **
  • Malmbanans Vänner
« Svar #11 skrivet: mån 16 apr 2018, 17:18:19 »
Hej igen. Ett tag sen nu!

Har köpt min z21 nu, har kopplat ihop allt men får det inte att funger  :???:
Har kopplat in i rälsen men när jag använder appen så funkar inte tåget (min roco Rc4 1165 AC). Dem står bara still. Inga lampor, åker varken fram eller bak. Har jag kopplat fel in i rälsen från z21. Har jag köpt fel enhet? Funkar inte beginer till Märklin??? Måste man ha Expert?
Hjälp!!

Tack sam för svar, snarast möjligast!

/William

usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 374
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #12 skrivet: mån 16 apr 2018, 21:04:00 »
Har du rätt adress på loket? Har du knappat in rätt uppgifter i appen för aktuellt lok?
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.911
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #13 skrivet: mån 16 apr 2018, 21:08:57 »
I appen måste du ange att det är Märklin-protokollet som gäller, default är nämligen DCC
Märklin-lok funkar alldeles ypperligt, dock utan mfx-funktioner, nu har jag visserligen Z21 (den svarta) men det ska inte spela roll när det gäller det här.
« Senast ändrad: mån 16 apr 2018, 21:11:37 av nohab »
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

wille24

• Nykomling
  • **
  • Malmbanans Vänner
« Svar #14 skrivet: tis 17 apr 2018, 06:17:20 »
Tack!

Har knappat in allat rätt på Appen, adress 3, DCC, med mera. Nu är problemet, jag kan inte styra från mobilen. Har kopplat ihop mig rätt med z21 men inget händer. Måste använda multiMausen. När jag änvänder multiMausen kommer det nämligen upp på appen. Alltså när jag vrider på multiMausen så kommer det upp att tåget rör sig. När anvnder en funktion så visar telefonen av eller på. Men jag kan inte använda telefonen. Det funkar inte. Kan inte gasa, ljus eller ljudfunktioner.

/William

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.777
« Svar #15 skrivet: tis 17 apr 2018, 13:07:38 »
En sak slog mig efter din beskrivning:

Om du har en z21-start (och inte en z21 elle Z21) så kan man inte styra från LAN/WiFi om man inte köpt till en mjukvarunyckel som låser upp den funktionen. Mjukvarunyckeln säljs med och utan WiFi-bas.

Om centralerna skulle heta som kläder (S,M,L) så vore:

Z21: M (eller kanske L)
z21: S
z21-start XS.

Harald.

wille24

• Nykomling
  • **
  • Malmbanans Vänner
SV: Roco Z2
« Svar #16 skrivet: tis 17 apr 2018, 14:19:26 »
Exakt!
Har köpt med WiFi-bas, men när jag vill styra via telefonen låser sig allt. Vet inte vad som inte fungerar.

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 85
« Svar #17 skrivet: tis 17 apr 2018, 16:22:38 »
Flertalet nyare lok från Märklin har dekodrar som fungerar med MM, Mfx och DCC, och då ör det inget problem att använda en icke-Märklinenhet som Z21. Vilka protokoll loken klarar av finns på Märklins hemsida.  ;)
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold

wille24

• Nykomling
  • **
  • Malmbanans Vänner
« Svar #18 skrivet: tis 17 apr 2018, 17:59:29 »
Åhhhhh!

Hitade flet, tor jag.
När jag köpte min z21 och WiFi-bas så blev det ett fel.
Visst ska man ha en unlock-code va?
Den kom inte med. Va hemsidan på modellhobby, så stod det att det skulle ingå!
https://www.modellhobby.se/sv/ovrigt/69652-roco-z21-wifi-package-roco-10814.html
Det här tolkade jag som att inlocka-code ingick. Frågade när jag gick om jag behövde något annat. Svaret var: Nej.
Nu måst jag in och köpa igen den hör unlock-coden. För visst måste jag ha det?
https://www.modellhobby.se/sv/ovrigt/69937-roco-activation-code-z21-roco-10818.html
Känns lite dumt att köpa extra saker till. Det var därför jag valde bort CS2, CS3 då man måst köpa till så mycket.
Tycker det kan bli lite bökigt för mig som är ung i hobbyn.
Nu kanske antingen mina malmvagnar eller NMJ,s S11 får vänta att bli inköpta.
Hur som helst så ska jag in till stan efter skolan till Malmbanas Vänner 18:30 imorgon och tänkte då innan sticka in huvudet på modellhobby i stan.

/William

Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #19 skrivet: tis 17 apr 2018, 23:12:50 »
Har du köpt en z21Start och till den WiFi-uppgraderingen - så ingår frigivningskoden i det paketet.
Hälsningar,