Författare Ämne: Förgiftar vi oss sakta (eller fort!)  (läst 949 gånger)

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.076
Förgiftar vi oss sakta (eller fort!)
« skrivet: ons 14 mar 2018, 05:13:12 »
Förgiftar vi oss sakta (eller fort!)

Hej
Jag plockade isär en väckarklocka inatt för att visarna hade ramlat loss.
Det var inte lätt ty just den lilla klockan var inte skruvad utan snäppt ihop.

När jag väl hade visarna framför mig såg jag att de var gröna typ fosforsjälvlysande.
Jag tryckte dem på plats igen och klockan verkar gå rätt men kommer jag att fortsätta göra det ?

Jag började nämligen fundera över om jag skulle ha öppnat klockan överhuvudtaget.
Kunde det vara farligt att vidröra eller på annat sätt hantera de självlysande visarna ?
Fanns där damm som inte var bra att inhalera?
Räcker det med att jag inte slickade på fingrarna och tvättade händerna noga med tvål och vatten efteråt?
Ska jag slänga köksbordet?
Sanera lägenheten?
Sälja av mina tåg och lägga in mig på sanatorium?

Vad göra ? Söka i väven förstås.

Den första träffen jag fick lugnade mig,
RADIUMFLICKORNA
den andra  avlugnade mig:
Hur farligt är det att ta på "Americium" från brandvarnare
Särskilt följande mening
Och till skillnad från mycket annat i livet så är sådana här saker fullkomligt oförlåtande mot misstag och okunskap.

Det finns fortfarande mycket även i en privatpersons omgivning som man ska hantera med försiktighet.
I förlängningen undrar jag hur många år modelljärnvägare och modellbyggare förkortar livet med genom att ignorera varningstexter på limflaskor respektive löda i otillräckligt ventilerade lokaler.

Här nedan är länkar till några texter som jag hittade med de alternativa sökorden  som jag gavs till  mina <farligt ta i klockvisare>   (= vanliga sökningar?)
joniserande brandvarnare farligt
Slöa brandvarnare kan vara en livsfara | Testfakta
radioaktiv brandvarnare
Allt om brandvarnare - Storstockholms brandförsvar
brandvarnare strålning
Brandvarnare - Faktabanken
radioaktiva  rökdetektorer
tritium i klockor farligt
strålning från gamla klockor (radium/tritium)?
självlysande klocka radioaktiv
Självlysande urtavla och visare på en klocka är ett tydligt tecken på kvalitet.
Ni lämnar väl in era radioaktiva klockor?
fixa Radioaktiv klocka? farligt?

/Curt

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.281
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Förgiftar vi oss sakta (eller fort!)
« Svar #1 skrivet: ons 14 mar 2018, 09:37:21 »
Ser man på de exempel du listar upp måste man ta i beaktning faktorerna som strålnings intensitet och exponeringstid
vilket vid den kontakt du nämner knappast påverkar nämnvärt.
Skillnad för den som dagarna i ända i jobbet  tillverkar dylikaprodukter utan tillräckligt skydd.

Samtidigt påverkas vi ständigt av mer eller mindre stora doser av markradon beroende på hur och var vi bor.
Betydligt större påverkan en enstaka kontakt med klockor.

Jag jobbade tidigare inom medicinsk forskning och vid ett tillfälle med ett experiment med en joniserande brandvarnare (radioaktiv)
som plockades isär för att testa hur den kunde användas för andra tillämpningar än brandrök. Vi hade givetvis kontakt med experter på strålningsområdet och kunde inte med en dosimeter påvisa någon risk med den lilla kontakt vi hade med den öppnade brandvarnaren.
Jag har även utfört jobb på Ringhals och Barsebäck och andra sammanhang där givetvis dosimeter användes just för koll på tidsfaktorn som är helt avgörande tillsammans med intensitet.

"Gränsvärden" ? Jo det är ju en historia för sig.  Gränsvärde för Kolestorolhalt, blodtryck som också påverkar hälsan ?????

Ett bra exempel du nämner när det gäller låg intensitet med en mycket lång exponeringstid är ju "Radiumflickorna".

Går man tillbaka i tiden ansågs ju radium / radon t.o.m vara hälsosamt "dricka radonvatten" ur speciella kärl.

Vad jag tycker man tar för lätt på är den långvariga exponering för människor som bor i radonhus byggda under "miljonprogrammet" på 50-60 talet. Här handlar det om åtgärder till kostnader av åtskilliga miljarder. Visserligen sänkte man gränsvärdet från 200 till 100 bq.
Mycket enklare och billigare att förbjuda dieselbilar i Stockholm och andra städer.

Välgörande hudkrämer som denna är det dags att sluta med.

« Senast ändrad: ons 14 mar 2018, 09:59:51 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 808
« Svar #2 skrivet: ons 14 mar 2018, 09:50:46 »
...
Välgörande hudkrämer som denna är det dags att sluta med.
...

Välgörande för gomseglet möjligen då den ju marknadsfördes som tandkräm. Annars är väl hudvårds- och tandhygienbranscherna ungeför likvärdiga i sina ansträngningar att hitta hokus-pokus-produkter att bedra kunderna med.
- o000oo -

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.485
« Svar #3 skrivet: ons 14 mar 2018, 10:35:19 »
Det är väl tveksamt om det totalt sett blir billigare med dieselförbudet i storstäder jmf radonsanering.
Skillnaden är att när det gäller dieseln så sprids kostnaderna ut och blir svårare att se, tex så har dieselbilarna nu tappat ca 10-20% av sitt andrahandsvärde och det lär bli värre ju närmare förbudet vi kommer.
Att man måste göra något och att dom åtgärder som föreslagits snarare kommer för sent och är för kraftlösa talar detta för:
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande---arkiv/2015-01-30-over-5-000-dor-i-fortid-varje-ar-pa-grund-av-luftfororeningar.html

Mvh UB

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.516
« Svar #4 skrivet: ons 14 mar 2018, 10:56:23 »
Det viktiga är bra erfarenhet, vassa verktyg och ett jävla gott humör. Det fick jag lära mig av en åländsk båtbyggare.
Och att inte skriva inlägg kl 5 på morgonen. Det har Amerikas president lärt oss. Man måste vänta till dämonerna somnat; det är på natten de är vakna, det har Ingmar Bergman berättat.
I lumpen berättade de att man skulle duscha och tvätta sig när man blivit atombombad, om jag nu minns rätt.
Se upp för lysmaskar, ingen vet vad de bär på.
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

• Veteran
« Svar #5 skrivet: ons 14 mar 2018, 13:02:41 »
Det är väl tveksamt om det totalt sett blir billigare med dieselförbudet i storstäder jmf radonsanering.
Skillnaden är att när det gäller dieseln så sprids kostnaderna ut och blir svårare att se, tex så har dieselbilarna nu tappat ca 10-20% av sitt andrahandsvärde och det lär bli värre ju närmare förbudet vi kommer.
Att man måste göra något och att dom åtgärder som föreslagits snarare kommer för sent och är för kraftlösa talar detta för:
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande---arkiv/2015-01-30-over-5-000-dor-i-fortid-varje-ar-pa-grund-av-luftfororeningar.html

Mvh UB

Det dytra i sammanhanget är att man vet aldrig i vilket syfte dessa undersökningar tas fram och vem "beställaren" är.
Hälsa, politiskt etc.

Även hälsoforskning vid universitet kan ha sina frågetecken. Den som disputerar till en docentur med sin avhandling kan gärna ta till med råge för att få gehör i medicinska publikationer.  Inte helt okänt.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

paj2

• Veteran
« Svar #6 skrivet: ons 14 mar 2018, 13:10:19 »
Det viktiga är bra erfarenhet, vassa verktyg och ett jävla gott humör. Det fick jag lära mig av en åländsk båtbyggare.
Och att inte skriva inlägg kl 5 på morgonen. Det har Amerikas president lärt oss. Man måste vänta till dämonerna somnat; det är på natten de är vakna, det har Ingmar Bergman berättat.
I lumpen berättade de att man skulle duscha och tvätta sig när man blivit atombombad, om jag nu minns rätt.
Se upp för lysmaskar, ingen vet vad de bär på.

Var det inte denne åländske båtbyggare som fick en varning när han åt fisk efter Tjernobylhändelsen.

"Becquerel ?.... Det petar jag åt sidan."
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

BenWah46

• Veteran
« Svar #7 skrivet: ons 14 mar 2018, 15:00:02 »
Nä, det var säkert Yngve på Lemland. Bara bra - då syns han ju i mörkret när han tjyvjagar morkulla.
Bengt W
H0 2R DCC

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.076
« Svar #8 skrivet: ons 14 mar 2018, 15:31:40 »
Vicken strålande respons.   :handshake:
/Curt

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.350
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #9 skrivet: ons 14 mar 2018, 21:22:56 »
Vicken strålande respons.   :handshake:
/Curt

Vad hade du väntat dig med ett sådant självdestruktiv inlägg? Cheer up man... don't worry... be happy!

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.485
« Svar #10 skrivet: tor 15 mar 2018, 08:17:23 »
¨Vicken strålande respons¨.   :'( :)

markenklo

• Användare
  • Antal inlägg: 158
    • http://arkenklo.com
« Svar #11 skrivet: fre 16 mar 2018, 00:04:55 »

hehe, Rolig konversation. :D

Å andra sidan kan man lätt halka och bryta nacken och dö av detta istället när man ska knalla bort till affären och köpa
cancerpinnar!

Dani

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.068
« Svar #12 skrivet: fre 16 mar 2018, 13:01:48 »
Förr i tiden  50-60 talet lekte barn med radioaktiva leksaker :)...

H0/2R- ECoS2/TC

BenWah46

• Veteran
« Svar #13 skrivet: fre 16 mar 2018, 14:56:35 »
Den radioaktiva strålningen finns ju (här och) där i naturen även om vi inte mäter den. T.ex i Kvarntorp. Det var inte så att strålningen uppfanns på 1800-talet.
Bengt W
H0 2R DCC

BenWah46

• Veteran
« Svar #14 skrivet: fre 16 mar 2018, 14:58:47 »

hehe, Rolig konversation. :D

Å andra sidan kan man lätt halka och bryta nacken och dö av detta istället när man ska knalla bort till affären och köpa
cancerpinnar!
Man kan även halka och bryta nacken och inte dö. Det fixade min granne i huset i somras. Ingen upplevelse att vilja tänka tillbaka på.
Bengt W
H0 2R DCC

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.514
« Svar #15 skrivet: fre 16 mar 2018, 16:50:35 »
Förr i tiden  50-60 talet lekte barn med radioaktiva leksaker :)...

Kul produkt med klar mj-anknytning :cool:

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.350
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #16 skrivet: fre 16 mar 2018, 20:17:45 »
Den här tyska traansportvagnen för använt kärnbränsle kan ju ge en viss farlighet till modellbanan... radioaktivitet och protestaktioner från ultragröna tyskar!

SA
« Senast ändrad: fre 16 mar 2018, 22:06:53 av Svante Andersson »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.243
« Svar #17 skrivet: fre 16 mar 2018, 20:23:34 »

Stefan

Eftersom detta är under kategorin 'Övrig ej MJ-relaterad diskussion' så behöver det inte ha någon anknytning till MJ  ;)

71

• Veteran
« Svar #18 skrivet: fre 16 mar 2018, 21:34:01 »

Stefan

Eftersom detta är under kategorin 'Övrig ej MJ-relaterad diskussion' så behöver det inte ha någon anknytning till MJ  ;)

Då uttryckte jag mej otydligt, produkten HAR en klar anknytning till modelljärnvägar. Ni får gissa innan jag ger svaret :)

Stefan

BenWah46

• Veteran
« Svar #19 skrivet: fre 16 mar 2018, 23:47:17 »
Tillverkaren? http://www.rfgco.com/gilberthallofscience.html
Där ligger Jan Myrdal i lä med sin Meccanopojke.
Kul artikelnummer på atomlådan förresten -  U 238
« Senast ändrad: fre 16 mar 2018, 23:49:40 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

71

• Veteran
« Svar #20 skrivet: lör 17 mar 2018, 00:01:31 »
Helt rätt, förutom American Flyer i skala S 1/64 tillverkade man också Gilbert H0

http://www.gilbertho.org/

Stefan