Författare Ämne: Bachmann vändskiva  (läst 1029 gånger)

Zultanen66

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 19
Bachmann vändskiva
« skrivet: tis 13 mar 2018, 22:51:17 »
Hej på Er!
Någon som har erfarenhet av Bachmann’s vändskiva(46299)?
PO

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.281
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #1 skrivet: ons 14 mar 2018, 09:54:17 »
Hej på Er!
Någon som har erfarenhet av Bachmann’s vändskiva(46299)?
PO

Jag har inte testat den men titta på denna länk.
Jag tycker att den för ett jädrans oväsen.

youtube.com/watch?v=591Z_q21FxQ[/youtube]]https://www.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Zultanen66

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 19
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #2 skrivet: ons 14 mar 2018, 10:44:04 »
Tack för länken. Jo, den låter rejält. Kollade några andra länkar oxxå.
Om någon har koll på kvaliteten på den, så släng gärna in ett tips.
/P-O

hakang

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.862
    • http://hakang.zmn.se/
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #3 skrivet: ons 14 mar 2018, 11:59:45 »
Jag hade en äldre, ursprungligen manuell variant från Bachmann där skivan roterades med hjälp av en vev som sattes där annars motorhuset står. Detta gäller den men jag antar att de i allt väsentligt är identiska.

Den manuella skivan roterades genom att den axel jag hade en vev på snurrades, länge. När skivan hamnade i ett av spårlägena stod den still medan man vevade på som en dåre. Efter ett tag snurrade den vidare till nästa spårläge, stannade och man fick veva sig trött igen. Repetera tills du har snurrat ett varv, eller tröttnat vilket i mitt fall var det som hände först...

Till den manuella skivan fanns en motor/växellåda med tillhörande lilla skjul som monterades på samma axel som veven satt. Det löste tröttheten i armen men till priset av oljudet från växellådan. Den irriterande rörelsen snurr-stå still-snurr-stå still-> osv. kvarstod också. Av youtubeklippet att döma är den här vändskivan i stort sett identisk i tekniskt hänseende.

Min slutsats var/är att den här vändskivan inte hade nån plats i mitt liv så den såldes för ett tag sen för att ersättas av en Fleischmann 6154.

/H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.350
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #4 skrivet: ons 14 mar 2018, 12:27:39 »
Samma funktion på denna som den skiva Atlas har sålt i ett antal år. Sammanfatting... en samling skräp som inte har på en modern modelljärnväg att göra. Och ibland är det ofrånkomligt att saker och ting kostar mer än noll komma usch, usch!

Så köp ett par lok mindre och satsa de pengarna på en vettig vändskiva.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #5 skrivet: ons 14 mar 2018, 15:06:52 »
Den här verkar inte vara basa skit. Motoriseringen kanse kan ses över dock

https://www.walthers.com/90-turntable-kit-pit-diameter-13-3-16-quot-33cm-bridge-holds-loco-up-to-12-3-8-quot-30-9cm

Tips på översyn:

http://www.buczynski.com/DnB_rr/DnB_Turntable.html

Om Basic Stamp är rätt processor idag vill jag låta vara alldeles osagt. Detta skrevs för ett antal år sedan och har nog omnämnts här tidigare.
Motor och motorchip finns hos Digikey som väl har svenska varukorgar.

Bengt W
H0 2R DCC

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.350
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #6 skrivet: ons 14 mar 2018, 15:55:49 »
Ja, Walthers eller Peco, i princip samma storlek på båda skivorna är nog rätt väg att gå. Starta med handsnurrning och se hur resten känns... i England finns en drivning till Pecoskivan som är lite smådyr...

youtube.com/watch?v=CfL2-T14xX0[/youtube]]https://www.


SA
« Senast ändrad: ons 14 mar 2018, 16:02:12 av Svante Andersson »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Zultanen66

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 19
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #7 skrivet: ons 14 mar 2018, 16:44:42 »
Viss skillnad. Förstår att man tröttnar snabbt på skrammel-lådan! :P

Per Lind

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.775
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #8 skrivet: ons 14 mar 2018, 21:12:53 »
Hittade en film med Walthers-skivan:
-Per

[/youtube]
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.281
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #9 skrivet: tor 15 mar 2018, 09:18:20 »
Nu när Pecoskivan tas upp i tråden kan jag nämna att jag nyligen färdigställt en drivning till en Pecoskiva med hjälp av stegmotor och drivning med Möllehems dekoder för vändskiva då inkluderad i ett Loconet nätverk. Jag har utgått från Peco`s NB-50 skiva helt manuell.

Jag kan styra skivan från tryckknappar som direkt påverkar dekodern, spårplanspanel med knappar och LED`s eller från programmet TrainController.

Denna lösning styr en Pecoskiva i N-skalan men kan på samma sätt tillämpas på en Pecoskiva i H0.
Stegmotor med kuggremsdrivning ger 4096 steg per varv , 0,09 mm per steg som ger tillräcklig precision.
Stegmotorn är en billig lösning från Kina under 100 kr.

Stegmotorn har en referenspunkt med hjälp av en optisk läsgaffel på varvet, ett "hemmaläge" som innebär att stegningen med motorn blir automatiskt kalibrerad varje gång referensläget passeras.

Alla grundinställningar sker från en mobilapp som kommunicerar med en BT adapter ansluten till Loconet.
En stor fördel med stegmotordrivning på detta sätt är att antal spårlägen och placering kan väljas fritt och anpassas till godtycklig spårplan och olika lokstall.

Vändskiveprojektet är i sin helhet beskrivet i en artikel i MJ-magasinet nr 32 2018, senaste nummret.























« Senast ändrad: tor 15 mar 2018, 09:29:35 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.485
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #10 skrivet: tor 15 mar 2018, 10:18:11 »
Fantastiskt hur man kan krångla till saker och ting! ;)
Skämt åsido, oerhört imponerad både av bygge och presentation.
Har du lyckats med att få lokstallsporten öppnas, loket köra ut på vändskivan, vändas, köra ut på banan med hjälp av TC?

För egen del minns jag en vändskiva som jag byggde för väldigt länge sedan, remdriven med hjälp av diverse mecconoprylar.
Ett ganska stort meccanohjul satt under banan längst ut mot kanten och vändskivan drevs genom att jag snurrade på hjulet. Funkade faktiskt riktigt bra.

Mvh UB

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.281
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #11 skrivet: tor 15 mar 2018, 10:35:35 »
Fantastiskt hur man kan krångla till saker och ting! ;)
Skämt åsido, oerhört imponerad både av bygge och presentation.
Har du lyckats med att få lokstallsporten öppnas, loket köra ut på vändskivan, vändas, köra ut på banan med hjälp av TC?

För egen del minns jag en vändskiva som jag byggde för väldigt länge sedan, remdriven med hjälp av diverse mecconoprylar.
Ett ganska stort meccanohjul satt under banan längst ut mot kanten och vändskivan drevs genom att jag snurrade på hjulet. Funkade faktiskt riktigt bra.

Mvh UB

Nej lokstallsdörrarna har jag inte gett mig på.... men bra ide. Servolösningar finns ju med lite pyssel från Möllehem.

I övrigt har jag full koll på infart och passering av vändskivan från TC men då manuellt från datorns skärm.

Helst skulle jag vilja lägga en Schedule med Autotrain där ett lok automatiskt vid ett knapptryck kör ut från lokstallet med automatisk dörröppning, inställning av vändskivan och vidare ut i spårplanen.
Men jag har för låg version av TC för att en vändskiva skall kunna involveras i en schedule.
Visserligen kan man i TC Silver skapa en symbolik av en vändskiva med växelkombinationer som en schedule kan tolka och styra.
Med det skulle se mycket märkligt ut i en spårplan.... helst symbolen av en vändskiva skall det vara.


Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.516
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #12 skrivet: tor 15 mar 2018, 11:00:00 »
Mycket snygg drivning!
De dörrmekaniker jag sett och byggt har varit ryckiga och knyckiga pga glapp och att dörrarna är så  lätta. Jag skulle nästa gång prova mer att sätta dörraxeln rätt ner under lokstallet mer 0,5 fosforbrons eller så och "direktvrida" från servot för att se om det blir smidigare.
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.281
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #13 skrivet: tor 15 mar 2018, 11:18:52 »
Mycket snygg drivning!
De dörrmekaniker jag sett och byggt har varit ryckiga och knyckiga pga glapp och att dörrarna är så  lätta. Jag skulle nästa gång prova mer att sätta dörraxeln rätt ner under lokstallet mer 0,5 fosforbrons eller så och "direktvrida" från servot för att se om det blir smidigare.

Tackar för tipset. Bra ide ... förenklar dessutom placering av servot. :up: 
Säkert mycket experiment med dörrarna för att få det snyggt.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

PanTrosa

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 51
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #14 skrivet: tor 15 mar 2018, 20:06:00 »
Hej
Vill bara tacka Per-Åke för det intressanta reportaget i
Modelljärnvägsmagasinet. Hoppas kunna förverkliga detta i H0.
/Per-Arne
TrainController Guld, Lenz LZV100
2R H0 Hemmabana

Zultanen66

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 19
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #15 skrivet: tor 15 mar 2018, 21:58:28 »
Underbart. Intressant läsning  :clap:

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.281
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Bachmann vändskiva
« Svar #16 skrivet: fre 16 mar 2018, 07:49:43 »
Tackar så mycket för ert fina omdöme och att ni gillade artikeln i MJ-magasinet.


En liten rättelse till artikeln eftersom de flesta kör H0.

Det står i en bildtext att "den lilla Peco N-skaleskivan kan förses med H0-räls"....Fel!

Peco erbjuder även denna skiva i ett större format....H0.

Men samma princip till motorisering fungerar även till H0-skivan


« Senast ändrad: fre 16 mar 2018, 07:52:23 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal