Författare Ämne: Ljuddekodrar  (läst 870 gånger)

V1

• Användare
  • Antal inlägg: 20
Ljuddekodrar
« skrivet: sön 11 mar 2018, 19:59:19 »
En fråga om ljud.
Jag ska börja installera ljud i några av mina lok från Märklin, Trix och Roco.
Då jag är helt ny på detta undrar jag vad jag ska satsa på för dekodrar, vilka är bäst ljudmässigt och funktionellt.
Är Märklins och Rocos ljud mycket sämre än det från Esu och Zimo?

Mvh Erik

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.523
SV: Ljuddekodrar
« Svar #1 skrivet: mån 12 mar 2018, 08:18:29 »
Jag rekommenderar ESU:s V4 dekodrar. Om du kör Märklin så är det V4M som gäller.
Dessa dekodrar är enkelt att programmera funktioner i samtidigt som de har bra ljud.

/Lars

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.175
« Svar #2 skrivet: mån 12 mar 2018, 17:44:54 »
Hej
Du skriver inte vad slags lok det handlar om.

När det rör sig om lok från Märklin eller Trix som redan är förberedda för ljud, alltså säljs parallellt i ljudversion, så brukar jag börja med att köpa och installera den dekoder som Märklin säljer till det loket.
Då är jag säker på att loket fungerar bra direkt utan en massa ändringar och intrimningar av diverse  CV värden.

Vilket ljud som är bäst avgörs ofta av högtalaren. Den i loket eller dekoderpaketet medlevererade högtalaren kan man byta ut mot en som passar loket bättre.

Märklins eller Rocos dekodrar är så kallade OEM dekodrar.
De kan alltså under en period vara från ESU, en annan från Zimo och en tredje ifrån någon annan mycket bra, här i Sverige mindre känd leverantör som ... , ja det finns flera.

Vilket som är bäst av Zimo eller ESU har varierat över tid. Just nu, mars 2018,anses väl Zimo vara bäst,  men krångligast att ställa in.

Slutligen: När digitala lok går dåligt har jag lärt mig att det kan vara bättre att byta dekoder, ibland till annat märke, innan jag grottar runt djupt bland CV-värdena.

/Curt

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 97
« Svar #3 skrivet: mån 12 mar 2018, 21:25:30 »
Jag rekommenderar ESU:s V4 dekodrar. Om du kör Märklin så är det V4M som gäller.
Dessa dekodrar är enkelt att programmera funktioner i samtidigt som de har bra ljud.

Om man har en centralenhet som kan DCC - som t.ex. Märkln CS2 eller CS3 - så behövs inte V4M, eftersom V4 fungerar utmärkt.
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.039
« Svar #4 skrivet: mån 12 mar 2018, 22:10:32 »
Har aldrig ännu bytt en dekoder, men hade en intressant diskussion med Leif som brukar hjälpa Lenis med ombyggnationer för ett tag sedan. Han sa att han alltid hade rekommenderat ESU, tills de nya MSDN dekodrarna från Märklin kommit då han tycker de är bättre. Men ESU har större färdigt ljudbibliotek sa han, dock var det mkt enkelt göra egna ljud till Märklin. Själv tolkar jag att han är en man som vet vad han pratar om.

Så mitt bidrag till funderingen :)
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

LLJ

• Veteran
« Svar #5 skrivet: tis 13 mar 2018, 21:48:58 »
Har aldrig ännu bytt en dekoder, men hade en intressant diskussion med Leif som brukar hjälpa Lenis med ombyggnationer för ett tag sedan. Han sa att han alltid hade rekommenderat ESU, tills de nya MSDN dekodrarna från Märklin kommit då han tycker de är bättre. Men ESU har större färdigt ljudbibliotek sa han, dock var det mkt enkelt göra egna ljud till Märklin. Själv tolkar jag att han är en man som vet vad han pratar om.

Så mitt bidrag till funderingen :)

Det är enkelt att göra nya ljudprojekt till Märklin:s mSD/3 dekodrar med hjälp av USB-programmeraren. (de något äldre mSD kräver CS2 för att programmera dekodern).
Dock är man hänvisad till de ljud som finns i Märklin:s ljudbibliotek, vilket är en stor begränsning. T.ex. är Rc-loks ljudet helt kass, låter som brus.

ESU tillåter att man skapar helt egna ljud, men kräver då ESU:s dekoderprogrammerare.

/Lars

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.075
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #6 skrivet: ons 14 mar 2018, 12:56:04 »
Finns det någon "how to" sida för skapa/ladda in/ut ljud på Märklins ljuddekodrar?
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

qrt

• Stammis
« Svar #7 skrivet: ons 14 mar 2018, 14:45:36 »
På vilket språk ?
/Curt

LLJ

• Veteran
« Svar #8 skrivet: ons 14 mar 2018, 18:15:34 »
Finns det någon "how to" sida för skapa/ladda in/ut ljud på Märklins ljuddekodrar?

Det finns en artikel i MJ-magasinet nr 24 och en annan artikel i nr 28 om programmering av funktioner.

/Lars

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.075
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #9 skrivet: ons 14 mar 2018, 19:48:26 »
Tack, ska kolla in de artiklarna.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

V1

• Användare
  • Antal inlägg: 20
« Svar #10 skrivet: tor 15 mar 2018, 14:53:40 »
Tack för era tips.
Jag kommer nog att köra märklindekodrar på de lok som är förberedda och esu på de andra.
Hur brukar ljudet vara i ett nytt roco eller märklinlok som är fabriksmonterat?

Mvh Erik

qrt

• Stammis
« Svar #11 skrivet: tor 15 mar 2018, 15:04:17 »
Fungerande.

Alltså det varierar ju från projekt till projekt.

Det som är viktigast anser jag fortfarande är att lyssna på hur det låter.
Högtalaren är ofta den svagaste länken.
Räcker högtalaren till för de miljöer och de ljudnivåer som loket ska köras i / med ?

Sedan handlar det ju om DU tycker det låter bra eller inte, och om du bryr dig, hur andra tycker att det låter.

Men om ljuden är rätt eller inte, det är de nästan aldrig till 100%.
Vare sig du köper lok med allt installerat eller du använder hpd så kommer det alltid att finnas någon som vet allt om just den loktypen och att ljudfilen innehåller de och de felen.

/Curt