Författare Ämne: Märklin K-räls slanka vs vanliga växlar  (läst 403 gånger)

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.012
Märklin K-räls slanka vs vanliga växlar
« skrivet: mån 12 mar 2018, 22:05:49 »
Hej på er

Är det någon som har några erfarenheter att dela med sig om Märklins K-räls och specifikt deras slanka växlar, kopplat till icke Märklin lok och vagnar?

Är det någon som har erfarenhet av exempelvis hur Jeco brukar klara dessa?

Har haft en slank växel i C-räls och där hade alltid just Jeco Y7 problem, körde man normal fart så stannade den om man körde på max så klarade den sig igenom. Så tänker att någon annan kanske kan upplysa mig om det finns liknade saker att beakta i val av växlar för K-räls bygge?

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.412
SV: Märklin K-räls slanka vs vanliga växlar
« Svar #1 skrivet: ons 14 mar 2018, 22:39:34 »
De flesta problemen i växlarna brukar bero på att många icke Märklin fordon inte har tillräckligt med plats under fordonet för att få plats för släpskon när höjden på mittledaren ökar över rälshöjd. Sedan har jag för mig att K-växlarna har högre höjd på mittledaren än t.ex. C-räls växlarna.

/Lars

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.908
    • www.mj-magasinet.se
SV: Märklin K-räls slanka vs vanliga växlar
« Svar #2 skrivet: tor 15 mar 2018, 13:44:43 »
På C-växlarna märker man att de slanka har högre piggar än de vanliga, helt enkelt för att släpskon ska lyftas över korsande räl, och med flackare vinkel behöver lyftet vara längre, och då har de gjort piggarna någon tiondels millimeter högre.
Det verkar rimligt (jag har inte kontrollmätt) att det är samma förhållande på K-växlar.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)