Författare Ämne: Kanske en dum fråga  (läst 963 gånger)

Göran Freiholtz

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
Kanske en dum fråga
« skrivet: tis 06 mar 2018, 11:37:44 »
Har en liten undran, när ni bygger ihop modulen, skall långsidornas bitar sitta på gaveln ytterkant eller inte. Har du en skuren gavel på en bredd blir ju yttermåttet annorlunda.

Göran
« Senast ändrad: tis 06 mar 2018, 11:39:28 av Göran Freiholtz »

FS

• Användare
  • Antal inlägg: 128
SV: Kanske en dum fråga
« Svar #1 skrivet: tis 06 mar 2018, 12:11:50 »
Man väljer själv så länge gavelns mått alltid möter den bredd som normen du följer föreskriver. Skruvar du långsidan utanpå gaveln så måste du således kapa gaveln med långsidans tjocklek innan du skruvar ihop.
Själv tycker jag motsatsen är enklare och minskar risk för misstag.

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.561
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #2 skrivet: tis 06 mar 2018, 12:59:33 »
Man väljer själv så länge gavelns mått alltid möter den bredd som normen du följer föreskriver. Skruvar du långsidan utanpå gaveln så måste du således kapa gaveln med långsidans tjocklek innan du skruvar ihop.
Själv tycker jag motsatsen är enklare och minskar risk för misstag.

Det finns också en risk för att långsidorna sticker ut lite utanför gaveln, och då blir det problem vid hopskruvning. Visst går det att slipa ner, men jag har sett exempel på där man "glömt" detta... Enklare om gaveln är 48 cm bred och långsidorna fästs innanför dem - tycker jag. ;)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Göran Freiholtz

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
« Svar #3 skrivet: tis 06 mar 2018, 13:30:17 »
Tack för svar, jo jag håller med till 100 % så de blir inte långsida utanför gavel.
.

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.904
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #4 skrivet: tis 06 mar 2018, 13:52:06 »
Eftersom gaveln normalt är tjockare än långsidan tycker jag det är lättare att skruva sidan i gaveln än tvärtom, men smaken är som bekant delad.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 743
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #5 skrivet: ons 07 mar 2018, 18:27:02 »
Det finns också en risk för att långsidorna sticker ut lite utanför gaveln, och då blir det problem vid hopskruvning. Visst går det att slipa ner, men jag har sett exempel på där man "glömt" detta... Enklare om gaveln är 48 cm bred och långsidorna fästs innanför dem - tycker jag. ;)
Gavelns bredd har väl ändå ingenting att göra med hopskruvningen?  :???:

Det är skruvhålens placering (och i viss mån diameter) i förhållande till spåret/spåren som påverkar hopmonteringen.

Gavelns bredd ger bara estetiska problem, men jag vill påstå att någon millimeter hit eller dit inte är något man tänker på. Det märks betydligt mer när man stuntar i färgrekommendationer och målar modulerna i avvikande färg (läs svarta). ;)
---
Mvh Peter

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #6 skrivet: ons 07 mar 2018, 18:43:17 »
En variant jag tillämpar, är att ha gavlarna 6 mm smalare än standarden säger. Jag limmar sedan långsidorna innanför gavlarna i ett ramverk.

Sen bygger jag räls och lägger landskapsgrund med markskiva, innan jag till sist limmar dit en bit board på varje långsida.

Fördelen är att jag kan anpassa långsidorna efter landskapet och inte tvärtom. Nackdelen är att jag kan få någon millimeter fel i modulbredd, men det är fortfarande inget problem.

Förresten, att skruva i kortänden på 9 mm plywood går alldeles utmärkt, bara man förborrar. Det är ändå limmet som håller ihop modulen.

Mer tips och beskrivning har jag lagt på https://www.infolagret.se/mj/stommen/
---
Mvh Peter

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.481
« Svar #7 skrivet: tor 08 mar 2018, 08:37:41 »
Det vi haft problem med är när långsidorna sticker ut några mm över gavlarna om gavelbredden tex är 46 cm. När man bultar ihop en sådan modul så pressas gaveln utåt mot den andra modulen och skador kan uppstå alternativt går det inte att få modulerna tillräckligt tätt ihop.
Det var dock länge sen jag såg någon sådan modul.

Med vänlig hälsning UB

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.561
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #8 skrivet: tor 08 mar 2018, 15:14:15 »
Jo, när man skruvar ihop två moduler... Sticker då långsidorna utanför gaveln kan det bli både avstånds- och vinkelfel. Och som ub skriver kan det också böja gaveln, som i värsta fall skadas.

Gavelns bredd har väl ändå ingenting att göra med hopskruvningen?  :???:
« Senast ändrad: tor 08 mar 2018, 15:15:46 av Arstuga »
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.689
    • http://www.mollehem.se
« Svar #9 skrivet: fre 09 mar 2018, 09:14:17 »
I skånskaN är den vanligaste modulen i mdf och med långsidorna i fullängd och moduländarna limmade innanför.

De första åren monterades moduländen genom att lägga ihop moduländen med en längre hjälpbit och hålla ihop dom med två tvingar. Därefter kan moduländen limmas/skruvas fast mot långsidan utan risk för att hamna innanför långsidan:

För att snabba upp monteringen (oftast kö till monteringsbordet) har vi de senaste åren fräst spår i både sida och änden.
Förutom att det går snabbare att montera så blir det lite större limfog.
Skruvningen har också bytts mot "spikpistol" (med tunna stift snarare än spik).

Materialet är MDF med 12mm i moduländen. Långsidan var från början 12mm men numera 10 eller 8mm.

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.047
« Svar #10 skrivet: fre 09 mar 2018, 20:30:17 »
De första åren monterades moduländen genom att lägga ihop moduländen med en längre hjälpbit och hålla ihop dom med två tvingar. Därefter kan moduländen limmas/skruvas fast mot långsidan utan risk för att hamna innanför långsidan:

Vid limning kan det vara praktiskt att slå in hjälpbiten i ett lager gladpack, då fastnar den inte lika lätt.
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #11 skrivet: lör 10 mar 2018, 11:11:06 »
Jo, när man skruvar ihop två moduler... Sticker då långsidorna utanför gaveln kan det bli både avstånds- och vinkelfel. Och som ub skriver kan det också böja gaveln, som i värsta fall skadas.
Då har det inget med gavelbredden att göra alltså!

Utan problemet är att den konstruktionen kräver noggrannhet vid monteringen av långsidorna. Och det kanske inte alla som bygger är uppmärksam på...
---
Mvh Peter

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 189
« Svar #12 skrivet: lör 10 mar 2018, 15:05:37 »
I skånskaN är den vanligaste modulen i mdf och med långsidorna i fullängd och moduländarna limmade innanför.

För att snabba upp monteringen (oftast kö till monteringsbordet) har vi de senaste åren fräst spår i både sida och änden.
Förutom att det går snabbare att montera så blir det lite större limfog.
Skruvningen har också bytts mot "spikpistol" (med tunna stift snarare än spik).

Materialet är MDF med 12mm i moduländen. Långsidan var från början 12mm men numera 10 eller 8mm.

mvh/anders

Aha! Smart på många sätt. Spikpistol alltså, då förstår jag.

När jag stod och svor med skruv och sprucken MDF suckade jag och tänkte "Hur sjutton gör alla andra?!?!"