Författare Ämne: Hur stora serier?  (läst 2459 gånger)

Eke

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 929
Hur stora serier?
« skrivet: tis 06 mar 2018, 00:11:16 »
Är det någon som har pejl på hur stora serier lok för den svenska marknaden görs i?
Exempelvis från Roco, Jeco eller NMJ?

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.400
SV: Hur stora serier?
« Svar #1 skrivet: tis 06 mar 2018, 19:30:10 »
En gissning är minst 500. Detta är baserat på den minsta kvantitet som säljare kunde beställa av specialmodeller från Märklin. Detta går dock inte längre.
Färre än så var inte lönt att ta fram.

Företag så som NMJ och One87 kan dock ha mindre serier då deras prissättning är en annan.

/Lars

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.769
SV: Hur stora serier?
« Svar #2 skrivet: ons 07 mar 2018, 07:07:04 »
Ryktesvis har jag hört att Jecos Y6 och T43 togs fram i 2000 exemplar. Men det är få tillverkare som vill bekräfta upplagesiffror.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.269
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Hur stora serier?
« Svar #3 skrivet: ons 07 mar 2018, 13:16:22 »
Jag har försökt reda i detta sen länge... Och jag har redovisat det på forumet flera gånger... ;)

Citera
En gissning är minst 500.
Det gäller målningsalternativ, inte "ny modell" eller "nya formar", där måste man som tumregel upp i 3000 exemplar, men jag tror att man kan köra 2000 också, dock så sticker priset. Man kan självklart göra 500 också, men då är priserna högre och det är nog omöjligt att kunna sälja en sådan modell på marknaden.

Antal för olika målningsalternativ har jag fått uppgifter på från 350 st till 750 st. Det första är via Lemke hos en specialmålare i Schweitz (tror jag) och det andra är Katos mimimum för ett målningslaternativ.

Prissättningen hos NMJ och One:87 är nog inte annan, de måste göra samma vinster som alla andra... Men ska man upp i pris måste man också upp i kvalitet och att köra småserie med mässingsmodeller går att göra från ca 300 st och uppåt. Men då blir priset högt också, men även kvaliteten.

Frågan rör egentligen inte seriestorlekar utan hur man ska finansiera projekten. Det är där skon klämmer... Finns någon som vill slanta upp pengarna i förskott till hög risk så är det löst, de är dock få... Så det gäller att hitta en "sweetspot" mellan pris och antal samt även att lyckas med förbokningar och prognoser som visar att man snabbt kan få in sina pengar igen.

Micro-Trains till ha in satsat kapital inom 30-60 dagar. Fleischmann/Roco ger en modell 9 månader att sälja, efter det så blir det "rea" i 3 månader sen ska alla modeller vara slut. Deras maximala lagerhållningstid på en modell är 12 månader. Allt utanför dessa gränser ses som ett misslyckande. Får man rea ut modeller så tas det med in i beslutet om "nästa modell" och såljer det för dåligt på hemmamarknaden så blir det inget...

Ungefär så funkade det när jag kollade. Modernare metoder för prototyper kan ändra på prisbilderna lite, men man måste kunna göra affär på en modell. Går inte det räkna ihop så spelar inte antalen någon roll...

Minsta serieantal är i princip helt knutet till produktionsmetoden...

När det gäller Jecos T43 så är det om "minsta antal för målning" troligen orsaken till att de mest populära modellerna gick åt fort medan vissa andra mer udda fanns kvar länge. Atnalet som var tvunget att produceras bedömdes nog vara för många för att bara göra i en målning och då fick man måla upp flera andra också. Vissa av dom hade ingen marknad men man var ändå tvungen att göra "minst 300 st" eller något... Så det blev en massa över av de minst populära sorterna... Hur man ska räkna för att göra precis rätt, tja, den som vet det har en juste kristallkula... ;)

/Anders Ö
Bygger främst N och 0-16.5, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.769
SV: Hur stora serier?
« Svar #4 skrivet: lör 10 mar 2018, 18:03:13 »
Jag tror att småseriemodeller i mässing kan göras i betydligt färre exemplar än 300. Brimalm gjorde 80 Tp, och One:87 Oe/Of lär väl ligga på 40-50 exemplar, dessutom individuellt utförda. Många modeller i sig Sn3 och 0n3 är runt 40 exemplar.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.269
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Hur stora serier?
« Svar #5 skrivet: lör 10 mar 2018, 18:45:17 »
Inte omöjligt, men då tror jag de bygger modellerna helt själva, dvs man anlitar inte en "fabrik". Antalet 300 kommer från en kinesisk mässingsfabrik som vi kontaktade för att bygga B-loket i N-skala. Om man köper delar och bygger mer eller mindre i egen regi så kan man självklart styra serien precis som man vill. Bra klargörande, missade det...

/Anders
Bygger främst N och 0-16.5, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Rickard95

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 489
    • HNoll
SV: Hur stora serier?
« Svar #6 skrivet: lör 10 mar 2018, 18:46:13 »
Hallå :)

Hur stora serier, målningar eller vagns/loknummer man måste göra varierar mellan de olika tillverkarna.
Om modellen redan finns hos den tillverkare man ämnar be att få en specialversion hos kan det räcka med en order på 300 exemplar. Det har vi sett i det samarbete som pågår mellan en del butiker i Sverige. (Rushrail T66 som exempel.) Dock så är det väl så att man får betala hela serien i ett bräde vid leverans. Även Roco har gjort limiterade upplagor på de senare Rc loken och så även Dm3an Gloria.

Är det en ny modell är det som regel minst 2000 exemplar som gäller. Främst från Kina.
Det handlar främst om att få igen pengarna för verktygen. Man kan gå så lågt som 1200 exemplar på ett lok. Men då blir det dyrare för konsumenten. Troligtvis har tillverkaren av modellen koll på detta och kan då planera för en mindre serie som man vet säljer slut även om den är dyrare i inköp för konsumenten. Ett lok som igentligen skulle kosta 3000:- kostar istället 5000:- vilket inte jag tycker är så värst blodigt om modellen är välgjord och efterlängtad.

Min fråga till Peter (EKE) är vad tanken bakom frågan är. Det kan bli lättare att svara på den om man vet vad som föreligger denna fråga.
Mvh Rickard
« Senast ändrad: lör 10 mar 2018, 20:36:47 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.769
SV: Hur stora serier?
« Svar #7 skrivet: lör 10 mar 2018, 20:04:22 »
Inte omöjligt, men då tror jag de bygger modellerna helt själva, dvs man anlitar inte en "fabrik". Antalet 300 kommer från en kinesisk mässingsfabrik som vi kontaktade för att bygga B-loket i N-skala. Om man köper delar och bygger mer eller mindre i egen regi så kan man självklart styra serien precis som man vill. Bra klargörande, missade det...

/Anders

Jag tror att PBL bygger i Korea, men säker är jag inte.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Eke

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 929
SV: Hur stora serier?
« Svar #8 skrivet: mån 12 mar 2018, 00:14:19 »
Tack för svaren jag fått!
Jag förstår att det var en svår fråga och som tillverkarna också gärna har lite hemlighetsmakeri omkring.
Anledningen till min fråga är att jag som några av er vet startat en egen liten verksamhet och i samband med det i mina försök att få avtal med olika leverantörer fått frågan från en mindre tillverkare om hur stor den svenska marknaden är.
Han skulle kunna ta fram en svensk lokmodell i en mindre upplaga om marknaden finns för att bredda sin egen produktion, därav denna "marknadsundersökning".
Det är alltså inte jag själv som skulle stå för produktionen, men jag skulle gärna sälja det färdiga resultatet! ;)
Men jag vill inte lura in någon i ett ekonomiskt tveksamt projekt om inte marknaden för produkterna finns.

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.400
SV: Hur stora serier?
« Svar #9 skrivet: mån 12 mar 2018, 07:42:53 »
Men då är väl din fråga lite fel ställd?

Istället får du väl ställa frågan i stil med om jag tar fram modell X, hur mycket är du beredd att betala för den och ange ett antal prisintervall.
Eller fråga hur många är intresserade av modell X om den max kostar Y :- för att se om det finns en marknad.

/Lars

Rickard95

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 489
    • HNoll
SV: Hur stora serier?
« Svar #10 skrivet: mån 12 mar 2018, 21:51:47 »
Så kan man tycka att det skall gå till, men det är stor risk att konkurrenterna tar objektet ifråga till sin verksamhet.
För att bilda sig en uppfattning får man vara mycket lyhörd och hänga med i allt som skrivs och vad tidigare producenter sålt.
Hur länga har varan gått att köpa, hur mycket har den kostat och vad har jag för marginaler.
Jag svarar gärna på dessa frågor efter bästa förmåga Peter.

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.666
SV: Hur stora serier?
« Svar #11 skrivet: mån 12 mar 2018, 23:31:36 »
Många bra svar i tråden. Sådana här spekulationstrådar har ju förekommit förr.

Jag har själv svårt att se något storsäljande svenskt lok i h0 som inte redan är byggt, förutom Tb, i vart fall om vi talar diesel eller ellok.

Ånglok har jag för lite kunskap om, men något som varit vanligt förekommande, jag föreslog E och E2 för flera år sedan och dessa finns nu. Finns någon lämplig 3-axlig liten kandidat (plus ev löpaxlar) som givetvis har körts under många år och på många platser i landet (Något ur S*-serien?)? Eller möjligen ett stort lok som E10?

Den relativt tidiga och omfattande elektrifieringen tillsammans med det extremt många spridda och korta serier för ånglok på privatbanor och för SJ gjorde ju att Sverige inte har så många riktigt massproducerade ånglok.

Repris på Ma, men med runda fönster?

Repris på Ra, men med marshal-lyktor?

Roco kan givetvis fortsätta med varianter på RC-loken, särskilt om det går att förändra vissa delar eller detaljer för att t.ex. göra en Rm eller varför inte bara en helt vanlig grön Rc4 eller Rd för Green Cargo?

Det lär nog bli lite ökad efterfrågan på lämpliga Rc-lok (Rc5-7) när H-noll kommer med sina 80-talsvagnar.

Jag skulle gärna se ett Tb men frågan är om det finns tillräckligt många andra som skulle vara intresserade? Dessutom tror jag på intressant merförsäljning av makadam Qbx-vagnar till Tb. Tb är dessutom ett lok som ofta körts i multipel och under lång tid i många färgsättningar.

Motorvagnståg, kanske någon form av X50-X55 just för att dessa går att producera gemensamt och i en mängd målningar? Troligen viss risk och om det inte går att köra bra på 3R så är det ett stendött projekt, men boggifordon ska inte vara något problem för en tillverkare som kan konstruera MJ. Det finns svenska mj-rallare som gärna hoppar över bruntåg.

X10-X14 enligt samma resonemang som för X50-X55, kanske enklare då det bara är a- och b-enheter som behövs.

X31-X32 och hoppas på att det säljer bra i Danmark?

När det gäller vagnar, så är ju godsvagnen Kö med efterföljare och varianter närmast ett mysterium att den inte producerats av Roco eller Märklin/Trix. Över 50 år i trafik är länge för en vagnstyp, epok III fram till nu. En fin Kö med varianter (luckor eller presenning) kommer bli en storsäljare men som sagt, gör en omsorgsfull modell.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.400
SV: Hur stora serier?
« Svar #12 skrivet: tis 13 mar 2018, 11:50:45 »
Kö vore klart intressant om priset inte är oskäligt högt, så att man har råd att köpa ett antal och få ihop ett tåg på 4-5 st iallafall.
Annars får man köra med tyska vagnar ;)

När man gör en modell måste man tidigt bestämma om det är en modell som skall klara "leksaksradier" eller en riktig modell som är mer förebildsriktig men då kräver större radier, kanske minsta radie 600 mm eller tom 1000 mm. Jag ser hellre det senare.

/Lars

hakang

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.859
    • http://hakang.zmn.se/
SV: Hur stora serier?
« Svar #13 skrivet: tis 13 mar 2018, 12:10:44 »
När man gör en modell måste man tidigt bestämma om det är en modell som skall klara "leksaksradier" eller en riktig modell som är mer förebildsriktig men då kräver större radier, kanske minsta radie 600 mm eller tom 1000 mm. Jag ser hellre det senare.

Problemet med det är väl att ni är sju stycken i Sverige som i så fall skulle kunna tänka er att köpa den modellen...
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 762
SV: Hur stora serier?
« Svar #14 skrivet: tis 13 mar 2018, 12:55:21 »
...
När det gäller vagnar, så är ju godsvagnen Kö med efterföljare och varianter närmast ett mysterium att den inte producerats av Roco eller Märklin/Trix. Över 50 år i trafik är länge för en vagnstyp, epok III fram till nu. En fin Kö med varianter (luckor eller presenning) kommer bli en storsäljare men som sagt, gör en omsorgsfull modell.

Tjaa ... så stort mysterium är det nog inte i alla fall. Detaljkännedomen om svensk godsvagnspark från den tiden det verkligen fanns en sådan att tala om är överlag låg. Kö/Udg/Fkkpp var visserligen hyggligt talrik med sina ~550 individer men ändå betydligt färre än "de stora" O- och G-litterorna.  Att sedan de stora kontinentala tillverkarna "förbisett" den kan möjligen också bero på att det i deras sortiment av godsvagnar finns en hel del av utländska pendanger till den svenska "sädesärlan" som redan fyllt utrymmet för den sortens vagnar. Att det än idag finns några vinddrivna individer kvar i någon udda systemtransport i Sydsverige är väl mest att betrakta som en museal välgärning då resten av flottan sedan länge försvunnit från allmänt utbredd godstrafik. Att den sedan förekom i varianter, i viss utsträckning senare ombyggda, förbättrar väl inte oddsen för att bli betraktad som typiskt vinnande kandidat. Det vore givetvis roligt att få se MJ-modeller i olika skalor av den, men realistiskt tror jag det är svårt att sälja in ett projekt med den hos storserietillverkare.
Vad man har kunnat se av andra projekt med t.ex. Qbx verkar vägen över 3D-utskrift i den omfattning marknaden faktiskt efterfrågar den vara betydligt mer framkomlig.
Betydligt mer efterfrågad som fortfarande bortglömd modell av en väldigt vanlig, typiskt svensk godsvagn tycker jag vore Rs typ 681/691. I byggt skick var den mycket vanlig överallt under 1970- och 1980-talen. Senare figurerade den i diverse avkortade varianter för främst systemtransporter av tungt gods som för bärighetens skull passade bäst på korta boggivagnar. Trots att flottan räknade som mest runt 1000 individer har den ännu inte funnits att tillgå varken som små- eller storseriemodell. Förmodligen kan den också drabbas av att det redan finns en del utländska vagnar av samma karaktär i modellsortimenten, och ännu en, dessutom typiskt svensk variant knappast är efterfrågad på andra marknader.


 
- o000oo -

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.481
SV: Hur stora serier?
« Svar #15 skrivet: tis 13 mar 2018, 13:16:24 »
Så har vi ju Ge som med nästan 4000 förebilder borde vara ett givet val som godsvagnsmodell, går att göra i olika versioner oxå.
Och ett B-lok vore inte fel.

Mvh UB

H-nollan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 145
SV: Hur stora serier?
« Svar #16 skrivet: tis 13 mar 2018, 16:56:49 »
Jag skulle gärna se T41 som färdigmodell.
Varianter med stora centrumlampan eller Marshallampor. Jag föredrar de senare.
Ett häftigt lok med ett ljud utöver det mesta.
Vet att det finns som byggsats men den är för dyr, tycker jag.
Tror många skulle nappa på den med ljud för både AC respektive DC.

Även T45 skulle iaf jag kunna tänka mig också.
Då passar ju Kö fint till också.

//H-nollan

Spirit

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 230
SV: Hur stora serier?
« Svar #17 skrivet: tis 13 mar 2018, 17:37:29 »
Med tanke på de priser som TGOJ's lok Bt går för på Tradera så tycks det finnas efterfrågan. Liksom för den äldre TGOJ-varianten av Ma (runda fönster).

Något av dessa lok skulle jag vilja se, och garanterat köpa ett par. Men något som verkligen skulle sälja ett antal ex i H0 vore väl en utgåva av X1:an, eller kanske X10 som ju fanns i olika utföranden landet över...
« Senast ändrad: tis 13 mar 2018, 17:40:14 av Spirit »

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.327
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Hur stora serier?
« Svar #18 skrivet: tis 13 mar 2018, 17:41:45 »
Nu har ni kommit långt från ämnet som inte var "mitt önskefordon" utan hur långa serier som tillverkarna kör.
Detta är bara intressant för två kategorier av forumets medlemmar... de som är inblandade i div tillverkningsprojekt och utstuderade samlare som räknar objektens värde efter hur stora serierna är. För oss övriga... njäe!

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.327
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Hur stora serier?
« Svar #19 skrivet: tis 13 mar 2018, 17:48:13 »
Med tanke på de priser som TGOJ's lok Bt går för på Tradera så tycks det finnas efterfrågan.


Senaste Bt:n som gick på Tradera slutade på 4827 SEK. Således några tusen billigare är vad senaste Jecoserien såldes för förra året. Tror nästan att behovet av TGOJ-fordon börjar bli mättat.

SA

PS: Även Ma gick i en serie förra året... förutsatt att man höll koll på att sådant erbjöds så kunde man få en.
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

jean

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 684
    • Min hemsida
SV: Hur stora serier?
« Svar #20 skrivet: tis 13 mar 2018, 18:50:05 »
Citera
Senaste Bt:n som gick på Tradera slutade på 4827 SEK

... det intressanta med just den annonsen var att den från början hade ett "köp nu" på 2700:- förutom utgångspriset som jag tror var på 1900:- .. När jag lite senare skulle slå till så hade någon lagt ett bud på utgångspriset och sen slutade det hela på 4800:- istället. (Lägger man bud ovan reservationspriset försvinner "köp nu"-möjligheten)

Att jag tvekade lite berodde på att jag uppfattade det hela som en byggsats som var färdigbyggt och bedömde det därför som inte lika intressant som ett "färdigt lok" om ni förstår hur jag menar? Men jag kanske hade fel där, vad vet jag.
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

Eke

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 929
SV: Hur stora serier?
« Svar #21 skrivet: tis 13 mar 2018, 19:26:47 »
Jag får tacka för svaren nu och vi kan se tråden som avslutad. Det var endast kunskapen om hur stora serier som är normalt jag behövde få. Vilken modell som kan komma ifråga finns många aspekter på och det löser sig nog om projektet blir av, och idéer finns redan.
Det var ju heller ingen marknadsundersökning om hur många av forumets medlemmar som skulle kunna tänkas handla en modell, alla kunder finns ju inte här på forumet så det kan bli väldigt missvisande.

Marknaden finns nog för väldigt små serier, kan man få ekonomi i det så kanske det är möjligt. Men det är en tunn och svår tråd att balansera på när man ska ta beslut om produktionstal så att inte eventuell vinst riskerar bli upplåst i ett osålt restlager.
Men håll tummarna så får framtiden utvisa vad som händer och sker. ;)

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

Lenke

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 740
  • Göteborg
SV: Hur stora serier?
« Svar #22 skrivet: tis 13 mar 2018, 21:20:26 »
Kollade just på mitt Roco Rc4 1290, och det är nr 49 av 250. Tycker det verkar lite skumt att det fortfarande finns ex kvar hos handlarna.
Tycker att 250 st borde vara slut för länge sen. Detta är av DC varianten utan ljud.

Lennart.
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.400
SV: Hur stora serier?
« Svar #23 skrivet: tis 13 mar 2018, 21:43:13 »
Kollade just på mitt Roco Rc4 1290, och det är nr 49 av 250. Tycker det verkar lite skumt att det fortfarande finns ex kvar hos handlarna.
Tycker att 250 st borde vara slut för länge sen. Detta är av DC varianten utan ljud.

Lennart.

OT: Att det är varianten utan ljud påverkar nog en del.

/Lars

Spirit

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 230
SV: Hur stora serier?
« Svar #24 skrivet: ons 14 mar 2018, 08:29:07 »
Med tanke på de priser som TGOJ's lok Bt går för på Tradera så tycks det finnas efterfrågan.


Senaste Bt:n som gick på Tradera slutade på 4827 SEK. Således några tusen billigare är vad senaste Jecoserien såldes för förra året. Tror nästan att behovet av TGOJ-fordon börjar bli mättat.

SA

PS: Även Ma gick i en serie förra året... förutsatt att man höll koll på att sådant erbjöds så kunde man få en.

Sorry for OT. Men Bt'n du syftade på var väl ett hemmabygge. Det jag letar är ett rött "färdigt" Jeco-lok, och dom brukar gå för mycket mer.

Tror inte marknaden blir mätt på många år, det dyker alltid upp nya nissar som jag, som inte höll på med detta när förra serien gick och därför missat tåget. Och skulle marknaden vara mätt, så skulle det säljas mer än det gör.

Nåja, förr eller senare så får jag nog tag i det...

Kollade just på mitt Roco Rc4 1290, och det är nr 49 av 250. Tycker det verkar lite skumt att det fortfarande finns ex kvar hos handlarna.
Tycker att 250 st borde vara slut för länge sen. Detta är av DC varianten utan ljud.

Lennart.

OT: Att det är varianten utan ljud påverkar nog en del.

/Lars

Som sagt, utan ljud och inte en Rc-modell som den stora massan vill ha (skulle jag tro). Det är tur att Roco nu ger ut en modell som kommer att sälja slut, blev lite orolig för om de tröttnat på svårsålda Rc, men nu kommer dom nog få blodad tand efter det kommande loket, som i alla fall JAG tror kommer sälja slut ganska fort. :)
« Senast ändrad: ons 14 mar 2018, 08:34:44 av Spirit »