Författare Ämne: Styrning av växlar med Loconet och TC  (läst 1679 gånger)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.241
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Styrning av växlar med Loconet och TC
« Svar #25 skrivet: sön 11 mar 2018, 14:39:34 »
Jag tycker det har hänt enhel del förbättringar och nya funktioner med Train Controller sedan jag började med version 5.8 för 10 år sedan. Har denna version kvar och kan jämföra med min senare version silver. Så nog har Freiwald jobbat på även när det gäller anpassning mot hårdvara.

Att han anser att TC inte i sina funktioner skall ersätta dålig hårdvara är ju en sak och förståelig men man kan välbegära att TC så bra som möjligt skall kunna indikera om ågot gått fel i hårdvaran?  Så det argumentet håller inte.

Som du skriver. Föratt åstadkomma den säkerhet du eftersträvar med växlarna krävs "ganska mycket jobb".

Jag har 70 st växlar på min anläggning så det blir nog inte aktuellt med alltför mycket pyssel.

Jag har kontaktat Freiwald ett flertal gånger under åren och fått svar men inte alltid som jag önskat mig men oftast ett förslag att kringå avsaknaden av en funktion eller en del av en funktion med en alternativ lösning.

Så vi får väl se vad han säger denna gång.

« Senast ändrad: sön 11 mar 2018, 17:46:49 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.502
« Svar #26 skrivet: sön 11 mar 2018, 17:37:48 »
Nä, programmet ska inte ersätta dålig hårdvara, men det bör ju kunna ta hand om felvarianter som kan indikeras med någorlunda bruklig hårdvara.
Att känna av - inte växeltungornas men kanske växelställarens - läge med en eller två Loconetkontaker och respondera på detta på ett korrekt sätt är väl en bra komplettering.

Och då får man väl göra skillnad på begärt läge (SOLL-Zustand) och verkligt läge (IST-Zustand) när förutsättningar finns för att utvärdera dessa.
Då får man väl använda olika färger i växelsymbolen för att indikera att omläggning begärts reps utförts. Under omläggningen blinkar väl växeln. Och växelvägen låses först när det verkliga tillstånd som man kan indikera också är förhanden.

Det blir ju bara bättre av det.
« Senast ändrad: sön 11 mar 2018, 18:37:57 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

tsa

• Användare
  • Antal inlägg: 270
« Svar #27 skrivet: mån 12 mar 2018, 07:21:58 »
Hej, har testat lite till.
Har kopplat bort position control på 3 växlar av 5 i min Autotrain route.
Startar Autotrain men tar bort loket för att ha mer tid på mig att kolla.
Hävdar då, som jag nämnde tidigare, att det finns en cyklisk (återkommande) aktivering av samtliga växlar i routen, pga följane resultat.
Om jag handomställer till felaktigt växelläge, de tre växlarna utan position control, och direkt därefter en med position control, börjar inom 1 sek omställning av de 4 felställda växlarna med ca 1 sek intervall, i löpande ordning efter varandra.
Om jag handomställer enbart 1 vx utan P-kontroll, kan även den till och från efter ett tag, kanske 10 sek, ställas i rätt position. Handomställer jag alla 3 i en viss ordning, är återställningsprocenten större.
Förmodligen får den 5:e växeln, som hela tiden stått i rätt position, även återställningssignal från TC, men det syns/hörs ju inte på en växel som står i rätt position.
Skall nu, parallellt med den 5:växeln, testa med en ledig växelutgång på en Lenz LS150 kopplad direkt med seriemotstånd till 2 lediga ingångar på en LDT RS 16-Opto. Ser ingen annan möjlighet att i TC programmet direkt komma åt befintliga växelomställningssignler.
Kommer tillbaka när detta är utfört.

Bästa MJ-hälsningar
Tore
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

paj2

• Veteran
« Svar #28 skrivet: mån 12 mar 2018, 09:40:28 »
Intressant!

Då fungerar ju "position control" som önskat och feedback fungerar på rätt sätt.
Om jag förstår rätt så påverkas endast de växlar som är involverade i aktuell
Autotrain Scedule även de som ligger rätt.

Men samtidigt blir jag fundersam om det verkligen är den "position control" som du
beskriver som är aktiv när växlarna kollas under en schedule.

Jag blev nyfiken nu på morron och testade vad som händer när jag kör Autotrain.
Som du vet har jag inte "position control" styrd av fysisk feedback implementerad i
min TC version  Silver v7.0 F8

Jag skapade en ny schedule i autotrain.... en sträcka som involverade 7 växlar.
När jag sedan startar denna schedule skickar TC ut växelkommandon 2 block i förväg
allt eftersom sträckan avverkas och detta gäller oavsett om växeln ligger rätt eller fel.

Jag noterar inga 1 sekunders intervall utan dessa växelkommandon går ut följande tågets rörelser.
Kör jag denna schedule en andra gång ligger ju alla växlarna rätt men det "smattrar på" i växlarna ändå.

Jag prövade att under en pågående schedule fysiskt för hand lägga om en växel fel. När tåget närmade sig
denna växel 2 block innan så lägger sig växeln rätt.

Jag tycker att du skall stänga av "position control" helt och hållet och utföra en autotrain schedule och lyssna på växlar
och dessutom ställa någon fel manuellt under pågående schedule. Tag den sista växeln så du hinner med innan TC påverkar
denna växel.

Då ställer man sig frågan.  Om det nu finns en automatisk genomgång av växlar under en autotrain schedule vad har då den feedback baserade "position control" för funktion i sammanhanget?

Jag kan tänka mig om det finns ett fel i dekodern eller växeln så att växeln inte lyder växelkommandon från TC är ju
en feedback en felindikering för växeln....men vad gör "position control" då?.... försöker lägga växeln rätt?   eller  stoppar tåget?

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
« Svar #29 skrivet: mån 12 mar 2018, 11:31:45 »
Per-Åke.
Allt detta med växelåterkoppling ser skumt ut.
På min ursprungliga Autotrain har jag 5 växlar efter varandra, avslutat med ett block. Lägger först för hand alla växlar i fel läge. Vid start av Autotrain lägger sig alla växlar rätt innan lokstart, förmodligen aktiveras alla 5 efter varandra utan att TC kollar vilka som behöver ändras. När loket kommit i gång, kan jag inte stoppa det, med att för hand lägga om sista eller flera växlar med position control, men jag känner att TC försöker lägga tillbaka växeln (vibrerar)till läget i routen. Således inget lokstopp fastän växeln står fel och position control aktivt.
Jag lade efter den gamla routen till en växel med position control aktivt och ytterligare ett block med efterföljande växel med position control aktivt. Autotrain startar som vanligt, sen fördes växeltungorna ur position på den 6:e växeln. TC försöker ställa tillbaka växeln ett antal gånger med ca 2 sek mellanrum, men inget direkt stopp på loket, dock saktar det in så det stoppar mitt i växel 6, som jag håller i fel läge. Vid omstart och tvingad felläggning av växel 7 i stället, stannar loket som det skall i sista blocket (nr 2 efter startblocket). Måste det vara 2 hela block emellan för att det hela skall fungera? I så fall borde jag lägga in växelgatornana i egna block också.
En annan märklig upptäckt, har inte tänkt på detta innan. Växelsymbolen i TC följer inte tvingad växelomläggning om inte position control är aktivt. Däremot följer mina gula indikeringar på TC-skärmen tvingad växelomläggning även om postion control inte är aktivt. Avaktiverar jag postion control i dess menyruta, raderas återkopplingsadresserna från TC, och de får läggas in på nytt vid aktivering (kan naturligtvis spara innan ändring och sen läsas in på nytt). Konstigt att mina gula indikeringar fungerar ändå, de går kanske en annan väg i TC, men de definieras och aktiveras med växelsymbolen i ruta X/Y samt läge rakt fram/sväng.
Skall i vilket fall som helst försöka göra den ovan angivna kontrollen på växel 5, om den aktiveras via TC och dekodern, fastän den från början ligger rätt.
Vad tror du?
Bästa MJ-hälsningar
Tore
« Senast ändrad: mån 12 mar 2018, 13:43:15 av tsa »
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

paj2

• Veteran
« Svar #30 skrivet: mån 12 mar 2018, 12:56:11 »
Hej,

"Look ahead"  2 block frammåt kan ställas in i TC . Jag tror att default är 2 block.

Det är ju viktikt att du har en schedule med fler än 2 block för att "position control" ska få chansen att fungera rätt då du tvingar en växel fel i slutänden av sträckan.

Det jag tidigare beskrev då Autotrain automatiskt utan "position control" lägger alla växlar rätt framför sig oavsett hur växelläget är så följer växelsymbolen med. Jag håller med om att det är märkligt att "position control" aktivt inte lägger om symbolen.

Det verkar som att du måste ha indikering separat i växlar för att få flera block så att "position control" fungerar i god tid.
Men du kan ju också ställa ned "Look ahead" till 1 block.

När du skapar en schedule i autotrain kan du i det lilla autotrainfönstret gå till Properties och där Rules och välja look ahead.
För modligen står det på "smart look ahead" vilket du kan välja bort och ange antal block.
Det är möjligt att "smart look ahead" är dynamiskt och inte låst till antal block utan tar hänsyn till hur spårplanen ser ut.
Jag får känslan av att "smart look ahead" normalt ser 2 block frammåt men vad smart innebär???

Har du testat samma procedur med autotrain utan "position control" aktivt?

« Senast ändrad: mån 12 mar 2018, 12:58:58 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

paj2

• Veteran
« Svar #31 skrivet: mån 12 mar 2018, 13:14:49 »
"Smart look ahead"  innebär tydligen att en schedule tar en alternativ ledig sträcka till destinationen om det finns ett hinder framför
som inte går att ta bort.

Med ett fixt antal block angivet i "look ahead" exempellvis X så stannar loket vid block  X-1 om ett block är upptaget X block frammåt.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
« Svar #32 skrivet: mån 12 mar 2018, 16:00:04 »
Just nu har jag 3 Pos Ctrl aktiva o 3 inaktiva, men skall i kväll testa med 6 aktiva resp 6 inaktiva.
Tore

tsa

• Användare
« Svar #33 skrivet: mån 12 mar 2018, 19:51:44 »
Har gjort lite fler tester.
Jag kunde inte få ut en kontrollsignal motsvarande växelomställningskommandot som jag önskade.
Oberoende om position control är aktiverad eller inte, så kontrollerar eller ställer TC om samtliga växlar ingående i Autotrain-routen, förmodligen 2 block framåt, innan loket släppes iväg. Om position control är aktiverad och växlarna från början ligger rätt, så startar loket tidigare.
Om växel efteråt för hand tvingas till fel läge, försöker TC ställa tillbaka till rätt läge ett antal gånger, och är felet längre än 2 block fram så stoppas loket.
Om inte position control är aktiverad vet ju inte TC att växeln ligger fel och loket fortsätter. Känns ändå som att TC här cykliskt aktiverar framförliggande växlar ändå, då jag vid tvångsställning efter ett tag har fått brummande växelmotor.
Problemet är svårt att överblicka, hade varit bättre om Freiwald förklarat verklig funktion mer ingående.
Men det primära är naturligtvis som Per-Åke önskar en valbar postion control funktion.
Bästa MJ-hälsningar
Tore

« Senast ändrad: lör 17 mar 2018, 07:30:31 av tsa »

paj2

• Veteran
« Svar #34 skrivet: mån 12 mar 2018, 21:57:17 »

Svar till sign. BLID

Jag tycker det har hänt enhel del förbättringar och nya funktioner med Train Controller sedan jag började med version 5.8 för 10 år sedan. Har denna version kvar och kan jämföra med min senare version silver. Så nog har Freiwald jobbat på även när det gäller anpassning mot hårdvara.

.........................................................

Jag har kontaktat Freiwald ett flertal gånger under åren och fått svar men inte alltid som jag önskat mig men oftast ett förslag att kringå avsaknaden av en funktion eller en del av en funktion med en alternativ lösning.

Så vi får väl se vad han säger denna gång.

Som jag nämnde tidigare så hade jag en önskan här i forumtråden om att i TC kunna valbart kunna inhibera ett växelkommando från att påverka en växelsymbol och i stället låta en feedback från växelns fysiska läge bestämma symbolens läge.

Jag mailade detta förslag till Freiwalds,TrainController och fick följande svar.

Dear Mr. Jansson,

Thank you very much for your inquiry.
Many thanks for your suggestion.
We will add this to our list of possible improvements in future versions.

Best regards
Juergen Freiwald

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.502
« Svar #35 skrivet: mån 12 mar 2018, 23:02:53 »
Det var väl lite mer än drygt en halv framgång i alla fall!  ;)
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

• Veteran
« Svar #36 skrivet: tis 13 mar 2018, 12:32:00 »
Det var väl lite mer än drygt en halv framgång i alla fall!  ;)

Jo så långt får man känna sig nöjd.  :)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

blid

• Användare
  • Antal inlägg: 74
« Svar #37 skrivet: ons 14 mar 2018, 10:35:26 »
Se där! Jag håller tummarna.
1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold.

tsa

• Användare
« Svar #38 skrivet: fre 16 mar 2018, 08:33:39 »
Har äntligen gjort min växelåterkopplingstest, det fick bli en extra löst liggande växel med återkopplingen botkopplad rent fysiskt, inte bara Position Control bortkopplad i programmet. Dessutom överbyglades ordinarie brytfunktion vid växeländlägena, för att jag i TC skall hinna se på mina gula indikeringar, som just nu är inkopplade via hjärtstyckeswitchen. Växeln har naturligitvis temporärt ritats in i min route på TC.

När jag startar upp Autotrain med 6 fellagda växlar, ställes dessa om i ordning från vänster till höger med ca 0.5-1 sek intervall (kanske avhängigt av vilken växelaktiveringstid resp. avläsningsfördröjning som valts i PC), oberoende av om Position Control är till eller från, innan loket startar.

När jag efter lokstart tvingar växeln  u t a n  återkoppling till fel läge, ställes växeln utan PC tillbaka efter 0-6-15 sek.

Som jag ser det, kör TC vid Autotrainstart igång en cyklisk aktivering av samtliga i routen ingående växlar med ca 15 sek intervaller, omställningstid för 6 växlar efter varandra 3-6 sek, max 6 sek per omställningsrunda, då min 9 sek väntetid innan nästa runda. Beroende på när i rundan jag tvingar växeln, får jag olika fördröjningar.

När jag efter lokstart tvingar växeln  m e d  å t e r k o p p l i n g  till fel läge, ställes växeln med PC tillbaka efter 0-6 sek.
Här startas växelomläggningsrundan på 3-6 sek direkt, och växeln ställes tillbaka efter 0.5-6 sek när TC kommit fram till aktuell växelposition. Naturligtvis kommer även växeln utan PC, att ställas om när dess tur kommer i rundan, alltså betydligt tidigare än om bara denna växel tvingas enl. ovan.

De växlar som ligger rätt, och har ordinarie brytfunktion för spolen vid uppkommet växelläge kvar, "klickar" ju inte när omställningsignal kommer.
Enda sättet att kolla växlarna med PC, är att hålla tungorna fel en längre tid, och då kommer en omställningsignal inom 6 sek, beroende på position.
För växel utan PC är motsvarande tid inom 15 sek.

Det har för mig blivit lite klarare hur växlar i route aktiveras, kanske?

PS. Ber om ursäkt för att jag "klampat" in på din tråd Per-Åke, mina spörsmål har ju inte med Loconet att göra.  DS

Bästa MJ-hälsningar
Tore

« Senast ändrad: fre 16 mar 2018, 08:41:12 av tsa »

paj2

• Veteran
« Svar #39 skrivet: fre 16 mar 2018, 09:17:03 »
Jag tycker inte att du "klampat in" i tråden. En tråd kan väl mycket väl utvecklas till fördel för närliggande frågor.
Det handlar ju om TC och växlar ändå även om Locnet inte är med i matchen. Så länge du inte bryter in med matlagning tycker jag att det är OK.

Jag tolkar dina tester som att det är samma periodiska koll av växlar i TC schedules som jag upplevt i Silver utan "position control".
Eller har jag missat något..... lite svårt att hänga med.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
« Svar #40 skrivet: fre 16 mar 2018, 09:33:44 »
Hej igen Per-Åke.

Har läst igenom hela tråden igen och har några synpunkter.

Tillbaka till din ursprungliga fråga på sida 1 om vad TC växelsymbolen visar.
Jag har ju TC Gold 8.0, och där följer alltid växelsymbolen aktuell verklig status på växeltungorna när jag har Position Control aktiverad.

Tvingar jag om växelläget för hand så ändras växelsymbolen och mina gula indikeringar också direkt.
Likadant om jag styr om växeln från körhandtag eller klickar på mina "Pushbuttons" i TC

Så i ditt fall, vid ev. fördröjd växelomställning, borde symbolen ändra läge när väl svaret (om det är annorlunda) kommer in (vid TC Gold).
Men är bilden redan omställd vid växelaktiveringen, så visas ju samma svar hela tiden, man ser ju inte varifrån signalen kommer.

När du får ett svar från växeldekodern, förmodligen utan återkopplingskontakter, via Loconet borde det fungera likadant.

Har ingen koll på skillnaden för TC Silver.

Bästa MJ-hälsningar

Tore

tsa

• Användare
« Svar #41 skrivet: fre 16 mar 2018, 09:43:36 »
Tack för att jag får vara med.
Jo det är samma cykliska kontroll både med och utan Position Control.
Men vid PC "till" startar utvärderingsrundan direkt, initierat av felaktigt svar, medan vid PC "från" köres utvärderingsrundan cykliskt med ca 15 sek (kanske upptill 30 sek) intervaller, om en route är lagt och uppstartad.
Tore
« Senast ändrad: fre 16 mar 2018, 09:45:58 av tsa »

paj2

• Veteran
« Svar #42 skrivet: fre 16 mar 2018, 10:10:41 »
Hej igen Per-Åke.

Har läst igenom hela tråden igen och har några synpunkter.

Tillbaka till din ursprungliga fråga på sida 1 om vad TC växelsymbolen visar.
Jag har ju TC Gold 8.0, och där följer alltid växelsymbolen aktuell verklig status på växeltungorna när jag har Position Control aktiverad.

Tvingar jag om växelläget för hand så ändras växelsymbolen och mina gula indikeringar också direkt.
Likadant om jag styr om växeln från körhandtag eller klickar på mina "Pushbuttons" i TC

Så i ditt fall, vid ev. fördröjd växelomställning, borde symbolen ändra läge när väl svaret (om det är annorlunda) kommer in (vid TC Gold).
Men är bilden redan omställd vid växelaktiveringen, så visas ju samma svar hela tiden, man ser ju inte varifrån signalen kommer.

När du får ett svar från växeldekodern, förmodligen utan återkopplingskontakter, via Loconet borde det fungera likadant.

Har ingen koll på skillnaden för TC Silver.

Bästa MJ-hälsningar

Tore

Detta är ju just vad det handlar om i mitt första inlägg när jag startade denna tråd.
Att kommandot i TC ändrar symbolen direkt så därför ser man inte när en feedback från verkligt lägesstatus
lägger om symbolen .... redan ändrad.

I mitt system Silver med Loconet kan jag åstadkomma en lägesfeedback utan föregående TC kommando för växeln
vilket innebär att jag då kan se hur symbolen ändras till rätt läge.

Jag skrev ju till Freiwald om detta (finns i tråden) och ficksvaret att man skall titta på detta tiil nästa uppgradering
där TC-kommandots ändring av symbolen skall kunna inhiberas och symbolen endast styras av feedbackstatus.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
« Svar #43 skrivet: sön 18 mar 2018, 16:36:02 »
Ursäkta mitt kanske svårtydliga svar 6 avsnitt högre upp i tråden.

Min sammanfattning av mina tester med Roco MultiMaus + TC Gold + återkoppling via LDT RS 16-Opto är följande (Loconet finns inte i mitt system).

Om en route är lagd, är växlarna låsta, och kan i n t e påverkas av tex körhandtag resp. musklick på TC-skärmens växelsymbol eller på mina extra TC Pushbuttons. Något block efter det att loket eller vagn med motståndsaxlar passerat, kan växlarna påverkas igen, fastän resten av routen framåt är aktiv.
Om en växel i en route tvingas ur position, går den tillbaka inom några sekunder med position control aktiverat, inom 15- 20 sekunder med position control inaktiverat. Varierande fördröjningstider beroende på vilket Nr växeln har i återställningcykeln.

Ändrat 20180319!
Förutsättning att Position control är aktiverat.
När man gör en växelomläggning genom att klicka på någon av mina extra Pushbuttons i TC, och samtidigt håller fast tungorna, fungerar det likadant som att klicka på växelsymbolen i TC, växelsymbolen ändras, fastän tungorna ej hänger med.
Däremot vid extern manöver från handtag skiftar TC symbolen under ca 0.5 sek, och går sedan tillbaka till att visa aktuellt fasthållet läge (under de 0.5 sek aktivering av spolen ställer ankaret om och kontakterna skiftar, medan fjäderpinnen som ställer om tungorna böjes.

Hoppas detta var lite enklare.

Bästa MJ-hälsningar
Tore
« Senast ändrad: mån 19 mar 2018, 21:38:06 av tsa »

paj2

• Veteran
« Svar #44 skrivet: sön 18 mar 2018, 18:12:39 »
Helt OK jag är med.

Men om man kör en schedule utan "position control"  och för hand lägger om en växel i rutten som ännu inte hunnit bli låst så finns ingen bestämd tid då den lägges till baka i rätt läge utan detta sker när blocket där växeln ingår blir allokerat. Principen med "look ahead".  Eller avser du manuell omläggning av en redan låst växel?

Att det upptäckes tidigare (några sekunder) med funktionen "position control" är ju en ny funktion i Gold.

En Pushbutton, handtag eller klick på en växelsymbol gör väl samma sak..... läger direkt om symbolen???
Alla genererar ju ett kommando som påverkar symbolen.

Så är det i TC Silver är det någon skillnad avseende detta i TC Gold?

Att en feedback sedan efter att växeln intagit sitt rätta läge (sekunder) kan påverka symbolen är det ju redan för sent
eftersom kommandot tidigare påverkade symbolen.

Dina pushbuttons i TC har väl samma adress som symbolernas växeladress?

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

paj2

• Veteran
« Svar #45 skrivet: sön 18 mar 2018, 20:16:53 »

Min sammanfattning av mina tester med Roco MultiMaus + TC Gold + återkoppling via LDT RS 16-Opto är följande (Loconet finns inte i mitt system)..........................................................................

Bästa MJ-hälsningar
Tore

Jag läste i en annan tråd att du använder Roco 10764 tillsammans med Multimaus som central.

Hur tar du emot RS-feedback om du kör ett Roco digitalsystem?
RS bus är ju förknippat med Lenz.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
« Svar #46 skrivet: mån 19 mar 2018, 21:13:41 »
Tidigare for jag med osanning, här ovan har jag inte berättat hela sanningen. Som jag nämnde i svaret till ditt ursprungliga inlägg, styr jag med Roco Multimaus (Pro), men tar hand om svaret via LDT RS-16 Opto till en Lenz LZV 100. Skälet var att jag fann Rocos återkopplingshantering lite jobbig och dyr. Däremot är jag mycket nöjd med mitt blå trådlösa handtag + mina 3 röda trådanslutna. Ytterligare ett skäl till LZV 100, var att jag vid installationen av alla återkopplingar, hade stor hjälp av att se svaren i handkontrollens display, innan jag installerat och hyfsat lärt mig TC- funktionerna. Detta var för snart 6-7 år sedan.
Se min ändring från igår avseende 4 avsnitt högre upp.
Tror jag ligger lågt med vidare tester tills förhoppningsvis Freiwald anammar dina önskemål.

Bästa MJ-hälsningar
Tore
« Senast ändrad: mån 19 mar 2018, 21:35:53 av tsa »