Författare Ämne: Aluminium modul med nedfällbara ben  (läst 2311 gånger)

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.086
SV: Aluminium modul med nedfällbara ben
« Svar #25 skrivet: mån 05 mar 2018, 16:38:33 »
Appropå modulveteraner så kan jag väl nämna att det i MMMs ungdom ofta pratades om "bygg som det passar hemma, det mesta går att få ihop på en körning med en tving eller två".
Många idéer har testats under åren, vissa bra, andra inte fullt så bra, men ingen norm är väl så 100%-ig att den inte går att förbättra lite till :)
Misstänker att det inte gäller bakvänt, dvs att man kan få ihop hemma med en tving (tänker på kurvradier osv. ;) )
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.904
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #26 skrivet: mån 05 mar 2018, 17:11:46 »
:)

Kurvradier har två aspekter, dels vad som funkar rent tekniskt, vissa lok kräver lite större radier än "startsatsradierna", det är ganska binärt: funkar/funkar inte
(eller möjligen trinärt: funkar halvdant...)

Sen finns den estetiska frågan, det som man kan behöva acceptera hemma på grund av givna utrymmen gör sig inte alltid så bra på en publik körning, i ett större sammanhang ser det ut som en hårnålskurva. Å andra sidan är det få som får plats hemma med den snygga bankade S-kurvan med radier på flera meter.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

PerH

• Stammis
« Svar #27 skrivet: mån 05 mar 2018, 17:15:40 »
Jo, visst är det mycket snyggare estetiskt med stora radier, tyvärr är ju vår hobby fylld av kompromisser har man märkt.

Annars brukatr det ju heta att man skall undvika S-kurvor, men samtidigt skall det eftersträvas? ;) Allt hamdlar återigen om storleken tydligen. :D

FS

• Användare
  • Antal inlägg: 128
« Svar #28 skrivet: mån 05 mar 2018, 17:52:52 »
Jag tror att det tips som jag själv tyckte var allra bäst genom åren var: "Bygg det som efterfrågas på modulträffar."
Kombinera med egna idéer och önskemål.
Följ standard i så måtto att det ska funka problemfritt såväl praktiskt som funktionellt - och se snyggt ut.
Då är det inga problem! :-)

Man behöver rådfråga andra mer erfarna för att få en förståelse på vad "problemfritt praktiskt som funktionellt" faktiskt innebär dock. Men då får man som sagt sila snacket för att sortera bort det som är deras egna preferenser och åsikter från det som är FAKTISKA problem. Exempel på preferenser är val av material - som funkar. Exempel på faktiska problem är om materialet man väljer slår sig och blir skevt och snett.

För några år sedan hade de allra flesta erfarna totalt avfärdat att en modul skulle kunna byggas av kartong. Ändå finns idag många Mplay moduler som faktiskt använts omfattande under flera år på träffar. (Däremot finns kanske tecken på att den långsiktiga hållbarheten över säg 5-10 år är till nackdel vid flitigt träffdeltagande.)

Poängen är att har de s k "erfarna" inte själva byggt en modul av aluminium så är en negativ åsikt mer att betrakta som en preferens än en på erfarenhet baserad visdom. Samma som var fallet för kartong-modulerna när de kom och avfärdades av en del.
« Senast ändrad: mån 05 mar 2018, 18:02:01 av FS »

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.241
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #29 skrivet: mån 05 mar 2018, 19:20:22 »
 :up: :up: :up:

Låter som en inspelning från modulträff i Värmland inkluderande konstruktiv kritik. :)
Någon får väl rätta mig om jag har fel.

Ett exempel som talar för saken.

Vid vår absolut första modulträff i Värmland för 7 år sedan träffades vi en
tapper och optimistisk skara med ett tiotal moduler.

Ingen av oss hade tidigare deltagit i någon modulträff och modulerna var ett försök att hålla MMM-standard
vilka hade antagit varierande skepnader.

Så modulerna monterades ihop efter en förberedd spårplan i Brunskogs Hembygdsgård
verkligen i skogen i dess rätta bemärkelse.

Efter 1 timme och 30 minuter var allt körklart och vi hade göörsköj.

För varje efterföljande träff genomåren kan man lägga på minst en timmes byggtid
för att till sist hamna på nästan 1 dag. Visserligen större anläggningar.

Men nyckeln till framgången i Brunskog var att vi visste för lite om branschen
så det blev lite snack och mycket verkstad.

Herregud vad vi har krånglat till det genom åren..... men fortfarande lika roligt.

« Senast ändrad: mån 05 mar 2018, 20:08:20 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 740
  • Göteborg
« Svar #30 skrivet: mån 05 mar 2018, 21:53:48 »
Kul med nya konstruktioner och materialval.  :up:

Har själv experimenterat med gavlar av 4mm vattenskuren aluminiumplåt och det funkar perfekt.

Lennart.
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

PerH

• Stammis
« Svar #31 skrivet: mån 05 mar 2018, 22:01:44 »
Kul med nya konstruktioner och materialval.  :up:

Har själv experimenterat med gavlar av 4mm vattenskuren aluminiumplåt och det funkar perfekt.

Lennart.
Intressant, vad är dina erfarenheter av det? Risk att plåten böjer sig som vissa oroar sig för här? Vi hade tänkt 3mm gavlar men du hade 4 mm, hade du använt 4mm om du gjort nya aluminiumgavlar igen idag?

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 740
  • Göteborg
« Svar #32 skrivet: mån 05 mar 2018, 22:56:42 »
Att plåten böjer sig ser jag som föga troligt. Möjligtvis vid bearbetningen om man klipper den i en gradsax. Har provat både 3 och 4mm på 280 och 480 och den är väldig stabil. Hade nog använt mig av 3mm om jag gjort nya idag. Blir lite lättare.
Men visst, lägger man den över knät å trycker tills man blir blå så visst böjer den sig. Men varför ska man göra det?

Lennart.

« Senast ändrad: mån 05 mar 2018, 23:05:05 av Lenke »
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 949
« Svar #33 skrivet: tis 06 mar 2018, 06:11:40 »
När stora rundbanor sätts ihop på körningar brukar det alltid vara fixande och trixande att ansluta slutändarna. Även om det på pappret och i datorprogrammet ska stämma att ändarna ska hamna mot varandra så gör dom aldrig det. Tio man lyfter och flyttar hela sektioner för att försöka böja till lite för att få ihop sista biten då det inte finns så små skarvmoduler att ta till. En fundering är om det vore svårare att få ihop det om alla moduler vore i aluminium eller om det fortfarande finns ett litet spel?
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

PerH

• Stammis
« Svar #34 skrivet: tis 06 mar 2018, 06:57:13 »
En fundering är om det vore svårare att få ihop det om alla moduler vore i aluminium eller om det fortfarande finns ett litet spel?
En klart intressant fundering, jag tror ju att du inte kommer ha samma spel, men heller inte samma missanpassning då du jobbar helt i dött material...

paj2

• Veteran
« Svar #35 skrivet: tis 06 mar 2018, 08:13:23 »
En missanpassning då man sluter en rundbana beror oftast på att någon eller några moduler inte har de mått som redovisats. I Värmlandståg nyårsträff bygger vi alltid en rundbana och då har det visats sig att någon modul ibland felar upp till 10 mm på längden och att en 90-graderskurva inte är 90 grader. Ibland kan vi få ihop det på slutet så det "knakar" i trävirket.
Viss flexibilitet finns ändock. Räcker inte det så är det som sagt passbitar som gäller.

"Knakfaktorn" blir definitivt mindre med aluminium men förhoppningsvis bättre precision.
Förmodligen då aluminium gör sitt intåg så blir det säkert blandat trä/metall och då får väl en ena parten vika sig.  :)

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tummenmittihanden

• Användare
  • Antal inlägg: 491
« Svar #36 skrivet: tis 06 mar 2018, 09:54:41 »
Aluminium låter häftigt om man får till det, för egen del blir det fortsatt plywood och mdf då det är mer användarvänligt, billigt och att du kan använda vanliga verktyg som de flesta har hemma för att få till en okej modul. Ska man köra aluminium behöver man antingen köpa hela modullådan av en plåtslagare och det lär ju inte vara gratis, som jag läste så runt 1000 kronor per modul, det kan jag bygga fyra lådor för i trä. Eller om man nu har en plåtverkstad. Men jag vill på intet sätt låta negativ till de som vill testa nya material, utveckling är ju oftast bara bra, däremot är jag snål och vill bygga så billigt som möjligt. Sen att jag känner att jag har utvecklats inom snickrandet och att det är en rolig del av det hela är en helt annan sak. Lycka till med bygget och håll oss uppdaterad på ditt projekt, inspirera och inspireras är ledord för byggtrådar.
« Senast ändrad: tis 06 mar 2018, 10:00:57 av tummenmittihanden »
/ mvh Micke

FS

• Användare
  • Antal inlägg: 128
« Svar #37 skrivet: tis 06 mar 2018, 12:08:30 »
Aluminium låter häftigt om man får till det, för egen del blir det fortsatt plywood och mdf då det är mer användarvänligt, billigt och att du kan använda vanliga verktyg som de flesta har hemma för att få till en okej modul. Ska man köra aluminium behöver man antingen köpa hela modullådan av en plåtslagare och det lär ju inte vara gratis, som jag läste så runt 1000 kronor per modul, det kan jag bygga fyra lådor för i trä. Eller om man nu har en plåtverkstad.
En bra sammanfattning till valet!
För egen del så lägger jag hellre 4000kr på 4 extremt lätta och hanterbara moduler med hög precision som gör det till ett nöje och en glädje med den lätta hanteringen av packning och montering på modulträffar, och säljer då ett eller två lok som körs för lite om det behövs för att finansiera.   

paj2

• Veteran
« Svar #38 skrivet: tis 06 mar 2018, 12:40:09 »
Aluminium låter häftigt om man får till det, för egen del blir det fortsatt plywood och mdf då det är mer användarvänligt, billigt och att du kan använda vanliga verktyg som de flesta har hemma för att få till en okej modul. Ska man köra aluminium behöver man antingen köpa hela modullådan av en plåtslagare och det lär ju inte vara gratis, som jag läste så runt 1000 kronor per modul, det kan jag bygga fyra lådor för i trä. Eller om man nu har en plåtverkstad. Men jag vill på intet sätt låta negativ till de som vill testa nya material, utveckling är ju oftast bara bra, däremot är jag snål och vill bygga så billigt som möjligt. Sen att jag känner att jag har utvecklats inom snickrandet och att det är en rolig del av det hela är en helt annan sak. Lycka till med bygget och håll oss uppdaterad på ditt projekt, inspirera och inspireras är ledord för byggtrådar.

Ta inte detta inlägg specifikt riktat ..... en generell synpunkt i "branschen".

Ekonomin kommer ofta in som ett argument när det gäller snickerier och annat vid sidan om lok, vagnar och digitalsystem.
Varför skall bygget som allt skall rulla på så ofta nagelfaras avseende kostnad? En engångskostnad till skillnad mot allt annat i MJ-hobbyn. Sannolikt att det är roligare att köra tåg än att snickra och därmed värdesättes de olika.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tummenmittihanden

• Användare
  • Antal inlägg: 491
« Svar #39 skrivet: tis 06 mar 2018, 20:49:00 »
Jag är lika snål med allt så det kvittar.
/ mvh Micke

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 743
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #40 skrivet: ons 07 mar 2018, 18:57:08 »
Jag är lite besatt av att det ska väga lite, men samtidigt är det lättare för mig att hantera plywood.

Jag har aldrig vägt någon stomme, men skulle en aluminiumstomme blir så mycket lättare än en i 9 mm plywood (som jag använder)?

- - -
En annan reflektion jag gjort är att nu plötsligt pratas det om flexibla moduler, vilket är bra. Det intressanta är hur dåligt det rimmar med 12-16 mm tjocka modulgavlar, som samtidigt rekommenderas i andra trådar...  ;)

Att jämföra t.ex. med en flygplansvinge så är ofta visst flexibilitet bättre, bara det inte förstör modulen (t.ex. landskapet). Därmed inte sagt att jag tror aluminiummoduler blir ett problem!
---
Mvh Peter

PerH

• Stammis
« Svar #41 skrivet: ons 07 mar 2018, 20:25:38 »
Hur tänker du att det skall vara flexibelt menar du?
Utdragbart på längden och bredden? ;)
Förstod inte hur du menade med flygplansvingen? Att kunna vrida och ställa luftmotståndet?

Jag vet inte hur mycket en 12mm plywood stomme väger men min 6mm björkplywoodslock står för 50% av vikten varför jag funderar på att ha ett ”raster” som lock under som inte väger något och sen bara skärs ut pjörkplywood där det faktiskt skall bli spår.

En annan variant vi funderar på är att ta en hel stor aluminiumplåt och helt enkelt bocka den som ”ett platt U” och montera gavlarna på det, man stansar ur ”locket” så du bara får typ halva ytan kvar (tänk ihåligt durkslag), du får stabiliteten (beroende på tjocklek på aluminiumet, vi skall göra lite hållfasthetstester) men ännu lägre vikt, samt man slipper riskera att profilrören kommer en millimeter snett.
Tyvärr verkar det inte gå att svetsa i så tunn aluminium utan att det blir ”bucklor” från svetsandet, så vi kikar på att popnita alternativt M3-skruv.

PerH

• Stammis
« Svar #42 skrivet: tis 20 mar 2018, 14:45:19 »
En uppdatering i tråden är det väl dags för?

Efter diskussioner med plåtslagare har det kommit fram synpunkter på att det är svårt att svetsa fast "plåtsidan" mot aluminiumprofilen, att det lätt blir en liten "bula" vid svetspunkten. Vi (Jag, Paj2 och FS)  har funderat lite vidare.
Att istället montera plåtsidorna med mutter och skruv kringgår man ju bulorna, framförallt med infällda skruvskallar så klart, man kan ju även göra det ännu enklare genom att köpa hörnknutar i plast på Bauhaus, då är man nere i en materialkostnad på dryga 1000-lappen och kan göra arbetet själv.

Samtidigt kikade vi på ett helt annat spår, dvs att utgå från en hel stor aluminiumplåt 2 mm tjocklek och laserskära, stansa och vika plåten till en låda, se grovskiss nedan

Man gör 50x50 mm fyrkantshål omlott på locket för att få ned vikten, man viker upp undertill kanter så man får mjuka handtag att bära modulen i.
Priset från plåtfirman är ungefär 1600 kronor styck, jag har inte ännu jämfört olika offert och jagat pris, utan det är i nuläget främst ett prisindikering, et blir alltså inte såååå mycket dyrare. Det som bör kompletteras är att kortsidorna förmodligen behöver vara helt dubbelvikt så man får 4 mm plåt där.

Denna lösning går ju att massproducera om man skulle så vilja, kan heller inte låta bli att fundera på om man inte kan få till plåtbockning så det kan bli "vanliga sträckmoduler" med landskapsgavlar och utrymme för landskap, blir en mycket komplicerad CAD ritning men förmodligen inte omöjlig. :)

//Pelle

PerH

• Stammis
« Svar #43 skrivet: ons 28 mar 2018, 13:01:27 »
Ritningen på aluminiumlådan börjar ta form, får fin hjälp av några forumkamrater med rätt kunskap i ämnet så det är hoppfullt.
Då det visade sig att inte bli mycket dyrare för längre moduler har måtten ändras från 1200mm lång till 2100 mm lång så det blir färre skarvar och bättre plats för de nedfällbara benen.

Ju mer man jagar vikt så insåg jag att varför behöver jag ens något lock av plywood, jag kan ju limma min kork direkt mot aluminiumet och sen montera lite plywoodfyrkanter UNDER plåten på de ställen man skall skruva fast elektronik, växelmotorer etc. självklart kommer jag behöva borra lite i aluminiumen då hålen för urstansningen inte kommer hamna ”rätt” automatiskt, men en bra aluminiumborr kostar inte många kronor och är en bra investering.
Vad ser ni för nackdelar att limma korken direkt på aluminiumen?

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 994
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #44 skrivet: ons 28 mar 2018, 15:32:46 »
Jag hade borrat och gängat hål i aluminium ramen och monterat playwooden på detta sättet, på de ställena det behövs.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

PerH

• Stammis
« Svar #45 skrivet: tor 17 maj 2018, 23:41:16 »
Dags för en uppdatering i ämnet, planerma fortskrider och nu har jag hittat en mer flexibel och effektivare lösning.

Lösningen bygger på en ”stansplåt” och en ”gavel”, där stansplåten har mönster så den kan kapas i 200mm längder. Stansningen gör specialföretag medan kapningen görs av en vanlig lokal plåtslagare om man inte själv vill såga i aluminium. Stansplåten har utstansat mönster i plåten för att få än lägre vikt samt hålbild i långsidan för att fästa gaveln (enklast med popnit). Hålbilden i långsidan planerar jag även att använda för kommande infällbara teleskop-ben i 30x30 resp 25x25 aluminium fyrkantsrör, dessa ben ligger dock lite längre fram i planeringen. Hålbilden går förmodligen även att använda till att montera extra saker såsom uttag för handtag, manöverpanel etc. Gaveln kan även användas som ”tvärstag” för kraftigare stabilitet vid högre belastning.

Gaveln måste vara ”speglad” så den kan monteras både på vänstra och högra sidan (då den är som ett U kan man inte vända på den likt en vanlig gavel), tyvärr är måtten fel i denna skiss så vänligen bortse från det. Tanken är att man ovanpå aluminiumdelen limmar fast korkmatta som underlag (6mm) banvall om 5mm samt räls om 4 mm, därmed har vi samma höjd som de M-play moduler jag har idag. Likt M-play modulerna har min lösning samma nackdel, att man inte kan bygga landskap ”nedåt” (man kan ju med största sannolikhet såga ur aluminiumlocket och stadga upp med extra gavlar om man vill ha en sjö eller liknande, men dessa är mer tänkt som stationsmoduler och andra industrier)

Viktmässigt kommer en 2m lång modul väga ungefär 7 kg naken vilket är klart lägre än mdf/plywood samt materialet är ”dött” och inte påverkas av fukt eller liknande.
Jag ser en helhet att montera handtag i ena långsidans hålbild, orka bära även en lång modul på egen hand fälla ut de monterade benen och ha en stabil modul även fristående och det på ett enkelt sätt. Självklart en dyrare lösning än snickra själv men jag är bekväm av mig och vill få till så mycket som möjligt lite enklare.

Stansplåten

Gaveln

Komplett

Om jag räknat allt rätt så bör hålbilden bli enligt följande:
Översta raden (41mm från ovansidan med 10mm hål): 38*-43-57-57-43-100-100-43-57-57-43-38*
Nedersta raden för styrstift (61mm från ovansidan med 8mm hål): 58*-160-240-160-58*
(* måttet är inkl böjradie i gaveln men exkl godstjockleken på 2mm i stansplåten)

Några vettiga synpunkter ni kan komma med?

Med vänlig hälsning, Pelle

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.776
« Svar #46 skrivet: fre 18 maj 2018, 13:53:56 »

Ser ju fiffigt ut, men jag skulle ha nåt emot just det här utförandet med skruvspetsarna nära mina fingrar.

Harald.

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 949
« Svar #47 skrivet: fre 18 maj 2018, 14:28:52 »

Ser ju fiffigt ut, men jag skulle ha nåt emot just det här utförandet med skruvspetsarna nära mina fingrar.

Harald.
Ha ha, nej skruvarna är förstås utbytta mot kortare sen dess. Hade inte längre när jag gjorde dom första.

Följer för övrigt PerH:s fortsatta aluminiumbygge.  :)
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

A.Matör

• Användare
  • Antal inlägg: 66
« Svar #48 skrivet: fre 18 maj 2018, 19:36:01 »
Likt M-play modulerna har min lösning samma nackdel, att man inte kan bygga landskap ”nedåt”

En A.matör-fundering, kan man inte vända tråget upp och ner och se till att montera gavlarna åt rätt håll så hålbilden stämmer?
Såga/fila upp upp hål för benen i hörnen. Då borde man väl ha 90 mm (eller om det är 50mm) att gräva sig ner på inom modulen tycker jag det ser ut som på ritningen.
Fyll upp för banvall med xps, eller bygg upp med plywoodstolpar och remsor.

Benen kan behöva mer funderation så man kommer åt att fästa och justera underifrån. Växlar blir lite bökigt också.

Var är det jag tänker fel? 

(nä, jag aldrig byggt någon modul)

edit: brasklapp om djupet
« Senast ändrad: fre 18 maj 2018, 19:38:31 av A.Matör »

PerH

• Stammis
« Svar #49 skrivet: fre 18 maj 2018, 19:52:12 »
A.Matör, du gör verkligen sköl för ditt namn. Visst borde det fungera och därmed kunna ha djup i modulen. Dock lite jobbigt om man vill ha växlar med underliggande motor om man bara har xps att fästa, fast man kan nog ha små bitar plywood just de ställena utan att vikten ökar nämnvärt...

Tack för klokt tips. :)