Författare Ämne: Aluminium modul med nedfällbara ben  (läst 2310 gånger)

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.086
Aluminium modul med nedfällbara ben
« skrivet: fre 02 mar 2018, 18:06:20 »
Jag har tänkt bygga mina moduler i aluminium för att få stabilitet och ned vikten.
Jag har försökt läsa på nätet om andras försök men inte funnit någon som gjort något liknande, fann denna tråd där man hade aluminiumgalvar.

Grundupplägg
En ram i fyrkantig 20 mm aluminiumrör.
Långsidorna får 1,5 mm aluminiumplåt som svetsas fast från insidan alternativt monteras med infälld genomgående M3 skruv och fästs med mutter
Gavlarna görs i 3 mm aluminiumplåt som monteras på samma sätt som långsidorna.
Ovanpå läggs ett lock med furu- eller björkplywood 6-7 mm tjockt beroende på om det blir furu eller björk, det skiljer ju trots allt inte såååå mycket i pris men det kommer ju inte synas när allt är klart.

Min första kalkyl gör att det faktiskt inte blir sååå dyrt som jag först trodde. Strax under 900 per modul för både aluminium, björkplywood färdigsågad på brädgården.
Sen fick jag ett snabbt pris från plåtsmeden att monteringen av 3 moduler skulle kosta mig drygt tusenlappen vilket ger en kostnad av 1 200 - 1 300 per modul, klart mer än vad en hemmabyggd i trä skulle kosta men inte sååå mycket dyrare än en M-play modul och som jag tror betydligt hållbarare än både M-play och träbygge?
Den beräknade vikten för den tomma modulen men med komplett lock blir bara 5 kg.

Nedfällbara ben
Jag funderar även på att skapa nedfällbara ben för att få en riktigt smidig modul. Här hoppas jag det finns en hel del erfarenheter från andra som försökt liknande med olika resultat?
Min grundtanke är att utgå från en teknik som min hopfällbara massagebänk har (den tål mer tyngd än en tågmodul väger *s*), se bilder nedan.
Här räknar jag med en materialkostnad om 500 kr per modul sen lär monteringen bli en femhundring per modul misstänker jag. Tycker dock det låter himla smidigt att ha allt färdigt och hållbart med en vikt på drygt 8 kg.

Så vad säger ni modulexperter, är jag något på spåret eller är jag ärligt talat korkad? :D
Som sagt, jag tycker denna kostnaden är acceptabel, tänker jag på hur mycket pengar jag redan lagt ned på både räls, rullande och elektronik är detta en liten summa i det hela, samtidigt som det besparar mig mycket tid och för mig är min tid värdefull.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 949
SV: Aluminium modul med nedfällbara ben
« Svar #1 skrivet: fre 02 mar 2018, 21:10:52 »
Blir det inte väldigt begränsande för landskapsbyggandet att bara ha en platt plywoodskiva att bygga på, är min spontana tanke? I ett landskap  befinner sig ju terrängen såväl nedanför som ovanför rälsnivå, och med långsidor av aluminium går det inte att  såga/forma dem efter terrängen.

En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

PerH

• Stammis
« Svar #2 skrivet: fre 02 mar 2018, 21:24:30 »
Blir det inte väldigt begränsande för landskapsbyggandet att bara ha en platt plywoodskiva att bygga på, är min spontana tanke? I ett landskap  befinner sig ju terrängen såväl nedanför som ovanför rälsnivå, och med långsidor av aluminium går det inte att  såga/forma dem efter terrängen.

Första modulerna är främst tänkt för att göra station och då klarar man sig med landskap ”uppåt” , annars har du självklart en klar poäng.
Samma begränsning har man ju med M-play modulerna dock.

PerH

• Stammis
« Svar #3 skrivet: sön 04 mar 2018, 00:11:57 »
Är det verkligen ingensom har synpunkter på fällbara ben?

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.327
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #4 skrivet: sön 04 mar 2018, 01:36:38 »
Jodå... man kan ha fällbara ben men för att få den funktionalitet som på din massagebänk vid ett självbygge tycker jag det borde bli ett fruktansvärt konstruerande för att få ihop det. Bättre är det då att stjäla hela anordningen från ett loppisbord eller helt enkelt en massagebänk.

Finns en precis likadan sim din bänk på Blocket just nu...
https://www.blocket.se/orebro/Massagebank_Tarsus_78048952.htm?ca=9&w=3

SA
« Senast ändrad: sön 04 mar 2018, 01:43:59 av Svante Andersson »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 949
« Svar #5 skrivet: sön 04 mar 2018, 06:19:00 »
Är det verkligen ingensom har synpunkter på fällbara ben?
Som Svante säger är det nog mer jobb än mödan värt om man inte hittar begagnat. Det ska vara smidigt att justera höjden också. På mina senaste moduler som jag har under bygge använder jag excenterlås och aluminiumben. Lätt att ta med då alla ben passar på vilken av modulerna som helst. Enkelt sätta på då man inte behöver skruva fast, bara stoppa in. Enkelt att justera höjd för att passa modulen bredvid. Då inte benen är låsta kan man höja och sänka modulen som glider uppåt nedåt mot benen som vilar stilla mot golvet. Vid rätt läge låser man.

« Senast ändrad: sön 04 mar 2018, 06:26:53 av Gissberg »
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 743
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #6 skrivet: sön 04 mar 2018, 08:14:27 »
Det blir nog troligen mycket möda med fällbara ben á la massagebänken. Men om man kan tänka sig hantera staget löst blir det enklare.

Äldre bord med fällbara ben har en enkel konstruktion som jag tror skulle funka på en modul.

För övrigt tycker jag det verkar fräckt med en aluminium-modul!  :up:
Det dyker säkert upp en del utmaningar på vägen, men jag ser fram emot att följa ditt bygge!
---
Mvh Peter

PerH

• Stammis
« Svar #7 skrivet: sön 04 mar 2018, 10:26:13 »
Jodå... man kan ha fällbara ben men för att få den funktionalitet som på din massagebänk vid ett självbygge tycker jag det borde bli ett fruktansvärt konstruerande för att få ihop det. Bättre är det då att stjäla hela anordningen från ett loppisbord eller helt enkelt en massagebänk.
Anledningen att jag sneglade på min massagebänk var för att jag hört att M-Plays aluminiumben ofta blev rangligt, men min massagebänkslösning är förmodligen overkill. Ett loppisbord tänker jag på campingbord och det kanske är åt mer rätt håll?

Finns det inga befintliga moduler där någon har fällbara ben?

PerH

• Stammis
« Svar #8 skrivet: sön 04 mar 2018, 10:33:09 »
Som Svante säger är det nog mer jobb än mödan värt om man inte hittar begagnat. Det ska vara smidigt att justera höjden också. På mina senaste moduler som jag har under bygge använder jag excenterlås och aluminiumben.
Jo, jag misstänkte ju att min bänklösning är lite overkill, men samtidigt spå upplever jag att mina M-play och dess aluminiumben blir instabilt, jag har ju sett din fina viseo om hur du bygger dina snäppfästen och det är en smart lösning.
Själv är min vinning att slippa förvara benen separat då jag känner mig själv så ben kommer försvinna eller glömmas tas med till en körning. Är dom då alltid monterade så kommer även jag lyckas ha med mig allt. :D

Justera höjden tänkte jag lösa med att ha 25x25 rör och innanför 20x20 rör med 5 cm hålrum så man kan grovförlänga, sen finjusterar man med ställbara modulben som exvis MGP säljer. Finns ju gänginsatser även för 20x20 rör, alternativt så går man upp till 30x30 för de yttre och 25x25 till de inre.

PerH

• Stammis
« Svar #9 skrivet: sön 04 mar 2018, 10:44:05 »
Det blir nog troligen mycket möda med fällbara ben á la massagebänken. Men om man kan tänka sig hantera staget löst blir det enklare.

Äldre bord med fällbara ben har en enkel konstruktion som jag tror skulle funka på en modul.

För övrigt tycker jag det verkar fräckt med en aluminium-modul!  :up:
Det dyker säkert upp en del utmaningar på vägen, men jag ser fram emot att följa ditt bygge!
Jag skall kika lite mer på typ campingbord och deras lösning med fällbara ben, är nog mer lagom konstruktion, misstänker att det även är sådan du menar med ”äldre vord”?

Jag ser ju många fördelar med en aluminium-modul men ser enbart en dyrare kostnad som nackdelen. Visst begränsas man av att inte kunna gå under rälsen med landslapet, men som ren stationsmodul är det ju inget större hinder och alla M-Play moduler hade ju samma begränsning och jag har sett riktigt snygga moduler av Gissberg så visst går det att få till (fast jag kommer inte komma ens i närheten av hans mästerverk, men vem gör det?)

Jag har inte fått min inloggning till modulsyd sidan än (blev medlem i MMM fredags) men jag såg en 1-år gamma tråd där en fs-toni (ett nick jag inte sett här) som funderade på något liknande. Han har ju även byggt en lång du-bro i aluminium så hans erfarenhet vore intressant att få bolla med.
Det verkar i alla fall som det än så länge inte finns någon modul i aluminium.
Vet dock inte om jag vågar bygga med enbart min egen minimala erfarenhet, har ju bra stöd i forumkamraten Paj vilket värdesätts mycket.
Nåväl, vi får helt enkelt se vad som händer. Det blir nog till att bygga en liten aluminiummodul för en hemmamodul så jag inte behöver komma ut o skämmas ifall det inte blev lyckat. :D

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #10 skrivet: sön 04 mar 2018, 14:14:08 »
När jag (numera) tänker modul och aluminum blir det självklara valet en längd aluminiumstege som bärande enhet. Gavlar bör alltid vara kraftiga och där är nästan alltid högkvalitativ plywood det bästa valet... helt inte tunnare än 12 mm. Resten av modulen kan byggas ganska lätt men tänk på att längsgående stöd under spårunderlaget är 100 ggr bättre än tvärgående. Tänk även på att måla allt trävirke med lösningsmedelsbaserad färg för att minska fuktkänsligheten.

SA

PerH

• Stammis
« Svar #11 skrivet: sön 04 mar 2018, 15:19:47 »
När jag (numera) tänker modul och aluminum blir det självklara valet en längd aluminiumstege som bärande enhet. Gavlar bör alltid vara kraftiga och där är nästan alltid högkvalitativ plywood det bästa valet... helt inte tunnare än 12 mm. Resten av modulen kan byggas ganska lätt men tänk på att längsgående stöd under spårunderlaget är 100 ggr bättre än tvärgående. Tänk även på att måla allt trävirke med lösningsmedelsbaserad färg för att minska fuktkänsligheten.
Skulle 12mm björkplywood vara så mycket kraftigare än 3mm aluminium, det tvivlar jag på.
Steg-tänktet är jag inne på, frågan är bara hur tätt man måste ha mellan ”stegen”, jag har ju 40 cm i min ritning.
Då just denna är tänkt som stationsmodul är det ju mycket stöd under spårunderlaget som behövs, tänkte att flera längsgåemde gör det svårare att montera servon och annan elektronik än att tänka att allt blir i ”fyrkanter”, men jag kanske tänker fel där?

Tack för tipset om att måla allt trävirket med tanke på fuktkänsligheten...

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #12 skrivet: sön 04 mar 2018, 23:27:58 »
Skulle 12mm björkplywood vara så mycket kraftigare än 3mm aluminium, det tvivlar jag på.
Steg-tänktet är jag inne på, frågan är bara hur tätt man måste ha mellan ”stegen”, jag har ju 40 cm i min ritning.
Då just denna är tänkt som stationsmodul är det ju mycket stöd under spårunderlaget som behövs, tänkte att flera längsgåemde gör det svårare att montera servon och annan elektronik än att tänka att allt blir i ”fyrkanter”, men jag kanske tänker fel där?

Tack för tipset om att måla allt trävirket med tanke på fuktkänsligheten...

En gavel i bara 3 mm alu böjer du lätt för hand... icke så med 12 mm ply.

Tja... jag tänkte färdig stege. Där är det väl runt 30 cm mellan stegen.

Sedan finns det en annan tanke... problemet att blanda material. Inte ens med målning blir trä och ply helt fuktstabil. Det är däremot aluminium vilket ger konstruktionsproblem. Var själv inne på alukonstruktion en gång i tiden men då ska ju allt vara i alu för att saker inte ska kröka varandra.

Längsgående förstärknigar görs som flänsarna i en U-balk.... alltså inte mitt under spåren. Då är det inga problem att få plats med allt som behövs. Mina spårunderlag är 1 m långa, 12 mm ply i ytan och flänsar 50 mm höga i 8 mm ply. Och helt självbärande.

SA

« Senast ändrad: sön 04 mar 2018, 23:39:48 av Svante Andersson »

PerH

• Stammis
« Svar #13 skrivet: mån 05 mar 2018, 00:28:25 »
En gavel i bara 3 mm alu böjer du lätt för hand...
Gaveln är 90 mm hög och har 20mm fyrkantsrör både upp- och nedtill vilket ger dig 50 mm aluminiumplåt. Jag tvivlar på att den fastsvetsade plåten kommer böja sig faktiskt, men om det är så får man gå upp i dimensionerna.

jag tänkte färdig stege. Där är det väl runt 30 cm mellan stegen.
Jag har inte sett en stege som är just 680mm bred som vår modulstandard säger, men det är möjligt att jag kommer fram till att tvärstagen behöver vara med 30 cm mellanrum istället för 40 cm.

Sedan finns det en annan tanke... problemet att blanda material. Inte ens med målning blir trä och ply helt fuktstabil. Det är däremot aluminium vilket ger konstruktionsproblem. Var själv inne på alukonstruktion en gång i tiden men då ska ju allt vara i alu för att saker inte ska kröka varandra.
Nu pratar du ju emot dig själv, det är ju en nackdel att ha plywoodgavlar om resten är i aluminium...

Längsgående förstärknigar görs som flänsarna i en U-balk.... alltså inte mitt under spåren. Då är det inga problem att få plats med allt som behövs. Mina spårunderlag är 1 m långa, 12 mm ply i ytan och flänsar 50 mm höga i 8 mm ply. Och helt självbärande.
Jag säger inte att du har fel, men jag tvivlar att du får mer stadga med längsgående då dom lär svikta mer än tvärgående stöd?

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #14 skrivet: mån 05 mar 2018, 01:00:44 »
Gaveln är 90 mm hög och har 20mm fyrkantsrör både upp- och nedtill vilket ger dig 50 mm aluminiumplåt. Jag tvivlar på att den fastsvetsade plåten kommer böja sig faktiskt, men om det är så får man gå upp i dimensionerna.

Tja... det är du som är svetsaren i det här gänget. Jag är bara arbetslös elingejör så vi får ta din utsago för att gälla i det här fallet. Fast... med 2 x 20  fynrkant. Håller du då MMM:s fria utrymme kring alla skruvhål?

Jag har inte sett en stege som är just 680mm bred som vår modulstandard säger, men det är möjligt att jag kommer fram till att tvärstagen behöver vara med 30 cm mellanrum istället för 40 cm.

Varför måste bärande strukturen vara exakt 680 mm bred?

Jag säger inte att du har fel, men jag tvivlar att du får mer stadga med längsgående då dom lär svikta mer än tvärgående stöd?

Du får tvivla hur mycket du vill men den stabilitet du får med tvärstag finns bara just där tvärstagen håller ditt spårunderlag uppe. Resten ser ut som en berg och dalbana. Speciellt om du börja kladda med vatten i läggandet av ballast... då är plywood inte speciellt formstabil om du inte använder marinplywood.
Finns tre färdiga stationer på min klubbbana hos SWB. Tillberga, Skultuina och min egen station Västerbyhytta. De första två är byggda med spårunderlag 12 mm ply och tvärbalkar på ca 40 cm avstånd... och har spår där lättrullande vagnar stannar i svackorna mellan mellan tvärbalkarna. Västerbyhytta däremot har efter sju år fortfarande inget märkbart nedhäng mellan moduldelarnas gavlar.

SA
« Senast ändrad: mån 05 mar 2018, 01:03:12 av Svante Andersson »

PerH

• Stammis
« Svar #15 skrivet: mån 05 mar 2018, 07:09:44 »
Tja... det är du som är svetsaren i det här gänget. Jag är bara arbetslös elingejör så vi får ta din utsago för att gälla i det här fallet. Fast... med 2 x 20  fynrkant. Håller du då MMM:s fria utrymme kring alla skruvhål?
Svante, vi behöver väl inte vara spydiga mot vara dra när vi diskuterar, är väl onödigt tycker du inte? Jag är ingen svetsare och sa inte att du hade fel utan att jag tvivlade att det skulle böja sig.
Gällande att följa standard så blev jag medlem i fredags, du har väl varit med liiite längre så jag utgår från att du kan det bättre än mig, därför jag lägger upp mina tankar här för att få input då jag absolut inte kan alla paragraferna.

Varför måste bärande strukturen vara exakt 680 mm bred?[/quote]Modulstandarden säger ju 480 eller 680 bredd och jag lär inte få plats med min dubbelspårsstation på 480, därav. Skall jag dra nytta av färdigbyggt skall jag ju inte behöva bygga om det själv, då försvinner ju lite vitsen kan man tycka?

Du får tvivla hur mycket du vill men den stabilitet du får med tvärstag finns bara just där tvärstagen håller ditt spårunderlag uppe. Resten ser ut som en berg och dalbana. Speciellt om du börja kladda med vatten i läggandet av ballast... då är plywood inte speciellt formstabil om du inte använder marinplywood.
Finns tre färdiga stationer på min klubbbana hos SWB. Tillberga, Skultuina och min egen station Västerbyhytta. De första två är byggda med spårunderlag 12 mm ply och tvärbalkar på ca 40 cm avstånd... och har spår där lättrullande vagnar stannar i svackorna mellan mellan tvärbalkarna. Västerbyhytta däremot har efter sju år fortfarande inget märkbart nedhäng mellan moduldelarnas gavlar.[/quote]Tack Svante, det är ju just sådana här argument man önskar få, man är inte värre än man kan ändra sig mot bra argument, och detta visar ju på att det ÄR skillnad på 30 resp 40 cm mellanrum alternativt man använder sig av marinplywood (det var lite otydligt om du hade det på din station eller ej)

Sen avslutningsvis, jag är alltså en helt ny och oerfaren medlem som ber om tips och råd, så jag är mycket tacksam för att du tar dig tid och delar med dig av dina erfarenheter.

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.904
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #16 skrivet: mån 05 mar 2018, 09:39:02 »
Finns det inga befintliga moduler där någon har fällbara ben?

Vårt magasin (i MMM-3R) har fällbara ben under 2 av 3 sektioner. Funkar bra tycker jag.
Två egenskaper som underlättar:
Varje sektion är ganska lång (175cm) så de fällbara benen behöver inte vara vikbara.
Den första sektionen står stadigt på Ivar-hyllor, det innebär att sektion 2 och 3 bara behöver ett benpar (var), i den änden som är bort från sektion 1.

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.481
« Svar #17 skrivet: mån 05 mar 2018, 10:08:45 »
Hej

Jag tycker att nya medlemmar i MMM bör kolla in beprövade byggen lite närmare innan man börjar fundera på helt nya konstruktioner. Det är kul och intressant att försöka utveckla modulbygget men jag tror att man bör ha erfarenhet av det konventionella först för att förstå vilka utmaningar man måste lösa.

Mitt råd, bygg en konventionell modul i plywood först, du får all hjälp i MMM med att beställa frästa gavlar med alla hål, rekommendationer när det gäller plywood, benfästen, ben osv.
Bygg en enkel 1 meter lång 28 eller 48 cm bred linjemodul som första projekt. Delta på ett möte med modulen.

Krångla inte till allt med att börja i fel ände, du förlorar troligen en hel del pengar och det är ett bra sätt att tappa lusten helt för modulbygge.
OBS Dom här råden gäller alla utan undantag, det spelar ingen roll om du är snickare, svetsare eller vad som helst. Det är så mycket man inte kan läsa sig till utan bara förstå genom att bygga sig en modul och delta i modulkörningar.

Med vänlig hälsning UB

tummenmittihanden

• Användare
  • Antal inlägg: 491
« Svar #18 skrivet: mån 05 mar 2018, 14:29:18 »
Väl skrivet Ub, jag håller med helt och hållet, jag själv fick hjälp för några år sedan av 4 trevliga modulbyggare varav Ub var en av dessa.

Vill man inte snickra så finns ju bla Snowballs byggsatser som är jättefina, krävs bara lim för att sätta ihop så har man en modullåda. 
/ mvh Micke

PerH

• Stammis
« Svar #19 skrivet: mån 05 mar 2018, 15:11:17 »
Ubs råd är kloka, vi har bollat vidare via pm då det generella svaret tyvärr inte fungerar på mig.
Dels har jag adhd så att ”bara” bygga en raksträcka skulle få mig att tröttna direkt.
Mitt primära intresse är att köra tåg och styra med datorn, inte bygga landskap. Tur att vår hobby har så många olika sätt att tillfredsställa oss.
Sen är jag främst ute efter att ha en bana hemma, att ses på modulkörningar är sekundärt och i min värld mer socialt. Att få en modulbana rätt krävs ju oftast två personer (en som håller på plats och en som skruvar fast) vilket gör att jag kikar på olika lösningar.
Såg exempelvis en lösning som Paj visade med justermån i kanten vilket dissades av de flesta att då var inte modulen rättbyggd.
Som ny känns det svårt att veta vad som faktiskt gäller då så många har olika åsikter som dessutom går helt emot varandra och det känns som det är en hel del smutskastning och besserwissrar (jag är tyvärr en själv är väl bäst att direkt erkänna) vilket gör det än svårare att veta vilket ben man skall stå på...

Jag har fått bra hjälp av flera engagerade forumkamrater så det blir nog av till slut. :)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.241
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #20 skrivet: mån 05 mar 2018, 15:28:17 »
Jag har byggt ett antal MMM-moduler efter skolboken som deltar i modulträffar och tycker klart att UB har en poång i sitt inlägg.
Men samtidigt tycker jag att det är intressant när någon i modulbygget släpper "konventionerna" och vågar ge sig på något nytt så länge man håller sig inom fastställda normer i detta fall MMM.

Jag tycker att de modulbyggare som anser sig som veteraner i facket skall se detta som en tillgång när nya ideer dyker upp
och gärna på ett positivt sätt ge tips , råd och konstruktiv kritik när man antingen frångår normer för passning med MMM-moduler
eller rent olämpliga konstruktioner.

Så länge PerH håller sig inom MMM-ramarna tycker jag detta hittills är en tillgång i vårt modulbyggande.
« Senast ändrad: mån 05 mar 2018, 15:30:31 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.481
« Svar #21 skrivet: mån 05 mar 2018, 15:38:43 »
Jo, Per har en speciell kravspec där aluminiummoduler kan vara en lösning (stora moduler som en person ska kunna sätta upp själv).
När det gäller att sätta upp moduler/sektioner själv så tycker jag man kommer långt med styrstift (är enkelt att använda på delar som alltid ska sitta ihop på ett särskilt sätt) och en bra snabbtving. Varje modul bör stå på egna ben och om man har styrstift så är det bara att försiktigt passa in modulen, klämma dit snabbtvingen och sedan skruva ihop.
Jag har för övrigt upptäckt att det räcker långt med ett styrstift per modulskarv.

Med vänlig hälsning UB

FS

• Användare
  • Antal inlägg: 128
« Svar #22 skrivet: mån 05 mar 2018, 15:40:20 »
Tja, å andra sidan så kan jag väl av personlig erfarenhet säga att INGA av mina 7 moduler följde rådet som de flesta erfarna gav rekommenderande nybörjare att bygga en enkelspår raksträcka :-)

Det finns ju alltid undantagen bland nya medlemmar som faktiskt utvecklar vår hobby genom att tänka nytt och annorlunda! (utan att jag nu vill förhäva mig och påstå att jag själv är en av dem - men kanske är PerH en av dem? Vem vet?)

Det är klokt att be om råd och att ifrågasätta sina egna planer utifrån de råd man får - men om man efter detta ändå tror på sin idé så tycker jag man ska följa den!

Som exempel, min duckunder aluminiumbro dubbelspårsmodul väger nästan ingenting, är stabil och beprövad på ett otal träffar numera och får ideliga lovord av våra äldre kamrater som slipper böja sina ryggar överhövan då bron bygger ner mycket lite. Tror tjockleken är ca 1-1,5 mm aluminimum, även i modulgaveln, men ändå verkar det funka bra i praktiken. Stabiliserande svetsad profil undertill. Finns inget liknande i modul-Sverige vad jag vet.

Själv tror jag på aluminium som material och kommer ge PerH lite tips off line.
Personligen tror jag vi arbetar med så små enheter (1-2 meter) och så pass toleranser att skillnaden mellan materialens egenskaper betyder ingenting. Tänk så här: om metall vs trä vore ett problem, så skulle väl även rälsen som är metall inte kunna fästas vid en trämodul från första början!?

PerH

• Stammis
« Svar #23 skrivet: mån 05 mar 2018, 16:12:22 »
om metall vs trä vore ett problem, så skulle väl även rälsen som är metall inte kunna fästas vid en trämodul från första början!?
Kanske därför man ”utvecklat” betongslipers? Förlåt, men jag kunde inte motstå. ;)

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.904
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #24 skrivet: mån 05 mar 2018, 16:22:03 »
Appropå modulveteraner så kan jag väl nämna att det i MMMs ungdom ofta pratades om "bygg som det passar hemma, det mesta går att få ihop på en körning med en tving eller två".
Många idéer har testats under åren, vissa bra, andra inte fullt så bra, men ingen norm är väl så 100%-ig att den inte går att förbättra lite till :)

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)