Författare Ämne: Margarinbolaget  (läst 1454 gånger)

tummenmittihanden

• Användare
  • Antal inlägg: 491
Margarinbolaget
« skrivet: tor 01 mar 2018, 19:39:54 »
Då så mina vänner, med både Tratten och Finkel samt Magdbyn nästintill klara så är det bara att fortsätta på nästa modul.
Har ju tänkt att göra 4st små lastplatser detta år och det här är den första med namnet Margarinbolaget.
Margarinbolaget är inte påhittat utan har faktiskt funnits på riktigt innan de köptes upp av livsmedelsjätten Unilever. Byggnaden blir dock något fiktiv men jag har hittat lite bilder på nätet som en grund. Anledningen till att det blev Margarinbolaget är helt sonika att min far jobbade som margarinsäljande lastbilschaufför åt just detta bolag i Sundsvall under slutet av sjuttiotalet. Han åkte runt till vartenda litet bageri och konditori i den västernorrländska landsbygden tillhandahöll margarinprodukter från den knallorangefärgade volvo f86:an som jag ibland hade turen att få åka med i som liten grabb.

Nåväl ritningen ser ut som följande.

Loggotypen fick jag göra själv baserat på en gammal margarinbolagslastbil. Modulen blir 1000mm i två sektioner, den ena med dubbelspår blir 337mm bred samt den andra börjar på 337mm men går över till 280mm bredd från dubbelspår till enkelspår. Rälsen är märklin c-räls och jag kommer att använda märklinrälsens egna klickanslutning i sektionsskarvarna av bekvämlighetsskäl. Dubbelspårsavståndet blir 57mm så jag har fått modifiera rälsbitarna från den slanka växeln.

Påbörjade bygget i tisdags och så här långt har jag kommit än så länge, fortsättning följer.....

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
SV: Margarinbolaget
« Svar #1 skrivet: fre 02 mar 2018, 16:50:44 »
Idag har jag dragit allt det elektriska och för en gångs skull så jäklades ingenting, jag är ingen expert på detta område därför gillar jag inte att löda och dra kablar men man lär så länge man lever och det blir lättare för varje modul. Firade detta med en provkörning i snigelfart och inte en enda tendens till glapp eller ljusblink från loket lysen, tummen upp.

Just det, blir ju fel lok då industrispåret inte är elektrifierat och så kan vi inte ha det. Elstolpar blir det på huvudlinjen däremot. Passade även på att måtta upp var de tre lastportarna skall vara så det synkar med kylvagnarna.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #2 skrivet: lör 03 mar 2018, 18:14:35 »
Första ytskiktet klart, tidningspapperskuddar och gips i vanlig ordning, även stolpar på plats, nästa steg blir ett lager sågspån.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #3 skrivet: lör 03 mar 2018, 23:06:34 »
Som yttersta lager på modulsargen har jag använt en tjockare kartong som jag limmat fast med vitlim efter att ha skurit ut konturerna. Därpå blev det den enligt normen 3r-gröna kulören, sticker inte under stolen med att svart skulle vara en miljon gånger snyggare.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #4 skrivet: sön 04 mar 2018, 22:38:00 »
Bygget fortsätter, har passat på att pyssla vidare i några utspridda halvtimmar under dagen

/ mvh Micke

PanTrosa

• Användare
  • Antal inlägg: 51
« Svar #5 skrivet: mån 05 mar 2018, 11:31:52 »
Hej
Bra informationsbilder för oss som funderar på att börja bygga en modul :up:
/Per-Arne
TrainController Guld, Lenz LZV100
2R H0 Hemmabana

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #6 skrivet: mån 05 mar 2018, 14:20:25 »
Tack så mycket, det är därför jag lägger upp mina modulprojekt, för att fler ska inspireras att bygga moduler, det är inte så krångligt som det ibland kan uppfattas.

Nästan all ballast är på plats sånär som på den sista rälsbiten på det avslutande dubbelspåret. Detta för att jag ska justera sista rälsbiten så att det stämmer exakt mot en beprövad och använd duppelspårsmodul imorgon i "klubblokalen".

/ mvh Micke

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.086
« Svar #7 skrivet: mån 05 mar 2018, 15:12:25 »
Håller med PanTrosa, dina moduler är alltid så inspirerande och du spottar ju ur dig nya i en rasande fart så man har alltid en intressant tråd att följa. :)
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #8 skrivet: mån 05 mar 2018, 22:13:29 »
Idag försökte jag mig på att bygga Margarinbolagets kyllager. Ett scratchbygge bestående av kartong, kapaskiva och masonit. Fuskade och skrev ut tegelväggar som jag sedan limmade på kartong men det får duga, ville bara se om det gick att göra efter den ritning jag gjort som i sin tur är baserad på gamla arkivbilder. Om jag har tid, lust och framförallt råd så kanske det blir nån plasticardvariant i framtiden. Här kommer lite bilder, gillar den svartvita bäst, känns nästan lite äkta.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
Varning
« Svar #9 skrivet: ons 07 mar 2018, 23:11:15 »
En liten parantes och uppmaning: Satt nu under kvällen och gick igenom detta forum samt Modul-forum på mina tidigare byggen och laddade ner samtliga bilder. Skapade sen en mapp för varje modulbygge, både sådanda som finns kvar i min ägo, avvecklade och skrotade halvudda projekt. Fick en smärre chock över antalet byggen. - Modulbyggande är starkt beroendeframkallande, har du väl byggt en så...........................................

/ mvh Micke

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 145
« Svar #10 skrivet: tor 08 mar 2018, 12:06:46 »
Törs man börja bygga moduler  17st så här långt det verkar vara väldigt beroende framkallade vet inte om jag har plats för så många  ;)skämt åsido jag är väldigt tacksam för att du vill visa upp dina byggen här på forumet och det är mycket inspererande att följa hoppas att du fortsätter med det så kan jag sno  några idéer till mina byggen om jag nu kommer igång med något bygge
mvh TNR

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #11 skrivet: tor 08 mar 2018, 17:22:57 »
Tack så jättemycket. Planen är just nu att bygga klar denna sen har jag två moduler som ska modifieras och repareras. När det är klart så får vi se vad det blir.

Idag blev det justering av en rak rälsbit i sektionsskarven sen ballast på denna. Ballasterade även den sista delen av dubbelspåret efter att ha justerat detta i tisdags. Det enkla landskapet har fått lite sly på drog på ganska mycket sly men det kommer att bli lite frisering av detta under morgondagen. Växelklotet tänkte jag försöka måla rött och gult, sen tänkte jag bygga klar kontorsdelen till lagerlokalen. Här är lite bilder.

/ mvh Micke

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.481
« Svar #12 skrivet: tor 08 mar 2018, 18:24:45 »
Jag gillar Margarinbolaget, det märks att den kåken har en förebild, tror inte man kunde ¨hitta på¨ den.
Fina moduler också.

Med vänlig hälsning UB

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #13 skrivet: tor 08 mar 2018, 18:43:05 »
Tack Urban
/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #14 skrivet: fre 09 mar 2018, 22:24:10 »
Liten uppdatering, lagerbyggnaden fick en liten kontorslokal idag. Plus att jag började måla växelklotet som ska bli gult och rött, tyvärr hade jag den gula färgen i Huddingelokalen så jag får fixa det under veckan.

« Senast ändrad: fre 09 mar 2018, 22:35:22 av tummenmittihanden »
/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #15 skrivet: sön 11 mar 2018, 12:51:52 »
Det blev visst lite staket igår, nästan klart, bara lite tråd kvar på ena sidan.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #16 skrivet: sön 11 mar 2018, 17:49:43 »
Staketet på andra sidan är nu klart, lite svårt att se tråden då den är lite mer rostbrun än den bruna som jag använt tidigare. Jag blev rätt nöjd, staketet höjer utseendet på en annars simpel byggd modul tycker jag.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
Margarinbolaget - The End
« Svar #17 skrivet: tis 13 mar 2018, 22:21:06 »
Dåså mina modulvänner är det dags att knyta ihop påsen för denna lilla industrimodul. Slutförde de sista små detaljerna som att måla sargen en gång till, växelklotet med lite gult, ser vackert smutsigt ut samt lite påbättringar av ballasten. Får se i framtiden om jag bygger om husen i plasticard och sätter in riktiga fönster etc, men det känns just nu som att jag är nöjd och bara vill ha med margarinbolaget  på framtida träffar. 

/ mvh Micke