Författare Ämne: RocoLine med banvall tillbaka!  (läst 1584 gånger)

MG

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
RocoLine med banvall tillbaka!
« skrivet: tor 01 mar 2018, 14:44:29 »

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 415
    • -
SV: RocoLine med banvall tillbaka!
« Svar #1 skrivet: fre 02 mar 2018, 19:16:29 »
Sedan ca ett halvår tillbaka har det gått att köpa Roco-line med banvallen igen fast sortimentet har varit begränsat.

Men nu verkar det som de fått igång produktionen igen och hela sortimentet går att få tag i igen.

Jag fick till o med Roco-line i den startsats ( 51308) jag köpte nu i Februari!

Underbart!  :up:

Stefan E  :D
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 234
« Svar #2 skrivet: fre 02 mar 2018, 21:37:51 »
Vad ska man med banvallen till?

Alltså frågan är seriös, är det en "bra" banvall eller är det nåt i stil med C-räls som är hård plast? Är det samma rocoline som den vanliga, dvs code 83 och kompatibelt med vanlig Rocoline?

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 436
« Svar #3 skrivet: lör 03 mar 2018, 11:00:43 »
Det är många som inte vill/kan slabba med grus och lim och då är nog Rocoline med banvall den bästa lösningen. Den ser mkt bra ut, och är mjuk och smidig. Både C rälsen och Geoline (roco) är mkt billigare på nåt vis, särskilt Geoline som är billigt junk. Men Rocoline är inte så dumt och den är poppis på kontinenten.

Ryktet säger att patentet för Roco line som låg hos förra ägaren nu gick ut så att "modelleisenbahn holding" eller vad dom heter äntligen kunde tillverka och sälja detta igen. Det försvann alltså i förra konkursen.

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.111
« Svar #4 skrivet: sön 04 mar 2018, 04:16:31 »
Vad ska man med banvallen till?
Om du kör på golvet så gör räls med banvall att du inte får in lika mycket skräp i tågen som om du lägger rälsen direkt på mattan. Du kan även köra på luddiga mattor (Loken blir i viss mån luddiga inuti i alla fall men inte lika märkbart som utan banvall.)
Alltså frågan är seriös, är det en "bra" banvall eller är det nåt i stil med C-räls som är hård plast? Är det samma rocoline som den vanliga, dvs code 83 och kompatibelt med vanlig Rocoline?
Det VAR en bra banvall. Till skillnad från vissa årgångar av Mä och Ro i hårdplast så håller gamla Rocoline än.  Det VAR också samma räls som Rocoline utan banvall. Tog du av banvallen så BLEV det vanlig Rocoline.

Hur det är med kompatibiliteten, kvaliteten, åldersbeständighet och annat för den återupptagna R. får andra berätta om - om några år.

/Curt
Citat från: https://www.kleibrink-modellbahn.de/trix-spur-h0/
1 Trix C-Gleis   2 Roco*-Line-Gleis   3 Fleischmann**-Profi-Gleis   4 Roco*-Line-Gleis auf Gleiskörper
« Senast ändrad: sön 04 mar 2018, 18:28:56 av qrt »

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 805
« Svar #5 skrivet: sön 04 mar 2018, 08:18:31 »
Det är många som inte vill/kan slabba med grus och lim och då är nog Rocoline med banvall den bästa lösningen. Den ser mkt bra ut, och är mjuk och smidig. Både C rälsen och Geoline (roco) är mkt billigare på nåt vis, särskilt Geoline som är billigt junk. Men Rocoline är inte så dumt och den är poppis på kontinenten.

Ryktet säger att patentet för Roco line som låg hos förra ägaren nu gick ut så att "modelleisenbahn holding" eller vad dom heter äntligen kunde tillverka och sälja detta igen. Det försvann alltså i förra konkursen.

Ja, vad skall man säga om det här?  :) Är Rocoline med banvall den bästa lösningen? Jag skall säga att jag själv dock inte har Rocoline med banvall, dock Trix C-räls på huvudspåret, Rocoline utan banvall och Tillig Elite på några bangårdar. Ur driftssynvinkel är ju Trix C-räls klart bäst, lysande ledningsförmåga och driftsäkra växlar, enkel att snabbt sätta ihop och ta isär. Snyggast är Tillig Elite (som ju även har färdig banvall som man kan trycka ner spåren i (mycket snyggt). Ratar Tillig Elites växlar av olika skäl. Trix C-räls växlar är enkla, bara en justering under växeln så får man strömledande spårkors, eller inte. Dessutom är banvallen mer brunaktig och inte gråaktig som Märklins, eller ljusgrå/grå som Rocoline med banvall, vilket passar bättre för svenska förhållanden. Skall man ha en tillfällig bana, kan jag inte se annat än att Trix C-räls är bäst. Den har dessutom inga skarvjärn, som Rocoline med och utan banvall har.

Vad jag sett så är Rocolines med banvall sladdrig. Man måste klippa till banvallen vid växlar mm? Hur bra är det?

/hanlof

« Senast ändrad: sön 04 mar 2018, 20:06:25 av hanlof »
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

MG

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
« Svar #6 skrivet: sön 04 mar 2018, 11:37:50 »
Det roliga är att vi som sedan gammalt har Rocoline med banvall nu kan bygga ut våra banor igen  :)

hanlof

• Stammis
« Svar #7 skrivet: sön 04 mar 2018, 12:48:42 »
Det roliga är att vi som sedan gammalt har Rocoline med banvall nu kan bygga ut våra banor igen  :)

Det är sant  :), men denna rälstyp har funnits på exempelvis ebay, så borta från marknaden har den ju inte varit.

/hanlof

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.111
« Svar #8 skrivet: sön 04 mar 2018, 16:47:54 »
Ja, vad skall man säga om det här?  :)  .... /hanlof
Allt du skriver håller jag för riktigt.
Jag skulle nog ha valt "Trix med klick" om det funnits för 30 år sedan. Att passa ihop skarvjärn är ett pillgöra, oavsett skala faktiskt.

MEN tidvis har hårdplasträlsen (Trix, Märklin och även Rocos "surrogat" vad jag minns) tillverkats fel så att den smulas sönder när man hanterar den.
Sånt tycker inte jag om.   

Sedan är det nog en smaksak om man vill ha räls med hård rälsbädd som man lätt får skärsår av vid upp och nedplockningen eller mjuk med vassa skarvjärn som man.......
En annan aspekt är också skillnader i rälsgeometri och växelutbud samt att Rocoline väldigt länge var det enda rälssystemet där man kunde köra digitalt som i reklamen:
 Med bara två tåtar till rälsen och inget extra arrangemang och kabelsallad på golvet för digital växelstyrning.
Detta eftersom växlarnas motorer och dekodrar fick plats i växlarnas rälsbädd och kunde styras redan med gamla Lokmus 2.

Jag skriver alltså ur mattkörarens perspektiv.
Jag har bara kört Rocoline på golvet med lösa banor, aldrig byggt in rälsen.

När jag någon sällsynt gång bygger bandelar med landskap så är det andra parametrar som avgör.

/Curt

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Rocoline med respektive utan banvall är samma räls:
Citera
Citera
Citera
« Senast ändrad: sön 04 mar 2018, 18:22:17 av qrt »

hanlof

• Stammis
« Svar #9 skrivet: sön 04 mar 2018, 20:10:13 »
Ja, vad skall man säga om det här?  :)  .... /hanlof
Allt du skriver håller jag för riktigt.
Jag skulle nog ha valt "Trix med klick" om det funnits för 30 år sedan. Att passa ihop skarvjärn är ett pillgöra, oavsett skala faktiskt.

MEN tidvis har hårdplasträlsen (Trix, Märklin och även Rocos "surrogat" vad jag minns) tillverkats fel så att den smulas sönder när man hanterar den.
Sånt tycker inte jag om.

Märklins C-räls kom väl i mitten på 90-talet och det var några år där efteråt som man hade problem med sprickor mm. Jag har haft bl a Märklins C-räls från 2005-2015 och Trix C-räls från 2015 och ALDRIG fått en enda spricka etc i rälsen. Däremot hade man under ett antal år problem med sina växelmotorer, men det verkar också vara årgärdat nu. Någt som är smidigt med rälsen är att varje skena har en anslutningsmöjlighet, där man enkelt kan koppla in körströmmen. Behövs alltså ingen lödning eller speciella anslutningsskenor.

/hanlof